Öt kifli helyett nem hatot, hanem négyet veszünk majd 2011-ben a szakértők által várt 400 forintos üzemanyagár következtében. Az [origo] által megkérdezettek a dráguló és egyre kevéssé fogyó élelmiszerek mellett veszteséges tömegközlekedést, növekvő fuvardíjakat és gyengülő, bedőlő cégeket jósolnak a várható rekordárak miatt. A kormány ugyanakkor nem tervezi a jövedéki adó mérséklését.
http://www.origo.hu/auto/20110109-aremeleseket-es-elbocsatasokat-hozhat-...
(Magánvélemény - nem igazán tetszik
> 1. hogy a benzin és gázolaj társadalmi szerepét a sajtóban is kb. úgy kezelik, mintha ivóvíz lenne
> 2. a következő mondat: "Mit tesznek 2011-ben azért, hogy mérsékeljék vagy megakadályozzák az üzemanyagárak további emelkedését? - kérdeztük a Nemzetgazdasági Minisztériumtól." -> Kérek pénzt - azon felül, amit a munkámmal megkeresek -, hogy továbbra is tudjak Otto-motoros gépjárművel helyet változtatni! - jó, tudom, az állami szándék nem ez, de az eredmény lehet, hogy igen)
Érdekes téma továbbá a fuvarozók jövedékiadó-visszatérítése, voltaképpen állami támogatása.
Esetleg eljön a (városon belüli) kerékpáros teherfuvarozó cégek virágkora? :-)












Biztos, hogy nem.
Biztos, hogy nem. Kerékpárral ugyanis l e h e t e t l e n bármit is szállítani. Még befőttet se, nem hogy árut. ;)
CSI
:) Épp vágom az anyagot,
:) Épp vágom az anyagot, amiben 5 zenekar bringatúrázik 8000 km-t, magukkal víve a teljes hangosítást, hangszereket, dobszerkó-cselló stb., és persze mindent ami a nomád élethez kell. De befőtt az tényleg nem volt náluk.
Ha minden pont összejön,
Ha minden pont összejön, én tavasszal egy bringával költözködős dokumentumfilm főszereplője lehetek. (A "minden" egy részére sajnos nincs ráhatásom.)
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
kedvenc szlogenem: "Mi az,
kedvenc szlogenem:
"Mi az, hogy kerékpárral nem szállítható,
na és Dien Bien Phu?"
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
azért az durva, hogy a
azért az durva, hogy a tótok még így is hozzánk járnak át tankolni (a határ mentén élők) náluk ennél is drágább a benzin/gázolaj
És ez a szlovák
És ez a szlovák üzemanyagadóknak vagy az EUR/HUF árfolyamnak köszönhető?
(Mert ha a beszerzés lenne két szomszédos hasonlóan kis méretű országnak eltérő árú, azon meg lennék lepve.)
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
most volt ott valami
most volt ott valami adóemelés üzemanyagügyben.
http://index.hu/gazdasag/magy
http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/01/05/magyar_benzinre_vagynak_a_szl...
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
Szerinted nem tirpákság
Szerinted nem tirpákság letótozni a határ másik oldalán élő, nagyrészt magyar lakosságot?
És letirpákozni a
És letirpákozni a tótozókat az micsoda?
Szerinted véletlenül
Szerinted véletlenül választottam a szót? :) Ez amolyan ironizálás volt, bevallom nem túl korrekt.
Van, aki értette, nyugi
Van, aki értette, nyugi :)
Aki szerint ez sértő, az nézzen el Nyíregyházára, ahol megagiga betűkkel van kiírva egy betonkolosszusra, hogy Tirpák Malom.
CSI
én általában csak azért
én általában csak azért szólok, ha valaki "tirpákoz" a fórumon, mert a leggyakrabban azt sem tudja az illető, hogy mit jelent a szó -nem sértés.
azt pedig hogy azt mertem leírni hogy tót, nos ezt a szót pl. Mikszáth sem sértésnek használja, bár azt hiszem van valami novellája ami úgy kezdődik hogy: ~"Három részeg fetrengett a kocsma udvarán, két ember, megy egy tót." :D
egyébként a felvidéki magyarok is azt mondják: "Átmegyek Magyarba." az sem pejoratív
Tótozni a tótot valóban
Tótozni a tótot valóban nem sértő.
Sértő-e tótozni a felvidéki magyart, az itt a kérdés.
nem hiszem, hogy az lenne,
nem hiszem, hogy az lenne, akiket ismerek (elég sokat) szinte mindegyikükben van magyar és szlovák vér, nem hiszem, hogy nagy durc lenne ebből.
Már elnézést, hogy közbe
Már elnézést, hogy közbe pofátlankodok, akinek szlovák vér van az ereibe, az igen fiatal lehet.
De nekem csak tót mindegyik.
egyáltalán nem
egyáltalán nem egyértelmű a dolog:
http://www.shp.hu/hpc/web.php?a=commorakozigaz&o=1154412571
szlovák nép attól létezett, hogy nem volt államuk, csak az identitásuk nem állt masszív lábakon.
az érvelésed alapján nem létezik: ruszin, székely, palóc, kurd, katalán, baszk, korzikai, szárd stb. nép sem, okoska.
Hagy segítsek neketek ebben
Hagy segítsek neketek ebben a szellemi mőbiusz szallagban, egy igazi magyar mondással:
"Kinek nem inge, ne vegye magára!"
Oszt' akit zavar irtojon ide, hogy letótozták, és kérje ki magának, hogy ő felvidékimagyar biza!
20 éve arra várok, hogy végre egyszer a határon belüli magyarokkal is foglalkozzanak már kicsit....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
földrajz 1es :D
földrajz 1es :D
Szerinted nem nacionalizmus
Szerinted nem nacionalizmus nagyrészt magyarnak nevezni a b-oldali lakosságot?
Szerintük igen.
:D
Egyébként az ottani lakosság nyelvi megoszlásának arányában jönnek ide tankolni. Tehát jórészük tényleg tót (ami nem pejoratív, hanem hagyományos történelmi magyar neve a szlovákoknak).
Nemrég még mi jártunk át tankolni.
:)
Én nem érzem megemlítésre érdemes be/leszólásnak a "tótok" szót.
Úgy kellett volna fogalmaznia, hogy "a határon túli magyar anyanyelvű lakosság és néhány szlovák"?
Rövidebben hogyan?
:)
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
... :) A határ mentén
... :)
A határ mentén élőkről beszélt. A tót szóval semmi bajom, azzal viszont igen, ha ennek analógiájára pl leoláhoznak egy székelyt. Azt belátható, h a benzinturizmus nem egy námesztói, vagy alsókubini tónak fogja megérni, hanem mondjuk egy ipolyságinak, aki viszont magyar nagyobb eséllyel.
Ebből a szempontból sajnos
Ebből a szempontból sajnos olyan, mintha ivóvíz lenne. Ugyanis azt az 1800 (csak tippelek) kiló kenyeret, amit egy pékség minden reggel kitermel nem lehet bringával elszállítani. Ha meg kocsi kell hozzá, akkor a benzin ára beleépül a kenyérébe, és mindannyian megérezzük.
Esetleg lehetne, hogy a fuvarozók occsóbban kapják a benzint, mint a hétköznapi júzer; igaz, akkor meg menne az okoskodás és az okirathamisítás.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
A kőolajbőség korában
A kőolajbőség korában kialakult az a világképünk, hogy a javakat szinte kötelező jó messze megtermelni az elfogyasztásuk helyétől. (Nem feltétlenül a legjobb példa, de egyre többen vesznek kenyérsütőgépet. A lisztet pedig a kenyérrel ellentétben fél évig is lehet tárolni.)
De ha mégis ragaszkodunk a hurcolászáshoz, a robbanómotoros és az emberi izomerős hajtáson kívül létezik még néhány.
Így értem azt, hogy kőolaj nem egyenlő ivóvíz (amit tényleg nem lehet mással kiváltani). Alapelv, hogy sírás, állami támogatás helyett alkalmazkodni tanulni is lehetne, csak az "bonyolult".
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
A lisztet is be kell ám
A lisztet is be kell ám hozni a városba, mert az még kevésbé termelődik a felhasználás helyén. Persze nem feltétlen kéne teherautóval, nem véletlenül volt vágánykapcsolat a dél-pesti malmok, és a közraktárak, plusz a fővámtéri vásárcsarnok közt, ami alá még a Dunából kis csatorna is bevezetett a hajóról való rakodás megkönnyítésére. 100 éve fenntarthatóbb módon csinálták a citylogisztikát, mint ma.
Mellesleg én is sütöm a kenyeret, általában komáromi, vagy fehérvári lisztből. Sajnos egyik helyről sem én hozom bicajjal.
Mondj már pár példát
Mondj már pár példát arra, hogy a belső égésű (nem pedig robbanó, ha már bazi precízen akarunk csacsogni) motorokon és az emberi erőn kívül milyen alternatívák vannak még szállításra városokon belül?
Majd ezentúl nem a kátyúkat, hanem a lószart fogjuk kerülgetni? Megjegyzem a zab sem ingyen van.
Van valami halvány fogalmad arról, hogy az élelmiszer hogyan jut el a boltokba? Először is az alapanyagot a földekről, gazdaságokból valahogy el kell szállítani például malmokba, ha már kenyér. Szerinted azt a baszott sok tonnányi búzát majd montikkal fogják elhurcibálni a földutakon át? Kell hozzá majd annyi ember, hogy aranyáron lesz a kenyér. Vagy szekerekkel? Ahhoz is kell majd annyi szekér meg ló, hogy szintén nem éri majd meg. Nem tudom hallottál-e arról, hogy miféle fejlődésen ment át a szállítmányozás úgy bő 100 éve? És miért jut el vidékről olyan gyorsan és olcsón az élelmiszer a nagyvárosokba? Mert feltalálták a dízel üzemű teherautókat.
"A kőolajbőség korában kialakult az a világképünk, hogy a javakat szinte kötelező jó messze megtermelni az elfogyasztásuk helyétől."
Ez meg egyenesen baromság. Már akkor messze termeltük meg a javakat (bármit is értsünk javak alatt), mikor kialakultak a nagyobb városok. És ez nem most volt, hanem sokszáz éve, amikor a kőolajról azt sem tudták, eszik-e vagy isszák.
Akkor te se sírjál, és alkalmazkodj. Vegyél tehenet, csinálj sajtot, vágjál disznót, és akkor nem leszel ráutalva a fuvarozókra.
"Mondj már pár példát
"Mondj már pár példát arra, hogy a belső égésű (nem pedig robbanó, ha már bazi precízen akarunk csacsogni) motorokon és az emberi erőn kívül milyen alternatívák vannak még szállításra városokon belül?"
