Úgy hozta az élet, hogy fél évig Ulánbátorban tanulok. Eddig nem nagyon voltak CM-közeli élmények, szombaton viszont autómentes napot tartottak Ulánbátorban, ami megosztásra érdemes itt is :)
A pénteki UB Post angol nyelvű helyi újságból értesültem róla és kíváncsi voltam, hogy hogyan fogják megoldani, mivel egy átlagos napon az egész város egy nagy dugó. Vannak is olyan anekdoták, hogy az ulánbátori vidéken rosszul lesz a friss levegőn és oda kell tartani a terepjáró kipufogójához, hogy magához térjen, vagy éppen ez a vicc:
"Egy ulánbátori rohan az utcán, mellette egy autóból kiszól a haverja:
- Hova mész? Ugorj be, elviszlek!
- Kösz, de most nagyon sietek!"
Szóval a helyzet elég rossz, úgyhogy kb. azt vártam, hogy lezárják mondjuk a Szükhbaatar tér (a város főtere) körüli utakat és ennyi. Ehhez képest a belváros nagy részéről kitiltották az autókat, budapesti viszonylatban ez úgy nézne ki, hogy legalább a Kiskörúton, de talán inkább a Nagykörtén belüli részt kéne lezárni.
A mongolok ezt elég jól csinálták, de amíg ólmozott benzint használnak és minden idióta terepjáróba ül a városban közlekedéshez (nem vicc, tényleg nagyon sok a böszmenagy terepjáró, persze a nem létező vidéki utakhoz kell is), na meg persze nem csinálnak valamit az Ulánbátor-környéki gyárakkal, erőművekkel és a jurtanegyedek szeneskályháival, addig ez is ugyanannyira látszatdolog, mint nálunk. A képhez persze hozzátartozik, hogy amerikai pénzből egy halom olyan kályhát osztottak szét a jurtában lakók között, ami elvileg kevésbé füstöl, illetve bevezetik az éjszakai áram intézményét is, ami azt jelenti, hogy a jurtanegyedekben éjjel féláron lehet áramhoz jutni, hogy ezzel is segítsék a némileg környezetbarátabb fűtést (az erőművek azért szenesek, amennyire tudom), és a troli is feleannyiba kerül, mint az autóbusz (400 helyett 200 tugrik, vagyis 66 forint helyett 33 és a buszok jobbak, mint a régi Ikarusok Budapesten, de ez már új kérdéseket vetne föl...).
Lovas critical mass sajnos nem volt...
--
(a bejegyzés az eredeti környezetében: http://halalfereg.blogspot.com/2011/10/automentes-nap.html)














Jó kis beszámoló ez, de
Jó kis beszámoló ez, de nekem még vannak kérdéseim! :) Szóval, ha jól látom, akkor ezt is szombaton rendezték, nem a hivatalos csütörtöki napon... Mit szóltak az emberek hozzá? Voltak extra programok is vagy csak lezárás, mint a bogotai ciclovia, és mindenki azt csinált autó nélkül amit akart. Ha voltak, akkor miket láttál? És egy normál hétköznap vannak kerékpárosok az utakon? Milyen gépekkel és felszereléssel (maszk? bukó?) bringáznak a helyiek? Nah, mesélj, tökre kíváncsi vagyok!
Külön programokat nem
Külön programokat nem láttam, csak lezárás volt és mindenki csinált amit akart. Vannak egyébként is kerékpárosok, de nagyon kevesen, a közlekedés teljes káosz - Bp. ehhez képest semmi, itt tényleg az az elv érvényesül, hogy aki nagyobb, annak van elsőbbsége és a gyalogosnak semmi keresnivalója az úton (a zebrákat sem igen veszik figyelembe, csak ha lámpa is van hozzá, olyanból meg kevés van), úgyhogy az úttesten való átkelés és a járda nélküli részeken közlekedés elsőre eléggé kamikáze-játéknak tűnik, de így egy hónap után már rájöttem, hogy azért figyelnek mindenkire, csak közben dudálnak mint állat és lassítani sem szeretnek.
