Critical Mass

Már megint egy többezres kerékpáros felvonulás. Ezt harsogta egész nap a tévé, rádió, Útinform, Internet. Persze aki „sehallselát", az autóba ült, dugóban araszolt. De miért is? Miért kell évente kétszer a legtöbb nagyváros forgalmát órákra megbénítani? Van ennek bármi célja, vagy eredménye? Egyáltalán mi is az a Critical Mass?

Talán kezdjük az elején. Az Egyesült Államokból, San Francisco-ból indult a mozgalom, az ottani futárok kezdeményezésére kezdtek többezres vonulásokat tartani nyomásgyakorlásként a kerékpárosok mostoha helyzetének felhívására. Az elnevezés pedig Ted White Return to the Scorcher című, kerékpárosokról szóló dokumentumfilmjéből származik. A film egyik jelenetében George Bliss egy tipikus kínai jelenetet elemez, melyben a folyamatos keresztirányú autóforgalom miatt a lámpa nélküli csomópontban nem tudnak átkelni a kerékpárosok. Egyre csak gyűlnek, míg már annyian nem lesznek - ez a Critical Mass-, hogy egyszerre elindulva megállítják az autósokat és átjutnak.

Budapesten már korábban is voltak CM-ek, ezek legtöbbje illegális, főként baráti társaságokból, futárokból álló vonulások voltak. Az első nagyobb demonstrációt maga a főpolgármester, Demszky Gábor váltotta ki azzal, hogy az autómentes napot vasárnap délutánra akarta átrakni, az autósforgalom minél kisebb zavarása érdekében. Ekkor kb négyezren vonultak föl. Azóta több nagyváros csatlakozott, így idén már többek között Miskolc, Szeged, Debrecen, Győr, Kaposvár, Székesfehérvár, Nagyvárad és Marosvásárhely bringásai is demonstráltak. De pontosan miért is?

Elsősorban a kerékpáros infrastruktúra megépítéséért, fejlesztéséért. Lehessen kerékpárral biztonságosan közlekedni, azt tárolni a közintézmények, iskolák közelében. Egyenlő eséllyel induljon a városi közlekedésben a kerékpáros a többi közlekedővel szemben.

Másodsorban a közösségi közlekedés fejlesztését, hogy az annyira szeretett BKV még színvonalasabb szolgáltatással próbálja az autóból kiszállítani az azt feleslegesen használókat. Persze itt sokan fölhördülnek, hogy mi az hogy felesleges. Pedig több tanulmány is kimutatta, hogy a budapesti autósok nagy része otthon hagyná az autóját, ha biztonságosan el tudna jutni bringával, vagy a BKV nem lenne olyan büdös/ koszos/ lassú/ meleg (megfelelő rész aláhúzandó..). Márpedig ha ez a két összetevő meglenne, kevesebb lenne a szmog, a dugó, a belváros megszépülhetne, több park, korzók, csilingelő villamos tenné élhetőbbé azt.

A Critical Mass eredményeiről? Újjáalakult a Magyar Kerékpárosklub, Bodor Ádám személyében kerékpárügyi miniszteri biztost jelöl ki a GKM, az Országgyűlésben kerékpáros frakció alakul, amelybe minden párt delegál tagot. De ami a legfontosabb: évről évre megduplázódik a kerékpárt a hétköznapokon használók száma! És ezzel nemcsak a döntéshozókra gyakorolnak nyomást a bringások, hanem a mindennapos dugókat és a BKV zsúfoltságát is enyhítik.

Talán az -idei Critical Mass-ra - ötvenezresre duzzadt budapesti demonstráció ad egy lökést a döntéshozóknak, és még nagyobb léptekben folytatódik a CM által kitűzött célok fokozatos beteljesülése. Mert ez nem csak a bringások életét könnyítené meg, ugyanúgy profitálnának belőle a városlakók, a BKV-t használók és az autósok is.

Tody

(Megjelent a BME Közlekedésmérnöki Karának hivatalos lapja, a Közhír 07/05-06 számában.)

http://tody.freeblog.hu/archives/2007/06/08/CM_cikk_a_Kozhirben/

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
tody képe

A címlapon pedig a Dózsa

A címlapon pedig a Dózsa György úti Ghostbike, ha tudok, rakok fotót jól róla.

2
Attish képe

Olvastam mindkettőt.

Olvastam mindkettőt. Tényleg eléggé hasonlítanak :S De én örülök neki, hogy végre egy (kettő) ilyen cikk is bekerült. Tody majd egyszer (ősszel) írhatnál a ghostbike-ról is. szerintem nem sokan tudják hogy mit jelent ha ilyet látnak. tanuljanak csak a közlekesek :)

Vivát közlekkar!

3
urga képe

Nagyon jó cikk, főleg

Nagyon jó cikk, főleg közlekedésmérnököknek :) hajrá!