Elektromos (közúti/vasúti), tüzelőanyagcellás, vizi üton történő (nem feltétlenül dízel, létezik sok más módszer is, (az ilyen régiesektől eltekintve mint gőz, szél, meg úsztatás) pl. vízsugárhajtómű), csővezetékes (csapvíz ugye, a mértéktelen ásványvízszlopálás helyett, ugyanis a víz benzinnel/dízellel történő furikáztatása gravitáció helyett, PETbe csomagolva a legfenntarthatatlanabb dolgok egyike, bár ezzel a sok bölcs egészségtudós vitatkozhat), stb.
Na, az ilyenek miatt mint te
Na, az ilyenek miatt mint te vannak a problémák ;-):
Veszélyben az ásványvíz ipar:
http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=382170
Arról nem is beszélve, hogy tegnap príma sárleffentyű 2.0-t csináltunk a fiam bringájára egy ásványvizes PET palackból a korábban leszakadt dossziéhátlap 1.0 helyett. Méghogy fenntarthatatlan... Kifejezett szükség van rá.
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz
Remélem csak viccelsz.
Remélem csak viccelsz. Olvastam a jajveszékelésüket tegnap már. Fenntarthatóság ügyében annyit, h társasházi szinten csináltam meg a szelektív hulladékgyűjtést nálunk, ugyanakkor tudom, h a petnek még szelektált másodnyersanyag szintjén is veszteséges a begyűjtése (ellentétben a többivel, bizonyos színt fölött), de még így is jobb, mintha lerakóba kerülne.
Gondolom azért napi több tonna sárleffentyűt nem gyártász le. :)
Persze vicceltem. Mi
Persze vicceltem. Mi szódát csinálunk otthon.
Ilyen PET-palack összenyomótok van már:
http://lancszem.shp.hu/hpc/web.php?a=lancszem&o=fotogaleria
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz
:D Én ilyet vettem a
:D Én ilyet vettem a háznak:
http://unipalackpres.hu/
A lakók imádják. Mindenkiből előjön a gyerek, végre lehet rombolni, és még hasznosnak is érzik, amit csinálnak. :) Azóta nem folyik ki a műanyagkukából a cucc :)
Ez az ásványvíz mizéria
Ez az ásványvíz mizéria pont egy gyakorlatilag tök felesleges és viszonylag új módi. Magyarországon 100+ éves hagyománya van a kisiparos által előállított, szűrt/tisztított csapvízből készült szódavíznek. Nincs/nem volt petpalack, csak feltölthető üveg-, vagy újabban műanyagszifonos palackok.
Az ásványvíz-divat pont ezeket a helyi kisiparosokat tizedelte meg az évek során, csak mutatóba maradt egy-kettő. Ha "befuccsolna" az ásványvíz ipar, legalább újra elterjedne a szódavíz!
Hasonlóan ehhez más ipari terület is befuccsolhat, de elég leleményesek az emberek, lenne helyettük más. Nyilván változással járna mondjuk 4-szer drágább üzemanyag, de a változásokkal élni kell, nem félni tőlük.
erre a helyedben nem
erre a helyedben nem fogadnék nagyban: szinte minden faluban lehet kapni szódát, ahol jó a víz minősége, illetve nálunk a kerületben is minden boltban árulják. A szifonparton, na az ritkább cucc.
Érdekesség:
Érdekesség: Parádsasváron Parádi ásványvíz folyik a csapból.
Nálunk az ötkerben a
Nálunk az ötkerben a gellérthegyi tározóból közvetlenül lefolyó víz jön a csapból, és ugyanez megy a gellérthegyi kristályvíz palackozójába (ott dolgozó mondta). Miskolc is közvetlenül kapja a Bükkből, sőt, a fennsíkon egy-egy forrás lát el egy telepet, pl Csipkéskút v Jávorkút, de még kisebb falvak házait is. Itt ha lehúzta az ember a budit, elapad a forrás, amíg tölt a tartály. Ezt már csak azért is kéne látnia az embereknek, h megérezzék, h nagyban is ez megy.
Egyébként Úrkúton a mangánbányába befolyó karsztvizet adják el a falunak, ami meg nem kell, elfolyatják a patakba. Pedig olyan jó vizet nem ittam még, mint ott. A nem Úrkúton élő bányászok onnan a munkahelyről viszik haza az ásványvizet :)
De egyébként nagyon kell a magyaroknak a francia, meg olasz ásványvíz, tényleg. Evian nélkül szomjan halnánk itt.
Ha már nagyon a jövő miatt aggódunk, engem a kevés benzin helyett jobban foglalkoztat a sok, és jó minőségű víz itt, ami nyugaton már most hiánycikk, és az ilyesmik katonai érdeklődést is fel szoktak kelteni.
igen, Magyarország vízben
igen, Magyarország vízben nagyon jó (az Alföld, meg pár hely nem) és olyan vízbázisok vannak, mint kevés helyen nyugatabbra, és ami a lényeg -nincsenek elszennyezve (akad köztük, de nem sok).
ezzel kéne valamit kezdeni>>ahol kölyökként felnőttem nekünk is egy hidrofor volt rákötve egy forrásra, és a házakat (két kisebb és egy nagyobb épület, 2 fürdő, 2 konyha és +3 csap) ez a forrás látta el, és még folyt is. A legjobb vizű karsztforrások egyike, és a házat azóta is így látják el vízzel.
Miskolcon gáz az ivóvíz.
Miskolcon gáz az ivóvíz. A Bükkből jön, de kiadtak sok építési engedélyt védtt területekre, és a szennyvízet nem oldották meg. Az volt ott a módi, hogy a derítőbe befalaztak egy sörösüveget, miután kimérte a hiv.szerv., hogy nem ereszt , azután kiütötték és a lé simán elfolyik. Volt pelőle többször probléma. http://www.hidrologia.hu/vandorgyules/26/6szekcio/SzlaboczkyOK.htm Azóta biztos javult, de én nem innék ott rendszeresen csapvizet:(
Ezt meg én cáfolom.
Ezt meg én cáfolom. Bármelyik hipermarket polcain megtalálhatóak a Co2 patronok:D
Kedves Rumma! A
Kedves Rumma! A szakkifejezés pontosítását köszönöm, sajnos (tényleg sajnos) nem értek eléggé a műszaki hőtanhoz. Viszont nehéz eljuttatni az üzeneted a címzett fejéig, ha fölényes, lekicsinylő stílusban adod elő. Remélem, nem csak ezért ugrottál be, hanem visszajössz, és olvasod ezt.
A legtöbbször pontosan ezt a választ kapom az ilyen gondolataimra. Oké, te idealista, akkor te és egyedül és most azonnal szállj ki a gazdaságból. Igen, éhen halnék. Csak épp nem egyedül, nem most azonnal, és nem is akarok kiszállni a gazdaságból. Lehet, hogy nem én magam veszem majd meg azt a tehénkét, de annak azért örülnék, ha ismerném a gazdáját (Wadmalacnak hátha van saját :-D). Nekem a 2008-as gazdasági összeomlás óta az a véleményem, hogy olyan gazdasági rendszereket kéne kialakítanunk, ahol egyrészt több lábon állunk (mondjuk kőolaj ÉS még valami), másrészt életünk minél nagyobb részét olyan emberek döntései határozzák meg, akikkel még azért kapcsolatban vagyunk, vagy kerülhetünk, ha ugyan nem mi magunk.
Már akkor messze termeltük meg a javakat (bármit is értsünk javak alatt), mikor kialakultak a nagyobb városok. És ez nem most volt, hanem sokszáz éve
Akkoriban nem ettünk a Kárpát-medencében kínai fokhagymát, amit először nem akartam elhinni a zöldségeseknél, és azóta is szívesen leborítanám a polcról. A "nem messze" termelni sem jelenti azt, hogy a saját ingatlanod határain belül. Vannak fokozatok.
A városnak a fenntartható gazdaságban is megvan az értelme, semmi gond nincs vele. Ott gyűlnek össze azok, akik egymástól tanulni, új dolgokat kitalálni, fejleszteni akarnak (falun nem lesz egyetem).
A szállítás módjaival kapcsolatos kérdésedre Peta jobban válaszolt, mint én tudtam volna.
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Csak egy szolid
Csak egy szolid megjegyzés:
Mielőtt a BKV bkv lett volna úgy hívták Beszkárt.
Na ez a Beszkárt vitte évtizedekig pl a postát, postacsomagokat, és más teherárut a városban a villamos vonalain közlekedő teherekocsijaival.Még néha látok belőlük néhányat.
Olyannyira, hogy pl a háború után ideiglenes sínrendszert (papucsvágányt) fejleszettek ki a nyomvonaltól távolabban fekvő házak közül a romok és a halottak városból történő kiszállításához.Ennek a Beszkártnak meg hogy-hogy nem, volt csatlakozása az összes városi pályaudvarhoz is.
Ha a mostani helyzetre gondolok,hogy nyáron látom a dobozos hűtőkocsiból hajnali 4-kor a bolt elé kitenni a műanyagrekeszben a húst a hentesbolt elé, a negyven fokos kutya/ember hugy szagú járdára...Mindíg eszembe jut, hogy a hűtés megoldható árammal is, nem kell hozzá elégetni a gázolajat azzal generátort hajtani.Na és kinek van elekromos jármű üzemeletetésben nagy gyakorlata a városban?
A városon kívül meg feltalálták már a villamosított vasútvonalat.1920-ban se a szekerek hozták zömmel a városba...pedíg 1941-ben az egész országban 1600 belső égésű gépjármű volt regisztrálva, taxi, traktor, autó, mentő, minden benne...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
az sem evidens, hogy
az sem evidens, hogy nagyvárosokban kell összezsúfolódni
(ui jótanács: ha kisebb az arcod, nem olyan égő, ha -esetleg- butaságokat írsz)
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Nem hát, haza kell menni
Nem hát, haza kell menni vidékre és krumplit vetni.
Megterem egy 200 négyszögöles telken vagy 2-3 zsákkal, értéke vagy 10 000- se rápermeteztél vagy 8-at, meg dolgoztál vele több hónapot mint állat hidegben-melegben.
Nem azért költöznek fel az emberek a városba már évszázadok óta, mert ott olyan jó nekik.Azért költöznek fel, mert könnyebb megélni.Több a fizetés mint vidéken, nagyobb averseny és olcsóbbak az árak.Faterék 350km-re laknak 30ft van minden üdítőn a pesti árakhoz képest.Ha be akrsz vásrolni üljél kocsiba, irány a legközelebbi város,15km már ha olyan kényes vagy, hogy választékot akarsz.23 évet éltem falun tudom mit beszélek.
A jótanácsaidat tartsd meg magadnak én nem sértegettelek.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
ha az egérmutatót a
ha az egérmutatót a hozzászólásod bal oldalára illeszted és görgetsz a középső gurigával, könnyebb követni, kinek a hozzászólására reagáltam. Egyébként is, szerintem hasznos tanács, tapasztalaton alapul.
