Azt hiszem, elég jó hír a légzésfüggőknek, hogy a második negyedévben (is) drasztikusan csökkent Magyarországon az üzemanyag fogyasztás az 1 évvel korábbi hasonló időszakhoz képest.
"A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai alapján a visszaesés 13%-os volt - elsősorban a benzin kereslet zuhanásának köszönhetően."
Ez azért nem semmi.












Nem semmi, de emögött
Nem semmi, de emögött távolról sem az egészséges életmódra és a fenntartható fejlődésre való törekvést látom. Vagy csak kisebb részben.
Persze jó, hogy érezhetően kevesebb a dugó, de ez főként azért van, mert a gazdaság nagyon jelentősen visszaesett. Érezhetően kevesebb embernek van munkája, érezhetően kevesebb GDP-t termelve.
Majd ha a konjunktúra idején csökken a benzinfogyasztás, akkor fogok feltétlenül örülni. Ez most annyira nem villanyoz fel.
Persze jó, hogy
Persze jó, hogy érezhetően kevesebb a dugó
Hát, ezt nem tudom miből érzed. Én nem sok változást látok.
Én úgy érzem, hogy ezt a
Én úgy érzem, hogy ezt a visszaesést, ahogy az autóeladás visszaesést is rossz hírként aposztrofálják a médiában és ez az érzés terjed el. Persze gazdaság szempontjából rossz, de még rosszabb, hogy erre épül egy gazdaság.
Én is úgy látom, hogy ennek a visszaesésnek nem sok köze van a szemléletváltáshoz. Inkább arról van szó, hogy sokan jobban megfontolják mennyit autózzanak, ami persze jó, sokan a szomszédban veszik inkább a benzint, ami meg nem jó. Az érezhető forgalomcsökkenés szerintem nem kisebb, mint ami nyáron elő szokott fordulni. Nincs érezhető változás (nincsenek többen a buszokon, nem látok annyival több kerékpárost, mint amennyit várnék.
Amit sajnálok, hogy a Strájkal ellentétben a drága benzinre nem épült kerékpáros propaganda, pedig vicces lenne. Szerintem.
Beke Dávid
"nem látok annyival több
"nem látok annyival több kerékpárost, mint amennyit várnék."
Én még annál is többet látok, mint amennyit vártam :)
Szerintem is elképesztően
Szerintem is elképesztően látványos a bringás forgalom növekedése. Pesten a semmiből tényező lett a bicikli...
Dávid
az anarcho-kapitalista pólókupec
Nemtom... A magam
Nemtom... A magam részéről egyre többet bringázom, hálistennek a famíliám is efelé tendál. Az autót sajnos nem tudom kiiktatni teljesen, de az üzemanyagom fele egy ideje bioetanol. Bár olykor folyik erről némi vita, szeretném hinni, hogy ez is egy környezetbarát döntés...
Egyébként most fogalmazódik bennem egy gondolat, ami megint csak hozzájárulhatna a benyafogyasztás csökkentéséhez: Győrben van két parkolóház, ami - a belváros tehermentesítése érdekében - napi 14 órán át ingyenes. Tök jó lenne, ha a parkolóházakban zárt, bekamerázott kerékpártárolók volnának, és ott lehetne tárolni egy bringát, amire napközben váltani lehetne. Mire gondolok? Én például 10 km-ről járok be dolgozni, úgy hogy viszem a famíliámat, így három embert visz a kocsi. Őket viszont leteszem a városban, és további 10 km-t megyek tovább a munkahelyemre - egyedül a kocsiban. Ez nem jó. Ha viszont a parkolóházban a kocsit bringára válthatnám, minden további nélkül bevállalnám a cserét naponta. Ez - csak az én esetemben - havonta kb. 300 km plusz bringázást jelentene, ami tök jó. Egy tankolással kevesebb benzin, ami ennyivel több pénzt, és ennyivel kevesebb légszennyezést jelentene, ami megint csak tök jó. :) Már csak a megfelelő embereket kell a megfelelő pozícióban megtalálni...
---
Öreg acélvázon rakom, vénséges váltóval... Azt hiszem, hárman együtt közel százévesek vagyunk. Ehhez képest jól bírjuk... :)
Vagy... bringaszállítót
Vagy... bringaszállítót szerelsz a kocsidra, amiról az első 10km után leveszed és azzal tekersz tovább. Cserébe otthon is leugorhatsz vele a boltba.
