Miközben a BKV újabb járatritkítást tervez, és a városvezetés mindent megtesz, hogy minél többen autóba üljenek,
A Nemzetközi Energia Ügynökség ezt jelzi előre:
"Annak ellenére, hogy az olajárak az elmúlt négy évben magasak voltak, jelentésünk további piaci feszültségeket lát a 2010-es évet követően. Az OPEC tartalékai a legalacsonyabb szintre csökkennek 2012-re… Lehetséges, hogy a kínálati összeroppanást el lehet halasztani, de nem sokkal."
Magyarul, 2012-től az olaj iránti kereslet meghaladhatja a kínálatot.... aminek legelső következményeként nem tankolhat majd mindenki annyit és annyiszor, amennyit akar (nem ez lenne az első eset, a 70-es években ez már előfordult). Ezt nem kis zöld szervezetek állítják, hanem az energia ügyben létező leghivatalosabb nemzetközi intézmény.
De hosszabb távon is hasonlóak a kilátások:
A Francia Kőolajkutató Intézet (Institut Francais du Pétrole) szerint, az autópark évi 2,5 százalékos növekedése miatt globális szinten az egy gépjárműre jutó üzemanyag 2015-ig előreláthatólag 15 százalékkal csökken.
Ha pedig a kőolajkutatásra és kitermelésre fordított összegek a jelenlegi szinten maradnak (vagyis nem növekednek az igényeknek megfelelően), az egy gépjárműre jutó üzemanyag 2015-ig 30 százalékkal lesz kevesebb, mint ma.
forrás: Konferencia-vitanap: A köolaj és földgáz kitermelésének tetözése
És egy adalék : értelmesebb nyugat-európai városokban gőzerővel fejlesztik a tömegközlekedést, építik (vissza) a villamosvonalakat, sűrítik a buszokat, és a legnagyobb igyekezettel ösztönzik az embereket a biciklizésre. A sajtóban naponta írnak az energiatakarékosság szükségességéről, az éghaltaváltozásról, és az autózás káros hatásairól…
Külföldi barátaim szerint politikusaik fütyülnek a jegesmedvékre, és legkevésbé sem érdekli őket a korall-zátonyok sorsa, ám az energia-fogyasztás csökkentése szükségességét valahogy el kell adni… és jobb fogadtatásra talál egy ilyen össztársadalmi felhívás :
«Gyerekek, mentsük meg a Földet! fogyasszunk kevesebbet, hogy ki ne haljanak a pingvinek!»,
mintha azt mondják : «Fiam, 5 év múlva mindenképp a garázsban kell, hogy hagyd a kocsidat, mert nem lesz elég benzin, jobb, ha már most, önként és dalolva rászoksz a biciklire….»
Csak nálunk ez a boldog tudatlanság, máshol már mindenki tudatában van az életmód változás szükségességének.
Aki az önkormányzatokkal tárgyal, esetleg megemlítheti ezeket az apróságokat is… És talán ismerősöket is érdemes tájékoztatni, ha már a honi sajtó agyonhallgatja a témát…
Én reménykedem, hogy mindez inkább jó változásokat hoz majd, mint rosszat. A kedvező változásokra mindenesetre lehetőségünk van. De ez nem az az időszak, amikor ritkítani kell a BKV járatokat, vagy magánemberként, új autókra milliókat költeni… és nem csak a légszennyezés miatt…
***












A magyar politikusok
A magyar politikusok többségének agya 4 évre (a választásokhoz igazítva) van beállva sajnos. Nekik a 2012 a végtelen távoli jövő, amely sosem fog eljönni mai szemmel nézve...
Azt azonban megnézném, hogy mi történne MO-gal, ha lenne egy hirtelen olajtermelés-visszaesés és emiatt ha lehetne is kapni benzint az kb. 7-8*-os áron lenne. Sajnos úgy is azok szívnák meg a dolgot, akik nem lopják a pénzt...
meg a gázolajat.
meg a gázolajat.