Az érdemi részhez érve pedig területfejlesztési dimenziókban gondolkodtam. Tudom, hogy ebben az országban csak Budapesten van munka, szolgáltatás, minden, de ez egyáltalán nem szükségszerű, hogy így legyen, avagy így maradjon. Megvan a technikai hátterünk rendes hírközlést és távolsági közlekedést kiépíteni, csak sajnos a dolgok maguktól a vízfejesedés felé haladnak, főleg kis, méginkább főleg lecsökkentett méretű országban. Bámulom is mindig a francia kolegákat, hogy bár multinál dolgoznak, csúcstechnológiákat fejlesztő ágazatban, jól keresnek, de még egy sem volt, aki Párizsból jött volna
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Egy igen vagy nem
Egy igen vagy nem egyszerűbb és elég lett volna.Ha mondasz valamit vállald is érte az ódiumát.
Franciaország kiváló példa, döbbenetes hasonlóságok magyarországgal.A 60-as években erővel kellett kitelepíteni ipart, szolgálteteást, etc Párizsból.Franciaország gazdasági térszerekezete szintén vízfejű, csak nem annyira mint itt,de pl a 80-as években ez nem volt ennyire egyértelmű.Azóta mi visszaromlottunk a megelőző szintre.
Ha információim nem csalnak Bp-en lakik kb az ország lakosságának min az 1/5-e, vagy 1/4-e.
A teljes megtermelt jövedelemnek meg a 40%-át termeli ki.
Na ezért jönnek ide az emberek.Nekem volt olyan hivatalnok kollégám aki pécsről úgyköltözött fel pestre hogy ott megtartotta a lakását, mondván itt vagyunk nyugdíjig aztán visszamegyünk.
Ha ez nem mutataja elég jól, hogy miért működik itt így ez akkor nem tudom mi mutataná jobban.
A gazdasági térszerkezet átalakítása állami eszközökkel meglehetős költséges feladat, lásd 80-as évek.
Sokkal hatékonyabb lenne az, ha valós gazdasági vonzerőt tudnánk kihasználni, akkor azok is mennének akik csak pénzt akarnának keresni.
A fő kérdés:miért fejlődik egy terület jobban, mint a másik?
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
nem vagyok
nem vagyok területfejlesztő, de tekintve, hogy a gdp 2/3-át minden természeti erőforrás nélkül termeljük meg (egy irodát legalábbis nem tűnik célszerűnek Rudabányára telepíteni annak ellenére, hogy a PC-ben színesfémek vannak), öngerjesztő módon meg tud szaladni egy olyan város népessége, ahol már eleve sokan vannak, mert a sok munkaerőre fog települni minden cég, a további munkaerő meg odamegy, ahol a munkáltatók vannak. Ennek eredményeképp a legtöbb dolgot csak a fővárosban lehet elintézni, megvenni, mert a szolgáltatások is túnyomórészt itt vannak. Összegezve én is azt gondolom, hogy tudatos tervezés nélkül itt sem fordul meg a folyamat. Hacsak a benzinártól nem...
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Én tanultam némi gazdaság
Én tanultam némi gazdaság földrajzot, és az a rossz hírem, hogy igazából senki sem tudja.
Találgatják a domináns tényezőket, mégsincs tuti recept.Ennek fényében érdemes viszgálni a 90-es évektől beindult ipari park létesítéseket....
Miért Budapest?Ez a nagy kérdés.Közelekedés?Van több nagyváros a duna partján, még fontosabb is (komáromot nem véletlenül erődíették meg annyira).Képzettség, az volt a 80-as években máshol is.Nyersanyagok?Mi?Nem tudok a város közelében bányákról.legközelebb talán Tata, Tatabánya,Dorog,Ajka érintett bányászatban.Mezőgazdaság?Hát jobb termőterületek vannak a dunántúl középső részén.
Ipar, vasút, az az előbbiek nélkül ide se jött volna.Mi a fenéért települtek ide már a rómaiak is(a limes végig a Duna mentén települt, tehették volna máshová is)?Mi van ebben a Visegrád-Szentendre-Buda-Pest-Székesfehérvár amőbában amiért itt jobban megy mint más irányban mondjuk 30km-rel odébb?
Egyfajta "jobban élő szigeteket" láthatsz a magyar gazdasági térképen, körülöttük a nagy semmi.
Ezért nehéz kitalálni a kitelepítendő tevékenységek helyét, valahol működni fog valahol nem, hiába csinálják ugyanazt.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
a valóság jellemzője,
a valóság jellemzője, hogy nincs kettő egyforma, attól még lehet tudományt csinálni belőle. Budapest persze három nagytáj határán fekszik, remek piachely, ezt szokták meghatárzoni kezdetnek. A rómaiak tudtak helyzeti energiákat kihasználni, bár ott ez határmenti katonatelepülés volt elsősorban, Gorsium is volt fontosabb Aquincumnál. A kisalföldi dunaparti iparvárosokat -persze Budapesten kívül- a Duna és a vértesi bányák vonzották szerintem. Képzettség... azért a műegyetem itt van, a közgáz itt van, de még az mta és majdnem az összes kutatóintézete itt van... szerintem eléggé kiegyenlítetlen volt mindig is
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Ez igaz, de pl Győr is sok
Ez igaz, de pl Győr is sok képzettet feszívott régen is és most is az autógyár, meg a Rába.
Ha jól fizetnek az emberek költöznek.
A dolog azért is érdekes mert Szlovénia prosperál már pár éve és nem látnám a kisugárzását a magyar területekre.A horvát-szerb gazdaság területi elhelyezkedéséről meg nem lelek adatokat a háború utánról.De ismerve az autópályák nyomvonalát azok építésésnél csak figyelembe vették a saját gazdaságföldrajzukat.Szóval sztem a Pécs-Mohács vonalra is kellene látszania a kisugárzásának a szomszédos országoknak.Ráadásul ott az ujjáépítés.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Egyébként horvátéknál
Egyébként horvátéknál jártál úgy a vidék mélyén? Az autópályát sztem azért építették, h a fürdőzni vágyó túrhista minél kevesebbet lásson a vidéki szegénységből, meg szétlőtt házakból.
azért túl sok magasan
azért túl sok magasan képzett ember nem kell egy autógyárnak... a gyár meg egyébként is nyersanyag -és helyigényes dolog, emiatt ez valószínűbb vidéken. A délszlávokkal az lehet a baj, hogy nem tudunk szlovénül, a magyarlakta területik meg fürdenek a córeszben. Petának meg igaza van, 2004-ben csináltunk egy Szlavónia bicajtúrát, az egy főre eső aknamezők száma 2 volt egy évtizeddel a háború után
Szerintem sokat lendítene az ügyön néhány adminisztratív intézkedés (főleg eltörlése), pl a lakóházvásárlási illeték megszüntetése (ez a kisebb keresetűeknél gyakorlatilag röghöz kötés), az albérlet olyan törvényi szabályozása, ami az al -és főbérlőt is megvédi, munkásszállók kialakításának ösztönzése, aztán a pénzes dolgok: gyorsvasút gerinchálózat, amin egy óra alatt el lehet érni az öt nagyvárosunkat, egy erős hírközlési rendszer (főleg autópályaszéles netkapcsolat kiépítése az isten háta mögé is).
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
gyors net van a falvakban is
gyors net van a falvakban is :)
"lakóházvásárlási illeték megszüntetése" Ez nagyon jót tenne. Pesten is megszüntetné azt, hogy valaki évekig játjon mondjuk Újpestről Kispesre dolgozni. Közelebb tudnának költözni az emberek a munkájukhoz
a délszláv térségben sok
a délszláv térségben sok helyen nem kellett adót fizetni a nem kész, befejezetlen házak után, és sok helyen nem voltak teljesen bevakolva a házak, vagy valami apróság hiányzott a házról, pl. az erkély korlátja, vagy hasonló. Ezzel ki is kerülték az ingatlanadó egy formáját (én csak Szerbiában Boszniában jártam, ott ez volt).
Egyiptomban szinte egy ház
Egyiptomban szinte egy ház sincs befejezve ugyanezen okok miatt :) Ott általában a teljes felső szint van félbehagyva, vagy ha úgy vesszük, alibiből elkezdve.
Horvátoknál is ez van, de
Horvátoknál is ez van, de nem tudtam az okát. Akkor valszeg ott is ezért vakolatlan a házak nagy része falun. Vagy ezért nem tömik be a tüzérségi lövedék lukait a falon. Mondjuk országkép szempontjából jobb lenne, ha nem létezne ilyen adókedvezmény, mert ez a szarul kinézésre ösztönzi a településeket.
arra gyanakodnék, hogy ez a
arra gyanakodnék, hogy ez a dolog a régi "jugoszláv" joggyakorlás maradványa, amit meghagytak az utódállamokban is.
egyébként hasonló hülyeség van Montenegróban is: ha belépsz gépjárművel, akkor egy 10-20 EUR közötti összeget kell fizetned, afféle "környezetterhelési adó" jelleggel >>gyakorlatilag levegőszívási adó.
másrészt, a Balkánon nagy hagyománya van annak, hogy különféle ostoba adókat vetnek ki, valamivel lehúz az állam mindenkit, örüljünk, amíg nálunk ilyenekből relatíve kevés van.
nálam 2-5 Mb/s fölé nem
nálam 2-5 Mb/s fölé nem lehet tolni, és így is szét szokott kapcsolni, mert valami messze van. Igaz, ez nem belterület, viszont Budapest határa
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
" (Nem feltétlenül a
" (Nem feltétlenül a legjobb példa, de egyre többen vesznek kenyérsütőgépet. A lisztet pedig a kenyérrel ellentétben fél évig is lehet tárolni.)"
Ahol az a napi kérdés, hogy 6 helyett négy kiflit lehet csak venni, ott nem téma a kenyérsütőgép.
Kenyérsütőgépet a
Kenyérsütőgépet a legtöbben a kenyér minősége miatt vesznek.
Ha kiszámoljuk vaszeg nem a legolcsóbb verziójú kenyeret süt.
Ez van ha nem lopja ki az ember belőle a drága összeteveőket és pótolgatja értéktelen szarokkal.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
A gép fogyasztása 50 ft
A gép fogyasztása 50 ft sütésenként, kb 150 a hozzávaló, és abból olyan 1,2 kilós kenyeret csinálok, amiért a boltban fél kilós verzióért kérnek el 400-at. Ettől még igaz az, amit shag írt. Ha egy szegény családnak nincs 15000 forintja a gépre, csak 200, akkor marad az ausönös kenyér, hiába rosszabb.
Lehet sütőben is
Lehet sütőben is sütni...
Úgy haladok át az autódugón, mint homok a szitán.
