Tavaly júniusban felkerekedtünk a friss feleségemmel, hogy kerékpárral felfedezzük a világot. Azóta már a hátunk mögött tudunk 15 országot és 8000 kilométert a bringákon, na és persze megszámlálhatatlan kalandot és élményt. Ilyen volt pl. amikor átkeltünk a 4655m magas Akbajtál (Fehér-ló) hágón a Pamírban, Tádzsikisztánban, november másodikán. Málhás fekvőbringákon... Noormális?!? :D

Na, de nem ezért kezdtem el írni, ez csak amolyan bemutatkozás volt. Most épp a Taj Mahal lábától írok, mégpedig azt szeretném elmesélni, hogy pár hete itt Indiában Hoshiarpurban, Punjab államban összetalálkoztunk egy őrült fickóval, aki épp azon volt, hogy alapítson egy kerékpáros klubot a városában és nekiálljon népszerűsíteni a bringázást, amikor összefutottunk vele. Erre föl szervezett egy bringás felvonulást, amin mi voltunk a "sztárvendégek" - mert errefelé nem sűrűn jár magyar bringás, és fekvőbringákat pedig még egyáltalán nem látott az ország (körbe is állnak mindig pár százan minket...).

Szóval tekertünk a tömeggel, óriási élmény volt! Nagyon jó érzés volt, hogy mi is adhattuk egy szikrát ehhez az egészhez, és ott lehettünk.

Videó itt, így nézett ki a menet:

http://youtu.be/ckuzwvOS6ZU

Részletek és útinapló erről a napról itt: http://360fokbringa.hu/hu/002-asia/critical-mass-hoshiarpur-punjab-india - Ha nem baj, használtam a CM kifejezést, mert ez számunkra olyasmi volt, persze indiai módra :) A második alcímtől a lényeg.

Meséltünk nekik a budapesti CM-ről, csodálták a számokat és ámultak a képek láttán! :) Mi pedig, amióta láttuk a helyi riksásokat komplett családokat szállítani, mindig rájuk gondolunk, ha nehéz napunk van a málhástul mindössze 45, illetve 55kg-os bringákon... :)))

Indiát és az indiai közlekedést látva pedig nagyon büszkék vagyunk rá, hogy nekünk otthon micsoda kerékpáros kultúránk van, és milyen rendezett és élhető városaink.

Na további szép napot,
Halljuk jön a tavasz otthon, úgyhogy
Háccél,
Zita és Árpi Indiából

Pamír Highway, Tádzsikisztán - "Tükörjég van alattam" :)Pamír Highway, TádzsikisztánHoshiarpur, India

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Stanci képe

Hahh, de jó volt olvasni

Hahh, de jó volt olvasni rólatok. Vigyázzatok magatokra és jó utat!

2
UB képe

Szia Árpesz, üdv itt a

Szia Árpesz, üdv itt a CM-en is! Gondolom sokan vagyunk itt olyanok, akik naponta olvassák a 360fokbringa.hu-t.

3
CsImre képe

Vagyunk bizony!:) CSI

Vagyunk bizony!:)

CSI

4
sagan képe

Jó volt ezt a nap végén

Jó volt ezt a nap végén olvasni :)).

Köszi,hogy elküldtétek ide is a beszámolót. Jó utat!
Az indiai keróklubnak sok tagot kívánok!

----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc

5
Peta képe

Irigylésre méltó a

Irigylésre méltó a túrátok! Érdekes, én nem gondoltam volna hogy pont Indiában szorul népszerűsítésre a kerékpár :)

6
Doom3d képe

Ilyen az igazi nászút:

Ilyen az igazi nászút: reggeltől estig tekerés..

7
Frenki képe

Pillanatnyi

Pillanatnyi meglátásaim:
Indiában nehéz CM-et szervezni, mert sok a keskeny út, és a bringás CM-mel szembe közlekedik egy spontán robogós CM, és közben kerülgetni kell a riksás és gyalogos CM-et, de a kereszteződéseben meg elsőbbsége van a szent tehenes CM-nek és ha megjön a Tata teherautós CM akkor meg mindenki meneküljön le az útról...:)
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

8
360fokbringa képe

Igen, ez pont így van ahogy

Igen, ez pont így van ahogy írod! :) De még az is hozzá tartozik, hogy itt még nem ez a trend, nem ez a menő, hanem hogy megveszed a motort, ne adj isten, ha nagyon menő vagyok, akkor egy Tata Nano-t... Bár sokan bringáznak, de ha tehetnék, még többen motoroznának. Magától kevés embernek jut eszébe bringázni, azt hiszik az csak a szegényeké lehet, nem pedig a szabadoké. Inkább gyűjt fél életen át egy motorra, hogy aztán vegye bele még a benzint is. Végülis 70km-t elmegy egy liter benyával, és itt még olcsóbb az üzemanyag (igaz a bérek is nem kicsit). És a motoron van jó hangos duda, amit nyomhat egész nap! :) A mi nem kis "örömünkre" :D

