Dublinban a mérések 1997-es kezdete óta tavaly volt a legmagasabb a biciklisek száma: 2009-ben naponta átlagosan közel 7 ezren kerekeztek az ír fővárosban. Ez 2008-hoz képest 11,6 százalékos, 2004-hez képest 74 százalékos növekedést jelent - írja a The Times brit napilap online kiadása. A kerékpáros kultúra virágzását magáncégek és a városvezetés is igyekszik programokkal ösztönözni.
Dublin bringásbarát intézkedéseinek példáját más ír nagyvárosok is követték - írja a HVG. Galwayben például a városvezetés
- kerékpárutakat épít,
- a dublinihez hasonló ingyenkerékpár rendszert indítana be,
- a belvárosban pedig 30 kilométer/órás sebességkorlátozás bevezetését fontolgatja, ugyancsak fővárosi mintára.
Amszterdami mintára áprilisban nyílhat meg például a főváros első "parkolj és tusolj" (park and wash) szolgáltatása, mely elsősorban az alvóvárosokból két keréken ingázó munkavállalók kényelmét szolgálja. Az ingázók egy tárolóban hagyhatják biciklijüket, majd letusolhatnak, mielőtt munkába mennének. Mindez napi 1 euróba kerül majd.
És itt egy arizonai példa a park and wash rendszerre: video!












Igen ez így van. Nem rég
Igen ez így van. Nem rég volt nálunk az egyetemen(PTE) egy vendég tanár az egyik holland egyetemről. Hollandia biciklis infrakstrúktúrájáról tartott előadást. Őszintén mikor vége lett az előadásnak egyik szemem sírt a másik nevetett. Remélem egyszer mi is eljutunk arra a szintre ahol ők vannak :)
Most, hogy írtam a hozzászólásom eszembe jutott hírtelen egy példa, hogy mivel próbálták biztonságosabbá tenni a közlekedést a kocsikkal szemben (persze nem mindenhol): A két írányú utakon egy kis optika csalódást vezettek be, nincs meg a felező, ez álltal kissebbnek tűnik az út szélessége és jobban kell figyelniük a műanyagcsótányosoknak. Ez az ötlet nekem nagyon tetszik, itt is kilehetne próbálni :)
Most akkor költözzünk,
Most akkor költözzünk, vagy várjunk, hátha egyszer itt is...? :)
Én Dublinban élek és
Én Dublinban élek és néhány kiegészítés tennék a cikkhez, mert a pontatlanságok gyorsan terjednek:
1. Az "ingyenbicikli" nincs ingyen sajnos: tag-et, kártyát kell venni a használatához.
2. A "kerékpárút" alatt Dublinban az út szélére felfestett vörös színű félsávot értik, amelyek sajnos a Magyarországon is ismert gondok (kiálló csatornafedők, lyukak, kátyúk, bordák) miatt általában nem túl kényelmesek.
3. A 30 km/h-ás sebességkorlátozást meg fogják szűntetni júniustól, mert bebizonyosodott, hogy a belvárosi főútvonalakon egyszerűen lehetetlen betartatni. A bringásokat inkább az védi, hogy a szűk értelemben vett belváros (St. Stephen's Green környéke, Customs Quay, IFSC stb.) szinte csupa zsákutcából áll, ezért az átmenő forgalom nem zavarja a bringásokat.
A városvezetés hozott jó döntéseket, de sajnos maga a városnak a szerkezete olyan, hogy nem segíti a bringásokat egyenlőre. Arról nem beszélve, hogy a Dublin - noha kevesebb, mint 1 millió lakója van - nagyobb területen fekszik, mint Budapest!