Ez most nekem jótanács,
Ez most nekem jótanács, vagy azoknak, akiknek nincsen kenyérsütőjük? Mert én ingyen gáz mellett sem nyernék vele 50 hufnál többet, ha villany helyett a gázzal sütnék, viszont cserébe felügyeletném, h mikor bányásszam ki a kübliből a tésztát, és tehetem a sütőbe. Mindettől cserébe még jobb sem lesz, de legalább dolgoztam :)
Ha viszont nem nekem ajánlottad, akkor abba gondolj bele, h egy boltban (200 helyett) 400 forintos termék előállításáért a háziasszony mennyit melózik. A kézi dagasztás azért nem a legjobb buli. Órabérre még a 400as kenyér is megérné, nem hogy a sarki boltból a fél kilós fehér, ami 2 perc alatt itt van. Az sem törvényszerű, h akinek kevés a pénze, annak sok az ideje.
Hadd mutassam be neked a
Hadd mutassam be neked a dagasztás nélküli kenyeret, avagy dnk-t :)
http://fozzunkolaszul.blogspot.com/2007/07/tkletes-lukacsos-ropogs-szl-k...
-----------
Kék fixi, zöld bagaboo
Kösz a tippet! Már
Kösz a tippet! Már hallottam róla fél füllel. Mivel kenyérmániákus vagyok, mindenképp ki fogom próbálni :)
(Mik ki nem derülnek a magas üzemanyagárakból :D )
Nah, nemrég elkészült az
Nah, nemrég elkészült az első dnk-m :D Pont olyan lett, amilyennek leírták, és ez aztán tényleg nem tartalmaz mást, csak a 99,9% búzalisztet, meg a sót és az élesztőt, szóval tudom végre, mit eszem. :) Csak sajnos még így dagasztás nélkül is sok vele a meló, mind a boltba lemenetelhez, mind a kenyérsütőbe bedobáláshoz képest :( De fincsó, kösz a tippet! :)
Érdemes megnézni, hogy az
Érdemes megnézni, hogy az üzemanyagár hány %-a adó. Aztán elgondolkodni, tényleg nem tudunk-e tenni az üzemanyag-ár ellen.
Ha igazán akarnának tenni ellene, válságkezelési lépésként az adótartalom csökkentésével kompenzálható lenne az emelkedés.
Persze ha alapgondolkodásként a gazdaság működésben tartása fontosabb lenne, mint egy, az adófizető kispolgárokra áthárítható többletköltségtől való megszabadulás, nem is itt tartanánk.
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
a gázolaj adója miért
a gázolaj adója miért alacsonyabb?
Mer' lassabban
Mer' lassabban párolog.
:D
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
fuvarozók támogatása
fuvarozók támogatása miatt
Miután a személyautók
Miután a személyautók jelentős része is gázolajjal megy már egy ideje, ez így enyhén szólva is véleményes.
De vajon az a zembereken
De vajon az a zembereken hogyan segítene? Én nem értek hozzá, de kérdés, a fuvarozók az üzemanyagra kivetett adóból, járulékokból (járulék is van a rajta? én nem tudom, de a tv-ben használták ezt a szót is, :) mennyit igényelhet vissza. Ha az adócsökkentéssel az áremelkedésre rásegítünk, akkor azzal valójában kinek segítünk? megakadályozzuk-e a termékek árának tartós emelkedését, vagy "csupán" a gémpjárműhasználók költségeit csökkentjük. Nem mondom, hogy utóbbi még csak meg se fontolandó, de, véleményem szerint, ez ilyen formában diszkriminatív. Persze lehet a többség érdeke ez lenne, ezzel nem vitatkozom, de ha már állami gondoskodás, mert ilyen formában ez az lenne, akkor én el tudok képzelni ennél szélesebb rétegeken segítő, megkockáztatom, hasznosabb módot is.
De mint írtam nem tudom ki mit igényelhet vissza, így kinek valójában mennyibe is kerül az üzemanyag. Ha a fuvarozók a teljes adóterhet leírhatnák, akkor az számomra eléggé elkeserítő lenne, tekintve, hogy a féltudományos megnyilvánulások szerint a közúti teherfuvarozás jelentős részben hozzájárul mind az utak degradálódásához, mind a légszennyezettséghez...
Beke Dávid
Tudtommal az üzemanyagár
Tudtommal az üzemanyagár adótartalma és az adóból leírható üzemanyagmennyiség/költség között pillanatnyilag nincs semmi konkrét kapcsolat.
Szal elvileg az üzemanyag adócsökkentése a szállító vállalkozótól végfelhasználóig végigfutó árcsökkenést jelent. Adott esetben inkább az a helyes megfogalmazás hogy árnövelés elmaradást.
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
Az Index lentebb linkelt
Az Index lentebb linkelt cikkében van iromány (közben rá is kerestem) Az áfát a fuvaozók leírhatják, a jövedéki adóból meg kapnak kedvezményt index alapján.
Nem minden világos, de eddigi leírások alapján bárminemű csökkentés a fogyasztóknak kedvezne, mig a termékek árának esetleges emelésén nem változtatna... Persze nem csak fuvarozók vannak rákényszerülve "autókázásra" és az itt leír véleményem sem megalapozott sajnos.
Beke Dávid
Amennyiben a jövedéki
Amennyiben a jövedéki kedvezményt nem csökkentik az üzemanyag jövedéki adó tartalmával együtt, akkor elvileg nálunk is megjelenik a csökkenés.
De hát máshogy semmi értelme nem lenne.
Reménykedjünk, hogy ebben a témában is igazodni fog a kormány az ígéretéhez, Petőfi után szabadon: "mit rákentek a századok,...".
:)
Ne zökkentsetek ki, szeretek optimista lenni.
:D
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
http://index.hu/gazdasag/magy
http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/01/10/adocsokkentest_az_olcsobb_ben...
atomboy
----
Biciklizes Szegeden
Bárcsak eljönne a
Bárcsak eljönne a biciklisfutár cégek fénykora. De sajnos a jövedéki adó mértéke közelébe sem érhet a béradóknak, szóval 2011-ben is a minimálbérezés a jó üzlet és nem a biciklis költségelőny.
--------------------------------
Kürti Gábor, Újpest
Lépj be a szakszervezetbe
Van egy olyan vízióm, hogy
Van egy olyan vízióm, hogy a pékség udvarából 10-15 cargo bike indul el szerte a városba a közeli kisboltokba teríteni a zsemlét, meg a kenyeret.
Mi ebben olyan lehetetlen?
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
a 3 furgon és 15 cargobike
a 3 furgon és 15 cargobike közt a különbség 12fizetés és járulék.
Ami drágább kenyeret
Ami drágább kenyeret eredményez.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
A drágább üzemanyag is.
A drágább üzemanyag is. Csak itt lett +12 munkahely.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
mondjuk legyen 800HUF a
mondjuk legyen 800HUF a dízel akkor 100km 9 literes fogyasztással 7200HUF.
Most valaki mondjon egy havi futásteljesítményt:) Mondjuk egy nap 70km legyen 6 munkanap a héten. Az egy hónakban 4 héttel 1680km. Ez 800as üzemanyag mellett 121e 360assal 54eHUF. Ez plusz egy fő. 2 cargobikenak még mindig nincs olyan kapacitása, mint egy furgonnak és a dízel se 800 forint.
Ennél láttam látványosab
Ennél láttam látványosab számítási módot:
9liter/100km=0,09liter ha 800Huf=1liter, akkor 800*0,09liter=72huf egy km távon.
Egy kisteher átlagos össztömege 3,5 tonna.
Na öregem keressél nekem néhány olyan pacákokat akik reggel 4-kor szívesen áttolnának egy 3500kg-os szereket a városon időre, meghatározott helyekere 72huf/km-enkénti díjazásért...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
A kilométerdíj furgonra a
A kilométerdíj furgonra a mostani benzinárak mellett 75 Ft/km
--------------------------
www.barzongorista.eu
Ba' majdnem átvertem
Ba' majdnem átvertem szegényeket, én szemét kapzsi burzsuj!
75 huf/km estében a bérkülönbözet 300 huf 100km-enként.
Komolyra fordítva: a fenti számítás azt mutatja meg mennyiért végzi el az üzemanyag 1 km-re vetíve azt a munkát amit emberi, vagy más munkával kellene kiváltani.
Még ha azt is mondom, hogy megháromszorozom a 75 ft-ot=225ft/km-enként, akkor is 100km megtételével 22500 ft-ot keresnél egy 3500kg-os talicska időpontra való húzgálásával a városban egy nap.
Lásd be, ez lehetetlen csak sima gyaloglással is elég pl a kinizsi 100-at 24 óra alatt teljesíteni,nem még 3,5 tonnát cipelve.Ez fizikai lehetetlenség.Ennyiért, ennyi idő alatt senki sem vállaja.Ha valami erőművész meg is csinálja utánna egy hét mire kiheveri.Akkor meg a napi bérátlag nem stimmel.Ha meg több embert hozol be akkor meg a napi összeg csökken 4 embernél már a napi bérminimum sincs meg.
Na ennyire olcsón dolgozik, a sokat szidott "drága" üzemanyag.Igen fizeni drága, de a helyettesítő termékek árai még drágábbak.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Nem vagyok tisztában a
Nem vagyok tisztában a dízelek fogyasztásával, de kijön az a 9 liter úgy is, ha minden sarkon megállunk?!
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Sokkal kevesebb is. A mai
Sokkal kevesebb is. A mai modern haszongépjárművek nagyon ki vannak hegyezve a fogyasztáscsökkentésre, én 6-8 litert mondanék egy pickupnak max. Sprinterre gyárilag 9-et adnak meg, de minden vezetési stílus függvénye is.
Ford transit 2 éves
Ford transit 2 éves 11-13liter/100 km, igaz megy 100 fölött sztrádán a dobozzal is.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Lett. Csak mivel a munka
Lett. Csak mivel a munka még mindig jóval drágább, mint a benzin, a munkahelyteremtő, de drágább kenyeret termelő pékség 2 hónapon belül csődbe megy. És nem csak a 12 kiszállító kerül az utcára, de a pékek is.
Ilyen módon munkahelyeket teremteni csak diktatúrában lehet (állambácsi betiltja a gépesített kiszállítást, és voálá, megvan a 100.000 munkahely, a fizetéseket meg mi mindannyian fizetjük, a kenyér árában). Szerencsére a piac arrafelé mozgatja a dolgokat, hogy a hétköznapi júzer a lehető legolcsóbban jusson hozzá a javakhoz.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
És ha kap a cég állami
És ha kap a cég állami támogatást a munkahelyteremtés miatt? Nna mind1, értem ám, amit írsz, csak nem tetszik.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Ennél még Hitler is jobb
Ennél még Hitler is jobb volt:Be a Wermchtba!
Nem csinálnak semmit, de nem is termelnek veszteséget.A hadi megrendelések meg fellendítik rövid távon a gazdaságot.Utánna meg a hadsereg tarsa el magát.Működött is amíg a német páncélosok nem taliztak az ugyanolyan, vagy jobb oroszokkal amik kb 1/3-ába kerültek a németekének.
