Tudom, hogy a közlekedési konfliktushelyzetek és szabálykövetés kapcsán elsősorban a biciklis vs. gyalogos illetve a biciklis vs. gépjármű esetek szoktak nagy figyelmet kapni, de ha valaki rendszeresen használja a létező kerékpáros infrát (vö. létező szocializmus), az talán egyetért azzal, hogy lenne tennivalő a kerékpárosok egymásközti viszonyait tekintve is.

Kigyűjtöttem néhány tipikus problémát az eddigi tapasztalataim alapján:

http://jozsefbiro.blog.hu/2014/04/30/biciklis_etikett_szerintem

Véleményeket (pro és kontra), kiegészítéseket, tanácsokat szívesen veszek.

Promontor

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
tranyo képe

nagyonnagy plusszegy az

nagyonnagy plusszegy az írásra.
sőt, ezt be kellene heggeszteni a kisokosba.

ehhez:
"olyan kerékpáros ütközést se láttam, ami mások közt történt volna"
én láttam.
A lágymányosi pesti hídfő alatt történt.
Fentről, - ahonnan semmit se látni a híd alól ahonnan jöttem,- jött vki gyorsan, számítottam rá, így lelassítottam és erősen jobbra húzódtam,viszont így engem megelőzött egy türelmetlen turbócsiga, így pont szembekapta a másikat, majdnem közvetlenül elöttem.
repült csengő lámpa minden... elég szar volt összelapátolni őket anélkül, hogy ne mondjam bele ráadásnak hogy kurvára megérdemeltétek...
ok, hogy szar az infra,hiszen nem belátható a kanyar, de mendkettő úgy ment rajta, hogy biztos nem először jártak ott...

most épp vmit építgetnek itt, de nemtom mi lesz belőle...remélem vmi olyan, ami javít az infrán baleseti szempontból.

2
promontor képe

Nemrég láttam valahol, talán

Nemrég láttam valahol, talán a FB-on, hogy frissítették az MKK Kisokost és kértek hozzá visszajelzést, hogy mit kéne még belevennni. Pont ez adta az ötletet. Persze jó lassan íródott, a Kisokos azóta frissült már, szóval erről lemaradtam. Persze amúgy is nálam hozzáértőbbeknek való a feladat.

3
kokojza képe

"Fentről, - ahonnan semmit se

"Fentről, - ahonnan semmit se látni a híd alól ahonnan jöttem..."
Azon még nem gondolkoztál el, hogy az a piros sáv, ami csak akkor fordul balra, amikor már látjátok egymást a fentről érkezővel, vajon miért van ott? A megoldás talán az lenne, ha a szép nagy gödröt, amit most ástak oda, nem köveznék le, így nem lehetne a híd lába mögül rajtaütni a fentről érkezőkön.

4
tranyo képe

én tudom... de akik

én tudom... de akik csattantak, na ők garantáltan lexrták.

5
Biros képe

Én leginkább a körülményekhez

Én leginkább a körülményekhez igazodást emelném ki általánosan.
Sokat közlekedek a Budai rakparton a bringa - gyalogon. Tempósan közlekedek, ha tehetem, de ha tömeg van, nem csengetem világgá a gyalogosokat. Az alagút viszont problémás eset. És tudom, hogy már volt erről topic, de ez folyamatosan szúrja a szemem.
A csengetek és minimum 20km/órával bezúzok a beláthatatlan alagútba elég veszélyes mutatvány. Nem egyszer láttam rémült, falhoz lapult túristákat ezen a helyen. Az alagút NEM kerékpárút, hanem járda. Kerékpározni TILOS. Az igaz, hogy aki erre vezette az Eurovelo kerékpárutat, majd kirakta a kerékpárút vége táblát az alagút mindkét oldalára, az is megérdemelne pár keresetlen szót.
Az, hogy valaki nem száll le a bicajról az alagútban, már szabályszegés. De ha így is tesz, legalább tartsa tiszteletben a gyalogosokat. Főleg mert sok külföldi túrista is jár erre. Jó kis országimázs építés, ha a kerékpárosok halálra rémisztenek túristákat ezen a helyen. Ha a kerékpáros csenget, azzal a túrista nem tud mit kezdeni. Normális esetben, egy átlagos járdán, bringagyalogon körülnéz, és kicsit félrehúzódik, helyet adva a csengetőnek. De az alagútban nincs hova félreállni. Másszon a gyalogos a falra? Meghallja a csengőt, és bepánikol. Félre kéne állnia, de nem tud. De jön a kerékpáros. Ki tudja, hogy mikor bukkan fel, milyen sebességgel és melyik oldalon?
Tessék szépen az alagút előtt gyalogos tempóra lassítani, és az esetlegesen ott tartózkodó gyalogosok zavarása, veszélyeztetése (csengetés, centizés) NÉLKÜL áthaladni. Az már régen rossz, ha az itt elvesztett 10 másodpercen múlik, hogy időben odaér-e valaki kerékpárral a céljához.

