UPDATE:
A járdázásról szóló gyűjtőoldal ide került: criticalmass.hu/jarda, de ezt is megtartottuk az értékes hozzászólások miatt. A továbbiakban oda lehet kommentelni.
(Járdázni veszélyes, kényelmetlen és lassú, de sajnos elterjedt az a nézet hogy biztonságos, kényelmes, és praktikus.
Az egyre több bringás egyre több gyalogost zavar, sokszor összezördülnek, és egyre inkább elmérgesedik a helyzet.
A CM ezért a többi bringás szervezettel közösen járdakampányt indít, itt olvashatod a fejleményeket.
Közvéleménykutatás, statisztikák, videók jönnek majd ide, és megpróbáljuk elmagyarázni miért fenntarthatatlan hosszú távon a járdázás.)












Ez szuper. A járdázó
Ez szuper.
A járdázó bringásokhoz hogy jut el az üzenet?
........................
Formaharc és sci-fi.
Kis türelmet kérek, ez
Kis türelmet kérek, ez még csak a gyűjtőoldal alapja, hamarosan megváltozik, ha ninja is úgy akarja. Utána lehet majd tolni a kontentot a járda címke használatával.
*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)
Alaphelyzetben szerintem
Alaphelyzetben szerintem sehogy, max. ilyen gerilla-leszólítós mókával.
"-hellószia, mi a ne járdázz cm projekttől vagyunk, és szeretnénk figyelmeztetni téged, hogy ne járdázz, lécciköszi" :-)
░▒▓███████████████▓▒░
Te is sörrel rakod? :P / Mindenkinek jár saját focicsapat. / Rendelj Te is Ubuntut!
Az nagyon elvetemült ötlet
Az nagyon elvetemült ötlet hogy az ilyen ismeretterjesztő videót a tv-kben társadalmi célú hirdetésként adják le? Csak hangosan gondolkozom...
Szívesen tervezek
Szívesen tervezek matricát, építő jellegűt, ha gondoljátok. Nyomtatni nemtudom, de egy kis photoshopolástól nem ijedek meg.
===
Petya | keReket fel!
A CM mozgalom következő legfontosabb feladata, hogy az általa bringára ültetett tömegeket rávegye a kulturált közlekedésre.
Járdázni mindenképpen
Járdázni mindenképpen biztonságos, ha az életünkről van szó. Nagyon ritka az, hogy a járdán történő gyalogos-kerékpáros összeütközés komoly lenne. Ezzel szemben bármely autóval való ütközés sokkal súlyosabb, életveszélyes a bringásra nézve. Természetesen a járda lassú. Ha valaki gyorsan akar tekerni, akkor menjen az úton, a kocsik között. De nem mindenki szeret száguldani, idegeskedni, hogy minden ötödik autó olyan közel megy el mellette, hogy majdnem hozzáér. Csak a járdán lehet kényelmesen, idősen vagy túl fiatalon, nagy pocakkal, gyerekkel a biciklin, vagy gyerekkel a kisbiciklin kerékpározni, nyugodtan, lassan csalinkázni, esetleg tele kosárral vinni haza a boltból a vásárlást. Sokkal többen kerékpároznának, ha szabadna a járdán tekerni, esetleg szélesebb járdák lennének, a kereszteződéseknél mindenütt szintbe hozva, hogy ne kelljen babakocsit, kerékpárt emelgetni azoknak, akik nem elég sportosak ahhoz, hogy csak úgy felugrassanak. (És persze, ha több kerékpárút lenne.) A gyalogosok megszoknák a kerékpárosok jelenlétét, a kerékpárosok megtanulnának vigyázni a gyalogosokra, ez nagyon gyorsan menne, ha a KRESZ lehetővé tenné a járdán biciklizést, legalább ott, ahol elég széles a járda! Akkor nem lenne több veszekedés, hiszen nem lenne jogalapja. Ha valaki most azt az ellenérvet hozza fel, hogy ha szabad a járdán kerekezni, akkor elszabadul a pokol, és jaj a gyalogosoknak, arra csak azt tudom mondani, hogy akik nem tartják be a