"Megvalósítható a közeljövőben ilyen kerékpárút-hálózat kiépítése?

Nem feltétlenül költséges a dolog. New Yorkban vagy Stockholmban látható, hogy ez nem feltétlen új utakat jelent, hanem a meglévő autós forgalmi sávokra való felfestést, az azokból való lekanyarítást, mint az Andrássy úton. Én azt gondolom, hogy ez nem olyan iszonyatosan nagy költség ahhoz képest, hogy láthatóan mennyire sikeres ez a közlekedési forma."

http://www.origo.hu/itthon/20120610-interju-finta-sandor-budapesti-foepi...

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
pata képe

Alapvetően szimpatikus,

Alapvetően szimpatikus, főleg amit a közlekedésről mond, de a plázaellenességet nem értem. A plázák szerinte "a fogyasztás maximalizálását tűzik ki célul", hát igen, az üzletekben vásárolni szoktunk, ezért ők erre rendezkednek be, nem tudom mi ezzel a gond. A Rákóczin és hasonló helyszíneken haldokló vagy már meghalt és üresen álló üzletektől nem a "plázák" szívták el a vevőket, hanem az hogy ott fut egy 2x2 sávos városi autópálya, de autóval persze nem tudsz megállni, sétálni nem oda megyek, bringával pedig máshova is eljutsz ugyanúgy.

A Városligettől a Dunáig 3, az az 3 km a távolság, az lenne a normális ha ezen az egész területen úgy lehetne bringázni hogy mindenki alapból ezt választja, vagy ha nem akar bringázni akkor tömegközlekedik. Ehelyett fut itt jó pár autókat becsatornázó útvonal.

2
airdace képe

A plázákkal a fő

A plázákkal a fő probléma az, hogy egy mikrokörnyezetben reprodukálják (szeretnék reprodukálni) ugyanazt, ami az utcán van, viszont mindezt magánterületen teszik, ami elég sok mindenben meghatározza ezt: biztonsági őrök, folyamatosan szóló zene, mesterséges környezet.

Bár sokszor a közterületeket is gúzsba köti a magánszféra, ld. óriásplakátok, céges rendezvények (pl Vodafone fesztivál) stb., ott az embernek mégis több szabadsága van, mint egy plázában. Ez sokaknak nem tűnik fel, holott óriási különbség.

És a lényeg pont ez, hogy a fogyasztás maximalizálását tűzik ki célul, az egész pláza ennek van alárendelve. Hiszen egy UTCÁNAK nem ez a célja, legfeljebb a benne levő üzleteknek. Ott a fogyasztás-maximalizáció alárendelődhet az utca szabadságának, ahol a vásárláson kívül millió, a fogyasztáshoz nem köthető dolgot csinálhatunk a görkorizástól kezdve a csókolózásig.

________________________________
Ezüst Magyarország
Arany a szegélye
Beteg a királyunk
De boldog a népe

3
pata képe

Jó, csak nem értem hogy ez

Jó, csak nem értem hogy ez mitől probléma. Továbbra is megmarad az a szabadságom, hogy nem megyek be, így semmilyen szabadságom nem csorbul a plázákkal.

És igen, te is leírod hogy a plázák alárendelnek, de nem írod le hogy ez mitől probléma. "Sokaknak nem tűnik fel" - feltűnik, csak nincs bajuk vele. A koncerttermekről is leírhatnám hogy velük meg az a baj hogy mindent az akusztikának rendelnek alá, az uszodában pedig minden a víz körül forog, de ezzel nem fogalmaztam meg hogy ez miért probléma. Szerintem teljesen normális dolog hogy egy épületnek célja van, és annak megfelelően működik; a plázában nem akarok se görkorizni, se csókolózni, vásárolni akarok dolgokat, ugyanúgy ahogy a koncertterembe és az uszodába se elsősorban a görkorizás és a csókolózás miatt megyek.

Úgy érzem hogy a plázákat valami ködös érzelmi viszonyulás miatt támadják egyesek, amit valahol el tudnék fogadni, nekik ez nem tetszik, nekem meg más, elvagyunk, csak az zavar hogy ha ebből kinő valami szabályozási koncepció aminek az lesz a vége hogy nekem plusz kilométereket kell tekerni azért hogy normális áron, választékban és általam elfogadható időpontban tudjak vásárolni dolgokat.