6
biktop képe

Pár hete pont arra mentem,

Pár hete pont arra mentem, mármint az az alagút felé. Nem szeretem azt az útvonalat, inkább "kint" járok, csak ugye most nincs út a Várkert alatt... Nos, nem tudom mióta, de az alagút már nem járda, hanem bringaút. Tessék megnézni a táblát. :)

Ettől függetlenül vannak gyalogosok, gondolom, mert nem járok arra, de el tudom képzelni...

7
Biros képe

Úgy látszik, annyira

Úgy látszik, annyira megszokásból közlekedek azon a szakaszon, hogy észre se vettem ezt az apró változást. Mióta cserélték le a táblákat?

8
promontor képe

Egy kedves kommentelőm lőtte

Egy kedves kommentelőm lőtte tegnap ezt a képet. Eszerint ott továbbra is járda van: https://docs.google.com/file/d/0B8N79mekn8EHUXd5RnVaNHBEVXNWV0FIa0dvTjRa...

9
Hotyhogy képe

Zurzavaros jelzes. O.K., ott

Zurzavaros jelzes.

O.K., ott pont helyben megszunik az osztott bringagyalog.

Aztan mi?

Bringaut kezdodik nyomban ott, ami 140 meter hosszan tart, vagy bringaut fog kezdodni 140 meter utan? :-(

Legalabb mindaddig amig ez nem vilagosodik meg elottem, ott le fogok szallni es tolni fogom.

10
promontor képe

A Kresz táblának van egy

A Kresz táblának van egy minimális mérete tudtommal, az a kis felső tábla, iletve az abban levő bicikliút jelzés ennél bőven kisebb. Ergó, a felső tábla nem Kresz tábla és senkit semmire nem kötelez. Ebből következik, hogy ez egyetlen értelmes értelmezése az, hogy a majd 140 méter után újrainduló kerékpáros infrát reklámozza.

Egyébként ha onnantól kerékpárutat akarnának csinálni, akkor elég lenne a kerékpárút táblát kitenni, az magától is véget vetne a bringagyalognak.

11
tranyo képe

én gyökkettővel csorgok be,

én gyökkettővel csorgok be, de csengetek,és nemgyalogoknak... sajnos vannak akik szemből bezúznak...

12
Hotyhogy képe

A Lánchíd alatti kis kanyargó

A Lánchíd alatti kis kanyargó alagútról van szó? Ott, ha nem tévedek, nem szabad gyalogolni, csak biciklizni. Óvatos lépésben haladva, én is előre csöngetek picit, a várhatóan szembe rongyoló tróger bicikliseket figyelmeztetőn. Ebből a csöngetésemből nagy perpatvar is támadt itt a múltkor.

13
promontor képe

Én nem szoktam arra járni,

Én nem szoktam arra járni, bár sokat hallok róla. Úgy tudom, régen ott kerékpározni nem volt (lett volna) szabad, de a kollégám a múlt héten arra jött be és meglepve mesélte, hogy ott most bringaút jelzés van.