Beke Dávid
Felmerült bennem a
Felmerült bennem a gondolat, de a szappantartó-dizájnos Mazda 121-esemre még normális tetőcsomagtartót sem gyártanak, nemhogy bringaszállítót... :)
---
Öreg acélvázon rakom, vénséges váltóval... Azt hiszem, hárman együtt közel százévesek vagyunk. Ehhez képest jól bírjuk... :)
ez meglehetősen gyenge
ez meglehetősen gyenge kifogás, 121-esre bőven válogathatsz a különböző tetőcsomagtartók között, amire utána nagyjából bármilyen tetőre való bringaszállító jó lesz..
Nem kifogás. 121DB-re eddig
Nem kifogás. 121DB-re eddig egy olyan típust találtam, amit nagyjából normálisan fel lehetett tenni, ahhoz meg anyagilag nem volt kedvem.
Ugyanakkor valóban kifogás, mert sokkal elegánsabb megoldásnak vélem, amit leírtam a parkolóházakkal kapcsolatban, mint naponta bringával a kocsi tetején bumlizni. Egy munkábajáró bicajt aprópénzből összedobok, nem feltétlenül kell ugyanannak lennie, mint amit naponta használok. (Ilyen is van kettő... :) )
---
Öreg acélvázon rakom, vénséges váltóval... Azt hiszem, hárman együtt közel százévesek vagyunk. Ehhez képest jól bírjuk... :)
Biciklivel a
Biciklivel a tetőcsomagtartón parkolóházba? :)))
pont ez a lényeg, hogy
pont ez a lényeg, hogy amikor a parkolóházban áll az autó egész nap, akkor már nincs rajta a bringa ;)
De vannak hátraszerelhető
De vannak hátraszerelhető bringaszállítók is. Ahhoz én nem értek, hogy a vonohórog megléte, vagy hiánya milyen konstrukciós különbséget jelent egy autón, meg hogy kell-e az ezekhez. Persze Valószínüleg kiszélesíti egy kicsit a kocsit, de nemrég Strassbourgból hazajövet láttam egy kisautón három bicót is hátul, Igaz a német autópályán mindenki szépen elég halyet adva előzött (kivéve persze mi)
Beke Dávid
van direkt vonóhorogra
van direkt vonóhorogra szerelhető, és van olyan aminek mindegy hogy van-e vonóhorog...
Gondolkozz el egy
Gondolkozz el egy összecsukható biciklin. Egy kollégám egy Dahonnal nyomja (Mu XL, nagyon pöpec), berakja a csomagtartóba, és városban azzal jár.
Hát, ha a benzinkereslet
Hát, ha a benzinkereslet csökkent, akkor olyan sokkal nem vagyunk előrébb.
(Apropos: érdekes fogadási alap lenne, hogy vajon az én életemben előfordul-e még, hogy az üzemanyagok árainak aránya tükrözze az elégetésükkel létrehozott társadalmi kár mértékét.)
Persze megfontolom még azt is, hogy a légzésből vegyek vissza - az is egyre drágább mulatság lesz hosszú távon.
szerintem reszben azert van
szerintem reszben azert van mert kulfoldon veszik...
Az egészben én azt tartom
Az egészben én azt tartom szomorúnak, hogy az üzemanyag rugalmatlan árucikknek minősül, tehát a fogyasztás ingadozása csak kis mértékben függ az árától. Ha csak a saját (szerintem átlagos) példámból indulok ki, én csak akkor ceszek üzemanyagot - egy két kivételtől eltekintve - ha dolgozom az autóval. Ezt a költséget azután felszámolom a munkámban. Tehát ha kevesebbet tankolok, akkor az nálam azt jelenti, hogy (itthon) kevesebbet dolgozok. Ez pedig nem jó.
Véleményem szerint, bár sokat látunk itt a városban felesleges autóhasználatot, azért a gépjárműhasználat nagy része indokolt.
--------------------------
www.barzongorista.eu
"a gépjárműhasználat
"a gépjárműhasználat nagy része indokolt"
Ááááá! Szerintem itt ezzel a véleményeddel egyedül vagy!
Az a baj, hogy az itt írók
Az a baj, hogy az itt írók nagy része városi wannabe értelmiségi, akiknek nem létszükséglet az autó. Vannak persze nekem is ismerőseim, akik orrba-szájba autót használnak, sokszor feleslegesen, de a nagy többség tényleg azért használja, mert enélkül nem tudná megoldani a munkáját, vagy drágább lenne.
--------------------------
www.barzongorista.eu
Mi az a wannabe
Mi az a wannabe értelmiségi? Számítógép kezelő biorobot?
Nem az a wannabe
Nem az a wannabe informatikus, vagy a wannabe aktakukac. :)
--------------------------
www.barzongorista.eu
Akkor mi?
Akkor mi?
Az, aki még reménykedik
Az, aki még reménykedik benne, hogy elvégzi azt a nappali felsőoktatásit amit épp tapos. Aki csak időhúzásból jár oda, az dontwannabe.