Ki kéne számolni, vajon hogyan "gyorsabb" eljutni 100km-re. Ha veszünk egy kerékpárt 1700 rupiért, és letekerjük egy kis kajából a távot, vagy ha veszünk egy motort 47000 rupiért, bele másfél liter benyát, aztán gyí?. Vagy ha veszel egy harmadosztályú vonatjegyet ülőhely nélkül 34 rupiért, és végignyomorgod a másfél-két órás utat a brutális tömegben a vonaton, ahová néha felszállni is kisebb csoda? :)
És itt a gyorsabbat úgy értem, hogy magával az úttal töltött időhöz még hozzáadod azt is, hogy hány órát, napot dolgoztál, mire megszerezted azt a pénzt, amibe neked a 100km kerül. Szerintem már rövid-középtávon megéri a bringa, arról nem is beszélve, hogy micsoda érzések szabadulnak fel az emberben a kerékpározás közben... :) Azt nem is lehet pénzben mérni! :)

---

Zita és Árpi - Kerékpáros nászút a Világ körül - Mert csak egyszer élünk
http://360fokbringa.hu
http://facebook.com/cyclingthe360

9
Frenki képe

Pici korrekciók: -Ha

Pici korrekciók:
-Ha motorozol ehetsz kevesebbet mert nem mozogsz annyit.Az infarktust a közgazdaságtan nem tudja értelmezni.
-Az indiai társadalmi mobilitásban pontosan tudják szerintem hogy költség hatékonyabb a bringázás ezért jár vele mindenki, de ahhoz hogy feljebb juss próbálnak sikeresebbnek kinézni,és emiatt státuszszimbólumokat birtokolni.Náluk élesebb a verseny mint nálunk, ilyen értelemben nem tartom irracionálisnak a döntésüket.Ez egy fajta befektetés számukra.Többségnek nem jön be de néhányak igen, és ki gondolja azt hogy a többséghez tartozik?
Egyszerűen nekünk más a fontos, és nekik más a fontos, a mi szempontjainkat rájuk vetíteni hibás eredményt ad.Ők életben akarnak maradni, mi még nem tartunk ott, majd pár év múlva talán utolérjük őket...

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

10
360fokbringa képe

Megint igazad van, de

Megint igazad van, de szerintem épp azért ilyen élhetetlenek az indiai utak, mert a mi szempontjainkat követik. Elkezdték vásárolni a műanyagba csomagolt nyugati termékeket, de a szeméttel még nem tudnak mit kezdeni, ezért halmokban áll - vagy ég - a mocsok mindenütt. És elkezdtek arra törekedni, hogy nagyobb motorjuk, autójuk legyen, mert ahogy írtad, attól érzik magukat többnek, nagyobbnak, sikeresnek. De szerintem már itt s többen motoroznak/autóznak, mint az szükséges lenne és ez csak rosszabbodik. Nagyon sokan már itt is túljutottak a Maslow-piramis legalján, és megvan a túlélésükhöz szükséges étel-ivóvíz-lakás, aztán egyből elindulnak egy őrült irányba kerge álmokat hajszolni. Egy rendben tartott bringán egy öltönyös üzletember miért ne lehetne sikeres itt is? Azt vettem észre, hogy ész nélkül másolják a nyugatot, de közben nem kérdőjelezik meg ezen dolgok jóságát. Ezért a mi felelősségünk is, hogy jó példákat mutassunk.

"majd pár év múlva talán utolérjük őket..." :)) - hát igen, én is kíváncsi vagyok a jövőt illetően! :)

antitodo, ne várd meg, amíg megőrülsz! Csak az első lépés (tekerés) a nehéz, utána minden jön magától! Hajrá!!!

---

Zita és Árpi - Kerékpáros nászút a Világ körül - Mert csak egyszer élünk
http://360fokbringa.hu
http://facebook.com/cyclingthe360