Újabb benzináremelés
Újabb benzináremelés várható
"A szerdai után a jövő héten is várható a benzinárak emelkedése, ha beválik az elemzői jóslat, amely szerint akár az OPEC március eleji üléséig tartósan a 100 dollár körüli szinten marad az olaj világpiaci ára - mondta az InfoRádiónak a holtankoljak.hu ügyvezetője."
http://www.inforadio.hu/hir/gazdasag/hir-182234
Mégis, mire számítanak? lesz ez még drágább is...
óránkénti hév. nagyon
óránkénti hév. nagyon durva. ha ezt megcsinálják, akkor 1 év és a maradék bkv-t is felszámolhatják
http://index.hu/politika/belfold/budapest/0221bkv/
Kizárt, hogy ezt teljes
Kizárt, hogy ezt teljes egészében megcsinálják. Pl. gödöllői hév reggel 6-7-8 óra felé tömve szokott lenni tudtommal. Persze csak befelé, de hát teleportálni nem tudnak, hogy mindig csak befelé menjenek a hévek. Ehhez képest azt írja, hogy csúcsidőben félóránként járna. Kissé durva lenne...
El bírom képzelni, hogy azért csinálnak ennyire durva munkaanyagot, hogy aztán örüljön a pórnép, hogy csak a felét hajtják végre. Pedig az is hatalmas, de megnyugodnak a kedélyek, hogy eredetileg sokkal roszabbra tervezték.
Basszus, a 105-ös buszt
Basszus, a 105-ös buszt most kötötték össze (a deákon túlra is megy). most újra szétszedik. normálisak ezek?
hétvégén nem járó, este nem járó vilik, buszok: egy ilyen hálózat teljesen elveszti az utasait, mert kiszámíthatatlan és megbízhatatlan.
Már rég át kellett volna
Már rég át kellett volna állni alternatív üzemanyagra, ami nem környezetszennyező. Csak hát az olajlobbi ugye... amíg lehet, addig fogják halogatni, és talán még azon túl is. Az itthoni "4 éves" politikusokat meg csak a benzin adótartalma érdekli, és hogy minnél több benzint használjon a jónép. Mert abból van a zseton ugyebár. Többek között nyilván ezért nincs forgalomkorlátozás a szennyezett levegő miatt, ezért nem favorizálják annyira a tömegközlekedést, sem pedig a biciklizést.
Kicsit párhuzamba állítható ez az egész avval, ahogy az USA egyes részein leépítették a tömegközlekedést.
"Már rég át kellett volna
"Már rég át kellett volna állni alternatív üzemanyagra, ami nem környezetszennyező."
Milyen alternatív üzemanyagra? bár ezt már kitárgyaltuk itt:
http://www.criticalmass.hu/blogbejegyzes/20080106/jon-az-1000-forintos-b...
vajaskifli.
vajaskifli. környezetbarát. azzal megyek.
Autó, a nem gondolkodás szabadsága
Még 2012-ig rendszeres lesz
Még 2012-ig rendszeres lesz a sötétvörös légszennyezettségi térkép?
Tartalékolni kellene a mezőgazdasági termelés és az áruszállítás részére a naftát. Engem nem izgat, hogy sokszázezer puhány szívni fog, mert nem kocsikázhat minden nap. De az kifejezetten idegesít, hogy a traktorba, kombájnba és az árut fuvarozó teherautóba nem lesz dízel :(
Attól ne félj, még
Attól ne félj, még sok-sok évig lesz üzemanyag, nem is értem ezt a riogatást.
A traktorba meg egyébként is lenne(az ilyesmi kb. bármivel elmegy - használt sütőolaj stb.), csak mostanság ilyesmik használatáért még keményen büntetgetnek a vám és pénzügyőrök.
üzemanyag lesz, csak nem
üzemanyag lesz, csak nem fogják győzni kiszolgálni a keresletet. az összes kitermelő évtizedek óta gőzerővel fejleszt, kutat, mégis alig tudnak lépést tartani.