4
szabomikulas képe

"semmilyen szabadságom nem

"semmilyen szabadságom nem csorbul a plázákkal"

Amíg még megvannak a korábban használt kis boltok is addig nem. Miután azok bezártak a pláza miatt már oda nem mehetsz.

5
pata képe

Zuglóban lakom amikor

Zuglóban lakom amikor Budapesten vagyok, kapásból van pár km-es körzetben pár pláza és hipermarket, utóbbiakban szoktam kaját meg háztartási dolgokat venni (kivéve friss gyümölcsöt amit a piacon), egyebet meg szakboltban (festéket festékboltban, szerszámot kis barkácsboltban, csavart a csavarboltban, stb), ezek mind tök jól megvannak a plázák mellett, nem igazán egymással versenyeznek. Az nem különösebben zavar hogy a minden élelmiszerből max 2 fajtát de azt legalább háromszoros áron áruló éjjelnappalik nem lesznek, de azt látom hogy ők is jól tartják magukat.

Lehet arról álmodozni hogy tehetős és ráérő polgárok az egyik kisboltban válogatják a kézművessajtot, aztán másikban kézműveskreatívszappant vesznek, és így eltöltenek egy délutánt, ez kifestőkönyvbe nagyon jó, de azt el kellene fogadni hogy a belváros akkor lesz élhető hogy ha egy ott lakó kétgyerekes középosztálybeli család el tudja úgy intézni a szokásos fogyasztása 95%át hogy nem ül autóba, és ezért nem fizet valami elviselhetetlenül nagy prémiumot árakban vagy fogad el egy jelentősen szűkebb áruválasztékot. Ezt mondjuk NYban meg lehet oldani, viszont Magyarország meg abba az irányba megy (plázastop, kösz LMP) hogy ne lehessen. Ez OK, csak akkor tessék elfogadni hogy kimennek az emberek a városból: szűkös a hely, autó/parkolás nehezebb, viszont vásárolni úgyis ki kell mennem, akkor miért ne lakjak ott.

Bónusz kérdés: mi különbözteti meg a plázát a piactól? Utóbbi is fedett, utóbbiban is üzletek vannak, itt se lehet görkorizni és csókolózni (max annyira mint a plázában), és valszeg nehézzé teszi a közeli zöldségesek életét, mégse mondja senki hogy a Vásárcsarnok húzzon már el.

Bónusz kérdés 2: Mi a baj pl a Garay piaccal? Mert az is pláza, 300 m² felett, dózeroljuk?

6
monster képe

Garayn megnyitás után

Garayn megnyitás után egyszer voltam, akkor elég lehangoló volt, lehet már jobb. Piac esetén inkább a Lehel-t tartom követendő példának.
És pontosan ez a baj, nem a konzumzombik amerikai társadalmából vett mintákat kellene Európában megvalósítani.
Plázastopot lehet hogy az LMP is támogatta, de az főleg a fideszközeli kereskedelmi vállalkozások (CBA?) helyzetbehozását szolgálja.
Főleg élelmiszert áruló piacot nem lehet párhuzamba vonni a főleg tartós fogyasztási cikket áruló plázával.
:-((-------))-:

7
pata képe

Igazad van, le a tartós

Igazad van, le a tartós fogyasztási cikkekkel! Vagy legalább legyen nehéz őket megvásárolni. Múltkor pl szükségem volt egy pendrivera, és csak úgy megvettem, nem kellett elzarándokolni a Végzet Hegyéhez és közben kicselezni Szauront.

A plázastopot az LMP vetette fel (nézz utána), csak közben ők is végiggondolták és rájöttek hogy nem gondolták végig, aztán visszakoztak, de én azért őket is szeretni fogom érte még sokáig, megérdemlik, a zöldszósz bedobása előtt kellett volna gondolkodni. Ahogy a főépítésznek is megérné végiggondolni hogy akarjuk-e Budapest belvárosát vonzóvá tenni annak a rétegnek aki bizony hajlamos néha plázában vásárolni, vagy tök jó úgy ahogy van, de annak nem az lesz a vége hogy cuki kisboltok nyílnak mindenütt, hanem az hogy utcák végig be lesznek deszkázva, marad bennük mutatóba pár kocsma meg éjjelnappalni.