Na itt kissé elromlott a jövedelmezőség.....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Tegyünk minden villamosra
Tegyünk minden villamosra homokszórókat, mint Indiában egyes hegyi vasútvonalakon! 1000+ új munkahely!
A gazdasági racionalitás meg le van szarva.
-
Zsurmi
De lehet olyan
De lehet olyan üzemagyagár/behajtásidíj/szmogriadó rendelet/parkolási díj amikor már a cargobike lesz az olcsóbb...
Esélytelen. Szmogriadó és
Esélytelen. Szmogriadó és behajtási díj áruszállításra nem vonatkozik, pont azért, hogy ne legyen 500 forint egy kiló félbarna kenyér. Szerencsére, mert én speciel így se étkezek valami hűde extravagánsan, ha duplájára menne a krumpli, a rizs, meg a kenyér ára, azt rosszul viselném.
Ha az üzemanyagár elkezd nagyon elszaladni, akkor majd átállnak alternatív meghajtásra. Az emberi erő így a XXI. században már szerencsére nem kifizetődő áruszállításra, hálistennek. Valami fejlődés azért mégis van.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
Te fogod tekerni azt a cargo
Te fogod tekerni azt a cargo bike-ot?
Mennyit is fogsz keresni?
Úgy haladok át az autódugón, mint homok a szitán.
Szerintem lenne jelentkező,
Szerintem lenne jelentkező, tudtommal nincs túlkínálat munkahelyből. Lehetne diákmeló is, reggel sulikezdés előtt kiviszem a kenyeret, stb.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Hát nem hiszem, hogy sok
Hát nem hiszem, hogy sok diák jelentkezne, hogy hajnali 3-tól 6-ig teherbringával kenyeret fuvarozhasson 500 forintos órabérben. Akkor inkább az utcasöprés, de ez csak az én véleményem.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
Lehet, hogy csak nekem
Lehet, hogy csak nekem voltak nagyon szar diákmelóim, pl. 0.3 Ft/db árért vasháromszögekről lereszelni a hegesztési varratot. Fincsiiiii.
Bár hordhattam volna cargoval kenyeret helyette 500as órabérért!
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
http://picasaweb.google.com/i
http://picasaweb.google.com/imre.csullog/FrankfurtiKerekparosInfrastrukt...
Nem bringás,de a bringaúton tolja ;)).
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
Attól, hogy még te
Attól, hogy még te biciklin tekersz, nem fog minden biciklivel megoldódni.
Úgy haladok át az autódugón, mint homok a szitán.
Elég kár, ha így tudnád
Elég kár, ha így tudnád összefoglalni, amit írtam. A "MINDEN"-nel kapcsolatban, ami nem oldódik meg, azt tudom mondani, >>amit Rummának válaszoltam<< (csak a 2. bekezdéstől).
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Léteznek már tényleg a
Léteznek már tényleg a fenntarthatóságra kihelyezett kezdeményezések.
Itt van például ez:
http://www.gaiaalapitvany.hu/index.php
Szép és jó, de a városban egy csomó mindent megkapsz, amit egy fenntartható faluban nem.
Korcsolyázás, Internet, csak hogy két légbőlkapott példát mondjak.
Itt a kérdés, hogy a fenntartható életet akar az ember, vagy modern életet.
És a modern élet arról szól, hogy minél színesebbé, gazdagabbá akarom tenni az életemet.
Ma már kevés embert lehet meggyőzni (Magyarországon) arról, hogy ha szüleid vályogházban éltek, krumplit szedtek, és te is ezt csinálod, akkor az neked jó lesz.
Úgy haladok át az autódugón, mint homok a szitán.
Elkezdtem olvasni, köszi,
Elkezdtem olvasni, köszi, eddig nem hallottam róluk.
Az Internet amúgy bizonyos értelemben pont a város mint olyan történelmi szerepét veszi át részben a posztmodern korban (ez csak úgy eszembe jutott, nem ellenvetés)
Korizás? Sosem próbáltad még tavon? ;-)
(Nekem őszintén inkább az egyesület, színház, szaküzlet, egyetem, valóban élő hitközösség, Critical Mass, kórus hiányozna. Igényességen alapuló közösség, ahova nem a pénzed, hanem önmagadat adod... és ahogy a bevásárlóközponthoz az összeg, úgy ezekhez a létszám is túl kicsi falun - csak a kocsmára van kereslet.)
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Időnként olyan érzésem
Időnként olyan érzésem támad, hogy az ehhez hasonló cargo bike-okról senki nem hallott:
http://reviews.mtbr.com/blog/trek-transport-cargo-bike-review/
Azért a 100 kiló, amit fel lehet rá pakolni, nem kevés :)
Zsabor, te ismersz engem,
Zsabor, te ismersz engem, én már sok mindent vittem a nyakamban tudod, de nem csak a teherbírás a gond, azt hajtani is kell....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Akkor esetleg a szociális
Akkor esetleg a szociális hálót erősítsék és ne az üzemanyagot támogassák.
Azt nem értem, hogy akkor hol voltak ezek a hangok (és a kifliár csökkenés) amikor 2009 elején 230-ra esett a benzin és 240-re a gázolaj...
Akkor nagy kasza volt. Most meg vegye meg az üzemanyagukat az adófizető.
--------------------------------
Kürti Gábor, Újpest
Lépj be a szakszervezetbe
Kínában, Oroszországban,
Kínában, Oroszországban, USA-ban közel sincs így adóztatva az üzemanyag. Ez egyértelműen európai sajátosság. Miért? És meddig tartható fenn anélkül, hogy nagyon komolyan aláásná a versenyképességünket, az egész gazdaságunkat? Biztos hogy meg kell várni, míg a fogyasztás nem 10, hanem 30-40 százalékkal esik vissza az árak miatt? Tisztább lesz a levegő és megszűnik pár tízezer (százezer?) munkahely. Közben a fent felsorolt 3 ország a fejünkre nő, de nagyon.
Én aggódom az üzemanyagárak további jelentős emelkedése miatt, és azt hiszem nem csak magamért, hanem az egész betegeskedő gazdaságunkért. Szerintem is csökkenteni kellene az üzemanyagok jövedéki adóját, hogy elkerüljünk egy lehetséges még nagyobb gazdasági visszaesést.
Hát én nem nagyon látom
Hát én nem nagyon látom át, miért is érint minket ilyen szélsőségesen, az, hogy nálunk mondjuk úgy, drágább a fuvarozás, mint Amerikában...
De akkor vajon miért van hasonló kezdése egy csomó amerikai blognak: It makes sense. I mean yeah we complained and complained when gas prices soared up to two dollars per gallon, and cried when they sky rocketed past three dollars per gallon. When they hit four dollars per gallon we were sort of in shock. And now they they’re nearing five dollars per gallon we’re buying fucking bikes!..." (-->link, de nyilván célirányos volt a hivatkozásom)
Beke Dávid
Azért az 500-600 forintos
Azért az 500-600 forintos üzemagyagár félek nem azt a világot hozná el, amit remélsz.
Na ez meg a másik,itt a
Na ez meg a másik,itt a piac mindíg csak drágulni tud..
Ezért mondom én, nincs itt szakmunkás hiány, mert ha volna akkor többet fizetnének érte, de nem fizetnek, tehát nem kell ide több.Mennek is külföldre...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
PATA hol vagy? Le kéne
PATA hol vagy?
Le kéne írni a népnek nyolcvanhatodjára is hogy mi lesz a gazdasággal a 400 forintos üzemanyagár miatt. :-)
Addig is én röviden összefoglalom: Semmi.
Légyszi, ha nem írja ide,
Légyszi, ha nem írja ide, egy ilyenre rakj ide hivatkozást!! Én még nem olvastam tőle ilyet, de valami jó lehet.
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Marhára. :) " A piac majd
Marhára. :) " A piac majd beárazza " A piac majd mindent megold. Mint ahogy megoldott mindent a XX. században is...
Például: http://criticalmas
Például:
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20080106/jon-az-1000-forintos-benzin
De ha nagyon érdekel akkor beírod ide a keresőbe hogy: pata benzinár
Érdekes most beleolvasni a két éves topikokba ahol ugyanezek a hozzászólások vannak mint itt csak épen mások írták őket.
Nincs új a nap alatt. :-)
Aki félti a gazdaságot a
Aki félti a gazdaságot a magas üzemanyagáraktól, az gondolkozzon el azon, hogy ma haldoklik a magyar élelmiszeripar, mert óriási mennyiségű élelmiszert hoznak ide több ezer, de adott esetben 10000 kilóméter távolságból.
(A GMO hatásairól ne is beszéljünk)
Szóval Magyarország nem hogy rosszul, hanem kifejezetten jól járna a magas üzemanyagárakkal.
Mennyi energiával lehet a magyar búzát 100 kilóméterre elszállítani, és mennyibe kerül 2000 kilóméterről ideszállítania húst, a gyümölcsöt, a zöldséget, és a... VIZET. (Ez utóbbi már tényleg beteg)
A másik, hogy miért volna érdemes egy olyan közlekedési rendszerre alapozni a gazdaságunkat, amihez a szükséges nyersanyagot csak külső forrásokból tudjuk beszerezni??
De még magát a gépparkot is.
(Ez az atomenergiára is igaz)
Amerika jelenleg nem túlzottan versenyképes, de nekik legalább van olajuk. Nekünk nincs.
Apropó, mennyibe kerülne vajon vízvezetéket építeni nyugat felé? Lassan elkezdhetnénk gondolkozni rajta.
A magyar élelmiszeripar
A magyar élelmiszeripar azért haldoklik, mert szar minőséget termel, drágán, de legalább lehet bele önteni az állami (uniós) támogatást talicskaszám. Azért az nem véletlen, hogy a világ másik feléről ideszállított kaja olcsóbb, mint a helyben termelt.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
Akkor nézz utána az
Akkor nézz utána az úniós támogatások rendszerének, és rögtön rájössz, hogy hogy nem ezért olcsóbb a külföldi.
Henm mert ők több mint 2x ennyi támogatást kapnak alanyi jogon az úniótól mint mi. Ha megszakadsz sem tudod ezt semmivel sem ellensúlyozni jelenleg. Pláne ha a szállítás nem kerül semmibe.
Nem beszélve arról hogy nyugaton meglehetősen nagyipari módszerekkel termelnek mindent (spanyol tápoldatos növények, kínai gmo szójával-val etetett állatok-mi meg nem tudunk mit csinálni a kiváló takarmánykukoricánkkal), stb, ami persze lenyomja az árakat, az itteni módszerekhez képest, mégsem mondanám hogy ez lenne a jövő útja.
Most nehogy jöjjön valaki a mercédeszes parasztokkal, meg a vadiúj traktorokkal, mert dobok egy hátast :)
Nem hiszem, hogy a kínaiak
Nem hiszem, hogy a kínaiak uniós támogatásból termelik a fokhagymát, így törve le a magyar árakat.