"Attól ne félj, még
"Attól ne félj, még sok-sok évig lesz üzemanyag, nem is értem ezt a riogatást."
még sok-sok évig lesz üzemanyag, mint ahogy kőolaj is lesz (még kb annyi tartalék van a földben, mint amennyit eddig elfogyasztottunk). Az viszont egyátalán nem biztos, hogy mindenkinek (a többségnek) elegendő mennyiségben, és elérhető áron!
A küszöbön álló
A küszöbön álló olajválság nem lesz átmeneti és nem lesz kicsi. A világ teljesen felkészületlen arra a helyzetre, hogy 10 éven belül a mainak kb. felére esik vissza az olajtermelő országok kivitele. (Értsd: a szaúdiaknak pont annyi jut, mint ma, de exportra csak a fele.) Ez nagyon húzós helyzetet fog teremteni: a világgazdaság mnimum olyan helyzetbe kerül, mint 1929 után. (A hetvenes évek olajválságát, ami tíz évre hazavágta Nyugat-Európát egyszeri, 5%-os exportcsökkentés okozta!)
A tömeges autóhasználat a múlté lesz. Ez nekünk, bringásoknak jó, mert szerintem megszűnnek a mai konfliktushelyzetek. De bringával legfeljebb 20-30% járhat, télen még annyi sem - mi lesz a városlakók java részével, ha addigra lerohasztják a tömegközlekedést?
Az utolsó pillanatban vagyunk a válság előtt, amikor a közlekedésfejlesztésre fordítható tőke nyom nélkül el fog tűnni. Ezeket az éveket nagyon koncentráltan fel kellene használnunk a vasúthálózat és a villamospályák rendbetételére - hiszen áram lesz (ha másból nem, a paksi atomból). Ehelyett mi történik? Autópályák épülnek csak azért, hogy benője őket a gyom, és egy szem négyes metró a várost behálózó villamoshálózat helyett.
"Az utolsó pillanatban
"Az utolsó pillanatban vagyunk a válság előtt, amikor a közlekedésfejlesztésre fordítható tőke nyom nélkül el fog tűnni. Ezeket az éveket nagyon koncentráltan fel kellene használnunk a vasúthálózat és a villamospályák rendbetételére - hiszen áram lesz"
Teljesen egyetértek ezzel! érdekes, hogy pont szó szerint ezt mondta az egyik előadó egy, a jövőbeli energia-ellátásról szóló konferencián (amely az olajhozam-csúcs kérdését tárgyalta).
A
A bio-üzemanyagokról
Írta: George Monbiot
Az olajválság tény. A készletekről nincsenek hiteles adatok. A bio-üzemanyagok nem nyújtanak valódi megoldást. Csak az üzemanyag-fogyasztás csökkentése lehet kiút.
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/feb/12/biofuels.energy/print
A teljes cikk magyar fordításban olvasható:
http://www.gondolkodjunkegyutt.hu/spip.php?article394
(via indymedia)
köszönöm! remélem,
köszönöm! remélem, hamarosan az itthoni sajtóban is hallhatunk erről.
Simonyi Gabriella cikke
Simonyi Gabriella cikke (Mancs XX. évf. 7. szám, 2008-02-14) pedig holisztikus szemlélete miatt tetszett
http://mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=15932
remek cikk! nagyon
remek cikk! nagyon meglepett, hogy ilyet egy újságíró is tud, de a végén láttam, ki írta (őt nem ismertem)
"A nemzetközi vasúti
"A nemzetközi vasúti árufuvarozás teljesítménye a nemzetközi piacon 12,8 százalékkal, belföldön pedig 13,4 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.
A vasúti teljesítménycsökkenés úgy következett be, hogy eközben mind a közúti, mind a vízi szállítás növekedést tudott felmutatni.