Általában kínai összteleszkópos montenbájk-féléket látok, ami az utakat tekintve jó választás, országútit talán kettőt észleltem eddig, azokkal is csak a főtéren köröztek (kb. mint ha a Hősök terén BMX-esek helyett outisok lennének). Sisakot egy emberen láttam csak, azt is az autómentes napon, aki bringázik, az általában teljesen átlagos ruhában csinálja, minden felszerelés nélkül. Maszkot a gyalogosok szeretnek hordani, gondolom a por ellen (másra ezek nem is jók, csak ilyen vászonizé az ember orra-szája előtt).
A koli aljában van valami francia intézet, az egyik tanárral beszélgettem nemrég és már a legelején közölte, hogy "cycling is life" meg hasonlókat, na ő pl. hozta magával a gépét és itt is teker :) Ja, meg vidéken turisták is szoktak bringázni, általában hollandok és más nyugat-európai népség, nagy csomagokkal.
--
Read 'n' Ride
Hogy változott a világ.
Hogy változott a világ. Negyven éve még autómentes napról beszélni Ulánbátorban vagy Tiranában rossz viccnek számított volna.
Legyen élet gazdagító neked az a fél év.
Most sem hittem volna, hogy
Most sem hittem volna, hogy képesek ilyesmire, aztán mégis...
Köszi, az lesz :)
--
Read 'n' Ride
De te valóban tudod, hogy
De te valóban tudod, hogy hogy voltak képesek autómentes napokra negyven évvel ezelőtt Ulanbatorban vagy Tiranában? Az életkorod megengedi neked azt a visszatekintést? :-)))
Persze, hogy nem :) --
Persze, hogy nem :)
--
Read 'n' Ride
Akkor itt vannak a
Akkor itt vannak a történelmi tények:
Ezekben a fővárosokban és a kapcsolódó országokban, az akkori magántulajdon ellenes ideológia és az abból eredő mesterséges népelszegényítés miatt, olyan ritka volt a magán személygépkocsi, mint a hintalókaki.
Ez a hiány különösen Albániában volt erős, ami köztudomású is volt a világban. Mongóliáról nem tudom igazán pontosan, csak következtetni merem, hiszen a sokkal fejlettebb iparú szomszédos Szovjetúnió polgárai között sem volt általános a magán autó birtoklás.
Innen a viccelődésem az akkori autó mentes napokról.
:-)
Ja oké, ez nem esett le
Ja oké, ez nem esett le :)
(Hiába születtem a rendszerváltás előtt, a kapitalizmusban nőttem föl...)
--
Read 'n' Ride
Tök jó poszt! Egyébként
Tök jó poszt!
Egyébként sosem gondoltam volna, hogy itt valaha fognak rendezni ilyet, szerintem nagy szó!
-----------------------------
http://www.freeweb.hu/dhpage/
Kösz! Ez is azt mutatja,
Kösz!
Ez is azt mutatja, hogy fejlődik a világ :)
--
Read 'n' Ride
2 évig éltem
2 évig éltem Mongóliában, még az 1980-as évek végén... irigyellek rendesen. 8)
Na és ittál kumiszt? :-)
Na és ittál kumiszt? :-)
És lett-e tőle
És lett-e tőle komisz?
---Egyedül rakom,oszt?---
3-4 éves voltam, de sört
3-4 éves voltam, de sört ittam, az meg is van örökítve. Kumisz is tuti volt, mert főleg a Góbiban voltunk...
Langyos kakaó helyett
Langyos kakaó helyett sört?
Akkor a mongol oviban a hátrafelé nyilazás falovon volt akkoriban a fősport?
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
"3-4 éves voltam,de sört
"3-4 éves voltam,de sört ittam"
Nem lehet elég korán kezdeni!
---Egyedül rakom,oszt?---
Hű, hát azóta komolyan
Hű, hát azóta komolyan megváltozhatott a környék, legalábbis a városok :) Mit csináltál erre?