4
Peta képe

Mivel én benne vagyok az

Mivel én benne vagyok az újság készítésében, sőt, kb fél éve én is írtam oda bicajos cikket, ezért annyit elmondanék, hogy szerintem iszonyat szerencsétlen dolog volt mindkét cikket berakni a lapba, pláne úgy, hogy helyenként egyforma, (ugyanis pl. a CM fórumból vannak az infók). Most megy is az agyalás a levlistán, hogy hogy történhetett ez meg. Na mindegy, mostmár ez van, de ha már ilyen véletlenek vannak, véletlenül bekerülhetett volna az egyik cikk pl a gépészek, vagy más kar újságába. :) Akkor szélesebb rétegek olvashatnák :) Mindenesetre a jövőben ilyen baklövéseket sztem nem kéne elkövetni. Mondjuk én csak cikkíró vagyok, nem látom nyomdázás előtt a teljes újságot, de aki igen, az nézze meg legalább a cikkek címét :D

5
RoGeR képe

A Műhelyben is jelenik meg

A Műhelyben is jelenik meg egy-egy bringás cikk!

---
Bringasávot a Nagykörútra!

6
Peta képe

Jaja láttam már én is,

Jaja láttam már én is, majd a következő szerkesztőségi ülésen felvetem, hogy delegáljuk oda az egyik cikket, kösz a tippet :)

7
Attish képe

Te hanyad éves vagy Peta?

Te hanyad éves vagy Peta? mindig látom az írásaidat Közhírben, de sajna nem tudom ki vagy...

8
Peta képe

Te is tudod, hogy ez

Te is tudod, hogy ez értelmetlen kérdés a BME-n :D 3 éve járok a Közlekre, úgy 2 és 2,5 közt lebegek :D De a hőtanom pl még nincs meg :D

9
Attish képe

Igen bevallom az volt, én

Igen bevallom az volt, én kérek elnézést. Bár legalább be tudtam lőni h kb kikkel lehetsz egy évfolyamon.. Velem... Én is harmadéves, Szőke kapitány jóvoltából megint csúszik a szakosodás :)

10
Peta képe

Akkor látom mehával

Akkor látom mehával hasonló szinten állunk :D Igaz hogy mi itt ilyen májer bicajosokat játszunk, de a gyakIV-be azért csak nem kellett volna 5 feladatnyi forgási tehetetlenséges coriolis gyorsulásos szar :/ Hát lol :)

11
tody képe

Ez mostmár közlekes házi

Ez mostmár közlekes házi fórum? :D

12
tkekesi képe

Nemtom, de akkor

Nemtom, de akkor csatlakozom...;))
Amúgy ez mikori újságban volt? Szoktam nézegetni de nem találkoztam vele...mondjuk soxor esélytelen hozzájutni ha nem vagy kolis...:)

13
Peta képe

A mostaniban, pár napja

A mostaniban, pár napja jött ki.

14
Attish képe

Néha szokott lenni Z-ben a

Néha szokott lenni Z-ben a ruhatárnál lerakva pár darab. Ha meg nem, akkor ott a hallgatói iroda, oda mindig érdemes benézni :)

15
tkekesi képe

Néha szoktam is találni a

Néha szoktam is találni a Z-ben, csak nemnéha meg már nincs. :)

16
pchris képe

Csatlakozom én is. :) És

Csatlakozom én is. :)

És ha megengeded, Tody, akkor beilleszteném a másik, ugyancsak eme folyóiratban megjelent cikket is.

Közlek foreva! :P

--------

Kritikus Tömeg
avagy élet két keréken

Százezer kerék, azaz ötvenezer kerékpáros. Ennyien tekertek a Kritikus Tömegben idén a Föld Napján, április 22-én Budapesten. Szervezőként sem gondoltam volna, hogy a korábbi évekhez képest ilyen hirtelen ugrással elérhető ez a szám, ámbár a napi kerékpárosok száma a duplájára nőtt az elmúlt években a fővárosban.

