Elhatároztam, hogy tavaszra meglepem magam egy városi bringával, aminek összeválogatnám a darabjait, és amit lehet én szerelnék rajta, ezért már idejekorán elkezdem a keresgélést - érdeklődést.
Elég sok dolog bizonytalan még, de annyi tuti, hogy 3-as agyváltót (Shimano Inter-3 (SG-3R40)) és agydinamót (Shimano Nexus (DH-3N-20)) szeretnék bele.
Érdekelnének tapasztalok és tanácsok, hogy érdemes-e ezekkel szerelni a biciklit?
Egy hagyományos vázba (mondjuk outi) minden további nélkül beleférnek az ilyen agyak?
Kontrás vagy görgősfékes agyváltó legyen?
Az agydinamó mekkora fényerőt tud produkálni? A hátsó lámpát is el tudja látni kakaóval?
Egyenlőre ennyi lenne, aztán majd úgyis jönnek a kérdések, ha beindul a projekt.












Az agydinamó pompás dolog.
Az agydinamó pompás dolog. Nekem mindkét lámpám ontja a fényt (igaz, egyedi gyártmányok)
A kontrát kerülném...
Akkor maradjon a görgős?
Akkor maradjon a görgős? Egyáltalán, milyen elven működik? Jó véleményeket olvastam róla, de pontosabb ismereteim nincsenek. (Szánom-bánom, de nem találtam így hirtelen a neten leírást)
Itt van róla rövid de
Itt van róla rövid de velős írás:
http://www.pepedal.com/fekek.htm
Köszi! Most nézem, hogy ha
Köszi!
Most nézem, hogy ha megveszem mondjuk a fentebb linkelt Inter 3-at, akkor az nem tartalmazza magát a féket, hanem azt külön kell megvenni?
Vagy, ha nem veszek hozzá, akkor hátra simán szabadonfutó, és használhatom a felniféket? Mert, akkor nem feltétlenül van rá szükségem...
Az tuti hogy a féket
Az tuti hogy a féket külön kell megvenni.
Ha nem görgőset akkor valamilyen felni féket.
És ha nem kell görgős fék akkor használtan ki lehet fogni jó 3-as agyváltókat, mert a görgős féket csak az újabbakkal lehet használni.
semmi baj a kontrával! de a
semmi baj a kontrával!
de a görgős fék is nagyon menő.
Az agydinamó nagyon jól
Az agydinamó nagyon jól nyomja az energyt. Amikor mögöttem agydinamós, halogén első lámpával jönnek, mindig azt hiszem hogy motoros jön mögöttem :)
láncvédőről ne feledkezz meg!
"láncvédőről ne
"láncvédőről ne feledkezz meg!" - ezt miért kell ennyire kihangsúlyozni? Mármint, nem csak az a funkciója, hogy ruhámat megvédje a lánctól?
azért mert a városi bringa
azért mert a városi bringa egyik legfontosabb ismérve a láncvédő (szerintem). és ha nem hozzá való vázat veszel, akkor az életben nem fogsz felbarkácsolni rá láncvédőt.
alapvető funkciója a ruha védelme (annyival kényelmesebb, hogy kötelezővé tenném :) ugyanakkor ha teljes burkolatot veszel, akkor a láncot is védi a kosztól és a víztől, így ritkábban kell karbantartani (megintcsak kényelmi funkció)
egyszóval: a láncvédővel azt éred el, hogy csak tekersz és kész, nem kell szórakozni a nadrágszárral, meg állandóan olajozni. + nem leszel olajos
Na, így már
Na, így már stimmel!
Látod, ebbe bele sem gondoltam. :-)
Igazából, még a váz milyensége is kérdéses, nem igazán tudom eldönteni, hogy most outi váz legyen, vagy sem.
ha inter3-at veszel, annak a
ha inter3-at veszel, annak a papucstávja emlékeim szerint nagyon nem jó országúti vázhoz, bár azt hiszem több méret is létezik.
a váz ne legyen ejtőpapucsos, mert az nem jó az agyváltóhoz.
a kontrát kerülném, ha megteheted, hogy görgős féket vegyél.
mi bajotok a kontrával?
mi bajotok a kontrával?