szabályokat, akik agresszívak és nincsenek tekintettel másokra, azokat most sem lehet letiltani a járdáról vagy kultúrált közlekedésre nevelni. Ők most is tekernek. Nem ők ülnének át a nyeregbe valamilyen más közlekedési eszközről, ha biztonságosabban lehetne bicajozni. A gyalogosoknak kétségtelenül nehezebb lenne a helyzetük, de ezt el kellene fogadniuk a társadalom és környezetünk érdekében. Mellesleg nem jár túl sok ember gyalog. Legalább egy csomó járda ki lenne használva, ha sokan bringáznának. Ellenérv szokott lenni a járdán biciklizés ellen, hogy ha a kerékpáros nem az autók között megy, akkor nem veszik észre a kereszteződésekben és elütik. Ez csak akkor történik meg, ha a kerékpáros nem elég körültekintő. A járdázó kerékpáros úgy kelljen át a kereszteződésen, olyan körültekintően, mintha gyalogos lenne (álljon meg, ha kell), és máris megoldódik a dolog. A gyalogosok sem az autók között közlekednek, hogy jól láthatóak legyenek. Persze, erre meg az a válasz, hogy a gyalogos az nagyon lassú. Igen, van olyan kerékpáros is, aki szintén nagyon lassú az autókhoz képest. Ő akkor nem ülhet biciklire? De, csak menjen a járdán.
És még valami. A világon rengeteg helyen lehet a járdán kerékpározni, sőt, van, ahol szinte kizárólag csak ott tekernek, pl. Japánban. Nem mondhatja senki, hogy ott kevés a kerékpáros. Balesetek gyalogos és kerékpáros között nincsenek, viszont, ha egy autós elüt, vagy meglök egy kerékpárost a járdán, vagy akár az úttesten, akkor rettenetesen meg van ijedve, kezét lábát tördeli, és jó eséllyel el is veszik a jogosítványát. Mert a kerékpárost óvni kell a széltől is, úgy kell kezelni, mintha hülye lenne, és a legrosszabbra számítani részéről. Ott csak elvétve látni néhány sportolni vágyó országutist, aki nyomja keményen az autók között, beöltözve, gyors bringával, bika combizmokkal.
Bocsánat a hosszú hozzászólásért, még tudnék példákat, érveket hozni a járdán biciklizés mellett, de a harcos járdaelleneseket, akik már évek óta nyomják a közúton, akiknek a járda nem megoldás, mert egyszerűen túl lassú és kényelmetlen, akik szeretnek megharcolni az autósokkal és kivívni jogaikat velük szemben, naponta többször is, őket úgysem tudnám meggyőzni. Én ritkán járdázom egyébként.
Üdv a járdákon és az autók között (alatt :-)), mindenkinek,
Klaci
"ha egy autós elüt, vagy
"ha egy autós elüt, vagy meglök egy kerékpárost a járdán,"
"Én ritkán járdázom egyébként."
Még szerencse, hogy autóval nem a járdán közlekedsz...
A hozzászólásod mindeképpen jó volt arra, hogy összegyűjtse azokat a hazug sztereotípiákat, és ostoba ötleteket, szemellenzős, rövidlátó szemléletmódot, amikkel az autósok a járdára akarják kényszeríteni a kerékpárosokat.
__________________
Mert így kerek a világ.
+1 Zita ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+1
Zita
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Trek 3700 zöld-fehér-virágos
MK-Kelet Pest :)
A mondatnak volt folytatása
A mondatnak volt folytatása is... Egyébként a parkolóból, kapualjból kijövő autósok szoktak a járdán menő bicikliseknek nekimenni azokban az országokban, ahol a járdán bicikliznek. Sokat éltem külföldön, ott, ahol a járdán bicikliznek, én is azt tettem. Ott teljesen jól megférnek a gyalogok és a bringások egymás mellett, egy kis figyelemmel és türelemmel.