8
monster képe

Tényleg, itt van egy jó

Tényleg, itt van egy jó kis összefoglaló a témáról:
http://galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=101068:pl...
De szerinted mint zuglói szerint kéne-e pláza a Bosnyák térre?
Én nem mondom azt hogy robbantsuk föl a plázákat, de többet tényleg nem kéne építeni már sehova.
:-((-------))-:

9
pata képe

Én úgy érzem hogy ez

Én úgy érzem hogy ez elsősorban egy gazdasági döntés, a beruházónak kell eldöntenie hogy számára ez üzletileg racionális-e, bejön-e majd a bérleti díjból a beruházás. Ha igen, akkor ez annyit jelent hogy van rá igény, mert az emberek vásárolnak ott. Én valszeg nem vásárolnék ott, mert nekem van más ami jóval közelebb esik, de csak azért mert nekem felesleges másnak még lehet nagyon hasznos és kényelmes.

Amikor azt hallom hogy vmiből (legyen az pláza vagy akármi más) "többet tényleg nem kéne építeni már sehova", akkor mindig az jut eszembe hogy emberek érzelmi alapon hoztak egy döntést olyasmiről, ami (1) elsősorban más emberek életét érinti, (2) elsődlegesen gazdasági döntés, (3) és mint ilyen bonyolultabb szokott lenni annál hogy érzelmi alapon megválaszoljuk.

A főépítészben is az zavar hogy ideológiai síkon indul neki egy ilyen döntésnek, rémisztgetve a "belvárosi üzletek kiüresedésével", holott ha elindul a Ferenciek terétől a Keleti felé akkor nem kiüresedett üzleteket, hanem kiüresedett egész házakat fog látni, pedig nincs ott egy fia pláza se.

10
monster képe

Ha gazdasági döntés

Ha gazdasági döntés kérdése csak egy üzlet indítása csak, akkor én hozok egy gazdasági döntést hogy lányokat fogok futtatni és kábítószert árulni, mert az nagyon profitábilis. És hogy ez milyen hatással van a környezetemre, azt leszarom. De hogy hogynem a törvények próbálnak ebben a tevékenységemben megakadályozni, a közérdekre hivatkozva. Na ez az a közérdek amire magasról szarnak időnként a törvényhozók más esetekben, pl. plázaépítési engedélyek kiadásakor.
Az hogy egy városban hogyan állnak a plázákhoz az tényleg ideológiai kérdés, illetve egy olyan magasabb síkon történő döntés, ami esetleg egyes üzleti érdekeket biztosan sért és egyes fogyasztói érdekeket nem sért de a szerencsétlen fogyasztók ezt hiszik.
:-((-------))-:

11
Miló01 képe

Jól körülírtad a profit

Jól körülírtad a profit alapú kapitalista marhaságot.
Igen én is érzelmi alapon nem szeretnék a belvárosban plázát, na meg gazdasági érdekből. Ha a közgazdászok megindokolják, hogy a pláza nagyobb buli. Az hármat jelenthet. 1. Nekik. 2. Ki fizette a közgazdászt? 3. Téved.
De ha tényleg jobb volna, akkor sem igazodik az emberek valós igényeihez. Mivel egy városnak élhetőnek is kell, hogy legyen.
Egy plázában végig menve csak külföldi cégeket látni, de az utcán nemcsak, sőt, legtöbb magyar vállalkozás.
Azt, hogy neked nincs igényed a helyben termelt és gyártott termékekre, szíved joga. Egyél és igyál permetezett, agyon vegyszerezett kolumbia narancslevet, meg vegyél kávét 1 dollár centes órabérért güriztetett gyermek munkást.

12
jurta képe

az utcán nemcsak, sőt,

az utcán nemcsak, sőt, legtöbb magyar vállalkozás.
Azt, hogy neked nincs igényed a helyben termelt és gyártott termékekre, szíved joga. Egyél és igyál permetezett, agyon vegyszerezett kolumbia narancslevet, meg vegyél kávét 1 dollár centes órabérért güriztetett gyermek munkást.

Attól tartok, ez már csak álom. A magyar vállalkozó ugyanaz az ember, mint a magyar vásárló, és válságtól sújtva a boltjában ugyanúgy bármi áron a költségeit akarja lenyomni. Sőt, gyanítom, pont ugyanott szerzi be az árut, mint a hipermarket.

Az egészség és társadalmi felelősségvállalás előtérbe helyezése pedig nem attól függ, hogy a vállalkozó hazai-e, sem az üzlete méretétől. Nagyon javaslom, hogy nézegesd az IKEA, egy külföldi tulajdonban levő óriásáruház-multicég szokásait, elveit. Magyar vállalkozókat megszégyenítő...