A három országos személyszállító vasúttársaság együtt 39 millió utast szállított 2007. utolsó negyedévében, ami az előző év hasonló időszakához képest 5 százalékos csökkenés. A vasút helyközi személyszállításban betöltött szerepe 4 százalékkal, 29 százalékra csökkent 2006. azonos időszakához képest.
A tömegközlekedés térvesztése a helyi személyszállításban tovább folytatódott, az előző negyedévhez képest 6,9 millióval kevesebb utas vett igénybe tömegközlekedési eszközöket."
http://index.hu/gazdasag/magyar/vasszal08022
rejtélyes számok.
Bioüzemanyagok helyett az
Bioüzemanyagok helyett az energiatakarékosságot támogassák!
http://greenfo.hu/sajtoszoba/hirek_item.php?hir=17840
A Magyar Természetvédők Szövetsége három miniszterhez intézett levelében szólította fel a kormányt, hogy vesse el azt a tervet, amely a Környezet és Energia Operatív Program keretében támogatná a bioüzemanyag üzemek létesítését. Ehelyett a természetvédők szerint inkább az energiatakarékossági beruházásokra kellene több forrást biztosítani.
A Kiotói Egyezmény
A Kiotói Egyezmény modellje az egyénekkel kapcsolatban is alkalmazható lenne. A tiszta levegő közkincs, és ezért helyes, ha a környezetkárosító életmódot folytatók mintegy kártérítést fizetnek a környezettudatos állampolgároknak. Aki túllépi az egyéni széndioxid-kvótát (mert nagy házban lakik, mindenhová autóval jár, vagy nem használ energiatakarékos készülékeket), vegyen környezetszennyzés-jegyet a kvótát ki nem használóktól. A szabályozás igazságos lenne, és a környezetnek is használna, hiszen ha fizetni kellene a légszennyezésért, sokan meggondolnák, hogy autó helyett ne biciklivel járjanak-e dolgozni.
Hogy nem pusztán utópista álmodozásról van szó, azt jelzi, hogy az egyéni kvóta ötletét David Miliband brit környezetvédelmi miniszter vetette fel. Írországban várhatóan már jövőre törvényt hoznak az üzemanyagkvóták bevezetéséről. Az éves üzemanyag-felhasználást elosztják az állampolgárok között. Az üzemanyag-importőröknek a behozni kívánt üzemanyagra elegendő kvótát kell majd vásárolniuk az emberektől. Az importőrök minden bizonnyal a vevőkre fogják hárítani a felárat, így tankoláskor a környezetszennyezést is mindenki automatikusan megfizeti.
Szennyezel polgártárs? Fizess! http://www.metazin.hu//node/1237
Nehéz mérni az egyének
Nehéz mérni az egyének szén-dioxit szennyezését.
Sokkal egyszerűbb adókat kivetni a szennyező tevékenységekre, ezzel beleépíted az árakba (üzemanyag, etc), és kis végrehajtási/ellenőrzési költsége van. Utána az árakat addig nyomod felfelé, amíg el nem éred a kívánt hatást (ami ekvivalens a kvótával).
az igaz. de az írek nem is
az igaz. de az írek nem is mérnék, csak elosztják az éves üzemanyag-felhasználást az állampolgárok között. és ezt kvótáznák, ha jól értem.
(ja, linkek az eredetiben)
Megállíthatatlan
Megállíthatatlan olajár
"Újabb rekordokat dönt a nemzetközi olajár, és valószínűleg nem áll meg 200 dollárig. A gázolajat már most nem lehet 300 forint alatt venni, de könynyen eljuthatunk 400 forintig."
és ez még csak a kezdet...
és az emberek 95%-a nálunk
és az emberek 95%-a nálunk ugyanúgy autóba fog ülni mint most, csak mégjobban fog rinyálni, hogy milyen sokba kerül a züzemanyag... vagy mégmájerabbnak fogja magát érezni, hogy bezzeg nekem még ez se gond mert faszacsávó vagyok.
Boci
----------
...akrat icob, icoB
3:-O
Én hajtom a biciklit, a bicikli hajt engem.
