Sziasztok!
Akik több időt töltöttek már el nálam, vagy többször jártak nálam, azok már megszokták, hogy némi technikatörténeti ismertetőt nem úsznak meg a rendelőmben.
Többször felmerült az első Campa váltó szerkezeti kialakítása.Nagyjából volt nekem is tiszta, a működés, mert még rajzot, vagy használható fotót sem láttam róla.
Végre ma önszakképzés keretében sikerült egy normális oldalra bukkannom, ahol néhány jól sikerült fotó is van a Campa első igazi váltórendszeréről a Cambrio Corsaról.
Na feleim, akiknek meséltem róla, ez az a rudazatos váltó amivel menet közben kellett oldani a kereket és áttenni a láncot a másik fogasra, majd visszazárni a gyors zárat, mindezt ülve hajtás közben!
Sajátossága még a váltónak, hogy nem feszes szakaszban, hanem lazában veszi fel a láncot.A kerék középen tartása még mindig rejtély a fogazott papucsok ellenére is előttem továbbra is.
A műszaki megoldások áttekintése után világosan látszik, hogy Campgnolo-nak az igazi áttörést a láncfeszítés váltás közbeni megoldásának kitalálása adta meg.
Igazi "evolúciós" fejlesztő mérnök, lassan a tapasztalatok felhasználásával több lépésben tökéletesítve alkot a feladatnak megfelelően szinte tökéletes eszközt.
Tipikusan nem elméleti ember, az fejleszt így aki a munkapad mellett állva ötletel.Folyamatosan analógiákat alkotva, ez olyan mintha az lenne, azt meg ott így csinálják,összejöhet ez a kettő?Mi kell hozzá, hogy jó legyen?
Nagyon becsülöm az ilyen típusú szakiakat, igazán jó érzés, hogy a mai láncos váltók műszaki megoldásait egy hasonló gondolkodású ember alkotta.

Itt találjátok az oldalt, van még infó a második váltótípusról a Roubaix-ról és a Gran Sportról is.
Campa történelem 1951-ig!

http://translate.google.hu/translate?hl=hu&langpair=en|hu&u=http://www.campyonly.com/history.html

BUÉK!

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Gesa képe

Ajánlom figyelmedbe az

Ajánlom figyelmedbe az alábbi könyvet: Kerékpár Mítosz és szenvedély

2
Frenki képe

Mostanában a Campa

Mostanában a Campa történelem merült fel nálam témaként elsősorban a termékekre és műszaki megoldásokra fókuszálva.A könyvet nem ismerem.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

3
GazsGab képe

Karácsonyra azt kaptam,

Karácsonyra azt kaptam, nagyon tetszik :)

4
Frenki képe

De ez most Campa, vagy ált

De ez most Campa, vagy ált kerékpártörténet, vagy mi?
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

5
Gesa képe

Általános

Általános kerékpártörténet a kezdetektől a napjainkig, a szerző szerintem elég Campapárti. :)

6
Gesa képe

Szintén. :) /karácsonyra

Szintén. :)

/karácsonyra kaptam, csak elbasztam a válaszgombot/

7
Kovács képe

ez de jóó! --- "Úgy

ez de jóó!

---
"Úgy érzem, hogy az áttételek csak 45 felettieknek valók. Hát nem jobb az izmok erejével diadalmaskodni, mint valami mesterséges váltó szerkezet segítségével? Egyre puhányabbak vagyunk... ezért nekem mindig örökhajtós kerékpárt adjatok!"

8
Hotyhogy képe

Te, igaz népművelő!

Te, igaz népművelő! Okosíts mindig minket ilyen barátságosan és nemesen. És BÚÉK tenéked is! :-)

9
Nincsmáritttöbbé képe

BUÉK!

BUÉK!

10
Sceptico képe

Köszi az oldalt, ez

Köszi az oldalt, ez nagyon-nagyon szép...
A kerék párhuzamosan tartását illetően van egy elméletem: nem csak a papucsok fogazottak, hanem a lyukas tengely két, a papucsokkal azonos szélességű vége is. Amikor a váltás miatt a kerék ki van lazítva, a lánc átdobásával egyidejűleg a tengely nem csúszik előre-hátra, hanem fordul a fogazás miatt. És mivel mindkét végén fogazott, a forgást természetesen átviszi a bal oldalra is, ahol a fogak pozícióban tartják a kereket.
Ezen a képen:
http://www.campyonly.com/images/history/cambio_corsa/wpe7.jpg
szerintem látszik is a tengely fogazása a papucsok résében.