A Föld Napján (vagy az ahhoz legközelebb eső hétvégén, most épp szerencsés módon vasárnapra esett) évek óta rengeteg környezetvédelmi programot szerveznek, hogy tudatosabb életmódra formálják a lakosságot. Ezek közül a legnagyobb a Critical Mass (Kritikus Tömeg) elnevezésű biciklis felvonulás, amelyet évente két alkalommal rendeznek meg: a már említett Föld Napján (április 22.) és az Európai Autómentes Napon (szeptember 22.). Tavaly szeptemberben a budapesti események miatt elmaradt a rendezvény, ám idén újra nyeregbe pattantak a kritikus városi cangások és ismét saját rekordját megdöntve lett a világ legnagyobb kerékpáros felvonulása a Critical Mass Budapest, amely nem mellesleg az 1956-os forradalom óta Magyarország legtöbb embert megmozgató civil, pártpolitikától mentes megmozdulása.
A Critical Mass nemzetközi története 1992-re nyúlik vissza. Az Egyesült Államokban, San Francisco-ban 48 bringás vonult fel, hogy felhívja a városvezetők figyelmét a biciklis közlekedési alternatíva jelentőségére. Az először fentről figyelmen kívül hagyott megmozdulás egyre nagyobb népszerűségre tett szert és terjedt el világszerte: ma már több száz városban havi rendszerességgel több tízezren vonulnak fel. De egyszerre összesen sehol sem annyian, mint fővárosunkban. Budapesten hivatalosan először 2004-ben rendeztek CM-et. Előtte is voltak kiemelt biciklis megmozdulások, felvonulások, futárverseny, pár száz, esetleg ezer résztvevővel. És létezett a Critical Mass fogalma is korábban, amikor a rendező „kemény mag” néhány tagja vett kicsit birtokba bejelentés és biztosítás nélkül néhány utcát egy kis tekerés erejéig. 2004 szeptemberében – a ma már a felvonulók között pedálozó – Demszky Gábor főpolgármester döntése, miszerint az autóforgalom zavartalansága érdekében a hétköznapra eső Autómentes Nap rendezvényeit áthelyezte hétvégére, tette fel az i-re a pontot. A szervezők felhívására és utólagos megdöbbenésére, mintegy 4000 kerekes jelent meg a felvonuláson. A sorra következő vonulásokon a résztvevők száma megduplázódott, 2005 szeptemberében már 20 ezren kerekeztünk át a félig lezárt városon. A tapasztalatok és a felvonulók számának növekedésével az útvonal is módosult, bővült az évek során, idén a már tavaly kipróbált pesti és budai alsó rakpartok, majd a Lánchíd és Andrássy út szolgáltak felvonulási helyszínként, végül a városligeti Petőfi Csarnok mellett zenés „piknik” zárta az eseményt.
Jómagam hatodszorra, szervezőként másodszorra vettem részt CM-en. Az egész rendezvényt egy szimpatizánsokból álló közösség szervezi az internetes blog-alapú weblap segítségével. A szervezők is jórészt az itteni felhasználók, hozzászólók közül kerülnek ki, akik közt sok a futár, illetve a munkába vagy suliba bringával járó, a városi kerékpározás gyakorlati oldalát ismerő lelkes aktivista. Ezúttal 350 szervező koordinálta az eseményt, akik számára a felvonulás három órával korábban kezdődött a részletes feladatmegbeszélés miatt. A tavalyi posztomat sikerült ezúttal is megkapnom, mely a Kodály körönd egyik átkelőhelyének biztosítása volt negyedmagammal: a biciklis tömeg időnkénti megállításával szabad utat engedni a gyalogosoknak. Ez fontos, mivel a kerékpáros nem akar szükségtelen akadálya lenni a gyalogos fővárosinak, éppúgy az autósnak sem; csupán fel akarja hívni a figyelmet a közlekedésben való egyenrangúságára. (Figyelemre méltó volt az Emberibb Parkolásért Mozgalom szintén aznapra szervezett demonstrációja, amelyen a parkolás mellett a biciklizés rájuk erőltetése(!!) ellen tiltakoztak 7(!) autóval.) A felvonulás gyors és hatékony lebonyolítása miatt volt szükség a rengeteg szervezőre, hogy mindenütt zökkenőmentesen, a lehető legkisebb torlódásba ütközzön az épp nem kerekező budapesti lakosság. Az utólagos rendőrségi és civil visszajelzések alapján ez sikerült is: mindenütt szinte várakozás nélkül átjutottak az út másik oldalára a gyalogosok és a Combinók is csak pár perces várakozásnak voltak kitéve a vasárnap délutáni gyenge forgalomban. Elvégre a 14 km-es útvonalon az ötvenezer bringás 2,5 órán keresztül vonult, a Petőfi- és Lánchidat is körülzárva utolérte saját magát. Örültem, hogy ennek a gépezetnek egyik mozgatórugójaként én is részese lehettem a felvonulás sikerének. Mert nagyon fontos, hogy milyen képet látnak rólunk; hogy nem egy, a várost órákig megbénító káosz képe legyen az emberben, ha a CM-re gondol. Hanem egy olyan, egyre növekvő érdeklődéssel bíró civil megmozdulásé, amely azért küzd, hogy felhívja a figyelmet a városi kerékpározás mostoha helyzetére, környezetpolitikai és várostervezési jelentőségére és el tudja érni, hogy évente ne 1-2 km, hanem 20-30 km bicikliút épüljön városunkban. Nem is olyan messze, Bécsben ezer kilométeren felüli a bicikliutak hálózatának hossza. Budapesten 160 km. Talán elindult valami.

(Megjelent ugyanott, ugyanakkor, ahol Tody cikke :)
--------