Autóval valóban ritkán járok, az elmúlt majdnem 3 évben több, mint 10000 km-t tekertem, munkába és mindenhova bicajjal megyek. (Motorbicikliről nyergeltem át bringára.) Megengedném a járdán tekerést általánosságban, és ahol túl nagy a gyalogosforgalom, vagy túl keskeny a járda, ott külön táblával megtiltanám. Nem csak Budapest belvárosa létezik, ahol valóban sok a gyalogos. Ha kicsit jobban körülnéztek, rengeteg olyan járda van, ahol alig mennek gyalogszerrel, teljesen üresek. Néhány helyen (pl. Gellért hegy alja) pedig leginkább külföldiekkel találkozni, velük is csak nyáron. Ők persze minden probléma nélkül mosolyogva elengedik a kerékpárost, mert nem tudják, hogy tilosban jár.
Üdv.
OK, és mit kezdesz a
OK, és mit kezdesz a kutyát sétáltatókkal? (kutya egyik oldal, gazdi másik kettő közt póráz)
És a kisgyerekekkel akik éppen csak megtanultak járni?
Vagy egy iskola közelében iskolakezdés előtt?
Ezentúl minden járdán kötelező lesz a jobbra tartás?
A gyalogos tökéletesen kiszámíthatatlan! (Nem az idős néni a szatyorral) De a gyerekek, és a fiatalok egyáltalán nincsenek arra felkészülve hogy féleszű bringások előzgetik őket minden honnan. Mennek amerre látnak és amerre akarnak nagyon helyesen. Egy járdán minden pillanatban eléd ugorhat valaki, és meg is teszik!
A kulcscsontom most is fémmel van merevítve egy taxis miatt aki elfelejtett kikerülni, de még mindig inkább az út testen tekerek! Ha járdázni kell told!
hú, ezt nem bírtam
hú, ezt nem bírtam végigolvasni. ott szakadt el a film, hogy "Mellesleg nem jár túl sok ember gyalog". nem a francokat. mindenki gyalogos, nem?? ha leszállsz a villamosról - gyalogos vagy. ha leparkoltál - gyalogos vagy. ha egy saroknyit tolod a biciklit - gyalogos vagy! ha kilépsz a boltból/színházból/stb és odamégy a járművedhez - gyalogos vagy!
azt ritkán lehet mondani, hogy valaki csak autós, vagy csak biciklis, de hogy mindenki gyalogos, az 1000000 százalék!!
Idéznék a
Idéznék a Ludditáktól:
"Te is leszel gyalogos, nagyokos!"
klaci A szemléleteddel nem
klaci
A szemléleteddel nem tudok azonosulni, ami szerint eltakarodok az erősebb elől, a nálamnál gyengébbet meg agyonnyomom.
Lehet, hogy az őserdőben ez megy (bár erre egyátalán nem vernék mérget!), de mi emberek vagyunk.
urga Miért lenne nálam
urga
Miért lenne nálam gyengébb a gyalogos, és miért is akarnám agyonnyomni? Emberek vagyunk, megférünk együtt.
Az autóban is ember ül,
Az autóban is ember ül, vele miért ne férnél meg az úton?
Annál is inkább, mivel ott több hely van, és kifejezetten közlekedésre való (a járdával ellentétben).
"De nem mindenki szeret
"De nem mindenki szeret száguldani, idegeskedni, hogy minden ötödik autó olyan közel megy el mellette, hogy majdnem hozzáér. Csak a járdán lehet kényelmesen, idősen vagy túl fiatalon, nagy pocakkal, gyerekkel a biciklin, vagy gyerekkel a kisbiciklin kerékpározni, nyugodtan, lassan csalinkázni, esetleg tele kosárral vinni haza a boltból a vásárlást."
Egy szót módosítok, és máris megérted a problémát:
De nem mindenki szeret száguldani, idegeskedni, hogy minden ötödik BRINGÁS olyan közel megy el mellette, hogy majdnem hozzáér. Csak a járdán lehet kényelmesen, idősen vagy túl fiatalon, nagy pocakkal, gyerekkel a biciklin, vagy gyerekkel sétálni, nyugodtan, lassan csalinkázni, esetleg tele kosárral vinni haza a boltból a vásárlást.
Empátia!
Kuku és a többiek.