11
Frenki képe

Ezen én is sokat agyaltam,

Ezen én is sokat agyaltam, mármint a státusszimbólumok működésén.
Két dolgot szűrtem le tanulságként, pl az óra példáján.Mindkét óra (a luxus és a kínai kavarc) is ugyanazt az időt mutatja, a kimeneti értéke tehát azonos, mindkettő alkalmas a karonhordása, ébreszt, stb..egyetlen különbség van igazából az egyik drágább mint a másik méghozzá számottevően.
-Első megállapításom:a státusszimbólumok lényege,megmutatni a külvilágnak hogy valami teljesen általános dologért valaki ki tud és hajlandó is jóval többet fizetni mint mások.Vagyis a státusszimbólum azt mutatja meg, hogy valaki mennyi pazarlást engedhet meg magának a javaiból, így utal anyagi erejére.
A régi luxus órák bár értékük sokszor nagyobb a miaknál, mégsem működnek ugyanúgy státusszimbólumként mint az adott korban gyártott ugyanilyen termékek.Oldtimer autóval egy rendezvényre behajtva,nem pont ugyanazt a hatást éri el mint egy korabeli jármű.Státusz,jelölésre alkalmas, de birtoklók körének egy szűk elitjét képviselik.Ennek egyik oka az hogy ezek a tárgyak koruknál és ritkaságuknál fogva márt értékmegőrző tárgyakká váltak, birtoklásuk az átlag ember számára is értelmezhető befektetés.Ergo nem mutat akkora gazdasági erőt hiszen nem lengi be a pazarlással kapcsolatos érzés.
Második megállapításom:
-Minden kor luxus cikkei alapvetően a kor divatját is követő tárgyak, úgy mutatják az adott közösségen belül valaki státuszát hogy a közösség kultúrájának divatját követő tárgyakként jelnnek meg.Minden kultúra újra termeli ugyanazokat a tárgyakat más formában attól függően, hogy miről gondolja azt hogy szexuálisan vonzó, ezáltal kialakítva formanyelvében az erre utaló divatot, és ennek megjelenési formáit, a tárgyait, viselkedését, zenéjét, irodalmát, zenéjét, filmjét....etc.
Tehát valódi státusszimbólumok szexuálisan vonzó divattárgyak melyek megmutatják birtoklójuk mennyire képes pazarolni.
Nyilván való, hogy mindenki a saját szintjénél magasabb szintnek megfelelő státusszimbólumok birtoklására törkeszik, ezáltal magasabb státuszunak, vagyis sikeresebbnek mutatva magát, és ezáltal olyan társadalmi körbe tartozni ahol több lehetőséget tud magának találni.
Régen Európában is ezt tettük, még 20 éve is.A mostani racionálisabb felfogás következménye elsősorban a lehetőségek szűkülése és a 20 éves stagnálás hatása.15 éve is 1-3% növekedések voltak a legtöbb fejlett nyugati országban.
Mi nem engedhetjük meg már ezt magunknak.Ha lenne pénz akkor sztem itt is visszaállna ez a viselkedés, mint ahogyan nyomai most élek még.
Hiszen alapvetően a biológiai sikeresség gazdasági kifejező eszköze, egyetlen valódi funkciója a különbség képzés a faj ugyanazon egyedei között.
A divat az olcsóbb kivitel a luxus drágább megoldása ennek.

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

12
360fokbringa képe

Szerintem az még a státusz

Szerintem az még a státusz szimbolumoknál is jobb, ha próbálsz fenntarthatóan közlekedni, és van egy egyedi, szép biciklid(és itt most nem fekvőre gondolok, az nem városba való), amit bátorkodsz megülni, akár öltönyben, nyakkendőben - akár olyan városokban, mint az indiaiak. Szerintem ilyesmivel még feltűnőbb és menőbb is lehetsz manapság, mint a legnagyobb, legcsúnyább fekete autóval. Aki erre nem vevő és ezt negatív dolognak találja, azzal nem is érdemes szóba állni. Persze ez csak egy vélemény, az enyém. :)

Eszembe jutott Dani (egy útitársunk aki eljött velünk Isztambulig, szintén rekuval) elszólása, amikor bevettük egy éjszaka alatt Isztambult: "Egy bikinis lányokkal megpakolt piros ferrarival sem lennénk feltűnőbbek, mint ezekkel a bringákkal..." vagy valahol így. Asszem benne van ebben a videóban, amikor mondta: http://360fokbringa.hu/hu/001-europe/isztambul-meghoitasa-fekvokerekparo...

Na háccél, mert itt már holnap van, GMT+5:50 és hajnalban várnak az elefántok! :)

---

Zita és Árpi - Kerékpáros nászút a Világ körül - Mert csak egyszer élünk
http://360fokbringa.hu
http://facebook.com/cyclingthe360

13
Frenki képe

Ez a mi véleményünk, csak

Ez a mi véleményünk, csak az ember meg nem így működik.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

14
antitodo képe

Erre a videóra nem nagyon

Erre a videóra nem nagyon lehet mit commentelni, egyszerűen csodálatos, hogy ilyen helyekre eltudtatok menni bringával. Egy ilyen nagy utazás az életem vágya, sajna nem ismerek senkit aki ilyenre vállalkozna.Lehet, hogy egyszer megbolondulok és elindulok egyedül... (-;
További jó utat és sok szerencsét.

xxx
Run Forrest, run!