Jávor Tamás

13
Peta képe

Monsti, már megint ez az

Monsti, már megint ez az üldözési mániád :) Szted ami a cba-helyzetbe hozza,az a konkurenseit nem? Coop, Reál, Match, Lidl, ezek mind örülhetnek, hogy nem szipkázza el a vásárlóerőt a pluszegypláza. Vagy a cba-boltkategóriában mindenki fideszközeli? :)

14
monster képe

Persze hogy üldözési

Persze hogy üldözési mániám van, ha üldöznek! Doktor úr, maga mutat mindig pinát!
Nem idézek ide be, fussad át a galamusos cikket erről amit linkeltem.
:-((-------))-:

15
jurta képe

ezek mind tök jól

ezek mind tök jól megvannak a plázák mellett, nem igazán egymással versenyeznek. Az nem különösebben zavar hogy a minden élelmiszerből max 2 fajtát de azt legalább háromszoros áron áruló éjjelnappalik nem lesznek,

Te is tudod, hogy ez a két véglet. Én meg a kettő közöttiben szeretek vásárolni.

Egyetlen előnyét látom a plázáknak: pl. a Westend átveszi a vasúti váróterem funkcióját. Van fedél a fejed felett, takarított és működő WC, ülőhely, este világítás, télen fűtés, az őrzésnek köszönhetően nem zaklatnak, nem kéregetnek (és mindezért nem kell eleve fizetni, mint egy vendéglátóhelyen). De mindenki tudja, hogy ez kényszermegoldás, mivel a vasút tojik arra, hogy ezt a funkciót betöltse.

Na, de ez a cikk nem a plázákról szólt, hanem egy hivatalát kezdő kreatív szellemű főépítészről. Próbáljunk továbblépni. :-)

Jávor Tamás

16
j_gergo képe

"így semmilyen szabadságom

"így semmilyen szabadságom nem csorbul a plázákkal."

Ennek semmi köze az egyéni szabadságjogodhoz. Ha városépítészeti szemmel nézed, akkor az a baj a plázával, hogy alapvetően nem városközpontba való. És Budapest ebből a szempontból sajnos kivételes, itt már most is túl sok pláza épült a túl központi helyre. És a káros hatása az, hogy a körülötte lévő város néhány funkcióját (ti. a kereskedelmet) átveszi, ezzel pedig a pénzt és a tömeget elvonja a körülötte lévő valódi várostól. Egy Arena plázával nincs semmi gond, de nézd meg a Westendet, tőle balra gettó, tőle jobbra sztráda, a Bajcsyn és a Körúton pedig jobb napokat látott lepukkant üzletek, százforintos meg secondhand boltok. Nem sok Európai városban van ez. A Londoni Oxford streatről közvetlenül nyílnak a boltok vagy a Skála-szerű nagy áruházak (de nem plázák!), Madridban néhány éve, amikor ott éltem egyetlen egy kisebb pláza-szerűséget tudtam összeszámolni a város központjában.

Amúgy a szuburbánus környezetben egy plázával (vagy az USÁban egy shopping mall-al) semmi gond nincs, hiszen a város funkcióját olyan helyen reprodukálja, ahol nincs város a közelben. Vidéken vagy elővárosban ugye nem is lehetne máshogyan kis üzleteket helyzetbe hozni, egymástól távol nem tudnának vevőket bevonzzani, csak úgy, ha berakod őket egy "mesterséges városba".