--
Read 'n' Ride
Apám révén, aki a
Apám révén, aki a földmérőknél, geológusoknál dolgozott, vihette a családját is. Főleg a sivatagban jurtáztunk, de volt belőle a főváros is. 2 gyönyörű év, bár egyre halványodnak az emlékek...
saját képek
A teljes expedíció oldala
Az tényleg nagy élmény
Az tényleg nagy élmény lehetett gyerekként is. A fotókat megnéztem, elég komoly a kontraszt az akkori és a mostani Ulánbátor között, a felismert helyekről majd csinálok fotókat és ha megengeded, összevágnám ezekkel.
--
Read 'n' Ride
Hű, azt örömmel venném
Hű, azt örömmel venném én is. ;)
Köszi, akkor letöltöm
Köszi, akkor letöltöm őket és majd szólok, ha sikerült néhányat megcsinálni :)
--
Read 'n' Ride
Ez nagyon jó ötlet! :)
Ez nagyon jó ötlet! :) kíváncsi vagyok én is, hogy mekkora lesz a kontraszt, szóval csináld majd meg a képeket. Amúgy ma jóóóól végigolvastam ez egész blogodat. Szórakoztató, informatív és zseniálisan jók a képek (laikus szemmel ;-) nekem profi képek!) Fel is tettem egy dobókockás kérdést, majd ha látod, válaszolj ott. Jah, és írj még meg nyomjál fotókat, hadd lássunk mi is világot! (az ajánlott utazós blogok közül a norvégba is beleolvastam, hihetetlenül jó, fogok még olvasgatni ilyeneket, köszönöm!) Jah, azért néha bringás dolgokat is írj (mármint ide), hogy "idepasszoljunk" a cm-re ;-) Bááár! pl. a nemzetiparkos kaland az tökre bringás, szóval akkor rendben van minden :)
Örülök, hogy tetszik :) A
Örülök, hogy tetszik :)
A dobókockát szerintem simán elrontották (meg én is azt, hogy a kommenteket két hétnél régebbi bejegyzésekhez moderálni kell, de most már lehet szabadon írni).
Bringás téma... na az elég ritka erre :P Bár mondjuk pénteken a belga kolitárs fölvetette, hogy bringaboltot kéne nyitni, mert alig járnak itt kerékpárral - amiről eszembe jutott, hogy valami bringabolt van a városban, majd jól megnézem és beszámolok róla :D
--
Read 'n' Ride
Vigyél fényképező
Vigyél fényképező gépet!Kínálatot, árakat, és a szervizt mutasd meg léci.Ha így megy tovább kiviszem a készletet.
A mongolok végül is rokonok, majd megszokom a húzott szemű csajokat. Vissza nyilazom őket....:-)
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Megpróbálom... :) Hát
Megpróbálom... :)
Hát azért annyira nem rokonok, legfeljebb hagyományos kultúra szintjén, de azért szeretik azt mondani, hogy Atilla, a hun révén testvérek vagyunk (és ezért még néhány vodkát le kell gurítani) :D
--
Read 'n' Ride
A vodkától nem félek, a
A vodkától nem félek, a húst szeretem, mi bajom lehet ott? :-)
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Hát... mondjuk ráfagy a
Hát... mondjuk ráfagy a bringádra a láncolaj a -30 fokos télben :)
--
Read 'n' Ride
Szegeden egy cm utat sem
Szegeden egy cm utat sem zártak le, nemhogy a fika kis belvárost. Korlátozásokat még szmogriadónál sem vezetnek be, nemhogy éjjeli kedvezményeket adjanak a közösség javát szolgálóknak. Akkor Ulánbátor most a nyugati őő akarom mondani keleti példa? Mongóliáról nem a fejlettség jut az eszébe az egóeurópaivá nemesedett ex-ázsiai magyaroknak, mégis, olykor-olykor egy ottani ország európaibb, mint mi? :)
CSI
Itt muszáj foglalkozni
Itt muszáj foglalkozni ezekkel, tényleg nagyon szennyezett a város levegője. Akik már régebben élnek itt, azt mondják, hogy telente úgy néz ki a város a füst miatt, mint nálunk egy ködös reggelen. Szóval ez kényszer, nem a fejlettség mutatója, Ulánbátort egyáltalán nem nevezném európai városnak. Egy-két évtizeden belül meg olyan lesz mint Peking, ha a jelenlegi irányt követik, csak persze kisebb és kevésbé gazdag.