Kuku és a többiek. Próbáljátok meg józanon végiggondolni. Nem mindegy, hogy autó és bicikli találkozik, vagy bicaj és gyalogos. Szó sincs arról, hogy a biciklis terrorizálhatná szegény gyalogosokat a járdán. Ugyanolyan egyenrangú felek.
EMPÁTIA!
Üdv: klaci
Szó sincs arról, hogy a
Szó sincs arról, hogy a biciklis terrorizálhatná szegény gyalogosokat a járdán. Ugyanolyan egyenrangú felek.
Hülye szülők, akik a járdán sétáló gyereket féltik a szlalomozóktól, nem tudván amit te tudsz. Hiszen ha egy bicajos megy át a négyéves gyereken, akkor lehet hogy túl is éli, nem? Frankó tolószékek vannak ám, gyerekméretben is. Fránya gyalogosok megint túlparázzák a dolgokat.
pata Nem hallottam
pata
Nem hallottam mostanában ilyen esetről, és nem hiszem, hogy azért, mert tilos a járdán bicajozni.
Ellenben több bringát látni itt-ott véglegesen leláncolva, egyszínűre festve mementónak.
A Margit híd kapcsán
A Margit híd kapcsán lehetett erről hallani.
Azok a szellembringák
Azok a szellembringák jellemzően pont a járdára festett/kitáblázott 'kerékpárutak' miatt vannak.
A Ghostbike-ok jó része a
A Ghostbike-ok jó része a kerékpár és gyalogúton közlekedő kerékpárosnak állítanak emléket. Akik azt hitték mennyire biztonságos a kerékpárjárdán tekerni. BP-en a súlyos balesetek többsége a "biztonságos" járdán közlekedve és nem a "veszélyes úttesten történt.
Egy idős embert könnyen meglökhetsz a kerékpárral úgy, hogy sérülései miatt később meghalhat.
Szerencsére súlyos sérülés is ritkán fordul elő.
Egyenrangú
Egyenrangú felek????
Szerintem csak akkor, ha a bringás épp tolja a kerékpárját.
Hát...többszöri
Hát...többszöri enyhítés után is az maradt, hogy: WTF?!?
Amúgy nem általában a járdázással van a baj, hanem a figyelmetlen, bunkó, agresszív, relatív gyorshajtó járdázással.
Aki eleget tekert már városban, a fentit pedig kerüli, úgyis rájön, hogy 1-200 méternél többet ki sem lehet bírni rajta :P
"Sokkal többen
"Sokkal többen kerékpároznának, ha szabadna a járdán tekerni, esetleg szélesebb járdák lennének, a kereszteződéseknél mindenütt szintbe hozva, hogy ne kelljen babakocsit, kerékpárt emelgetni azoknak, akik nem elég sportosak ahhoz, hogy csak úgy felugrassanak."
A járda azért épült, hogy a gyalogosokat elválassza a járművektől. Ez tudtommal még a lovaskocsik korszakában indult meg, legalábbis néhány régi képeslap jutott most eszembe. Ennek megfelelően a gyalogos gondtalanul sétálhat, nézelődhet, változtathatja meg irányát. Ha nekimegy valakinek, legfeljebb összekoszolja a cipőjét, de egy bocsánatkérés után odébbáll. Egy bringással való hasonló esetnél valamelyik fél elesne.
Amennyiben engedélyeznék, arra buzdítanák, netán kötelezővé tennék a járdán való kerekezést, a gyalogosnak elfogyna az a maradék hely, ahol biztonságban közlekedhet. Ha látja, hogy biciklisek közelednek felé, rájuk koncentrál, ide-oda topog, sőt még az is elképzelhető, hogy pont a rossz irányba lép arrébb. Nem tud kirakatokat nézegetni, olvasni, megnézni az átellenben lévő ház szecessziós párkányait.
Az akadálymentesített járdaszegélyeket mindenesetre támogatnám a mozgásukban korlátozottak és a babakocsisok miatt.
---------------------------------------------------------------------------
"Ha valaki most azt az ellenérvet hozza fel, hogy ha szabad a járdán kerekezni, akkor elszabadul a pokol, és jaj a gyalogosoknak,[...]"