17
Frenki képe

Szerintem nem ez a gond

Szerintem nem ez a gond vele, Nekem az a magyarázat kissé túlbonyolított.
Szimplán annyi gond, hogy iszonyú tőke van mögöttük és a kezdetekkor szépen aláárazott termékekkel,elcsalják a kis boltok vevőit.Ezután a nagy forgalom miatt annyiért adják az árut amennyiért nagyekerektől kapják a kis boltok.
Ettől a pillanattól megbomlik a kereskedelem egyensúlya.A pénz nem körbe forog és mozgatja a gazdaságot , hanem egy pontba áramlik és alig jön vissza belőle.
Ha a konkurencia megdöglött akkor kell majd megnézni az árakat!
Egy vásárlás optimalizált bolt ahol pl 4 teljesen kizsigerelt alkalmazott szolgálja ki az embereket, kevesebb adót fizet pl mint 4 kis bolt fejenként 2 fővel.
Igen ettől olcsóbb lesz egy időre az ára valaminek, de kevesebb jut az állami kötelezettségvállalásokra is.
Kapok egy leárazott hűtőt 50%-on meg egy kétkilométeres várólistát a CT-re a kórházban.
Az üzletek mellé szolgáltató és szórakozó helyeket építenek, ezzel még több embert vonzanak be a város területről és torzul a gazdasági térszerkezet.Az árut egy helyre beszállítani olcsóbb a boltoknak, de drágább onnan elvinni a lakosságnak.Minél kevesebb kis bolt van, annál több ember kényszerül egyre nagyobb távolságra menni áruért.Emiatt nagybevásárlások felé tolódik a fogyasztás,fokozza az ottóhasználatot hiszen kézben már ne vihető el az áru mennyiség.
Viszont válságkor, a takarékoskodni próbáló lakosság szállítási költségei ugyanakkora mérték mellett is súlyosabb terhet jelentek a csökkenő jövedelem és a növekvő árak fényében.
Minél kevesebb a bolt annál kisebb a verseny, és kevésbé érvényesül az árleszorító hatás.A végén megint drágulás lesz ennek a történetnek, mert a monopólium be fogja vasalni a kieső hasznot, csak most még befektet.Pl túlárazza a magyar tejet és 0% haszonréssel árulja a szlovákot. Bárki is győz ő nyer.
Kb így működik a pláza, egy rakás rejtett költség formájában úgy lesz az olcsó olcsó hogy a végén mégis drága lesz.
Devecser II. csak nagyban, és profi marketinggel, szrevezéssel, és egy rahedli pénzzel.

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

18
Miló01 képe

Csak abban tévedsz, hogy a

Csak abban tévedsz, hogy a szlovák tejet 0% haszonréssel árulják, sokszor még a beszállítói ár alá is mennek.
És még amit kihagytál, hogy a profitot, amit termelnek mind, vagy a többségét kiviszik az országból. Ellenben egy kis magyar cég befektet, ha van miből.
Aki a plázát isteníte, szerintem ugyanúgy érzelmi alapon hoz döntést. Gazdaságilag csak nekik lehet jobb, hosszú távon csak a bennszülötteknek rosszabb.

19
monster képe

A plázák tönkreteszik a

A plázák tönkreteszik a városok többszáz éven át kialakult szövetét. Tipikus amerikai dolog, ahol nincsenek öreg városok és a kultúra az autóhasználatra épül. Importáltuk ide, káros mint a szövőlepke.
És a belvárosi boltoktól igenis a plázák szívták el a vásárlóerőt, tekintve hogy az véges. Persze lehet valakinek az a véleménye, hogy jobban szeret ezer boltot egy építészetileg értékelhetetlen bádoghodályban a prérin mint egy normális utcaképet. Meg hogy a plázában könnyebb vásárolni. Amúgy ez a legnagyobb probléma vele.
:-((-------))-:

20
pata képe

a plázában könnyebb

a plázában könnyebb vásárolni. Amúgy ez a legnagyobb probléma vele

Hát tényleg borzasztó hogy egy szükséges tevékenységet könnyebben & gyorsabban tudok elvégezni, remélem ennél nagyobb problémám soha nem lesz.

21
monster képe

A kutya vacsorája -

A kutya vacsorája - Mindenkinek saját plázát:
http://www.youtube.com/watch?v=ZD2_VUvWuwM

Ott még van egy fa!

Hát vágjátok már ki a picsába,
több hangsúlyt a csomagolásra
Amit eladok neked azt a közösből veszem
A szemetemet pedig ugyanoda: a maradékra teszem,
A reklámomat nézed és az E betűmet eszed
Nem fogyott a levegő, majd azt is tőlem veszed

Nagy ívben leszarom az etruszk vázát!
Mi a cél? Mindenkinek saját plázát!

Szívom az észt és hozom a pénzt
Majdnem az összes szádat befogtam
Amikor hatékonyan és nyugodtan
már az utolsó halat is kifogtam,
Na és ha mindenkit a sírba tesz,
A lényeg, hogy utoljára nekem lesz!

Nagy ívben leszarom az etruszk vázát!
Mi a cél? Mindenkinek saját plázát!

Mint az üres Waynék, pénzből hatalmat,
hatalomból pénzt, semmi sem zavarhat
Mit dumál az az öreg indián, a pénz igenis finom!
Míg sütök egy pecsenéyt Démoclész kardján
Lekuporodhatsz egy száraz tó partján!