+1 Hátsó féken nem tudom
+1 Hátsó féken nem tudom milyen pluszt nyújt a görgős fék a kontrával szemben, viszont a hűtőtárcsa feltűnőbb a tolvajok számára. Városi gépnél ezt is bele kell kalkulálni.
Mint fék nem túl jó, de
Mint fék nem túl jó, de cserébe nem lehet hátrafelé tekerni a pedált. Elindulásnál azért jó beigazítani hol álljon.
Városba pláne hátulra nem kell nagy hűtőtárcsa.
Ez csak szokás kérdése.
Ez csak szokás kérdése. Megállás előtt úgy kell fordítani a pedált hogy jó legyen: nagyjából függőlegesen; ilyen pozícióban lehet fékezni, és elindulni is.
én már megszoktam és
én már megszoktam és bárhogy el tudok indulni vele. tény hogy kicsit körülményesebb, de annyira jó, hogy lábbal lehet fékezni! tök zavaró utána visszaállni.
szóval sokkal természetesebb.
Szvsz. a kontrának semmi
Szvsz. a kontrának semmi értelme, hátsó kerékkel úgysem lehet fékezni. Amikor nagy ritkán mégis használod (csúszós út stb.), akkor finomabban adagolható a fékerő kézzel.
A kontrának komoly biciklin
A kontrának komoly biciklin szerintem sincs értelme, viszont a hátsó fék aranyat ér télen és csúszós úton.
Nem mondom, volt már hogy
Nem mondom, volt már hogy csúsztam kontrával jeges úton, de azért valamennyire lehet adagolni azt is.
Szvsz. fogalmad sincs miről
Szvsz. fogalmad sincs miről beszélsz.
A mindennapos biciklim kontrás, és TÖKÉLETES. Adagolható a fékerő gond nélkül.
A felniféknek szinte csak hátránya van:
- esőben nem fékez
- elkoptatja a felnit, amit aztán jó drágán cserélni kell
- állandóan állítgatni kell
- állandóan fékpofát kell cserélni rajta
- a mostani fékpofák közül sok ráadásul összegyűjti a felni fémforgácsait és surlódik rajta (ami miatt még jobban kopik)
Borzasztó. Az egyik ok volt, ami miatt kiábrándultam a "modern" bicikliből.
A kontrát csak használni kell és működik. Évtizedekig. Anélkül, hogy hozzányúlnál.
azért nem kell
azért nem kell túlmisztifikálni.
pl. vészfékezésnél kivárod a megfelelő pedálállást, vagy mi?
láncszakadás esélye nagyobb mint a bowdené.
ahány kontrással mentem ott mindig kb. 2 fokozat volt, vagy éppen hogy lassult, vagy blokkolt.
egyiket se érzem olyan szuper effektívnek.
Nem a tartóssággal,
Nem a tartóssággal, karbantartási igénnyel van kifogásom, abban valóban felülmúlja a felniféket, ahogy írod. A baj az, hogy hátsó fék. A fékhatása töredéke az első fékének, vészfékezésre alkalmatlan. Kanyarban nem használható.
A felniféknek van egy
A felniféknek van egy csomó előnye:
- Első kerékre is lehet tenni.
- Nem tud túlmelegedni.
- Nem kell hozzá zsír.
- Útközben is tudod szervizelni.
- Vihetsz tartalékot túrára.
- Le lehet csiszolni a felületét.
Városba, rendszeres használatra viszont nem az igazi.
Pont az általad említett hátrányok miatt váltok görgősre.
-
Zsurmi
Egy Csepel Marathon jó alap
Egy Csepel Marathon jó alap lehet városi bringához?
Abba sem fér bele az Inter3?
Szerintem igen, de a
Szerintem igen, de a kukacoskodók azt fogják mondani, hogy szar anyagból készül elavult technikával, s inkább valami rendesebb vázat használj.
Ebben csak az elavult
Ebben csak az elavult technika zavarna. Mármint, hogy kompatibilisak-e az alkatrészei a mai megoldásokkal, ha bármit cserélni kellene.
A másik verzió, hogy trekking vázra lesz építve, de nem nagyon látok ilyen olcsó trekking váz hirdetéseket...
