Tanácsok, ötletek, módszerek...

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
biktop képe

Jöttem ma le a hegyről,

Jöttem ma le a hegyről, közben leszakadt az ég, minden vizes volt. Az út nagyon meredek volt, menekülő rész nem volt, se járda, se ösvény, se semmi: egyik oldalon sűrű növényzet, másik oldalon mélység. Szóval csak az út volt előttem, hátam mögött érkező autók. Az út kanyargott, nem láttam be, hogy a kanyarok után mi jön, elég hosszú lefelé volt.

A gond az volt, hogy amikor lassítani akartam, akkor hiába húztam be a hátsó féket, a bringa gyorsított így is. Amikor elértem egy bizonyos pontra, akkor meg a hátsó kerék blokkolt, azaz elkezdett csúszni az úton, ennek ellenszere ugye az azonnali fék kiengedés. Első féket nem kóstolgattam, abból nagy baj lett volna. Szóval láttam előre a nagy zakót, hátam mögött autókkal. Kivágódtam az út közepére, próbáltam valahogy lassítani, a testsúlyomat hátra raktam, de a bringa gyorsult, vagy csúszott egyet. Jött a kanyar, csoda, hogy be tudtam venni, és csoda, hogy utána emelkedő következett. :) Pedig már arra gondoltam, hogy kicsúsztatom oldalra és elvágódott a bringával együtt, csúszok egy kicsit, majd megállok, jobb, mintha előre zuhannék...

Szóval volt már valaki ilyen helyzetben? Mi segíthet? Az biztos, hogy hülye voltam, a biztonságos sebességet túl léptem, bár nem volt nehéz, jó kis meredek volt előttem és nem százzal érkeztem. De a bringát nem tudtam lelassítani. Bár azt nem próbáltam, hogy mi van akkor, ha a hátsó csúszik sokáig... meg lehet-e fogni a bringát, vagy esés... mondjuk az út nem csak meredek volt, hanem tele foltokkal, bukkanókkal...

2
tranyo képe

helyes sorrend: -ülés

helyes sorrend:
-ülés mőgéülés,
-majd hátsó blokkolóra(vagy épphogy blokkra),
-majd első fokozatosan rásegít.

3
biktop képe

Ülés mögött voltam, combjaim

Ülés mögött voltam, combjaim közé szorítva a nyerget. De mindig megijedtem, amikor blokkolt és csúszni kezdett a hátsó. Hosszabb távon megfogható a bringa? Nem gond, ha csúszik? Korrigálható? (Még soha nem fixiztem... :) ).

4
tranyo képe

ha nem döntöd el a gépet,

ha nem döntöd el a gépet, akkor akár irányban marad, majd előbbutóbb megáll.
ha eldöntöd, akkor a hátsó kerék kifarol...és ha hamarabb farol ki, minthogy elfogy a mozgási energiád, akkor átbukik az ember az elfordult bringán...

javaslom gyakorold kevésbe forgalmas helyen...
vmi poros dombról zúgj le vele, majd próbálj satuzni...
pl normafa sípálya... először csak lentről az aljáig, majd egyre fentebbről.

5
szabomikulas képe

http://orszagcsavargo.hu/szak

http://orszagcsavargo.hu/szakdoga/SZAKDOGA.HTM

Az első féket is kell használni. Ha csak hátsóval fékezve megúsztad, akkor két fék (óvatos) használatával gond nélkül le tudtál volna lassítani nyugodt tempóra.

Ha jó a tapadás, akkor a hátsót csak kicsit kell húzni, az elsőt meg annyira, hogy a hátsó majdnem blokkoljon a súlyod áthelyeződésétől. Ha rossz a tapadás (meg tudna csúszni az első), akkor óvatosabban kell bánni az elsővel, mert ha az csúszik meg az sokkal veszélyesebb. De azért extrém esetek (pl. jég) kivételével azt is lehet használni.

6
Biros képe

Egyenesben én húztam volna az

Egyenesben én húztam volna az első féket is. Mivel fékezéskor előre kerül a testsúly, ezért nagyjából egyforma első és hátsó fékerőnél a hátsó kerék blokkolásakor az első kerék még elég messze van attól, hogy blokkoljon, sokkal jobb a tapadása. Nyugodtan lehet használni.
Bicajt szerintem kb. 60-70%-ban az első kerék lassítja. Ha ezt elhagyod, eléggé lecsökken a fékezés hatékonysága.

7
Icarus képe

Nyugodtan lehet használni az

Nyugodtan lehet használni az első féket, csak annyit nem szabad elkövetni, hogy azonnal teljes erővel fékezel és szinte blokkolóra mert annak tényleg az a vége hogy dobsz egy szaltót :)

8
biktop képe

Az az igazság, hogy nem is a

Az az igazság, hogy nem is a bukfenctől tartottam, hanem attól, hogy ha megcsúszik egy kicsit is az első kerék, úgy kivágja a bringát alólam a fizika, hogy öröm nézni.

9
Nuvanda képe

Ha a gumi tapad az úton

Ha a gumi tapad az úton (mondjuk nincs homok, sár, jég), akkor fékezhetsz az elsővel is, csak módjával, nehogy blokkoljon. A fékerő tényleg úgy a 70%-ban az első féken van (ha mindkettőt ugyanannyira húzod), így érdemes azt is használni, főleg, ha muszáj.