Nagy ívben leszarom az etruszk vázát!
Mi a cél? Mindenkinek saját plázát!
:-((-------))-:

22
Hotyhogy képe

Éppen ma nézegettem szép

Éppen ma nézegettem szép etruszk vázákat. A múzejumba. :-)

23
Peta képe

Láthatatlan kéz

Láthatatlan kéz überallesz. Ha nem tud megélni a kisbolt, akkor pusztuljon, nem igaz?
Mellesleg a plázák nyitása, meg a rákóczi környékének sorvadása ugyanaz az időszak. Előtte is ott volt az út a forgalmával, meg mellette egy csomó bolt nyitva. Hát nem fura?

24
SzCiklon képe

Pont olyan ez a

Pont olyan ez a plázapozitív érvelés, mint amit az autósok szoktak a bringásokra mondani.
****
Szereld meg a bringád!, Belvárkodj!
A járdázók elütik anyádat? Küldd őket a... Bebiciklizésre!

25
kovácske képe

az építész esetében

az építész esetében megbocsáthatónak tartom, hogy a plázával szemben foglal állást, nem azért , mert a plázában a fogyasztásnak van alárendelve a mittommi, hanem mert a pláza építészeti-várostervezési-élhető tér-stb szempontból szuboptimális (szerinte). amiben történetesen én egyet is értek vele.
az építésznek nem az a szempont, hogy minél több árucikket adjanak el és ezzel pörögjön a gazdaság.
----------
sárga vót az...!

26
chicoye képe

Nehogy ledózerolják a

Nehogy ledózerolják a plázákat, mert akkor a sok plázapatkány kiszorul a járdára, terekre, sétálóutcába, és ott elüti majd őket egy járdázó biciklis!!!

----------------------
Sohasem állítottam olyat, hogy normális vagyok.

27
Torpedo képe

Plázák: jobb helyeken már

Plázák: jobb helyeken már bontják őket, a mégjobbakon pedig meg sem épültek. Vasbeton szarkofágok, beborítva egy adag kőzetgyapottal, arra álcázásképp egy vékonyka sírkőanyag, azt meg teleaggatják műanyag reklámokkal, hogy ki is nézzen valahogy. Azt hiszem, a körútjaink jobban néztek ki száz éve, csak a mi szegénységünk, hogy még megőrizni sem vagyunk képesek az értékeinket.

28
Shag_Beckur képe

"Szégyen és gyalázat a

"Szégyen és gyalázat a nyomtatott könyv! Hát még a másolt kódexek értékét se tudjuk megőrizni?"

"Szégyen és gyalázat a kódex! Hát még a pergamenek értékét se tudjuk megőrizni?"

"Szégyen és gyalázat a pergamen! Hát még a falra festett hieroglifák értékét se tudjuk megőrizni?"

Vaaaaagy:

"Szégyen és gyalázat a nadrág a nőn! Hát még a szoknya értékét se tudjuk megőrizni?"

"Szégyen és gyalázat a miniszoknya! Hát még a térd látványának értékét se tudjuk megőrizni?"

"Szégyen és gyalázat a térdigérő szoknya! Hát még a boka látványának értékét se tudjuk megőrizni?"

29
Torpedo képe

:-)

:-)

30
Tomek képe

Na tudtam én, hogy olvastam

Na tudtam én, hogy olvastam nemrégiben egy cikket a hanyatló plázákról ámerikában, meg is leltem!
Míg mi építjük őket ész nélkül, addig ott már bontják őket!

"Az ohiói Columbus - arra hivatkozva, hogy túl költséges dolog egy drága telken fenntartani egy üres bevásárlóközpontot - lebontotta City Centerét, és parkot létesített a helyén. Jól menő bevásárlóközpontokkal is előfordul azonban, hogy lebontják őket, és közteret alakítanak ki a helyükön kutyafuttatóval, zöld területtel és olyan helyreállított természeti elemekkel - például patakkal -, amelyeket a létesítmény építésekor megszüntettek.
...
A változások azt tükrözik, hogy jelentősen módosultak a vásárlási szokások a bevásárlóközpontok szülőhelyén, Amerikában, és a nagy, néha nyomasztó hatalmas épületek helyett sokan előnyben részesítik az utcáról megközelíthető kisebb boltokat, amelyek környékén önálló éttermek, szórakozási lehetőségek találhatók. A nagy parkolók számának csökkenését pedig az okozza, hogy az elővárosokból munkába járók kezdenek átszokni a tömegközlekedésre"

Innen:
http://www.piacesprofit.hu/tarsadalom/van_elet_a_plazak_utan.html

És még egy szösszenet:

"Magyarországon is hasonló változások indultak el, legalábbis a GfK tavalyi felmérése szerint a különálló boltok a legkedveltebbek és leglátogatottabbak, a lakosság 42 százaléka e bolttípust választja legtöbbször. A vásárlók egynegyede a városszéli bevásárlóközpontokat részesíti előnyben leggyakrabban, és további egyhatoduk jár belvárosi plázákba vásárolni. 2010-hez képest megnőtt a különálló boltok kedveltsége és látogatottsága, míg a belvárosi plázáké csökkent."

