Beszélgessünk a jobb horog típusú ütközésekről!
Budapesten idén május 21-én a Könyves Kálmán#Kőbányain (képek), október 19-én a Stefánia#Thökölyn (képek) történt ilyen baleset.
Mindkét eset részben a (nem) láthatóságnak köszönhető, és az mérnökök is egyetértenek abban, hogy a kerékpársáv ebből a szempontból biztonságosabb, mint a kerékpárút. De vajon megszűnnének-e az ilyen esetek a kerékpársávtól?
"Amerika legélhetőbb városában", Portlandben két hét alatt ketten is meghaltak hasonló helyzetben. Október 12-én egy fiatal lányt gázolt halálra egy cementszállító, miután együtt rajtoltak egy piros lámpától (kép). Október 22-én pedig egy férfi került egy szemeteskocsi alá (a kereszteződés, ghostbike, ghostbike2). November 6-án újabb jobbhorgos baleset történt ugyanitt (szerencsére mindenki túlélte), ezt megelégelve a megtiltották a jobbra kanyarodást (képek).
A portlandi esetek kerékpársávban történtek, ezért nyilvánvaló, hogy a kerékpársáv önmagában nem szünteti meg a problémát. Ne felejtsük: Oregonban olyan KRESZ van érvényben, amely csak jogi csűrés-csavarás után értelmezhető úgy, hogy kanyarodás előtt a kerékpársávba (a szegélyig) be kell sorolni. A többség úgy értelmezi (mert úgy is értelmezhető), ahogy a magyar KRESZ-ben le is van írva: a kerékpársávba besorolni kanyarodáskor sem szabad.
Nézzük meg alaposabban a 3 portlandi balesetet! A 12-i esetnél már a lámpánál várakozott a betonkeverő, amikor a lány mellé hajtott. Ha nincs kerékpársáv (vagy abba kötelező besorolni), ezt nem tehette volna meg. (Ha a teherautó legalább részben a sávban állt volna, az is figyelmeztető jel, jobban észrevehető, mint az index.) A 22-i esetnél a lejtőn felgyorsuló kerékpáros jobbról visszaelőzte a bekanyarodás miatt lassító szemeteskocsit, de a kanyarodást magát későn észlelte, és hiába fékezett, a kerekek alá került. Lejtőn eleve kérdéses a biciklis mozgását korlátozó kerékpársáv létjogosultsága, különösképpen a jobbra sorolási tilalom fényében: a kanyarodónál gyorsabb biciklis így csak jobbról előzhet, és ott a baj. Míg a teherautósofőrök egyike sem fogyasztott alkoholt, vagy viselkedett kirívóan, a 6-i gázoló gondatlanságával hívta fel magára a figyelmet. Kérdés persze, hogy hogyan viselkedik, ha be kell sorolnia: megadja-e az elsőbbséget? De még ha nem is, a konfliktus helye elnyúlik, a biciklisnek van ideje reagálni, kitérni, fékezni. (A szemtanú is fékezett, mert sejtette, hogy baj lesz.)
Az "előretolt kerékpáros felállóhely" (aminek létesítését tervezik ez utóbbi helyszínen) valószínűleg kezelte volna a 12-i problémát, ám teljesen hatástalannak bizonyult volna a másik helyszínen, ott mindkét baleset mozgás közben történt.
(folyt. köv., elfáradtam) Felhívom a figyelmet egy józan hangra a válaszok között. Ügyes kis Google-térkép a portlandi balesetekről.












A megoldást is tudod, le
A megoldást is tudod, le kellett volna írni;)
Szóval az ilyen helyeken elő kell segíteni a fonódást, hogy ne kerüljenek a kerékpárosok a kanyarodó autó hotterébe. Legjobb úgy, hogy kialakítanak jobbra kanyarodó sávot, az egyenesen haladó kerékpárt pedig egyenesen vezetik át, ettől a sávtól balra. Vagy pedig a kerékpárosokat bevezetik a sáv közepére vagy a két sáv közé.
Mindkettő javasolt kerékpársávval oldható meg legjobban. Amit ma még nem explicit módon ismer a KRESZ, de kis leleményességgel a meglévő közlekedési jelzéskészletből kialakítható.
A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor
Mi már eljutottunk
Mi már eljutottunk gondolatban a megoldásig (de a "józan hang" is fent), azt szeretném ezzel fórumtémával elősegíteni, hogy más is elérkezhessen a megfelelő következtetésekhez. Tervezőkkel való vitáim során gyakran felmerül, hogy a portlandi megoldást javasolják (esetleg holland mintára, színezve, külön lámpával stb.), hát szeretném, ha tudnák, hogy mit vállalnak ezzel.
Hosszú távon az ismert jobbhorgos eseteket szeretném összegyűjteni itt.
Nem értem, hogyan
Nem értem, hogyan indulhatott egyszerre a kerékpáros lány és a cementszállító teherautó. 'Amerika legélhetőbb városában' nem ismerik a kerékpáros 'rajt zónát'? (ha a kerékpáros van legelöl, nem üthetik el, hiszen látják a mögötte várakozó autósok).
Látom, használható a
Látom, használható a tömör név, 'rajt zóna'.