Hogy ebből mennyire következik, hogy ott nem szabad gyalogolni, arról nem vagyok meggyőződve: szerintem a Kresz 25(1) pontja alapján ott nekik lehet kolbászolni.

Ezen persze lehet vitatkozni, mondván, hogy kerüljék ki az alagutat, csak éppen kérdés, hogy merre. Konkrét helyismeret nélkül, Google Mapsre hagyatkozva nekem úgy túnik, hogy vagy lelépcsőzhet a gyalogos az alső rakpartra, ahol van neki kb. 30 cm széles "járdája" (https://maps.google.hu/maps?q=L%C3%A1nch%C3%ADd,+Budapest,+Sz%C3%A9cheny...) vagy mehet fel az alagút előtti körforgalomhoz, ahol viszont a teljes körforgalmat meg kell kerülnie, három zebrán is átkelve.

Szerintem helyesebb elfogadni, hogy ott gyalogos is mehet.

14
biktop képe

Nagyon sokáig kerékpár út

Nagyon sokáig kerékpár út vége tábla volt kirakva a kis alagút mindkét oldalára, így elvileg át kellett volna tolni a bringát. Így az Eurovelo itt is megszakadt, nem csak a hírhedt felüljárónál, bár itt nem büntettek. Ám nem olyan régen a bringaút vége tábla helyett bringaút tábla került ki, így most már a gyalogosoknak tilos, de ez is csak elvileg, ugye. Elég szerencsétlen helyzet a szűk hely miatt, én még mindig azon vagyok, hogy egy rakparti hosszú sétány + bringaút lenne a megoldás, nem a jelenlegi csúnya beton-aszfalt autóút.

15
HaraldGormsson képe

De igen, itt is büntettek.

De igen, itt is büntettek. Bár nem járok erre gyakran, de egyszer belefutottam egy ellenőrzésbe az északi oldalon. Talán tavaly nyáron, valamikor késő délután. Szerencsére a szembejövő kolléga figyelmeztetett, így még időben le tudtam szállni. Lehet, hogy nem volt jellemző és kifogtam az egyetlen alkalmat.

16
alterego képe

Én minden alagút előtt

Én minden alagút előtt csengetek, főleg azért, mert nagy eséllyel (még ha gyökkettővel is) a jobb oldalra húzódva jön ki a bringás (ti levágja) az alagútból. Még a Margit hídi lámpánál is volt olyan, aki a jobb oldalra húzódva vette be a kanyart, a jóisten se tudja miért, talán angliában élt addig. Szal tudják csak meg, hogy valaki érkezik. Azt azért meg lehet állapítani, hogy a csengetés merről jön. És nem a gyalogoknak szól természetesen. Gyalogot csak kiépített külön kerékpárúton csengetek le, de ott nagyon, mert utálom, hogy ott andalognak, mikor van nekik járda is.

17
Hotyhogy képe

Tisztázandó és írásba

Tisztázandó és írásba szedendő további pontok, terjeszteni az etikettet azaz a tisztességes kerékpározás kultúráját.

Az érvényesen indokolt és szabályos gyalogjárdán biciklizésük közben a felnőtteknek:

1) Jobbra tarts, balra tarts a szabály vagy etikett, vagy mindegy, és össze-vissza biciklizhetnek egymással szembe ott a járdán?

2) Előzhetünk e egyáltalán, és ha igen, akkor melyik oldalról előzhetünk meg szabályosan kerékpárral egy másik, ott szabályosan haladó biciklist a gyalogjárdán?

3) Melyik irányból érkező szabályosan közlekedő biciklisnek van elsőbbsége a keresztben a kereszteződéshez azaz utca sarokhoz érkező másik szabályos biciklissel szemben a gyalogjárdán?

A kizárólagos gyalogos átkelő helyen, ahol is az átkelő gyalogosok abszolút védelemre jogosultak mindenféle vezetett járműtől, tisztességes e azt a védelmi elvet gyalázva közöttük kerékpározni ott, bármily irányba is az ő mozgásirányukhoz viszonyítva? A jóérzés diktálta etikett szerint ilyen magatartás nem tisztességes.