Annak ellenére, hogy bringásként és aktivistaként jól ismerem a járdázás jelenségét, bizony engem is sokszor meg tudnak ijeszteni.
---------------------------------------------------------------------------
"A gyalogosoknak kétségtelenül nehezebb lenne a helyzetük, de ezt el kellene fogadniuk a társadalom és környezetünk érdekében."
A gyalogos húzódjon szorosan* a házfalhoz, valamint gyalogolni tilos, kivéve 20-07**.
Ne a gyalogos hunyászkodjon meg, hanem a többi jármű vezetője, ha már.
*ld. szorosan jobbra tartás
** ld. Lánchíd
---------------------------------------------------------------------------
"Mellesleg nem jár túl sok ember gyalog."
Ha leszámítjuk a tömegközlekedőket, autósokat, fuvarozókat, biciklistákat. Bár sejtem, mire gondolsz. Nagyapáink szokták mesélni, hogy ők még gyalog mentek egyik faluból át a másikba iskolába. Ebből a szempontból valóban kevesen mennek, de bárki, aki nem mélygarázsból a belső udvari parkolóba megy, gyalogos is.
---------------------------------------------------------------------------
"Ellenérv szokott lenni a járdán biciklizés ellen, hogy ha a kerékpáros nem az autók között megy, akkor nem veszik észre a kereszteződésekben és elütik. Ez csak akkor történik meg, ha a kerékpáros nem elég körültekintő."
Ha valamit kijelölsz, azt valószínűleg úgy fogják érzékelni, hogy ott jó helyen vannak, biztonságban. Ha a kerékpáros legyen körültekintő, álljon meg és úgy menjen tovább, az olyan, mint a több fórumon is demagóg példaként felhozott autópálya és vasúti átjáró esete.
(A körülnézésről nagyapám egyik története jutott eszembe, akinek a kollégája autót vezetni tanult. 'A kereszteződésben körül kell nézni.' Hát az illető a kereszteződéshez érve kiszállt a kocsijából, bebandukolt a kereszteződésbe, jobbra-balra körülnézett, majd visszaszállt a járműbe.)
---------------------------------------------------------------------------
"Persze, erre meg az a válasz, hogy a gyalogos az nagyon lassú. Igen, van olyan kerékpáros is, aki szintén nagyon lassú az autókhoz képest."
A gyalogos nem tűnik fel hirtelen, viszont meg tud állni, hátra tud lépni, megtartja az egyensúlyát. Egy kerékpáros, még ha lassú is, nehezebben áll meg, a fixiseket leszámítva nem tud gyorsan hátra menni, s könnyen elvesztheti az egyensúlyát. Mi az amúgy, hogy lassú? Lehet, hogy a gépjárművekhez képest lassú, de a gyalogosokhoz képest gyors.
---------------------------------------------------------------------------
Ha biztonságosnak tartod, miért nem járdázol? Ez nem szemrehányó kérdés, hanem tényleg mik azok az érveid, ami miatt az úttestet használod?
adamekp Köszi a kultúrált
adamekp
Köszi a kultúrált hozzászólást! Azért járdázom ritkán, mert lassú, nemcsak a gyalogosok miatt, hanem mert többnyire a burkolat is sokkal rosszabb minőségű. Ha sietek (általában így van), nem jó a járda. Sokszor egészen jól tartom a sebességet az autókkal, amit kocabringások nem tudnak megtenni, jól fog a fékem, vállalom a feszített tempót, és bírom idegekkel az esetenként bunkó autósokat is. Ha dugó van és üres a járda, akkor bizony felmegyek, mert sokkal jobb, mint a kocsisor között előre ügyeskedni, főleg, ha keskenyek a sávok.
A feleségem, ha néha rá tudom venni, hogy ő is bicajjal menjen dolgozni, nem hajlandó csakis a kerékpárúton menni, ha az nincs, akkor főbb útvonal mellett a járdán, amit meg is értek. Nem a csendes mellékutakról beszélünk, ott senki sem megy a járdán.