Volt egy csepel vázam;
Volt egy csepel vázam; kapott a hátsó kerék egy ütést, amitől elcsavarodott mindkét hátsó villaszár.
Pedig nem volt túl nagy a behatás. Kuka lett a váz :(
Gyártási hiba, vagy Csepel
Gyártási hiba, vagy Csepel jellegzetesség?
jellemzőnek nem jellemző.
jellemzőnek nem jellemző. a csepelek meglehetősen masszív darabok, nem spórolták ki az anyagot, a muffok egyszerűek, de strapabírók.
ha jól emlékszem, az első
ha jól emlékszem, az első villa sarutávolsága csak 90 mm, a most használt 100 mm helyett, de a villa szétfeszíthető! :-)
a csepel marathon volt a
a csepel marathon volt a magyar kerékpárgyártás csúcsa, sokkal több figyelemmel készítették, mint a többit. szóval minőségileg semmi baj nincs vele. :)
az másik kérdés, hogy az acél felni, meg az alumínium tányéros acél hajtókar nem igazán illik a koncepcióba, talán ezért is volt a favorit a favorit :)
Engem most kimondottan a
Engem most kimondottan a váz érdekel, minden mást úgyis cserélni fogok.
Szóval akkor lehet alternatíva?
Mármint, dinamós első, és váltós hátsó agy belefér, meg ilyesmikre gondolnék...
Vagy Csepel Apolló? Azt is találtam egyet...
lehet alternatíva. a
lehet alternatíva. a papucstávja elvileg 120. nem tudom, a görgős agy milyen széles, de esélyes, hogy eleve jó hozzá.
az apolló hasonló méretű, mint a marathon, de más a geometriája. a marathon inkább 180cm körül ideális, az apolló úgy 170-175-ön is jó már.
ami miatt ezeknél érdemes görgős fékkel próbálkozni, az az, hogy ezek hosszú benyúlású fékkel vannak szerelve 630-as kerekekkel. ha cseréled 622-re, csak a longus kétforgáspontos féke lesz jó hozzá, ami ár/értékben nem rossz, de fékerőben nem játszanak egy görgőshöz képest.
illetve ha találsz dobfékes agyváltós bicót, az még a tuti :) régebbi herkuleseken volt pl. a dobfék nem túl könnyű, meg tud sikítani, ha rosszul van beállítva, de nagyon fog.
Közben ezt találtam.
Közben ezt találtam.
Szintén az érdekelne, hogy paramétereiből kiindulva szóba jöhet-e egyáltalán.
Mit találtál?
Mit találtál?
Nem emeli ki a linket ez az
Nem emeli ki a linket ez az új háttér, de az "ezt" szócskára kell klikkelni.
Ez aranyos. Mint amikor
Ez aranyos. Mint amikor megkérdezi egy vak, hogy merre van ez vagy az az utca, és megmutatják neki ujjal, hogy arra. :D
______________________________________
A szocializmus az egy szűk szakma. Abban mindenki ismer mindenkit.
Na neee. Most mondd, hogy
Na neee. Most mondd, hogy nem voltam egyértelmű! :-)
De, teljesen egyértelmű
De, teljesen egyértelmű voltál a magyarázattal. Én csavargattam csak ki, mert nekem olyan mulatságos volt. Az eldugott funkció, ami csak a kurzor odavitelekor mutatkozik meg.
És még mennyi ilyenről nem tudunk, mennyi ilyennek a pontos működését nem ismerjük, pedig az a világvezető (?) Microsoft kreálmánya. :-)
Például vidd a kurzort a jobb alsó sarokba, rá az időre. Előjön a dátum. Vidd el onnan a kurzort, és elmegy a dátum. Most vidd oda megint, és tartsd ott. Előjön, majd néhány másodperc múlva elmegy a dátum. Vidd el megint és vidd vissza a kurzort. Nem jön elő a dátum! Mééér?! Megőrülök! És mit kell csinálnom, hogy megint előjöjjön a dátum? Ennek a titkát én nem fogom megtudni soha? :DDD
______________________________________
A szocializmus az egy szűk szakma. Abban mindenki ismer mindenkit.
Erről a klasszikus
Erről a klasszikus rendőrvicc jut eszembe:
A rendőr leállít egy autót műszaki ellenőrzésre.