Pontosan az a probléma a magyar mezőgazdasággal, amit mondasz: mindenki a 2 hektáros földjén próbál egymaga gazdálkodni. Az, hogy 5-10 gazda összeálljon, és együtt, egymást segítve próbálkozzanak, na olyan nincs. Pedig 8-uknak elég lenne egy traktor (igen, a fránya traktorok), ehelyett van mind a 8-nak saját, a termény nyilván drágább lesz. Aztán mennek sírni támogatásért, hogy nem tudják eladni, amit megtermeltek.
A mezőgazdaság (legalábbis a termények nagy részénél), ahogy oly sok minden, sajnos csak nagy méretekben költséghatékony. Ez van, mindig is ez volt.
Éppen ezért nem opció sok esetben az áruk bringával (akár 100 kilós tételekben) való mozgatása. Mert nem költséghatékony.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
1. Egyelőre a legtöbb
1. Egyelőre a legtöbb élelmiszer nem kínából jön.
(Hálistennek, és egyelőre)
2. Kínai munkabérek mellett, és energiaárakkal (és a jóég tudja még hogy milyen belső támogatással melyekkel ezen a területen is kínafüggővé próbálnak varázsolni minket), természetesen itt is hasonló árakkal lehetne termelni.
Jah és ne feledjük , Kína nagyrészben GMO-t termel, sokszor olyan anyagokat alkalmaz az olcsóbbá tétel érdekében amik itt tiltottak. (Antibiotikum a mézben, permetezőszerek (talán ddt is még) stb.
Az összefogásban igazad van, a nagyipari termelés viszont egy bizonyos méreten túl biztos hogy marha gazdaságos, csak marha veszélyes, és egészségtelen lesz a késztermék. (Monokultúra-permetez/védőszerek-műtrágya) Lassan ebből kezd kilábalni a nyugati mezőgazdaság, nekünk is a bio vonalon kéne jelen lenni, mert ahhoz állunk közelebb.
Kell minőségellenőrzés,
Kell minőségellenőrzés, van is, helyben termelt cuccra és importra is. Tömegtermelés nem veszélyes, csak ellenőrizni kell a minőséget.
Hát igen, ez meg a másik. A magyar mezőgazdász újítási és vállalkozási kedve a nullához konvergál. Ennek egyik fontos oka, hogy nincs rákényszerítve, mert mindig lehet a támogatás csecsén lógni. Hiába termel búzát veszteségesen kistételben, amíg állambácsi minden évben kisegíti, addig eszébe sem fog jutni, hogy nagytételben termeljen a szomszéddal, vagy kistételben, de valami mást. Vagy máshogy.
Szlovák termények jobbak és olcsóbbak gyakran, mint a magyar (tej, pl.), pedig se több támogatást nem kapnak, se nem kínai szintű fizetésekért dolgoznak. Jobban csinálják, ennyi.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
Minőség,
Minőség, ellenőrzés:
Vannak terrmékek ahol egyszerű, vannnak amiknél nehézkes (méz) és van ahol szinte nem is lehet: Tápoldatban növesztett zöldség ízetlen, és kevesebb értékes anyagot tartalmaz. Ízt nem lehet minősíteni, a sokezerféle hasznos anagot meg mérni (nagy részüket alig ismerjük) nehézkes, a gyakorlatban egyáltalán nem is szabályozott, megoldott. Jelenleg ott tartunk, hogy jó ha a mérgezéseket el tudjuk kerülni, de nem mindig.
Monokultúrás tömegtermelés:
Itt nagy hozamú fajtákat termelnek, amik sokszor érzékenyebbek a kártevőkre, a talajminőségre. Így kötelező a műtrágyázás, permetezés.
Pld a durum búzát nem kell sem permetezni, sem műtrágyázni. Cserébe kevesebbet terem, drágább.
Viszont egészségesebb.
A monokultúrákat meg egyetlen kártevő is nagyon könnyen egyik pillanatról a másikra elsöpörheti. (Filoxéra, stb járványok a történelem során.)
A támogatás csecsén mint említettem sokkal jobban lóganak a nyugati kollégák, nem hallottam róla hogy tömeges kivándorlás lenne a városokból, mert jelenleg akkora üzlet a gazdálkodás. Pont hogy a nyugati csöcsönlógás miatt szívnak az itteniek.
Szlovák tej: Tejporból van visszavizezve az amit itt veszel, tejkultúra, és értéktartalma 0. Megrohad ha kint hagyod. A friss tej már nem lenne olyan olcsó.
(Csak érdekességképpen, a valódi tejet termelő cégek: Jásztej, Mátratej, Kuntej, Drávatej - a zacskósak. A dobozosok tejporból vizezett cuccok, baci nélkül) Plusz még a piaci hevítetlen tejek, mi ezt isszuk ha tudjuk.
Németországban mellesleg még a 100% os úniós támogatás mellett is tüntettek nemrég a tejtermelők, pedig ott pld sokkal több porító üzem is van, amivel ránk tudják sózni a a felesleget. Akkor most ki lóg jobban a csöcsön?
Szlovákiában amúgy alacsonyabbak a bérek is mint nálunk.
Egyébként a Szlovákiából importált cuccokkal még nem is lenne bajom, mert itt vannak egy köpésnyire, szóval nem róluk szól ez az egész.
( Ott egy másik gond van, nevezetesen: GMO-t termesztenek)
Hát a tömegtermelés
Hát a tömegtermelés minden hátránya ellenére is még mindig a legkifizetődőbb, szerintem. Aki jó minőséget akar, az vegyen biót, csak fizesse meg. A tömegek meg legalább nem éheznek, még ha vacak kaját is vesznek.
Szlovák tejekkel nekem nincs bajom (pedig szeretem a finom tejet), de nem tudom, hogy valójában milyen a minősége.
Azt nem mondtam, hogy az agráriumban a támogatáson élősködés hungarikum lenne. Már Heller megírta a 22-es csapdájában, hogy Őrnagy Őrnagy apja milyen kitűnően megélt a 2 háború közti Amerikában abból, hogy egyre nagyobb földterületen nem termelt semmit.
Ettől még ez a probléma keményen sújtja a magyar mezőgazdaságot.
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
Hogy kifizetődő e, azt
Hogy kifizetődő e, azt majd akkor tudjuk meg ha beleszámoltuk a végén az egészségügyi kezeléseket is.
De ha a jelent vesszük figyelembe: A szupi nagyipari módszerekkel mindenhol túltermelés van, nem tudunk mit kezdeni a sok kajával. A Német csirkehús nagy részét pld Afrikában adják el,(évi 90 000 tonna ha jól emlékszem) mert ők németországban csak a mellét fogyasszák. Ezzel persze már tönkretették az ottani húsipart. Szóval talán nem a bevándorlás elősegítésével kellene segíteni a fejletlen országokat. De ez egy más téma.
Úgyhogy akkor már inkább termelhetnénk kevesebb, és egészségesebb kajákat, amit el is tudunk fogyasztani.
(Itt egy külön kis mellékszál hogy vannak ágazatok amiket az EU előrelátó döntésekkel meg úgy leépített, hogy hiány van egész európában. A magyar cukoripar 2/3 -ad részét 4-5 éve felsőbb utasításra leépítették, mondván hogy drága a cukor, hozzuk inkább Délemerikából.(Azért van amúgy minden halálra cukrozva, lassan már a só is, és azért vagyunk tele cukorbetegekkel mert annyira drága???) Csakhogy nem számoltak azzal hogy megnő a kínai kereslet. Úgyhogy most a magyar cukoripar fellendülését élhetnénk meg. De nem. Most valószínűleg még drágábban hozzuk a cukrot Európán kívülről. Mert olcsó a szállítás.)
Azt nem mondtam, hogy az agráriumban a támogatáson élősködés hungarikum lenne.
Hát nem hogy nem hungarikum, de itt annyival kevesebb a támogatás, hogy még a leghatékonyabb termelési szerkezetekkel is nehéz versenyezni a nyugattal. De még a kiváló minőségű étkeket is alig tudjuk eladni, lásd borok esete.
A feldolgozóipart meg eladtuk a 90-es években, és egy csomó nagy cég el is húzta már innen a csíkot.
"Győri" keksz (danone)pld . Ők is rengeteg nyersanyagot vásárolnának valószínűleg.
Na ez az amikor sajnos nem
Na ez az amikor sajnos nem lehet teljesen politikamentesen érvelni egy elvileg politikán kívüli témában.
A magyar élelmiszeripar egész Európában piacvezető minőséget produkált, exportunk jelentős volt, főként húsipari termékekben és gyümölcsben.
Egészen addig, amíg el nem kezdtünk az únióba kuncsorogni.
Az EU pedig mit csinált:
1. olyan szabályozást hozott állattartásban, higiéniai szabályzásban, amit egyik napról a másikra megteremteni lehetetlen (mellesleg ők sem tartják be), ezzel a főleg kis- és középvállalkozásokat, melyek a mezőgazdasági termelésünk jelentős hányadát tették ki, ellehetetlenítettek, az elvárt beruházásokra esélyük sem volt, bezártak.
2. egyedi termékeket gyártó élelmiszeripari nagyvállalatainkat felvásárolták, csak hogy bezárhassák
3. akár veszteség árán is elárasztották az országot olyan, az EU területén a minőségi elvárásoknak nem megfelelő termékekkel, akár kínai fokhagyma, akár "alpesi" tej, stb., melyeknek árszintjével a belpiaci élelmiszeripar nem tud versenyezni.
A három hatás együtt eredményezte, hogy pár év alatt mezőgazdaságunk és élelmiszeriparunk összedőlt mint a kártyavár.
Nem hiszem ,hogy az emelkedő üzemanyagár elég lenne, hogy ezt a lepukkant gazdaságot újra indítsák. A kintről jövő "ócsó xar" mindig olcsóbb lesz, ezt csak a saját gazdaságot védő intézkedésekkel, állami (nem EU) támogatott mezőgazdasággal, magyar termékeket előnyben részesítő szabályozással lehetne helyrebillenteni. A kehe benne hogy ez az EU-nak nem érdeke, sőt. Ehhez olyan kormány hozzáállás kell, amelynél az EU-val szemben az ország érdekének prioritása kellene hogy legyen.
Az előző kormány alatt ennek nyoma sem volt, a mostani már érezhetően mer az EU-nak egyes kérdésekben beinteni, de sztem a jelenlegi kutya helyzet radikálisabb lépéseket kívánna.
Visszatérve arra, ami miatt ezt ideírtam: sztem az emelkedő benzinárak egyáltalán nem fogják elősegíteni belső ipari / mezőgazdasági gyártásunk helyreállítását. Iparunk olyan szinten szétszórt, decentralizált (rengeteg köztes láncszem hullott ki), hogy nemigen lehet nagy költség nélkül országon belül sem szállítani.