Ez meg innen:
http://www.eletforma.hu/otthon/a_bevasarlokozpontok_alkonya_es_atalakula...

31
monster képe

Más kárán tanul az okos,

Más kárán tanul az okos, a buta a sajátján se. Ne feledjük, párszáz ember nagyon jól járt a plázákkal. Profit egyéniesítése, költségek porlasztása, ez a kapitalizmus.
:-((-------))-:

32
Miló01 képe

Profit egyéniesítése,

Profit egyéniesítése, költségek porlasztása, ez a kapitalizmus.

Más szóval szebben és pontosabban.: A hasznot privatizáld a költségeket államosítsd!:)

33
monster képe

Hát igen, pl. az

Hát igen, pl. az infrastruktúra költségeit az állam viseli. De sajnos az állam az az emberek összessége.
:-((-------))-:

34
Miló01 képe

Pont nem erre gondoltam de

Pont nem erre gondoltam de igaz.

35
Prof.gruppetto.hu képe

Nekem az azért kicsit

Nekem az azért kicsit meredek, amikor a főépítész azt bírja mondani, hogy "meglévő autós forgalmi sávokra" kell felfesteni, meg belőlük lekanyarítani.
1. Azok nem autós forgalmi sávok. Hacsak nem építenek oda mellé valami kötelező bringainfrát, azok a sávok bármilyen járműéi, pl. bringáé is.
2. Nem felfestéssel meg leválasztással kell a bringásoknak helyet csinálni. A hely most is ott van nekik, azt kell elérni, hogy a bringás a meglévő helyen bringázhasson. Ha mindenhol jelölgetni meg leválasztgatni kezdünk, abból az lesz, hogy ahol nincs jelölés vagy leválasztás, előbb-utóbb mindenki azt fogja hinni, hogy nem is szabad már máshol bringázni. Ez rettenetesen rossz irányba visz hosszú távon.

www.gruppetto.hu

36
Miló01 képe

Hát, kiskörtén is már

Hát, kiskörtén is már milyen rossz, hogy csak a jobb szélén lehet bringázni.

37
Peta képe

Vagy az űberetalon

Vagy az űberetalon amszterdamdániában, ahol szintén ki van jelölve a biciklisek helye.

Abiciklisekneksemmisemjó!

38
szabomikulas képe

Pár hónapja voltak itt

Pár hónapja voltak itt videók Dániából, az volt az érzésem, hogy ott már tényleg túlzásba viszik a kerékpáros infra építését. Kisforgalmú helyeken nem maradt hely az útmenti fáknak, mert az út mellett ott volt a kerékpársáv is. Ezt nem szeretném ha utánoznánk.

39
jurta képe

1. Azok nem autós forgalmi

1. Azok nem autós forgalmi sávok.

Puszta véletlen, hogy pont olyan szélesre sikerültek, mint egy két nyomon haladó gépkocsi. :-)

Jávor Tamás

40
Peta képe

A ma használt

A ma használt járműszélességek egyébként a teljes felszereléssel kettes sorokban közlekedő római katonák által igényelt űrszelvényre vezethetőek vissza. Utak szélességét, boltívek sugarát igazították ehhez az akkori mérnökök, amik aztán a járművek szélességét is megszabták. Szóval ezek a sávok nem autós sávok, hanem gyalogságiak :D

41
Puding képe

Íme egy szép mese

Íme egy szép mese erről:
http://www.vicclap.hu/vicc/16599/Nyomtav.html
----------
egyenbillengészeti körduplányidomár
(by Fly)

42
Peta képe

Jópofa :) Egy dolog verte

Jópofa :) Egy dolog verte csak ki a szemem már a legelején, mégpedig az, hogy az 1435 mm-es európai u.n. normál nyomtáv (angliában is, tényleg onnan indult), de amerikában pont nem azt használják, hanem az 1524 mm-est :) Ettől még szórakoztató a sztori, amolyan legenda-alapanyag :D