- Kapcsolja be a féklámpát! - Jó.
- Reflektort! - Jó.
- Index? - Jó. Nem jó. Jó. Nem jó...
Na, kb. így vagy te a dátummal! :-)))
A fentebb linkelt bringához
A fentebb linkelt bringához most írtak bővebb tájékoztatást.
Valaki véleményezné, mert én úgy látom, hogy a célnak megfelelne...
http://www.vatera.hu//27_os_trekking_kerekparvaz_181381145.html
Tökéletes. Megy bele a
Tökéletes.
Megy bele a 622-es kerék, van V-fék konzol elöl hátul, jó a papucs a láncfeszítő nélküli használathoz.
Még a papucstávolságot kérdezd meg biztos ami biztos alapon.
Köszi, rákérdeztem!
Köszi, rákérdeztem!
ha trekking, akkor 135mm
ha trekking, akkor 135mm lesz, ebben az esetben az inter3 tárcsafékes verziója lesz jó. kb fél éve építettem egy magellan cygnust így. avid sd5 fékek, sturmey hajtókar, inter3 hátsó agy, iparis b+ első, tektro fékkarok, rigida felnik, conti gumik. szóval vállalható minőségű alkatrészek :)
No, valami ilyesmit akarok
No, valami ilyesmit akarok én is! :-)
De, egyre inkább hajlok a görgős fék felé, ha már lúd, legyen kövér alapon! :-)
Miért csak a tárcsafékes
Miért csak a tárcsafékes verzió? A görgős szélesebb? Esélytelen, hogy az menjen bele?
a görgősnek kisebb a
a görgősnek kisebb a papucstávja. nem emlékszem pontosan, de 120 körüli...
De egy kicsit összébb
De egy kicsit összébb lehet nyomni az acélvázat, vagy hülyeséget írok?
az anyagminőségtől függ,
az anyagminőségtől függ, meg konstrukciótól. ha kellően masszív a vázad, 5mm még általában belefér. ha rugalmasabb vagy hajlós, rosszabb minőségű, simán megy 10-15mm is. ettől függetlenül célszerű olyan agyat használni, ami a vázhoz passzoló méret.
Ez most nagyon laikus
Ez most nagyon laikus kérdés lesz, de hézagolni nem lehet valahogyan?
Csak úgy lenne már az igazi, hogy görgős fék elöl-hátul...
Szerk.: közben kiderítettem, hogy 130-as a papucstáv.
a pontos váltáshoz a
a pontos váltáshoz a szereléknek jó helyen kell lenni. ha megoldható, hogy alátétezed, rögzíted, és még mindig jól vált, akkor semmi gond. de nem véletlen, hogy gyárilag ezeket hogyan állítják össze, pontosan mekkora tengelyt használnak, mennyi ráhagyást, stb.
Alig lehet találni
Alig lehet találni használt agyváltós-agydinamós hirdetéseket...
Mondjuk, ez két dolgot bizonyíthat:
1. Ennyire jók ezek a cumók, hogy senki nem akarja eladni
2. Én vagyok olyan szerencsétlen, hogy nem találom meg.
Van olyan IRL hely, ahol esetleg belefuthatok ilyen jellegű használt alkatrészekbe, vagy marad a net?
Egyrészt áruk miatt
Egyrészt áruk miatt kevésbé elterjedtek, alig van használt, másrészt csak az vesz ilyet, aki ilyet akar, akkor meg minek adná el. Ritka a használt, próbálkozz német ebay-n, stb.
Agydinamót eddig csak úgy
Agydinamót eddig csak úgy láttam "használtan" hírdetve, hogy szinte zsír új volt, frissen leszerelve gyári bicóról.
(Agyváltót viszont lehet régit kapni.)
sziasztok ha már itt szóba
sziasztok
ha már itt szóba került az agyváltó, én hozzájutottam egy shimano 3Speed HUB, háromsebességes agyváltóhoz. elég szép állapotban, és eladnám, nincs rá szükségem. aki mond egy szimpatikus árat annak szívesen átpasszolom.