Gyalogos aluljárókban és felüljárókon, továbbá egyes folyami hidak gyalogjárdáin, mind ahol kifejezett kerékpáros tilalmi tábla is jelöli azt, szabálytalan, és etikettbe ütköző magatartás felnőtteknek kerékpározni. Ilyen helyeken a rendes és elvárt áthaladás a kerékpár tolásával történhet csak. Nem fogadható el az ellenszegülő, anarchista, etikátlan kifogás, hogy "csak gyökkettővel", meg "csorogva", meg "vigyázva" mégis szabad ott kerékpározni. Etikátlan továbbá mások biztatása is olyan cselekvésre.

18
promontor képe

Bár sejtésem szerint a

Bár sejtésem szerint a kérdéseket nem kifejezetten válaszra várva tetted fel, felveszem a kesztyűt:

1)-2) Ha járdán szabályosan, gyalogosok közt közlekedsz, akkor alkalmazkodni kell a gyalogosokhoz. Pl. az ő sebességükhöz is. Ilyen sebességeknél nincs sok értelme ezeknek a szabályoknak, gyalogos-sebességgel haladva a balesetveszély elhanyagolható.

3) Nem egészen értem a kérdést: a járdán és az úttesten haladó kerékpáros nem találkozhat egymással. Ha viszont a járdán haladó kerékpáros kerékpározva keresztezi az úttestet, akkor meg nem lesz elsőbbsége.

19
Hotyhogy képe

Köszi. Ezeket a járdás

Köszi. Ezeket a járdás jeleneteket a még szabályos járdázásnak is a tökéletlensége fényében képzeltem el.

Sajnos vannak vad bringások, akik rongyolnak ott, a gyalogok között, és úgy előznek is másik bringásokat.

Vagy, keresztbe érkeznek egyidőben egy saroknál, a házfalak takarásában, a járdán. Onnan, egymás útját keresztezve, leugratnak az úttestre, át, és föl a másik járdára, ki-ki céliránya felé. Erre gondoltam a harmadik pontban. Jobbkéz szabály? A járdán?! Melyiké az elsőbbség? :-)

20
promontor képe

"Erre gondoltam a harmadik

"Erre gondoltam a harmadik pontban..."

Szerintem arra is igaz, amit az első kettőhöz írtam: a gyalogosok nyilván nem jobbkézszabály alapján közlekednek a járdán, bicajjal is ehhez kell alkalmazkodni. Pl. számítani kell arra, hogy a takarásból egy gyalogos lép majd ki, úgy kell közlekedni, hogy ne csapjuk el. Azaz lassan.

Ez persze evidencia. Legalábbis az lenne, de persze vannak hülyék.

21
KésmárkiM képe

Ez egy nagyon jó írás. Én is

Ez egy nagyon jó írás. Én is elkövetem / elkövettem ennek nagy részét. Ezeket észlelni kell magunkon, és legközelebb nem csinálni.

22
promontor képe

"Én is elkövetem / elkövettem

"Én is elkövetem / elkövettem ennek nagy részét. Ezeket észlelni kell magunkon, és legközelebb nem csinálni."

Igen, ezt a mondat nagyon hiányzik a posztból, bele kellett volna írnom. Lehet, hogy még pótolom.

23
Csigafattyú képe

Emelkedőn ha két kerékpáros

Emelkedőn ha két kerékpáros szembetalálkozik, és csak egy fér el, az adjon elsőbbséget, aki lefelé gurul. Pl. a Lánchíd járdáján.