Totalcaron írta valaki,
Totalcaron írta valaki, hogy az autózás a legkeményebb drogok egyike. Aki rászokott, bármit megad érte, csak ne kelljen kiszállni :(((
Készültek erről
Készültek erről felmérések. Nyugat-Európában (ahol majdnem mindenki naponta autózik) csak az emberek 20 százaléka megrögzött, szenvedélyes autós. Ez végül is nem olyan sok. (nálunk csak az emberek harmada utazik rendszeresen kocsival, és ebböl 40 százalék ragaszkodik nagyon a kocsihoz. De micsoda különbség lenne, ha a másik 60 százalék biciklire, buszra, ... válthatna, mert meglennének hozzá a feltételek!)
A bringázás meg nagyon
A bringázás meg nagyon sokat segít azoknak, akik kemény drogokról próbálnak meg leszokni.
Összeáll ez a kép lassan;)
A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor
Újabb figyelmeztetés -
Újabb figyelmeztetés - csak itthon nem hallunk sokat róla...
A fele elfogyott
[2008. máj. 21. 7:8]
Globális gazdasági világválság kialakulását jósolja öt éven belül az egyre fokozódó energiaigények következményeként Jeremy Leggett, a brit kormány olajtanácsadója, klímaváltozás-kutató.
A világon olyan rohamosan nő az olaj iránti kereslet, hogy kínálati oldalról egy bizonyos szint felett nem lehet vele tovább lépést tartani - mutatott rá a professzor. Magyarázata szerint amint ez a "tetőzési pont" bekövetkezik, többszörösére szökik fel az olajár, s olyan pánikhangulatot vált ki, ami begyűrűzik a világgazdaság minden szegmensébe, minden országban érezteti majd hatását.
forrás: http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=18582
A kínálat és a kereslet
A kínálat és a kereslet egyensúlyáról az ár gondoskodik, ami legfeljebb jól felmegy, ekkor megéri majd a rosszabb olajmezőket és kevésbé hatékony technológiákat használni.
Ez a "betetőzési pont" + pánikhangulat közgazdaságilag nem áll össze.
"ekkor megéri majd a
"ekkor megéri majd a rosszabb olajmezőket és kevésbé hatékony technológiákat használni."
Az angol geológus is erről beszél. Csak éppen a befektetők eszmélése és az eredmény között legalább 5-10 év eltelik (ezért lehet előrejelezni a válságot: tudják, hogy milyen befektetések, fejlesztések léteznek, indulnak el napjainkban, és középtávon mi várható).
Tudom, hogy
Tudom, hogy összeesküvés-elmélet szaga van, de a "tetőzési pont" elérésekor lehet, hogy egyszerűen csak előkerülnek a kész, addig széfben érlelt alternatív technológiák.
A CD-ROM meghajtók sebességnövekedése is olyan finoman adagolt volt annakidején... Ha még emlékszik valaki.
- - - - -
6É futás
Következő járat indulása: június 13.
www.6efutas.hu
Nyakunkon a harmadik
Nyakunkon a harmadik energiaválság
A fosszilis energiahordozók kitermelésének üteme már legfeljebb csak három évig képes lépést tartani a növekvő kereslettel, állítja egy olajipari szakértő. Jeremy Leggett szerint az olajipar félrevezeti a világot amikor még több évtizedes növekedési potenciálról beszél: az új olajmezők, a megnövelt hatékonyságú kitermelési technológiák és az olajat helyettesítő fosszilis energiahordozók sem jelentenek megoldást, fel kell készülnünk az elérhető áron, korlátlanul hozzáférhető olaj korszakának közeli végére.
http://index.hu/gazdasag/vilag/leggett1545/
*******************************************************
Hosszú cikk a témáról, nagyon érdekes!
Én elhiszem hogy ez a téma
Én elhiszem hogy ez a téma foglalkoztat téged.
Viszont sok olyan (m,n) pár tudok mondani R^2-ben, hogy n éve láttam olyan cikkeket, hogy m év múlva itt a rohadt nagy energiaválság, és m < n.