--
Read 'n' Ride
Hány lakosa van
Hány lakosa van Ulanbatornak? És van ott agglomerációs ingázás?
------------------------
jobb 100 szabálytalan biciklista mint 1 szabályos autós
Kb. egymilliós város, a
Kb. egymilliós város, a területe viszont 4700 km2, kilencszer akkora mint Budapest. Az ingázás ebből adódóan városon belül jellemző inkább, ha jól sejtem, a főbb útvonalak (a ki- és bevezetők is) általában egész nap be vannak állva. Olvastam valamit arról, hogy kormányrendelettel köteleztek volna nagyobb cégeket arra, hogy fél-egy órával később kezdődjön a munkaidő a dugó csökkentésére, de ez senkit nem érdekelt (mint általában a törvények és rendeletek a cikk szerzője szerint), úgyhogy maradt minden a régiben.
--
Read 'n' Ride
Ezt a mongol dolgot
Ezt a mongol dolgot vesézhetnéd még, érdekelne pl hogy nő -e az életszínvonal, Kína és a poszt Szu közé ékelődve.
Jártál-e vidéken.Milyen a munkanélküliség?Miből élnek?Hogy élnek?áttértek-e a nyugati-vagy keleti kajára, ruhára, és már csak a turista falvakban élnek úgy mint pl 20 éve?
Egészségügy milyen?Utak,burkolatuk?Tömegközlekedés a az országban?Közbiztonság?milyen a hatalmi struktúra, egy db köztársasági elnök aki isten fia, és ha meghal a halandó teste, újjászületik, vagy vannak működőképes választások is?
Milyen az emberek hangulata?
Köszi.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Jó kérdések, de mindre
Jó kérdések, de mindre nem tudok sajnos válaszolni. Egy hónapja érkeztem, úgyhogy még nem láttam túl sok mindent, mongolul nem beszélek olyan jól és életkoromból adódóan az elmúlt évtizedek dolgait is csak elmondásból tudom :)
Az életszínvonal egyértelműen nő, ha nem is annyira gyorsan, mint arra lehetőség lenne más országok között és más politikai vezetéssel. Elég nagy gond, hogy Mongólia nagyrészt csak a két szomszédos országgal kereskedik, melyek ezt eléggé ki is használják (nem fizetnek sokat), illetve hogy az országban nincs elég tőke és külföldi befektetőkre szorulnak, akik a hasznot nyilván kiviszik az országból.
Voltam vidéken (ld. a blogomat a http://halalfereg.blogspot.com/ címen :]), a vidékiek nagyrészt állattartók, jurtában élnek és évente kétszer költöznek (a komcsi idők előtt négy volt az átlagos), a munkanélküliség köztük ebből adódóan nem túl magas, városban viszont ez már probléma. "Igazi" város meg tulajdonképpen csak Ulánbátor van (a megyeszékhelyek pár tízezresek, ha jól emlékszem), sokan jönnek ide és próbálják megcsinálni a szerencséjüket, ami persze nem mindenkinek sikerül. Vannak gyárak, bányák meg ilyesmik, ahol tudnak dolgozni (külföldi befektetésből általában), aki képzettebb, az persze más állást is kaphat - aki külföldön diplomázott, pl. szinte automatikusan minisztériumi állásra számíthat.
Az életszínvonal elsőre elég alacsonynak tűnhet, tele van minden lerobbant panelházakkal, amiket az előző rendszerben az állam tartott fönt, aztán a rendszerváltás után olcsón eladták a lakásokat, a házak meg azóta rohadnak, mert nincs pénz/szervezőerő a felújításukra. Sokan jurtanegyedekben élnek, ez nem jelent feltétlenül rosszabb körülményeket mint egy panellakás, vidéken meg pláne egész kellemes lehet jurtában élni. Létezik a másik véglet is: a gazdagoknak minden igényt kielégítő luxuslakóparkokat építenek külön bolttal, uszodával, őrséggel stb., a kettő között viszont nincs igazán látható átmenet, a "középosztály" nem valami jelentős.