A diófáról még gondolkodok. :)
________________
Sajnálom a bolondot.
eddig ez a legjobb, amit
eddig ez a legjobb, amit olvastam :)
(a zóna helyett azért gondolkodtam valami szebb csengésű szón, de nem találtam...)
A diófa mérnököknek tökéletes, de sokan vagyunk egyszerű emberek ;)
Ízlelgesd ezeket: rajt -
Ízlelgesd ezeket:
rajt - poszt(?), állás, állomás, hely, helyzet(?), helyszín, szín(?), terület, tér, térség, szektor, övezet, öv, négyszög, négyzet, szeglet, negyed(?), pont, locus(?), udvar(?), pad, váró.
________________
Sajnálom a bolondot.
kerekparos turelmi zona?
kerekparos turelmi zona?
Asse rossz. Hadd dönncsön
Asse rossz. Hadd dönncsön Urga, ő a dolog csampijonnya.
________________
Sajnálom a bolondot.
most feladtad a leckét! :)
most feladtad a leckét! :) De én csak arról döntök, amit én használok majd.
Kövezzetek, de nekem a
Kövezzetek, de nekem a türelmi zónáról más jut eszembe. :)
--
kossuth - himmel.hu
Senki nem kövez meg senkit,
Senki nem kövez meg senkit, amíg meg nem fújom ezt a sípot. Még akkor se - és ezt jól véssétek eszetekbe - még akkor se, ha azt találja mondani, hogy Jehova!
Mér, kinek nem más jut eszébe?
A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor
meg szerencse h mindannyijan
meg szerencse h mindannyijan egyenisegek vagytok (kiveve persze engem) :)
amugy+ az elnevezesrol: szepen elemesz a kocsinak es hatulrol villox ra a piross lampaval
vagy +int osszekeverek vmit? :)
Ammegmi? ________________ Saj
Ammegmi?
________________
Sajnálom a bolondot.
ojan hejj, ahol nyugottan
ojan hejj, ahol nyugottan lehet (track)stichelni a piros lampa alatt es a rendor sem szolhat erte
viszont amikor zold lesz akkor el kell menni
végülis a piroslámpás
végülis a piroslámpás negyed és a türelmi zóna rokonértelműek :)
Zsoltee
Kezdem kapizsgálni... De
Kezdem kapizsgálni... De mér türelmi? Olyan sokat kell várniuk az ügyfeleknek?
________________
Sajnálom a bolondot.
sztem azert turelmi, merh
sztem azert turelmi, merh ott turik a jelenletu(n)ket
az h a piros lampa ala mehet oda a kerekparos az csak veletlen 1beeses, nem is tom h jut6ott eszembe
talan merh az egesz a qrva bicikliseknek kellene? :)
Rajt tér, vagy rajt váró.
Rajt tér, vagy rajt váró. Esetleg rajt állás.
Kanuni Sultan Suleyman
nem ismerik a kerékpáros
nem ismerik a kerékpáros 'rajt zónát'? (ha a kerékpáros van legelöl, nem üthetik el, hiszen látják a mögötte várakozó autósok)
De ismerik, csak nem mindenhol van. Amint írtam a felvezetőben, ilyet terveznek telepíteni. Amint szintén írtam, ez a problémát nem oldja meg!
A fent leírt három baleset 33%-ában a felállóhely a problémát kezeli (ha elég hosszú, mert a teherautó bizony maga elé sem lát), míg ha a sávba sorolás megengedett (ill. ha a sáv megszűnik), az a felsorolt esetek 100%-ában a problémát megelőzi.
Azért indítottam ezt a topikot, hogy csámcsogjunk a problémán. Hogy szélesedjen a látókörünk. Mert úgy tűnik, hajlamosak vagyunk nem egészében, hanem részleteiben szemlélni a dolgokat, és elfelejtkezni más részletekről...
Igen, közben elolvastam
Igen, közben elolvastam még egyszer az egészet.
Ha valami miatt úgy érezzük, egy útszakaszra jól jönne a kerékpársáv, még mindig meg lehet szüntetni a kereszteződés előtt (vagy javasolt sávvá alakítani). A rajt zóna ettől függetlenül maradhat, sőt, olyan helyeken is lehet, ahol nincs sáv (a magyar KRESZ szerint nem, de ezen változtatni kell).
Andrej, nagyon kiváncsi
Andrej, nagyon kiváncsi vagyok a folytatásra :)
Egyelőre folytatás helyett
Egyelőre folytatás helyett csak annyit írok, hogy a tervezők Budapesten sem látják át ennek a súlyosságát, úgyhogy további jobbhorgos helyekre lehet számítani.
Oké, ez a kerékpársáv velejárója, de mi erre kitaláltunk jó megoldást, felhívjuk rá a figyelmet stb. Erre milyen pályázatok érkeznek? Telis-tele csupa jobbhorgos szituációval!
És ezek mellé kellene támogató nyilatkozatokat írnunk, olyan tartalommal, hogy "A Pályázó a tervezés során folyamatosan konzultált szervezetünk szakembereivel, a nyomvonal kialakításánál, a részletek megtervezésénél." Hát ja, sokra megyünk a folyamatos konzultációval, ha nem valósul meg, amit kérünk. És utána csak egy igen/nem nyilatkozatot adhatunk.