Ezekben a cikkekben idézett "tudósok" pedig csak akkor voltak irtó hangosak, amikor jósolgatni kellett az apokalipszist, és ex post annyit nem voltak képesek kinyögni, hogy bocs, nem jött be.
Ez kissé szkeptikussá tesz. Ettől persze még lehet igazuk, sőt. Csak nem látom, miért lenne jobban igazuk, mint akkor, metodológiailag semmit nem mozdultak előre.
Foglalkoztat, de nem csak
Foglalkoztat, de nem csak engem...
A barátaim (30-as éveiket taposó belga állampolgárok) kedvenc témája a sör mellett, hogyan változik meg hamarosan (még a mi életünkben, belátható időn belül) a világ. Az a világ körülöttük, ami az olcsó olajra alapul. Egyik sem szakértő, egyszerűen csak érzik, a levegőben van...
És mintha a döntéshozók is éreznék (Ny-Európában), mert ma már a tévében, rádióban - főműsoridőben (!) téma a környezetvédelem/éghajlatváltozás, és a fogyasztási szokások megváltoztatásának szükségessége. Ma már nem telik el egy hét, hogy ne legyen ilyen műsor! Közelgő energiaválságról (még) nyíltan nem beszélnek, de szvsz leginkább ez áll mögötte. De már annyit súlykolták az emberekbe, hogy 'takarékoskodj! meg: biciklizz! meg hagyd otthon a kocsit, stb... hogyha tényleg meg kell tenni, kényszerből, már senki nem lepődik meg majd annyira.
(mellesleg néhány éve minden értelmesebb helyen gyakoroltatják az autómentes napokat.... (persze ez valószínű véletlen egybeesés, de azért jól jön majd...)
Én idestova majd egy
Én idestova majd egy évtizede voltam elsőéves egyetemista egy vidéki egyetemen (Debrecen). Volt egy fazon, aki egy egész tantárgyat ("Fenntartható fejlődés") épített arra, hogy itt az olajtetőpont, olajválság lesz, etc. Rengetegen felvették, mert potyakredit volt amivel ki lehetett bélelni a megfelelő kategóriát - ha egész mondatokban beszéltél, jelest kaptál, mert a pasas annyira örült, hogy ezeket a zöld mantrákat hallja vissza és azt hitte evangelizálta az ifjúságot.
A téma valóban a médiában lebeg lassan már évtizedek óta, de az olajválság céldátuma olyan, mint az euróbevezetés Mo-n: mindig jelenlegi dátum + x év. Én azt gondolom, az autóhasználatot nem feltétlenül az olajválság korlátozza, hanem a nagyvárosok zsúfoltsága, az élhetetlen városi szmog, etc. Ezek mind kézzelfogható dolgok, nem kell ködös jóslatokkal riogatni hogy elfogy az olaj.
Mert a megalapozatlan hülyeségek visszaütnek. Pl sok amerikai váltott a legutóbbi nagy olajáremelkedéskor (70-es évek) biciklire, mert betojtak hogy itt a nagy olajválság. Aztán mikor lement az olaj ára, visszajött az autó. Ha úgy álltak volna hozzá az érintett városok, hogy nem azért jó bringázni mert olcsó, hanem mert élhetőbb lesz tőle a város és csináljunk hozzá infrastruktúrát, akkor nem pukkant volna ki így az egész.
Az évtizedek óta folyó olajválságos zöldriogatás azt a hatást éri el, mint a mesében a fiú, aki farkast kiáltott.
"Az évtizedek óta folyó
"Az évtizedek óta folyó olajválságos zöldriogatás azt a hatást éri el, mint a mesében a fiú, aki farkast kiáltott."
Teljesen egyetértek azzal, hogy nem szabad riogatni. De néhány évtizede nem tudom hogy volt, nekem ez a téma még új :) Egyszerűen csak ésszerűnek tűnik, amit a geológusok mondanak.