Kaja: simán esznek európai dolgokat is, az utóbbi időben még vegetáriánus éttermek is nyíltak (korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy rendes mongol ilyen helyre betegye a lábát), de azért még most is a hús hússal az igazán menő :) A boltokban mindenfélét lehet kapni, a tibicsokitól az orosz kekszeken és a kínai gyümölcsön át a kimcsiig, nagyjából ízlés kérdése, hogy ki mit szeret, vidéken viszont megvan még a hagyományos étrend (birka), az állattartók szinte önellátók (azért zöldségért, teáért, vodkáért meg cukorkáért bejárnak a járásközpontokba).
Ruha: vannak a drága minőségi dolgok, az olcsó, Kínából importált sz@rok és a hagyományos ruhák: az utóbbit általában csak az öregek és a vidékiek hordják, az átlagember csak ünnepi alkalmakkor, illetve azok, akiknek valami miatt ilyen a stílusa.
Egészségügy: belülről szerencsére még nem tapasztaltam, de annyit tudok, hogy most már nem kell félni az orvosoktól, vannak magánklinikák és itt Ulánbátorban a koreaiak építettek egy elég jó kórházat talán három éve.
Utak: ahol van, ott sz@r. A magyar utak tükörsimák ehhez képest, már csak ezért is érdemes eljönni ilyen helyekre :) A városokban vannak aszfaltos utak (de általában kátyúsak mint a fene), illetve vannak burkolt országutak is a fontosabb helyek között, de egy 14 Magyarországnyi területről van szó, úgyhogy a többi az sima földút (az országutak is 2*1 sávosak nagyjából).
Tömegközlekedés: Ulánbátorban van, de elég ratyi és nem fedi le rendesen a várost, azt meg nehézkes kitalálni, hogy melyik busz merre megy pontosan (metró, villamos vagy ilyesmi nincs). A megyeközpontok között jár rendes nagy busz (ami időnként a földutakon billeg, de bírják a koreai gyártmányú gépek), a kisebb helyekre viszont csak mikrobuszok mennek, régebben szovjet UAZok, most meg ami épp van (főleg Toyoták). Ezek nem menetrend szerint közlekednek, hanem az "akkor indulunk, amikor nem fér be több ember vagy cucc" elven. Észak-déli irányban van vonat is (a transszibériai vonal déli leágazása lényegében), ez olcsó és lassú, még nem próbáltam.
Közbiztonság: pár évvel ezelőtt még tele volt Ulánbátor gyerekbandákkal, akik turistákat raboltak ki, állítólag most is elég sok a zsebtolvaj, velem még egy sem próbálkozott (a piacon sem, ami nagy szó). Más infóim nincsenek.
Politika: ehhez nem értek igazán. A rendszerváltás után megválasztották a korábbi állampártot, mert őket ismerték, azóta volt ellenzéki hatalomátvétel is, de mindenki egyformán korrupt és senkit nem vesznek eléggé komolyan. A rendszer hasonló lehet a magyarhoz, van államfő és kormányfő is, de talán az államfő kicsit erősebb, de őt is leváltják rendszeresen, asszem' senki nem töltötte még ki a hivatali idejét.
Hangulat: mosolygó mongolt ulánbátori utcán még nem láttam. Persze néhány sör után már vigyorognak, meg akkor is, ha az ember beszélget velük, vidéken is, de itt szinte kizárólag külföldi közlekedik mosolyogva és az is általában japán. Ennek ellenére annyira talán nem rossz a közhangulat, állítólag érezhető a javulás az előző évtizedekhez képest, ugyanakkor sok a negatív dolog és ebből adódóan az alkoholista is.
--
Read 'n' Ride
Nagyon szépen köszönöm!
Nagyon szépen köszönöm! A magamfajta nem nagyon tud eljutni külföldre, így évtizedek óta más szemén keresztül szoktam körülnézni kint.Ha bármi újat vagy érdekeset megtudsz, megköszönném ha megosztanád velünk.
Pl érdekelne mivel tudnak kereskedni, mit tudnak eladni a külföldi partnereiknek?Mongol termékek?Az árak milyenek?Pl a Tibi csoki?