Ha tudsz várni akkor
Ha tudsz várni akkor megírom majd tapasztalataimat hasonló bringáról. Most vettem 7-es agyváltót (kontrásat), ami 2 hét múlva lesz beszerelve egy Schwinn Csepel Apollo-ba. Jelenleg is kontrás SS van és semmi bajom vele, elöl nincs fék.
Nekem is kimondottan városi tekerő kellett, csak most teszek egy próbát az agyváltóval, aztán meglátjuk. Sőt következő nyáron még fixi is lehet belőle.
Időm, mint a tenger,
Időm, mint a tenger, szerény számításaim szerint február-március környékére lesz kész.
Ha minden igaz, ma meglesz az agyváltó, maradok a 3-as Nexus-nál, nem igazán merek budapesti közlekedéshez drágábbat feltenni.
Várom a tapasztalatokat.
Néztem én is a 3-as
Néztem én is a 3-as Nexust, de szerelékkel együtt annyi lett volna boltban, mint amennyiért a 7-est vettem, szintén minden kellékkel, újan. Így nem nagyon gondolkodtam a dolgon, ha meg még be is jön, akkor bőven megérte számomra az agyváltó. Persze az egész bringám nem ér annyit mint maga az agyváltó, szóval majd a hátsó kereket kell normálisan lakatolnom.
nehogy így járj
nehogy így járj :)
http://www.fixedgearswitzerland.com/wp-content/uploads/hubtheft.jpg
Azt a rohadt életbe! Erre
Azt a rohadt életbe!
Erre nem is gondoltam. :( De igazad van, akkor a küllő lesz a leggyengébb láncszem.
A kontra itt is előny, azt
A kontra itt is előny, azt egy plusz csavar rögzíti a vázhoz :)
(Bár, ha valaki nekiáll elvagdosni a küllőket, egy 10-es csavar már nem állítja meg.)
Mi volt ebben? Rohloff? -
Mi volt ebben? Rohloff?
-
Zsurmi
kerestem egy teljes
kerestem egy teljes forrást. váltókar hiányában szerintem csak egy csillivilli pályaagy volt.
http://bredafixedgear.blogspot.com/2010/04/137-fiets-gestript.html
Azonos áron nyilván én is
Azonos áron nyilván én is hetest vennék, de ilyen hatalmas az árkülönbségnél...
Agydinamósok! Van érdemi
Agydinamósok!
Van érdemi különbség a 2,4 és a 3W-os között? Ahogy nézem, árban nem elhanyagolható a difi (~3-4000 Ft).
Árulnak olyan lámpát hozzá, ami - hasonlatosan az elemesekhez - könnyen le-, és felszerelhető? Vagy ilyen jellegű lámpákat nem igazán lopnak?
Ilyen lámpát nem lopnak
Ilyen lámpát nem lopnak mert:
-csavarral van rögzítve
-önmagában működésképtelen
A watt különbségről nincs tapasztalatom. Nyilván a 3 Wattossal több fényed lesz.
Én, ha már pénzt adnék érte nem sajnálnám. Egyszer kell megvenni...
Igazságod van! :-) Talán
Igazságod van! :-)
Talán feb írta, hogy meg van kicsit hekkelve a lámpája, hogy több fényt adjon.
Tudtok valakit, aki ilyen jellegű átalakításokkal foglalkozik? Vagy ezt otthon is meg lehet oldani?
Van bennük egy zener dióda
Van bennük egy zener dióda amit ki lehet venni:
http://skory.gylcomp.hu/ledlamp/ledlamp.html
(az oldal közepe felé, keress rá a "zener" szóra)
De írja, hogy nem 60-80V
De írja, hogy nem 60-80V fesz is átfolyhat, ha kiiktatjuk a diódát, és ezáltal akár veszélyes is lehet.
Te is így használod?
Én sehogy sem
Én sehogy sem használom.
Azt írtam hogy ki Lehet venni, nem azt hogy ki kell. :-)
Buherálást csak akkor csinálj ha értesz hozzá.
Ha most lenne agydinamóm akkor kivenném a zenert és olyan lámpát csinálnék hozzá ami bírja 60-80 Voltot is.
De mostanában lustulok ilyen térem így inkább mégis benne hagynám és rákötnék egy gyári lámpát. :-)
Sziasztok! Agyváltós
Sziasztok!