43
Frenki képe

Meg angliában,is két

Meg angliában,is két nyomtáv volt anno.A mai volt a régebbi,a Stevensonéknak köszönhetjük.
Mozdonyépítéssel foglalkozott a családfő bányáknak.Ezek húzták a csilléket lovak helyett.
A fia volt híres Stevenson akinek a szobrai kinn vannak, mint a Rocket gőzmozdony megalkotója.Az apa autodidakta üzletember volt , a fiát taníttatta.Este a fiú tanította az apját otthon abból amit tanult.
A fiú érett mérnökként nem kisebb vetélytársat kapott mint egy zsenit Isambard Kingdom Brunnelt.
Mindeketten kiváló matematikusok és mérnökök voltak.Brunnel épített mindent:hidat, az első vas gőzhajót,vasutat, alagutat, sőt vasutat alagúttal, ő alkalmazott először keszonkamrás alapozást híd pillér építésnél.
Nos volt már a Stevenson birodalom által pár száz km vasút építve.Brunnel felült egyre és nem voltak jó tapasztalatai, úgy döntött tudományosan felméri az egész pályát.Felkérte Babbage-t a kor matematikai zsenijét építsen neki egy automata mérő berendezést a pálya egyenetlenségek mérésére.Meg is csinálta és fel is mérték a pályákat.Rázós egyenetlen pályákat találtak
Brunnel arra jutott, hogy a keskeny csille nyomtáv a gond.A csille nem lehet túl nagy mert nem bírják ki húzni a bányából.Brunnel tervezett egy kb 2.1 m nyomtávú széles nyomtávot, ehhez mozdonyt, kocsikat.
Kipróbálták, jobb és gyorsabb volt.Vasút céget alapítottak rá de tönkrement.
Addigra Stevensonék már vagy 4000 km vasutat építettek a keskeny nyomtávból.Olcsóbb is volt.Ez lett az elterjedt szabvány....Microsoft taktika vasúti sínekből, vagy inkább Stevenson taktika mikrochipekből és szofteverekből?
Tehát a mai nyomtáv azért ekkora mert Stevensonék nem tervezték át a meglévő bánya mozdonyuk nyomtávját, hanem erre építtették az egész vasutat inkább.A brit szabványba ez a méret került azt meg sok ország átvette.Kivéve pl oroszokat ők a Brunnel szabványt vezették be, ebből él Záhony...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

44
szabomikulas képe

Az oroszok sem 2,1 m-t

Az oroszok sem 2,1 m-t használnak. Náluk 1520 mm van, a legszélesebb Indiában van, 1676 mm.

45
Peta képe

Megelőztél :D Én 2000 mm

Megelőztél :D Én 2000 mm körüli nyomtávot csak siklóknál láttam, pl az úrkúti mangánbányában, meg pár más helyen, de ezek teljesen egyedi eszközökhöz készültek.

46
Frenki képe

Inkább a Brunnel nyomtáv

Inkább a Brunnel nyomtáv méretében nem vagyok biztos, mint abban hogy nem az került Belga vasútépítői közvetítéssel oda.
szek:
Megnéztem, jól tudtam 2,14 méter, akkor az orosz nyomtáv a legenda, én így tudtam eddig.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

47
szabomikulas képe

A meglévő helyet sokszor

A meglévő helyet sokszor autók foglalják el. Pl. a körúton mikor rendszeresen arra tekertem nagyon akadályozott a sok CM-et tartó autós. Ha a szélső sáv kerékpársáv lenne, akkor a dugó nem okozna problémát bringával és az autóforgalom máshol is lecsökkenne.

48
gaze képe

nem tom, itt Berlinben a

nem tom, itt Berlinben a plázák nagyon sokszor forgalmas tömegközlekedési csomópontokON vannak, vagy azokhoz nagyon-nagyon közel. (oké, itt mondjuk többnyire valami tömegközlekedési cucc biztos van a környéken, bringával meg tényleg bárhová..) így a plázák nem generálnak plusz forgalmat (bár, az Alexának pl elég combos parkolója van, de van parkolóháza, meg egy építési telken van a fedetlen parkoló..)
Azért a plázák elszippantó ereje nem tagadható, erre legszebb példa a WestEnd VS Duna Pláza. egyazon metróvonalon vannak, párral kell csak továbbmenni és már egyik pláza szívja el másiktól a kuncsaftot.