Köszi szépen még egyszer.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Az Ázsia Center jobboldali
Az Ázsia Center jobboldali épületének a felső szintjén van egy mongol mintabolt. Kasmír meg teveszőr ruházati cikkek kaphatóak, horrorisztikus áron. Kíváncsi lennék, hogy Ulanbatorban is tizenezer ft-ba kerül-e egy teveszőrből készült egyszínű sál?
------------------------
jobb 100 szabálytalan biciklista mint 1 szabályos autós
A teveszőr dolgok azért
A teveszőr dolgok azért ennyire nem drágák, de egy kasmírsál turistás helyen itt is simán van tízezer forint körül. Az asia centeres bolt árai gyakran vicc-kategóriásak, láttam ott ezer forintos jurta-formájú kulcstartót, amit itt egy-kétszázért adnak és akkor már drágának számít.
--
Read 'n' Ride
Azokat az árukat ide is
Azokat az árukat ide is kell hozni, papírmunka stb., és a boltosnak is meg kell élnie. Ezekből nyilván nem lehet annyit eladni, mint a kínai bóvliból, amitől szintén nem lesz olcsóbb.
-
Zsurmi
Egy holland, ma is létező
Egy holland, ma is létező játék nagykernél töltöttem el két évet 1999-2001 között:
A műanyag katonát 70 fillérért vettük a kínaiaktól, az áruházláncoknak 7 forintért adtuk, ők 70-ért tették ki a polcra.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Szerintem akkor sem
Szerintem akkor sem indokolja semmi, hogy ennyivel drágább legyen, ha figyelembe vesszük az ideszállítás költségét(nyilván nagy tételben és nem repülőn bőröndben) és az életszínvonalbeli különbséget a két ország között... Azt nem tudom, hogy mennyire fogynak a dolgai, de ha nem, akkor nem kizárt, hogy az árai miatt. Idén februárban behoztak néhány asztalnyi árut a Mongol-Magyar Baráti Társaság holdújévi rendezvényére, talán mondanom sem kell, hogy senki nem vásárolt tőlük...
--
Read 'n' Ride
Ha lesz ideillő dolog, azt
Ha lesz ideillő dolog, azt beírom, a többit meg a külön blogon :)
Ösztöndíj nélkül én sem jutottam volna el ide, viszont érdekelnek a különböző kultúrák, úgyhogy rendszeresen olvasom külföldön élő vagy rendszeresen utazó magyarok blogjait:
http://sharetext.org/BSMT (hátha így szeretni fogja a rendszer és nem nézi spamnek)
A Tibi csoki árát nem tudom, de dunakavicsot meg franciadrazsét kb. száz forintért láttam a Nominban (mindenes áruházlánc). A kaják általában olcsóbbak mint otthon, leszámítva a messziről importált dolgokat és a gyümölcsöket, az éttermek nem drágák.
Kereskedni nyersanyagokkal tudnak, egy csomó bánya van az országban, meg persze bőr és gyapjú megy külföldre (ahelyett, hogy itt dolgoznák föl és a kész terméket adnák el), cserébe meg jön az orosz benzin és a rossz minőségű kínai ruha.
--
Read 'n' Ride
Témába (mongol, nem
Témába (mongol, nem bringás) vágó nagyon jó filmeket ajánlok:
A pityergő teve
A sasvadász fia
------------------------
jobb 100 szabálytalan biciklista mint 1 szabályos autós
Na és a Mongol. ;)
Na és a Mongol. ;)
Azt azért úgy nézzétek,
Azt azért úgy nézzétek, hogy kb. a táj, a statiszták meg a zene egy részét játszó Altan Urag együttes mongol csak belőle :) Dzsingisz japán, Dzsamuka (a fogadott testvére) kínai, a zeneszerző finn, Szergej Bodrov (a szintén nem túl mongol rendező) meg néhol elég sajátosan értelmezi a sztorit. Filmnek persze nem rossz, sőt... és állítólag készül a második része is.
--
Read 'n' Ride
Basszus már megint
Basszus már megint fogadjunk, hogy kínai pénzből forgatták.
Azért gondolom, mert hamisított mongolok vannak benne.Biztos Ócsó vót....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"