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
igen, én is nagy
igen, én is nagy hiányosságot érzek abban, hogy még mindig nem tudjuk, mit veszünk. Akkor lennék elégedett, hogy ha keresek egy adott terméket (pl bicikli), rámehessek egy honlapra, ahol kategorizálva ott van az összes elérhető kempa, részletes, összehasonlítható leírással, árral, kommentekkel, kérdezési lehetőséggel. Ilyen honlapok már vannak, főleg informatikában, jó lenne kiterjeszteni a rendszert, mert a szabad reklámpiac pont a szabad piacot öli meg azal, hogy a ferdítésen és elhallgatáson kívül másból sem áll (próbáld csak meg a bankok takarékszámláit összehasonlítani várható kamat szempontjából, egy pillanat alatt elveszel az akciók, kezelési költségek, a már közgáz diploma nélkül érthetetlen, szakkifejezésektől hemzsegő sokadlagos feltételek között)
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Ez nem teljesen
Ez nem teljesen pontos.Valójában már a szarakodás elkezdődött a 80-as években.Egyre nehezebb volt exportálni, az áru olcsó volt és jó.Ez volt a baj.Jött kis feldolgozottsági mérték, meg a csomagolások elmaradottsága.Amikor megegyik se, akkor meg mindíg volt valami járvány ami épp vágás, szedés, meg export előtt volt.Ekkor még volt vámhatár, kermi meg hatósági élelmiszerellenőrzés...etc
A szarból a termelőket 3 pozíció húzta ki:
-belső piac
-szovjet/FÁK piac
-Növénytermesztés gabona ágazatát az állattartás ami felfelta takarmánynak az amúgy árcsökkentő felesleget.
Nem is dumáltak annyit a közraktárakról, meg a gabonaintervenciós árról mint most.
Ment a duma az Eu csatlakozásról, én meg néztem a Tv-ben az Olsen banda ismétléseit.
Van egy rész amit 1970-ben! forgattak, ha jól tudom, és arról szól, hogy el akarnak lopni egy pénzes táskát egy Közös piaci mezőgazdasági biztostól.Ott mesélték, hogy a Közös Piacban hűtő vagonokban áll a vaj, és tele van felesleges élelemiszerekkel.Gondoltam ha igaz amit mond, hiszen a filmnek is kell valami valós motiváció, hogy a humora üljön, szóval ha igaz, akkor mi a fenének kellünk mi nekik?
Na pont ezért ami történt.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Ebben is van valami. Mi
Ebben is van valami. Mi gyakorlatilag iparterületnek meg rabszolgapiacnak (olcsó munkaerő) kellettünk. Plusz a szemérmetlen adókedvezmények a külföldi beruházóknak...
Hát ja.
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
Igen, de azt hozzá kell
Igen, de azt hozzá kell tenni, hogy ezt hagytuk is :) (Demokrácia van.)
Hagytuk? Tudod mikor
Hagytuk?
Tudod mikor kezdték?1982-ben a Valuata alappal.
Ahová ők, meg a világbank beteszi a lábát ott kő kövön nem maradt.
Szted hányan olvastak, beszéltek angolul, németül, franciául, olaszul?
Szted hányan jártak külföldön?
És ebből hányan voltak nyugaton?
És ott az 50 dolláros valutakeret/fő ből mit láttak az országból?
Kik voltak akik legalább sejtették, hogy mi lesz ebből 1982-1990 között?
Kik voltak akiknek voltak ismeretségei külföldön, ehhez pénzt is tudtak társaítani,és meg volt a hatalma hogy meglépje azt amit megléptek?
Na őket meg baromira nem érdekelte, mi lesz.A többi meg el se tudta képzelni.20 éves koromig a munkanélküliséget csak a történelem könyvekből ismertem.
Szóval így hagytuk...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Persze igazad van, de már
Persze igazad van, de már voltak akik akkoriban is felhívták erre a figyelmet, csak senki sem hitte el nekik. A kérdés az hogy ha valaki hülye, akkor tehet e róla hogy hülye, és ezzel már messzire is eveztünk.
Hát igen, politikai off, de
Hát igen, politikai off, de agi mindez ellen ágált, azt legjobb esetben is nacionalistának minősítették.
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
Á,nem is értette a
Á,nem is értette a legtöbb ember, csak a használt nyugati kocsi, videó, fa dezodor, B&D fúró ilyesmi volt a szemük előtt, az új holmi, meg az utazás.
Ha azt hallották, munkanélnénküliség, akkor az jutott (jó esetben) az eszükbe, hogy igen 1927-33-ban némteországban volt ilyen....mert Hitler így jutott hatalomra, meg volt népszerű.
Még utánna is évekig, aki nem volt az szinte lenézte aki munkanélküli lett.Utánna meg azok a szakmák ahol nem volt jellmező azokat ahol igen.(pl ügyvéd, orvos, mérnők, állig szakemeber, etc pl a kétkezieket).Nyomták a süketséget az elavult szaktudásról, a struktúrális munkanélküliségről, meg a nyelvtudás hiányáról...most meg hirtelen ők is lekezdtek sírni...ugye ugye, amikor a pénzhiány elér egy ágazatot, oszt hiába vágok mindent szakmailag, mert nem az a baj, hanem költségek...okosok, egy vállrándítással átléptek Ózd bezárásán 35000 embert hajtottak el...
Na ezeknek hogy lehett volna elmagyarázni?Most kezdi a lakosság végre felfogni igazából teljes társadalmikeresztmetszetben, mit jelent a kapitalizmus, meg a piac, meg a globalizáció
.....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Megjegyzés: Az egyik indok
Megjegyzés: Az egyik indok a magas üzemanyag adótartamra az, hogy importáljuk. Az üzemanyag fogyasztás visszaszorítása javítja a külkereskedelmi mérleget.
Úgy tűnik, a móka még
Úgy tűnik, a móka még csak most kezdődik:
"A francia Total olajtársaság vezetőjének véleménye szerint azonban jelen helyzetben nem sokat segítene, amennyiben az OPEC kitermelési kvótájának növelése mellett döntene. Christophe de Margerie a Reutersnek nyilatkozva elmondta, hogy szerinte a jelenlegi árnövekedést a kereslet hajtja, a feltörekvő országokban jobban emelkedik a fogyasztás, mint arra korábban számított a piac."
http://index.hu/gazdasag/vilag/2011/01/17/riaszto_magassagokban_van_az_o...
"Nincs megállás az üzemanyagár-emelkedésben, szinte hetente dönt új történelmi csúcsot a benzin ára, így lesz ez ezen a héten is."
http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/01/17/van_meg_feljebb_ujabb_benzind...
Itt a lehetőség elhagyni
Itt a lehetőség elhagyni az olajalapú társadalmat.Nagyon drága lett.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
A nem olajalapú
A nem olajalapú mégdrágább.
Őőő, illetve nem tud valaki egy kimutatást arról, hogy lakossági áramról töltve egy elektromos autót, mennyi a Ft/km? Vételár most legyen mindegy.
Nem kimutatás "csak" civil
Nem kimutatás "csak" civil számolás:
http://www.evpermanent.com/hu/infohu.php
"100 km megtételéhez mintegy 15÷20 kWh villamos energiát kell felhasználnunk a hálózatból. Ha a normál tarifával számolunk, akkor ez mintegy 570÷760 Ft költséget jelent. Ez jelenlegi árakon 2÷2.5 liter benzin árának felel meg. Ha lehetőségünk van kapcsolt (úgynevezett éjszakai) árammal végezni a töltést még kedvezőbb a helyzet. A kapcsolt áram ára ugyanis csak 60÷65%-a (kb. 22 Ft/kWh) a bármikor rendelkezésre álló áraménak, így a tankolás 1÷1.5 liter benzin árából oldható meg 100 km-re."
Kihagyták azt a hatást,
Kihagyták azt a hatást, hogy ha felugrik a kereslet (többen járnak villanyautóval), akkor drágul az áram is. Arról az "apróságról" nem is beszélve, hogy a jelenleg drága pénzen kiépített és üzemeltetett villamos hálózat nem bírna a mostaninál jelentősebb (2-3-szor nagyobb és még akkor nem sokat mondtam) teljesítmény-növekedést.
A kapcsolt áram azért olcsóbb mint a normál, mert a rendszer alacsony terhelésű időszakaiban nem tudják (vagy rossz hatásfokkal tudnák) tárolni a felesleges villamos energiát. Viszont ha minél többen használják a kapcsolt áramot, annál kevesebb lesz ez a felesleges energia a rendszerben -> kevesebb kapcsolt időszak, vagy drágább kapcsolt áram.
Nem hagyták ki mert ez a
Nem hagyták ki mert ez a jelent állapotot mutatja.
Az meg hogy mi lesz már más tészta.
Az se lett kiszámolva hogy a jelenleg 3millió forintba kerülő LiFePO akkupack mennyibe fog kerülni ha hirtelen több millióan akarnak ilyet venni. Sőt! Van-e egyáltalán ennyi lithium a földön...
De a jelen az hogy az elektromosra kedvezmények vannak (nálunk adó, máshol behajtási díj kedvezmény) hogy terjedjen.
Energia hatékonyság miatt hosszú távon akkor is nyerő az elektonyos ha idővel drágul.
Városi dugóban meg pláne mert egyhelyben állva nem fogyaszt. :-)
Értem én, de ha az ember
Értem én, de ha az ember befektet egy ilyen autóba, akkor nem csak a jelenben, hanem a jövőben is szeretné használni. A jövőben pedig várhatóan emelkedik az üzemeltetési költsége (mellesleg paradox módon a beszerzési költsége későbbi beszerzés esetén csökken az új technológiák ill. a tömegtermelés miatt).
"Városi dugóban meg pláne mert egyhelyben állva nem fogyaszt."
De, álló helyzetben is "fogyaszt", az akkumulátor belső ellenállása folyamatosan csökkenti a töltést, amit előbb-utóbb pótolni kell.
Legnagyobb gondom ezekkel amúgy pont a biztonság és a környezetvédelem. Hogy viselkedne egy ilyen autó egy balesetben? Mi történik egy 300-400 kilós lítium-ionos akkumulátorral egy ütközés esetén? Sűrű, nehéz, nagy a lendülete és van benne némi maró anyag is. Nem szeretnék a közelében lenni ha elrepül a helyéről...
"De, álló helyzetben is
"De, álló helyzetben is "fogyaszt""
+ légkondi + autórádió + ez meg az. Kérdés, ez hogy befolyásolja a hatótávot.
"Hogy viselkedne egy ilyen autó egy balesetben?"
Minap láttam egy műsort, ott volt róla szó, hogy ilyen esetekben, mm. baleset, a biztosítékok lekapcsolnak. Baromi nagy feszültségekkel dolgozik egy ilyen autó, nem lenne vicces, ha megrázná az embert egy frontális ütközés esetén az elszabadult kábelből a záram.