Agyváltós bicajt szeretnék összerakni, ehhez kérném a segítségeteket, tanácsaitokat. 7-es vagy 8-as kontrás Nexusban gondolkodom. Kicsit már utánanéztem a témának, a 7-es belemegy a Csepel Apolló, Maraton vázakba. De jobban szeretném a 8-ast, a nagyobb fékerő és ha már lúd, legyen kövér alapon:)
A Csepel vázakba be lehet szuszakolni a 8-as Nexust, vagy nem érdemes erőltetni? Tudtok konkrétan olyan acélvázat, amibe jó a 8-as? Előre is köszönöm.
Az acélváz két hátsó
Az acélváz két hátsó háromszögét szét lehet feszíteni, de jobb ha hozzáértő csinálja.
A 8-as Nexushoz tudsz venni Alfine rapidfire váltókart, nem csak markolatváltót. Nagyobb az áttételi tartománya is (307%, nem 244%). Ezért válaszd, ne a kövér lúd miatt :).
-
Zsurmi
A kövér lúd a nagyobb
A kövér lúd a nagyobb áttételi tartományt testesíti meg:)
Jelentem halad a projekt
Jelentem halad a projekt (Frenki kézbe vette a dolgokat), remélhetőleg hamarosan egyben is lesz a sárkány.
Már csak az áttétel tartomány a kérdéses, és erről érdekelne a nagyérdemű véleménye is.
Szóval, adott a jelenlegi montim, amit általában úgy használok, hogy 42-17-tel indulok, és aztán 42-15-13-12 sorrendben a legvégén 42-11-et használom.
És adott egy trekking bicaj (tehát nagyobb kerekekkel - lényeges egyáltalán ilyen szempontból a kerékméret??), amin van egy darab 19-es hátsó fogaskerék a 3-as Nexus-hoz, amit nem szeretnék lecserélni, ha nem muszáj.
Kérdés, hogy mekkora lánctányért rakassak előre, hogy nagyjából lefedje az eddig használt áttétel tartományt?
Én számolgattam, de azért írom be, hogy legyen valami kontroll, ha nagyon nagy hülyeséget írnék. Nálam kb. 46-19 jött ki...
42/11- milyen sebességhez
42/11- milyen sebességhez kell?
Nincs sebességmérőm...
Nincs sebességmérőm...
Ez a legnagyobb sebesség, lehetséges hogy bírnám még.
Ez egy áttétel, nem
Ez egy áttétel, nem sebesség.
Ez a legnagyobb áttétel,
Ez a legnagyobb áttétel, lehetséges hogy bírnám még.
Ez a legnagyobb sebesség fokozat, lehetséges hogy bírnám még.
Ezzel a legnagyobb a sebesség, lehetséges hogy bírnám még.
Nekem a legnagyobb
Nekem a legnagyobb áttételem 42/15, a legnagyobb sebességem ca 60 km/h, de lehet, hogy bírnám még.
Hmm. Jól hangzik ez a Te
Hmm. Jól hangzik ez a Te projekted, ha elkészül tolsz fel ide képeket? Érdekelne.:)
3-as nexusnál az általad
3-as nexusnál az általad írt 46/19 a középső fokozatban 2,42×, felsőn 3,29, alul 1,76.
ha ragaszkodsz a 19-es lánckerékhez, ami amúgy pár száz forint, akkor még 52-es tányérral sem éred el a 42/11-et, a /12 felett lesz valamivel. szerintem érdemes lecserélni azt a lánckereket, tényleg nem egy összeg, és ki lehet számolni egy kényelmes áttételi tartományt. sztem egy 44/16 már jó lehet pl.
egyetértek, plusz ha
egyetértek, plusz ha mindkét lánckerék fogszáma páros, akkor SS hajtásnál lassabban kopik/tartósabb.
44-16-ra, 46-16-ra gondoltam
44-16-ra, 46-16-ra gondoltam én is már, csak nem akartam feleslegesen cserélni hátul, ha már adott.
Lehet, hogy megpróbálkozom a nagyobbal, és legfeljebb hátulra felkerül a 19-es, ha nem bírom a 16-ossal! :-)
44/16-tal a középső
44/16-tal a középső áttéted 2,75. ezzel még indulni is könnyű, és van tartalék hegymenetbe is.