Érdekesség azért, hogy az említett barátaim közül egyetlen egy zöld nincs, de még csak kicsit se fogékonyak a "zöldségekre". Ez a téma mégis minduntalan visszatér náluk, aggasztja, foglalkoztatja őket (én meg hallgatom a borúlátó jóslataikat...). Lehet, hogy ez a korral jár? (de annyira azért nem vagyunk már fiatalok...)
(egyébként bocs, hogy
(egyébként bocs, hogy elárasztom ezt az oldalt ilyen cikkekkel - leginkább magamnak gyűjtöm, hogy ne felejtsem el... /sokkal kényelmesebb így elmenteni valamit, mint Cd-n vagy a számítógépen keresgélni, ahhoz lusta vagyok :)
ird csak ide lecci, engem
ird csak ide lecci, engem erdekel. kell a municio, hogy ha néhány ismerőseim nekiáll autot venni hitelre és röhögök majd rajtuk legyen hova mutogatni hogy "honnan tudhatták volna".
Itt pedig egy összefoglaló
Itt pedig egy összefoglaló a tetőzés elméletről:
Mitől nő az olaj ára?
http://index.hu/gazdasag/vilag/oil307/
riogató
riogató progpaganda-grafikon @ economist.com
azért ez az olaj-mizéria
azért ez az olaj-mizéria nem biztos, hogy Mad-Max-korszakot fog hozni, nameg még valami:
http://www.origo.hu/uzletinegyed/vilaggazdasag/20080505-olaj-olajmezo-br...
és szerintem van még pár hasonló..
A szólás
A szólás szabadsága
Meddig nőhetnek az üzemanyagárak?
2008. május 26.
Van autósélet az olaj után? Ha igen, mi az? Hibridautó? Elektromos autó? Bioautó?
http://www.hirado.hu/cikk.php?id=281178
A Nemzetközi
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) felméri a világ 400 legnagyobb olajmezőjének állapotát és új előrejelzést készít. Korábban csak a keresletet vizsgálták. Faith Birol, az IEA vezető közgazdásza "új energia-világrendről" beszél, a szervezet új becslése szerint a kitermelés előreláthatóan nem haladja meg a napi 100 millió hordót a következő húsz évben. A természetvédelmi területekre is megnyílhat az út az olajtársaságok előtt.
A felmérés eredményét csak novemberben hozzák nyilvánosságra, de azt már most, a londoni Reuters Global Energy Summit konferencián elárulta az IEA elnöke, hogy változni fog az évek óta érvényben lévő forgatókönyv, mely szerint a világgazdaság olajfogyasztása a jelenlegi napi 87 millióról napi 116 millió hordóra növekszik 2030-ra. Az új becslés szerint a kitermelés előreláthatóan nem haladja meg a napi 100 millió hordót a következő húsz évben.
Ha a nagy energiaügynökségek az év végéig véglegesített olajkínálat-elemzései borúlátó konklúzióra jutnak, elemzők szerint szabad út nyílhat az olajkitermelés előtt eddig természetvédelmi okokból tiltott helyeken, például az Egyesült Államok kontinentális platóján, az Arktiszon, vagy Alaszka természetvédelmi területein is.
http://index.hu/gazdasag/vilag/olaj5481
Közel az olajkorszak
Közel az olajkorszak vége
Az Egyesült Államokban várhatóan 25, világszerte pedig legkésőbb 50 éven belül megszűnik a megfizethető árú olaj és gáz egyeduralma az energiapiacon – véli a Deloitte által megkérdezett olaj-és gázipari szakértők többsége.
Fontos nemzetgazdasági cél
A Deloitte kérdéseire válaszoló menedzserek háromnegyede úgy véli, hogy az energiarendszer megreformálása, azaz a fosszilis energiahordozókra épülő közlekedési és szállítási rendszer átalakítása az egyik legfontosabb nemzetgazdasági cél.
forrás: http://ecoline.hu/iparagak/20090319_olaj_korszak_deloitte_elemzes.aspx