Még egyszer köszi a töriórát és BÚÉK! :)

---
Nem értem... Akárhány kerekem van, mindig akad, aki megjegyzi, hogy eggyel kevesebb, mint kellene. Ez ellentmond az elemi matematikának, nem? :)

11
Frenki képe

Hát, méregettm 400%-os

Hát, méregettm 400%-os nagyításon egy darabig, de végül csak megláttam a gyorszáras tengelyen a fogazást baloldalt.Igen igazad lehet.Tkp itt a fogazás hasonló funkciójú az állítócsavaros papaucsokhoz ahol a papucs csavarjai a kerék gyors középreállítást segítik, csak ez a mobol verzió.A google fordítás is érthetőbb így,amikor arról ír,hogy a váltáskor a kerék forgat középre.Gondolom,azt akarták, hogy a lánc húzása, meg a kerék forgása együttesen viszi a kereket előre, és a lánc befeszülése után a fogakon nem tud tovább mozogni így áll be a kerék közepelés menetközben.Azért érdekelne mennyire volt ez pontos.Még mindíg elképesztő ez a kütyü!Soha életemben nem jutna eszemebe menetközben kilazítani egy kereket.Hát itt látszanak a berögzült szokások a gondolkodásban.
Számomra egyébként a nagy páros idősebb tagja a legelképesztőbb: Gino Bartali, képzeljétek el már 34 volt a háború idején!A normál cserélgetős kézi váltás idején kezdett, '35-ben behozzák a rudazatos váltót a Cambrio Corsa-t ezzel megy végig a fiatal pályafutásán a háború utáni pár évig.A '40-es évek közepétől pedíg kijön a Campa Gran Sport-ja ami a mai modern váltó elődje, néha még látni hasonlót egy-egy öreg gépen.Ő pedíg ezzel fejezi be a pályafutását.Hihetetlen kerékpározási készség, ennyire más kerékpározási stílusban ilyen eredményesnek lenni.

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

12
Sceptico képe

Belegondoltam, micsoda

Belegondoltam, micsoda élmény lehetett a Cambio Corsa után egy láncfeszítős váltó... Tényleg teljesen más stílus. Kíváncsi volnék, van-e ma olyan bringás, aki egyáltalán tudna-e egy ilyen rudazatos váltót rutin szinten kezelni.
Egyébként egy ideig a mostani gépemen egy Huret Svelto váltó volt, valahonnan a hatvanas évekből. Öregebb, mint én, de semmi bajom nem volt vele, tökéletesen működött, inkább tiszteletből szedtem le. Kifényeztem és eltettem. :)
---
Nem értem... Akárhány kerekem van, mindig akad, aki megjegyzi, hogy eggyel kevesebb, mint kellene. Ez ellentmond az elemi matematikának, nem? :)

13
Frenki képe

Találtam

Találtam egyet:

http://www.wooljersey.com/gallery/v/aldoross/pd/CIMG0009.AVI.html

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

14
Gesa képe

" A szerkezet első

" A szerkezet első változata két, körülbelül 20 cm rúddal működött , amelyeket a jobb oldalon, a felső, hátsó papucshoz erősített. A támvillára két rúd volt felerősítve, az első emelő kioldotta a kereket, amely tovább forgott, a másik emelő pedig a láncot tette a megfelelő fogaskerékre. A Cambio Corsa ugyanakkor sajnos ugyanabban a hátrányban szenvedett, mint elődei: az első emelő kioldásakor a fogaskerék kiválasztásának pillanatában, a kerék beállításához hátrafelé kellett lökni a pedált. "

Részlet a fent említett könyvből.

15
Sceptico képe

Ebbe bele sem gondoltam. Ha

Ebbe bele sem gondoltam. Ha nem volt tökéletes a szinkron, a versenyző gyakorlatilag kiemelhette a villából a hátsó kereket váltás közben?
---
Nem értem... Akárhány kerekem van, mindig akad, aki megjegyzi, hogy eggyel kevesebb, mint kellene. Ez ellentmond az elemi matematikának, nem? :)

16
Frenki képe

Nem tudom, de a hátrafelé

Nem tudom, de a hátrafelé forgatásnak is értem a logiját, miután nincs láncfeszítő, manuálban kellett lelazítani a láncot, hogy át lehesen tenni.Viszont, ha a lánc hossza húzza előlre-hátra a kereket a vázban, attól függően, melyik fogason van.Akkor mondolom a papucsból kiemeléshez előbb át kellett tenni a láncot a legnagyobb fogasra,hogy a lánchossz húzza előre a kerket a papucsban.Ellenkező estben a kerék a menetellenállástól is hátrafelé maradna le.Ha jól értem a működését.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"