Wad
Szimatszatyromat
Szimatszatyromat laptoptáskára cserélném?
****
Belvárkodj, korzózz, szereld meg a bringád, és mindenhová csak stílusosan!
Ennek ellentmondani
Ennek ellentmondani látszik, amikor egy ezerfős irodaház garázsában többszáz autó ott áll a teljes munkaidő alatt, majd bepattan egy-egy ember mindegyikbe és hazamegy.
Nyilván vannak olyanok, akikre igaz, hogy nem (vagy csak extrém nehézségek árán) tudná megoldani a napi munkáját autó nélkül, mint például akik bárzongorát hurcolnak magukkal. Azt, hogy ez a "nagy többség" lenne, nem merném állítani. Nem tudom, honnan veszed a statisztikáidat, de pont ez ellen a felfogás ellen harcol az MK és még itt jópáran.
Ezért írtam, hogy vannak
Ezért írtam, hogy vannak jópáran, akiknek még mindig nem elég drága a benzin, hogy a kényelmüket feladják.
De nem csak budapesti irodaházakból áll Magyarország, sőt.
--------------------------
www.barzongorista.eu
Konkrétan azt írtad, hogy
Konkrétan azt írtad, hogy a "nagy többség". Én csak erre reagáltam, mert szerintem ez nem így van. Viszont nekem sincsenek statisztikai adataim, úgyhogy nem folytatom.
Két évet dolgoztam
Két évet dolgoztam Budapesten, XVI.ker.-ben,
Esztergom mellől bejárva (55 km). Reggel 7-re jártam be, ahhoz hogy időben ott legyek, reggel 5-kor indultam kocsival. Tömegközlekedve hajnali 3-kor indulva is lett volna esély, hogy elkések (mellesleg ilyen korán nincs is busz). Üzemanyagköltséggel kb. 20%-kal volt drágább, mint a távolsági + BKV-bérlet.
És minden reggel nézhettek engem kívülről, hogy megint egy paraszt, aki passzióból egyedül ül a kocsijában.
És hozzátenném nem hiszem hogy ezzel a helyzetemmel elenyésző kisebbséghez tartoztam.
Szal lehet általánosítani, de még statisztikával alátámasztva sem biztos hogy jogos.
Wad
arrafelé a vonat is naon
arrafelé a vonat is naon kemény: 45 km másfél óra alatt...
Mert az utasok lassan
Mert az utasok lassan tolják.
Wad
Ajjaj..mindjárt megkapod,
Ajjaj..mindjárt megkapod, hogy mé' nem költöztél oda, ahol dolgozol...
Komolyra fordítva a szót:
Nem csak Bp van remek BKV-val, hanem 8 millióan élnek olyan helyen, ahol nincs tömegközlekedés. Nem feltétlenül kell autóval menniük, de hadd ne használjanak már a traktor és/vagy furgon helyett lovat. Az ui. álló helyzetben is fogyaszt üzemanyagot.
--------------------------
www.barzongorista.eu
Valóban, olyan
Valóban, olyan statisztikát már láttam, hogy a közlekedő autók hány százalékában ül 1 ember, de olyat nem, hogy ebből hánynak nincs más választása. A statisztikáról meg: már Churchill is azt mondta, azt a statisztikát hiszi el amit ő hamisított.:)
Wad
Ez a rugalmatlan-rugalmas
Ez a rugalmatlan-rugalmas dolog amúgy is egy parciális fogalom (tehát csak az adott termék árának változását veszi figyelembe, általános egyensúlyi hatások nélkül), de azért intuíciónak jó sok dologra - kivéve az üzemanyagot. Utóbbinál ugyanis kiegészítő termék a jármű, amibe beleteszed: nem az üzemanyagot fogyasztod, hanem a keletkező szolgáltatást, amihez kell egy másik input.
Járművet eladni/venni, illetve más közlekedési módra váltani jelentős döntés, ezenkívül megjelennek kognitív/döntési surlódások is a problémában (pl ki kell próbálni, milyen lenne bicajjal, arra rá kell szánni magad), ezért rövid távon nem reagál nagyon az üzemanyag árára. Hosszú távon viszont úgy tűnik, igen.
Az hogy mi "indokolt", nehéz közgazdaságilag megfogni, ez a fogalom nem objektív - mindenki mindent meg tud indokolni. Szerintem szerencsésebb úgy hozzáállni, hogy van egy ár, aztán mindenki eldönti mit csinál. Nem kell indokolni, de a másik oldalról nem kell indoklást sem követelni. Legfeljebb áremeléssel, forgalomcsillapítással csökkenteni a gépjárműforgalmat, ha túl sok van belőle. De hogy mennyi a túl sok, az megint a városlakókon múlik.