24
jurta képe

Dacból írsz Lágymányosi

Dacból írsz Lágymányosi hidat? (vö. Moszkva tér)

25
promontor képe

OFF: Azt hiszem, egyszerűen

OFF: Azt hiszem, egyszerűen megszokásból írtam, de persze lehet benne némi öntudatlan dac is, mert hülyeségnek tartottam az átnevezést, amikor megtörtént. ON

26
Peta képe

Az azért jó, hogy a Tolbuchin

Az azért jó, hogy a Tolbuchin körúton van már bringasáv? :D

27
promontor képe

Persze, inkább, mint egy

Persze, inkább, mint egy tanksáv... ;-)

Egyébként én érzek különbséget aközött, hogy 1990 után lecserélték a kommunista meg szovjet "notabilitásokról" elnevezett közterületek neveit, meg aközött, hogy 2010-ben lecseréltek egy bevált és senem kommunista, senem szovjet nevű hídmegnevezést.

28
kovácske képe

akkor most már a

akkor most már a lágymányosiakat inkább rákócziaknak kellene hívni:)

29
atom21 képe

Fodor József: Piros

Fodor József:
Piros fejfák

Nyírfa leng sírjuk fölött,
Lágy szélütem.
Aludjatok
Csendesen.
Aludjatok -
A nagy élet ellobog.

Hol a Don robog,
Onnan jöttek ők,
Hol a Volga ragyog -
A halálba menők.
Adj nekik, magyar rög,
Lágy pihenőt.

Hisz kart érted emeltek
E seregek,
Érted aludt ki szívük,
A hős, meleg.
Édes, furcsa daluk ajkukon
Többé nem remeg.

Onnan jöttek messziről
S amerre a had haladt,
Futott előlük az éj -
S elhulltak a harc alatt.
Elhulltak: s hosszú a halál,
És az élet egy pillanat.

Szergej, Iván, Nyikoláj,
Ott pihennek csendesen,
A földért meghaltak ők,
Amely nekik idegen.
Légy hozzájuk jó anya, föld,
És jó apjuk, istenem!

Méla, furcsa daluk nem remeg
Többé ajkukon.
És nem mennek, ha megy a sereg,
Hazafelé az úton,
Hiába várja honi meleg,
A Dnyeszter, a Volga, Don.

Hiába várja honi meleg,
Mert elnyelte a halál -
De áldott emlékű a sereg,
Mely a szabadságért kiáll.
Kik meghaltak a rögökért,
Onts értük könnyet, mint ők a vért!

Itt alusznak, íme, sorba lent,
A hű parancsteljesítők:
Mint a néma, hű jóakarat,
Úgy jöttek menteni ők.
Sírjukat őrizze kegyelet,
Emléküket az idő.

A patosz kivonando.

A nemeteket kiuzo hadsereg 90-95%-a politikai meghatarozottsag nelkuli, diktatura elnyomott kozember volt, akik a fasisztak ellen "tettek oda magukat". ugy, hogy vittek oket, valasztasi lehetoseguk nem volt.

Ha ok nincsenek, ma nemet gyarmat lennenk. Marmint zsido, cigany "stb." mentesitett Hitler utod nemet gyarmat.

A Szergej, Iván, Nyikoláj helyett, "jatekkepp" kepzelj el - mondjuk a hozzaszolasok kozul olyan neveket, mint promontos, Pere, jurta, felteve, hogy nem zsido az illeto, mert akkor szamukra mas tragediat tartalekolt a sors.

Reszemrol ennyit az atnevezesekrol, jol irta valaki, 20 evvel kesobb, mint lehetoseg lett volna, de mas, igazabb, szempontok szerint.

30
kovácske képe

aki á-t nevez, nevezzen bé-t

aki á-t nevez, nevezzen bé-t is. :[

31
Hotyhogy képe

Jó lenne kiterjeszteni az

Jó lenne kiterjeszteni az utca elnevezéseket főleg hétköznapi dolgokra, és inkább mint személyiségek nevei után. Ahogy van az elterjedt Akácfa utca, vagy Fő utca is.

Hiányolom a dolgokról való elnevezést, ami ritka. Például Kulacs utca, hasra ütéssel, vagy Demizson utca. Ezek fontos dolgok számunkra, mindennapos használati tárgyaink. Miért is ne örökítenénk meg nevüket, tiszteletből, hála adásból, hogy vannak nekünk ilyeneink.