Bocsi, úgy értettem a
Bocsi, úgy értettem a motor nem fogyaszt.
Mivelhogy egy elektromos és egy belső égésű között a meghajtás módjában van különbség ezért nyilván a többiben nincs. :-)
Ha van egy kW-os teljesítményű motor és mellette 100W nagyságrendű fogyasztók akkor ha az egy darab motort kilőjük akkor már igen jól jártunk.
Ha a sűrű acélból készült masszív száz kilós motor-váltó együttest a helyén tudják tartani úgy hogy nem trancsírozza szét a sofőrt akkor az akku sem lehet probléma.
Amúgy súlyba kb. egálba van egy Li-ion akkus elektronyos a benzin/dizel.
Az ólom akkus viszont versenyképtelen. Az kb. a targoncákba jó és ennyi.
A környezetvédelemnél meg hasznos hogy jóval könnyebb az akkut újra felhasználni mint a kipufogón távozó NoX-ot. :-)
Ha a jövőben a növekvő
Ha a jövőben a növekvő kereslet miatt lemegy a napelemek ára, és lehet venni egy pár négyzetméteres darabot annyiért mint egy mikroprocesszort, akkor megoldódik ez a gond, hiszen mindenki felbiggyeszt egy napelemet a háza tetejére és el is van intézve.
De az okos nemzetközi áramelosztási rendszerek is sokat segíthetnek.
Sosem lesz olyan olcsó,
Sosem lesz olyan olcsó, egyszerűen nem az a jövő.
Több fajtájuk van; az egykristályos szilícium apelemek drágák, de hatékonyak, a legkorszerűbb panelek hatásfoka 18%, laboratóriumi körülmények között 25% (az elméleti határ 31%). A hatásfok növelését különböző fénykoncentráló és nanotechnológiás módszerektől várják. A napelemek problémája (a kis hatásfok mellett) főleg az, hogy előállításuk roppant erőforrásigényes, amely erőforrás természetesen még mindig az olaj. Ez a többi megújuló technológia fejlesztése során is probléma, viszont a napelemek élettartama csupán 25 év, és a szennyezett félvezetők ráadásul nem reprocesszálhatóak, így miután a napelem tönkremegy, semmit nem lehet vele kezdeni.
Akkor meg ránkmosolyog a
Akkor meg ránkmosolyog a nem újrahasznosítható hulladékhegyek problémája.
Még mindig a szél- és árapály-erőművekben van a legtöbb fantázia.
Hacsak nem sikerül egy visszafelé működő szentjánosbogarat gyártani és tömeggyártani.
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad
Felőlem lehet
Felőlem lehet nanotechnológiás is a cucc mindenesetre az hogy erőforrásigényes az eljárásuk nem tudom pontosan mit jelent. Nem hinném hogy az energiaigénye lenne akkora hogy az megfizethetetlen lenne. (MEnnyi energia kell 1 nm napelem előállításához?) Hogy a technológia drága az meg általában csak a mennyiségtől függ. A mikroproesszorok is drágák voltak, ameddig nem kellett belőlük nagyon sok. Úgyhogy csak az előállítás energiaigénye marad mint tényező. (A jelenlegi eljárásokkal.)
Sokáig kell növeszteni a
Sokáig kell növeszteni a szilicium egykristályokat, ha azt akarják, hogy jó legyen, és az sok energia, (amit a mai körülmények közt jórészt fosszilis energiahordozókból állítanak elő). Mikroprocesszornál is sokáig kell, csak ott az egykristályra rágyártanak millióegy mikrocsipet, (wafer), szóval fajlagosan egy mikroprocesszorhoz kevesebb energia kell.
http://www.csudh.edu/oliver/s
http://www.csudh.edu/oliver/smt310-handouts/solarpan/pvpayback.htm
E szerint a tanulmány szerint (pedig ez még a 90-es évekből van,) különböző technológiák esetén 0,9-2,7 év alatt térül meg a befektetett energia. Gondolom azóta fejlődtünk. És egy idő után a napelemtermelés is nyugodtan mehet napelemekről, csak el kell érni a kritikus tömeget :)
Nanotechnológiával meg gondolom nem kell még ennnyi energiát sem befektetni.
a napenergiát praktikusan
a napenergiát praktikusan házfűtésre és vízmelegítésre érdemes használni. Megfelelő építészeti megoldásokkal durván csökkenthető a fűtésigény, egy napfényes délelőtt fel tudja dobni a belső hőmérsékletet a kinti -10-ről +15-re. A vizet keringtető fekete csövek a tetőn meg szintén elég olcsó technológiának számítanak. Itt vannak példáka technológiákra: http://www.autonomhaz.eu/ (aki reklámfób, ne kattintgasson, mert konkrét kivitelező cégeket is megjelöl)
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Fenntarthatóságból írtam
Fenntarthatóságból írtam fél-TDK-t most, de köszi :D A napkollektor, meg a napelem nem szinonímák. Abban teljesen igazad van, hogy micsoda energiaforrás, csak azt ki is kell tudni aknázni, és erre a kollektor sokkal alkalmasabb, mint a napelem. Hát még egy naperőmű ugye.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Naper%C5%91m%C5%B1
már fél TDK-t is írnak
már fél TDK-t is írnak manapság?
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Ja. Igazából annyi, hogy
Ja. Igazából annyi, hogy azt mondta 2 prof is, hogy ha az adott dolgozatomon kicsit még faragok, tdk, és diploma is lehet belőle, olyan jó. Alapból nem ezeknek készült.
ezzel nem a reklám a baj,
ezzel nem a reklám a baj, hanem "Az oldal feltöltés alatt!"
Azért lássuk be hogy a
Azért lássuk be hogy a benzin sem a legjobb ilyen szempontból: én sem szeretek egy éghető, párolgó robbanékony anyag közelében lenni
-----------------------------------------
Icarus blog [LINK]
Meg azt is kifelejtitek a
Meg azt is kifelejtitek a számításból, hogy sok országban állami támaogatás van az olajiparon, vagy mert munkahelyeket tart meg, vagy mert egy olajos "banánköztáraság".
Ami a hatékonyságot illeti:
Gyakorló gépszerelőként ég a pofám attól, hogy a külső égésű motorok (gőzgépek) kb 300évig vitték az ipari társadalmat a maguk 12-17%-os effektív hatásfokukkal.Ebből kb a 200. évben jelet meg az Otto rendszerben működtetett belsőégésű motor a maga 24-26%-os effektív hatásfokával.Pár évtizeden belül jött a Diesel Rudolf Diesel munkásságának köszönhetően a maga 28-32%-os effektív hatásfokával.
Tehát 200 év alatt több mint 100%-kal tudtak emelni a hatásfokon.
Ehhez képest a belsőégésű korszak elmúlt 200 évében nem voltunk képesek számítógépestől,légcsatornástól, kompozitanyagostól eljutni a villamos hajtású hatásos járművek elterjedéséig.Pedíg a diesel megjelenése után a Siemens által megépített villamos motorja is volt simán 86-92%-os effektív hatásfokú,utánna a Bláthy Ottó, Zipernowsky Károly és Déri Miksa által tervezett formában a transzformátor is 96-98%-os effektív hatásfokú berendezés volt.
Ez meg 300%-os növekedés volt igaz csak kötöttpályán de akkoriban nem is az autók voltak a fő energiaátalakítók.
A mai villanymotorok 96% estében gagyinak számítanak,98-99%-os az effektív hatásfok.1-2% saját veszteség!
Tudod mi van egy villanymorban mechanikus elem?Két csapágy, nem 20-40, mint egy belsőégésűben!
Ember, miről beszélünk a belsőégésűeknél? Mi a f*sz történt az elmút 200 évben?
Még a holdra is csak kémiai energiával tudtunk feljutni!
Mintha Szephenson megcsinálná a Rocketet és mégis ökrös szekerekkel kellene járni.
Szégyen, ránk nézve gépészekre, műszakiakra nézve mindenképp.
Sztem ha a bevitt energiához, és a vele megtett táv, ill sebességhez viszonyítom még a kerékpár is jobb effektív hatásfokkal bír az estek többségében.
Az emberi lábizom kb 2000W max teljesítményt tud úgy tudom.Én 8 óra alatt letekerek kb 200km-t.
Kb 25 dkg tepertővel,két karéj fehér kenyérrel,egy kis gulyáskrémmel, meg egy bögre(2dl) tejeskávéval, egy tányér meleg palóc levessel, és egy tányér kelkáposztafőzelékkel és hozzá 2db max 35mm-es fasírozottal(SZFV-i szoc. étterem), ja és vagy 4 kulacs vízzel.
Tessék lehet kiszámolni a bevitt energiamennyiséget, és a teljesítményt, hatásfokot!
Ja és nem elfelejeteni, hogy a bevitt élelmiszer 70%-a testhő szabályozására megy el, de ne legyünk szörszálhasogatóak, az autó is végső soron üzemanyggal keringeti a hűtését.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Ez így van, és teljesen
Ez így van, és teljesen igazad van. Azonban a villanyosautóknak nem a motor a legnagyobb problémájuk, hanem (hogy sokadszorra ismételjem önmagam) az energiatárolás. Erre kellene egy jó megoldás. Vannak rá próbálkozások (akkumulátor, kondenzátor, pörgettyű), de még egyik sem jó hatásfokú vagy elég biztonságos.
Indiában már volt (van?)
Indiában már volt (van?) sűrített levegős is...
És a levegőt mivel
És a levegőt mivel sűríted össze? Csak nem olajjal?
ha ez előzményt is
ha ez előzményt is végigolvastad volna, akkor láthattad volna hogy energiatárolásról volt szó.
Nyilván ugyanazzal sűrítem össze, amivel az akkumulátorba akkumulálom az energiát.
Oláh György
Oláh György munkásságának nézz utána a direkt metanolos tüzelőanyagcellákról, nekem ő az egyetlen bizodalmam fenntartható mobilitás, és energiatárolás terén.
Köszi! Valahogy az volt az
Köszi!
Valahogy az volt az érzésem, hogy drágább az elektromos, de most meglepődtem. Mondjuk a feltöltés időtartama és a hatótáv még mindig a robbanómotorok mellett szól, de gondolom nem sokáig (kár, mert szeretem a hangját még a szaros 4 hengeresnek is :))
Ne aggódj. Majd a
Ne aggódj. Majd a középkonzolon a menüben kiválasztod hogy milyen hangja legyen a kocsinak. :-)
(dereng mintha már lenne is ilyen)
mekkora flash lenne
mekkora flash lenne lovaskocsi hangot bejátszani, nyerítéssel, meg patkókopogással együtt. :)
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Ingyen meghallgathatod a
Ingyen meghallgathatod a V6-omat.
:P
_________________________________
Hobbim: örökmozgókat állítok meg és nullával osztok
Bonyolult állat a tehén, de én megfejtem
Wad