Cégünk mélygarázsának lehajtója nedves időben csúszik, mint a jég. Mikor ezt még nem tudtam, egyszer befékeztem egy előttem haladó autó miatt mindkét fékkel, de a csúszás miatt rögtön blokkolt is az első, amitől rögtön irányíthatatlan lett, én meg a földre kerültem. Azóta gyökkettővel megyek le (mert teljesen száraz időben is néha lecsapódik a víz rajta) és csak hátsóval fékezek, mert ha blokkol, akkor azt meg tudom tartani, és van időm felengedni a féket. Az a vicces, hogy az elmúlt 5 évben/télen csak háromszor csúsztam meg, még egyszer a mélygarázsban 5-el kanyarodva, meg egy éláthatatlan jegesedésen fékeztem a piros lámpánál.

10
Andris88 képe

Érdemes olvasni a

Érdemes olvasni a sheldonbrown.com-ot, ha nem tudsz angolul, a 1-2 cikket néhányan lefordítottak magyarra. Ezzel kapcsolatban itt: http://www.yasec.hu/muhely/fekezes.htm

Hol történt az eset? Milyen féked/bringád van?

11
tranyo képe

gondolom felnifék, ha esőtől

gondolom felnifék, ha esőtől csúszik...
én anno a traktorra ez okból raktam előre 180-as tárcsát.
simán csak ezzel az elsőfékkel jöttem már le hegyről, mikor be akartam koptatni az új betétet.

12
biktop képe

Köszi a tippet, át fogom

Köszi a tippet, át fogom nézni. :) Valami ilyesmiket nézegettem / kerestem én is neten, meg a Youtube-on.

Ja, sima felnifék, V-fék. A Rácz Aladár út felső részénél történt az eset.

13
Hotyhogy képe

Én azt vallom, hogy jobb

Én azt vallom, hogy jobb félni, mint megijedni. És én félek nagy sebességekre fölgyorsulni meredek lejtőkön. Akár száraz, akár esős időben. Különben is elavult rendszerű és a moderneknél messze gyengébb erejű a fékem.

Egy mondás szerint ugyanolyan sebességgel érdemes lesiklani amekkorával képesek lennénk fölkapaszkodni ugyanott. Ezt még soha nem tartottam be magam sem, mert nevetséges túlzásnak érződik, de valójában csaknem abszolut biztonságot garantál az alkalmazása. Különben ez a mondás valószínűleg a jobban ismert és bizonyosan érvényes, hasonló, autós sebességváltó fokozatos mondásból torzult el.

Szóval, egyik-másik jól ismert meredek lejtőn az utaimon, amikor bele lendülne a gép velem, akkor az eszem szigorúan int, hogy hohó, fék, lassuljak csak le. És úgy is teszek, vissza fogom. Olyan kis sebességre, amilyennél bizonyos vagyok, hogy meg tudok állni rövid távon, ha kell.

Ez frusztrál is kicsit, mert hioszen ott van az a hívogató lejtő, és én meg elvesztegetem az alkalmat az örömre. De a józanság mindent megér. Lassan járj, tovább érsz.

Egy katasztrófális fékhibáról olykor tudatosan rettegve, még nem dolgoztam ki lejtőn vész-megállás módját. De gondoltam már talp-letevésre, meg szofisztikált, bőr felületű nehéz homokzsák ledobását és vontatását köteléken. Ez utóbbit akkor valósítanám csak meg, ha akkora nagy lenne az olyan fék hiba valószínűsége, és annyira félteném azt a kis rongyos életemet. :D

14
tranyo képe

fékhibához: miskolcon jöttünk

fékhibához:
miskolcon jöttünk úgy le az avasról kölyökként, hogy épp semmi fékünk nem volt...
szimplán beléptünk a hátsó kerék teteje-hátsóvilla kereszthez,
és a cipőtalp -mint fék-gumi- egész jól megfogott...
igaz ami igaz, elég jól nézett ki a talp leérkezés után, de mint vészrendszer, eléggé jól működött :P

ez működik ma is a sárvédő-csomagtartó nélküli montimon, az outival meg nem igazán mászok magasra...

15
Hotyhogy képe

Ezt a talpas fék módszert én

Ezt a talpas fék módszert én is láttam már, régen. Klottgatyás, fűzőtlen tornacsukás, szutykos falusi parasztfiúk fékeztek így. 60-as évek. :-)

Bár én magam is jól bele illek a leírásba, sajna, sárhányóm van hátul, és most nem tudnám alkalmazni a módszert. :D

16
srich képe

Akár a fém sárhányó is tudja

Akár a fém sárhányó is tudja lassítani a rendszert, ha elég rémülten tapossák.
Azért mégis a fokozott óvatosságot javaslom minden lejtőn, minden féktípussal.
Lejtős utzácskában lakunk ahol a kirándulók örömmel engedik el a bringát. A házunk alatt hatvan méterrel van egy veszélyes bukkanó, az út burkolata viszont annyira egyenetlen, hogy a kerekek képtelenek hatékonyan fékezni, ha már pattogni kezdtek. Ezzel szinte mindig az ablakunk alatt szembesülnek a bringások, amiért égtelenül szoktak üvölteni és sikoltozni félelmükben.

-Úton az idő is csak út.-

18
Szefmester képe

Én mindkét féket használom,

Én mindkét féket használom, de az elsőt nem csak lassításra, nem blokkolásra, a hátsó pedig blokk közeli szintig.

19
Peta képe

Az elsőt blokkolásra? Az

Az elsőt blokkolásra? Az enyhén szólva is stabilitásvesztéshez vezet.

20
stp1 képe

szerintem csak belezavarodott

szerintem csak belezavarodott a mondatába.

különben meg gördülő kerékkel nem kunszt fékezni, megcsúszó elsőt megfogni viszont sokkal izgalmasabb.