Aztán érdekes, hogy az utcáról például miért nincs elnevezve utca? Utca utca. Vagy Tér tér. Meg a zsákról! Zsák utca! Aminek nem kell feltétlenül zsákutcának lennie. Ez forgalom csillapító hatású is lehetne. Látná az autós, kiírva: Zsák utca. "No, ide én be nem megyek, nem akarok én elakadni!", gondolná, és másfelé menne. :-)

32
srich képe

Balatongyörökön van Zsák

Balatongyörökön van Zsák utca, és zsák.

-Úton az idő is csak út-

33
Hotyhogy képe

Haha, ezt nem tudtam! :D

Haha, ezt nem tudtam! :D

34
alterego képe

Jó az írás, hozzátennivalóm:

Jó az írás, hozzátennivalóm: A lámpás kereszteződésnél tessék a bicikli helyén megállni, azaz ott, ahol elvileg haladnánk. Nem egymás mellett, nem a gyalogátkelőn, hanem a bringasáv jobb oldalán. Ha valaki viszonylag normál sebességgel érkezik, "beesik" a kereszteződésbe nem ritkán, nem pont ott áll meg, ahol kéne, ezt el kell fogadni. Van, hogy csak úgy tudok megállni, hogy a lámpától két méterre álló bicajos elé esek be, nem bunkóságból, hanem mert az én összsúlyom a harmincról nullára fékezésnél hosszabb fékutat kíván meg.
Másik, tessék szépen köszönni, ha meg nem, akkor se tessék bunkózni meg beszólogatni, mert elég ciki lenyomni valakit, aki lassabban halad, szépen odaszólni, majd tizenöt méter után műszaki hibával félreállva nézni, ahogy mosolyogva elrobog mellettünk. Nem érdemes segítséget kérni tőle. Ha kedvesek vagyunk, van esélyünk rá, hogy kihúz valaki a bajból. Láttam én már országutist is szerelni a háromszázezres bringát az út szélén, úgyhogy nem kell lenézni a másikat.
Más most nem jut az eszembe. Ja, nagyon fontos, ha "úgy érzed", hogy meg kell állnod és felszedni azt a szöget az útról, mert dejó, hogy én nem kaptam defektet, igazán semmiből sem árt azt a húsz másodpercet rásszánni, míg visszatolatsz és eltakarítod a balesetveszélyes tárgyat az útról. Én is megteszem, még sosem haltam bele.

35
Doom3d képe

Annyit tennék hozzá, hogy

Annyit tennék hozzá, hogy egyesek elölre (is) piros lámpát tesznek. Többször volt már, hogy foghíjas közvilágítású területen szemből érkező gépjármű miatt káprázó szemekkel besoroltam az előttem haladó kerékpáros mögé, akiről kiderült, hogy nem egy irányba közlekedünk, és az út bal oldalán szeret menni. Később úgyis balra kanyarodik. Ő jön hússzal, én harminccal, és megpróbálok vele egy vonalban menni majdnem az utolsó pillanatig. Ilyenkor szidom a durva anyját az összes hülye (f@.. k.. b.. stb.) kerékpáros kamikazénak. Miért nem tud fehér lámpát is venni?

Ez van olyan variációban is, hogy az út közepén jön, feltételezésem szerint balra szeretne kanyarodni, ezért kigyorsítva előzni próbálom jobbról. Ő kanyarodik is, csak szemből érkezve, és neki balra kanyarodva. Természetesen esze ágában sincs az elsőbbséget megadni (már ha tudja egyáltalán, hogy nekem van elsőbbségem, és látja, hogy jövök). Ilyenkor mindkét variációban előfordul, hogy egy méteren belül megyünk el egymás mellett, 50 km/h körüli relatív sebességgel. Sötétben, álmosan, fáradtan, munka után ez idegesítő.

A fentiek a "viselkedj kiszámíthatóan" elv megsértésének speciális esetei.