Ha mégis a járdán találkozom gyalogosokkal, előzékeny vagyok, nem csöngetek rájuk, türelmesen megvárom, amíg el tudok menni.
Egyébként azt hiszem, hogy több gyalogost ütnek el gépjárművek, mint kerékpárost, amiből nem biztos, hogy bármilyen következtetést le lehet vagy érdemes levonni.
Üdv: klaci
Bocsánat, de ezen én is
Bocsánat, de ezen én is kiakadtam.
1. Járdázni sajnos lassan már gyalogosként is kevésbé biztonságos, mint az úttesten haladni. Pontosan a járdázó biciklisták miatt.
2. Városban gyakorlatilag nem létezik olyan hely, ahol a járda biztonságosabb lenne a biciklis számára, mint az úttest. (Kivétel talán az Árpád-híd vagy a Lágymányosi.) A legnagyobb veszélyforrást nyilvánvalóan az autók jelentik. Ha az úttesten haladsz, akkor lát az autóvezető (látható ruházatban és kivilágítva haladsz, ugye). A járdán nem, mert nem oda figyel. Amint a járdáról az úttestre hajtasz, sokszoros életveszélyben vagy. A városi biciklisgázolások nagy többsége a zebrán vagy a járdán vezetett bicikliút kereszteződésében történik. Az úttesten néhány egyszerű szabály segítségével még jobban láthatóvá tudod magad tenni és ezáltal lényegesen növelheted a biztonságodat. A járdán nem látnak, így szinte semmit sem tudsz tenni a saját biztonságodért.
3. A járda azért van, hogy a gyalogosok biztonságosan tudjanak közlekedni, kézenfogva sétálni, kirakatot nézegetni, gyereket és kutyát sétáltatni. Itt azon van a hangsúly, hogy ők biztonságosnak érezzék, nem azon, hogy a biciklisek annak érezzék! Ha majd egyszer a gyerekemet sétáltatom, akkor semmilyen biciklisnek nem fogok örülni a járdán.
4. A 3 éves gyerekek nyilván biciklizhetnek a járdán, de ezt senki sem vitatta. Itt arról van szó, hogy felnőtt emberek ne veszélyeztessék saját magukat és a gyalogosokat a járdán.
phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat
Lenne egy naív
Lenne egy naív kérdésem.
A baleseti statisztikák normálva vannak a biciklisek és autósok számával? Értsd, ahol nem megy kerékpáros, ott nyilván nem történik gázolás. Nyilván ott történnek a balesetek, ahol a gyalog- és kerékpárutak keresztezik a közutat. Az autók között az úttesten ma még elég kevesen bringáznak, és ők általában gyakorlott bringások, sokuk pl. biciklis futár. Ezért ott kevés a baleset.
Szóval, a naív kérdésem az, hogy nem fog-e elromlani a statisztika, ha a járdaellenesek leterelik a tapasztalatlan bringásokat a közútra?
Szerintem javulna a
Szerintem javulna a statisztika.
1. Nyilván kicsit nőne az aszfalton történő biciklis-autós ütközések száma (a tapasztalatlanság, ugye)
2. Hatalmas mértékben csökkenne a járdáról érkező biciklis-autós balesetek száma (én csak sejtem, hogy most ez a legnagyobb szám a három közül)
3. Csökkenne a biciklis-gyalogos balesetek száma.
A gyalogosoknak
A gyalogosoknak kétségtelenül nehezebb lenne a helyzetük, de ezt el kellene fogadniuk a társadalom és környezetünk érdekében.
Nálam itt szakadt el a cérna.
A híradók előtt ilyeneket
A híradók előtt ilyeneket akarok látni.
This amazing video, via Chicago Bicycle Advocate, was produced for the Chicago Police Department to educate drivers, cyclists and officers on traffic laws pertaining to bikes.
http://www.streetsblog.org/2009/09/10/chicago-police-say-it-loud-bikes-b...
----------------------------------
Valamint autómentes településeket!
Ez valami óriási!
Ez valami óriási!
Hát a probléma nálunk ott
Hát a probléma nálunk ott kezdődik hogy a rendőrök cikinek tartják a bringázást...