Tulképpen egyetértek, de
Tulképpen egyetértek, de nem tudom, van-e összefüggés a magas benzinár miatt csökkenő gépjárműforgalom és a növekvő kerékpárhasználat közt. sztem minimális az az embermennyiség, aki emiatt kerékpárra ül. Aki alapból bringázik, annak talán nem is érthető, milyen súlyos döntés (mint írtad is) egy autóban élő embernek bringára pattanni. Sztem az edzetlen átlagembereknek (vagyis az átlagemberek közül a nem sportolóknak) ez a döntés már túllépi a tűrésküszöbét.
Ezért nem érzem megalapozottnak a párhuzamot, és a következtetést, hogy a magas üzemanyagár növekvő kerékpárhasználatot generál. Ez igaz lehet azokra aki alapból sokat tekernek és mostantól még többet, de aki eddig nem kerékpározott, ettől sztem mnimális százalékban fog váltani.
Wad
Kerékpárt csak példának
Kerékpárt csak példának raktam be. Amúgy ezek igen hosszútávú folyamatok: az ember kipróbálja a tömegközlekedést, vagy a "távmunkát" (egyes napokon otthonról dolgozik, akinek lehet), vagy kisebb távokon esetleg felül a bringára, aztán eldönti tetszik-e, stb. Bringázni pl szintén jelentős beruházás, nem csak pénzben: nem elég bicajt venni, hanem kicsit át is kell formálni az ember szokásait. Minden ilyesmi lassan történik. Ehhez képest amúgy megdöbbentő a budapesti "bringás forradalom" sebessége.
Lehet hogy nem ártana egy
Lehet hogy nem ártana egy közvélemény-kutatás, ki miért pattant lóra az "újoncok" közül. Így kiderülhetne, milyen részben hatott az üzemanyagár. Én attól tartok, hogy ennek jórésze simán trendizik, és a trend lecsengésekor leteszi a lovat (remélhetőleg többsége addigra függővé válik és lovon marad).
Wad
Én okozom a
Én okozom a fogyasztáscsökkenést. Januárban lezúztam a 3.0 V6-omat, azóta újjáépítés van, és nem szívja se a tárcám, se a kutakat. Nem gondoltam ,hogy az országos fogyasztásban ennyire látszani fog. :)
Wad
3.0 V6? milyen masina volt
3.0 V6? milyen masina volt az, Alfa 155/164? vagy Opel Omega/ Senator?
(hehe, Alfa-Omega, ez a kettő jut eszembe csak, a két alfabetikus véglet. BMW csak sorhatot gyárt, Merci is (?), Audinak mintha lenne 3 literes véhattya belegondolva még, az is egy opció)
most agyalhatok rajta egy hétig, mert megyek Hegyaljára és nem leszek netközelben jóideig, sebaj. gúglival nem csalok.
ja, és OFF, de motorral megyek, ráadásul kétüteművel, el fogok égetni kb. 25 liter benzint és 6 deci olajat öncélúan, hiszen mehetnék vonattal is ami zöld. de hát pont ezért tekerek egész évben, hogy kijöjjek nullára földpusztításban és nyugodt lelkiismerettel pöfögjek hasonló alkalmakkor :D
Renault Safrane. Volt
Renault Safrane. Volt Laguna-ban is 3.0 V6. Ugyanezzel a motorral gyártottak Citroen XM-et meg Volvo-t is, Peugeot 605-be is szerelték. A motor típusa: PRV V6 (PRV: Peugeot-Renault-Volvo). Audinak 2,8V6 volt régebben, most sztem van nekik benya meg dízel v6-juk is 3lityiben.
Januárban 10esen ürömi kereszt után reggeli jégharmaton fenékbesandítottam egy Opelt. Lökös, mocitető, lámpák, homlokfal nyekk. Most lépésről-lépésre pótlom a lehullott cuccokat.
Addig is nagyon zöld vagyok.
Wad
hát a sáfrányra nem
hát a sáfrányra nem tippeltem volna az ziher, francia fronton nem vagyok jártas, inkább a német meg japán gépek hoznak lázba. de legalább a korát nagyjából belőttem :)
Amikor Renault-nál
Amikor Renault-nál dolgoztam, mesélték, hogy ezzel a modellel szerették volna betámadni a német limuzinpiacot, de valamiért nem sikerült. Nehéz volt hallgatni a főnökömet úgy, hogy ne röhögjek visítva :)
Persze, hogy csökkent.
Persze, hogy csökkent. Szlovákiában tankolok, literenként 11 ft-al olcsóbban. Határ mentén mindenki átjár.
Drasztikusan csökkent?Addig
Drasztikusan csökkent?Addig álljak Én fél lábon!