Cikk a hírszerzőről:
http://www.hirszerzo.hu/cikk.budapest_figyelem_igy_kell_semmi_penzbol_zo...
"A világ legzöldebb városaként" is emlegetik a brazíliai Curitibát, amely az utóbbi évtizedekben az egyik leglátványosabb fejlődési utat járta be az amerikai kontinensen. Mindezt úgy, hogy Curitiba mindenkori polgármesterének egy dologból volt mindig sokkal kevesebb, mint amire szüksége lett volna: pénzből.












Mindez lehetséges egy olyan
Mindez lehetséges egy olyan városban, ahol az emberek jóléte fontosabb, a sok, jól kitömött zsebnél.
G®in
http://www.flickr.com/photos/grin000/ (Új)
http://www.flickr.com/photos/grin00/ (Régi)
http://www.imeem.com/grin00 (Mixek - DnB)
Ne álmodozzatok, mert
Ne álmodozzatok, mert nálunk nem lesz ilyen sose, ilyet ki kell érdemelni, nálunk még mindig a hatalomról álmodoznak és nem a népről, nemzetről.
ha például felbontanák az
ha például felbontanák az ilyen útelválasztó beton szigeteket, aminek semmi járda funkciója nincs, mennyi új zöldfelületet lehetne nyerni
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
Te nem értesz valamit, ma
Te nem értesz valamit, ma Budapesten egy valamivel lehet zöld területeket kapni, azzal, hogy a tömeg-kerékpár-gyalogoknak átadják a helyet az autó rovására. Pl egy sáv lenne mindenhol, a maradék lenne a busz sáv és a keró sáv, ha még marad a járdát is szélesíthetik, nem is beszélve arról, hogy a parkolási gondokat valahogy úgy megoldani, hogy tizedére csökkenteni a parkolóhelyek számát helyette kerékpártárolókat kirakni. És sok sok zöldeket ültetni az utak mentén.
Nem is beszélve arról, hogy a felszabaduló zöldek részén játszótereket létrehozni, fákat ültetni, az autós forgalmat szűkíteni mindenhol, a Hungárián belül meg kimondottan csak beléptetővel lehetne bejönni drága pénzért. A lámpák kedvezőek legyenek a bkvénak és a kerékpárosoknak is. És az autósoknak direkt ne, ez elriasztaná sőt egy forgalmi sávban a Hungárián és minden nagyobb úton nem lenne dugó, mert egy hét se kéne, hogy az emberek felismerjék autó az tiltott eszköz a városban.
Én ilyen várost képzelek el és szeretnék, de sokan csak a kicsinyes érdekeikkel vannak elfoglalva, "hát ő hogyan fog eljutni A-ból B-be, ha nem autóval?" De az nem számít, hogy mással is eltudna, sőt, csak lusta. És sokkal jobb lenne, ha az utak mentén nem az autók zaját kéne eltűrni, hanem a madárcsicsergést.
+1
+1
őőő...mit nem értek?
őőő...mit nem értek?
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
Csak azt, hogy ha út
Csak azt, hogy ha út közepén a beton elválasztók helyén zöld lenne mivel lenne jobb? Tetszetősebb, de az autósok ugyanúgy elmennek mellette és ugyanúgy szmog van és ugyanúgy élhetetlen lenne ez a város...
Azért írtam, hogy sokkal radikálisabb megoldásra van szükség.
Amúgy meg milyen már az, hogy nálunk telik egy metróépítésre, sőt háromra is, mert annyiszor drágább. Curitiban pedig nem és buszok végzik azt, amit metrónak kellene, és mégis pénz nélkül megoldották, csodás.
Természetesen tegyük hozzá, hogy ott minimális összegekért megcsinálták(3 nap alatt egy főút egy részéből sétálóutcát csináltak), az nálunk méreg drága lenne, megint a többszöröse a nyugati áraknál, mert a magyar munka erőt meg kell fizetni.
Hol kell megfizetni? Mert
Hol kell megfizetni? Mert itt, Magyarországon nem. Három műszak + három szombat = 80000 Ft...
Körülbelül ez a "megfizetés" ebben az országban. Csoda, hogy még valahogy elvegetál az egyszerű dolgozó állampolgár. Talán ha tényleg meg lenne fizetve, akkor lennének állami bevételek is, és jutna arra, amire kell. De így...
Iróniát nem érted:P De ha
Iróniát nem érted:P
De ha más szemmel nézzük tényleg meg van fizetve!!!
Hol lázzong, sztrájkol, forrong a nép?
Sehol csak otthon veri a számítógépét!
"Tetszettek volna forradalmat csinálni!"
Ismerős?!
ja ez persze így van. ez a
ja ez persze így van. ez a betonfeltörés csak egy kicsi ötlet volt, ami persze nem old meg mindent, de engem azért felvidítana a szürkeségben.
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
Tetszetősebb: máris
Tetszetősebb: máris jobb.
Kisebb aszfalt-, nagyobb zöldfelület: kevesebb "fűtő", nagyobb hűtőfelület- csökkenti a városi hősziget hatást.
Takaratlan felület, talaj: csökkenti az esővíz lefolyását, megtartja a nedvességet (egy részét legalább), a talaj "fertőtlenítő" funkcióját legalább részben be tudja tölteni, és a többi, és a többi.
Nekünk sem szabad abba a hibába esni, hogy a várost kizárólag közlekedési térnek fogjuk fel, akár a kerékpár primátusa mellett.
Másfelől a busz és a metró, avagy az azt felváltó rugalmasabb városi-elővárosi kötöttpályás közlekedési eszközök más és más funkciókat látnak el. A Transmillenio típusú közösségi közlekedési rendszerek alapvetően szükségmegoldások, amik a semminél (sokkal) jobbak, de egy jól tervezett, drágábban létrehozható (de hosszú távon általában olcsóbban és/vagy nagyobb kapacitásokkal, gyorsabban, üzembiztosabban üzemeltethető, intermodális kapcsolatokkal ellátott) rendszernél jóval kevésbé hatékonyak.
Ez 100ból egy lépés a
Ez 100ból egy lépés a legkisebb és a legelső.
Ami persze jó, de ne legyünk kicsinyesek álmodjunk nagyokat:D
Tényleg jobb lenne... nekem
Tényleg jobb lenne... nekem elhiheted, mert a Hungárian lakom és meglehetősen zajos. Madárcsicsergést én is szeretnék hallgatni az ablakból, de akkor ki kell költöznöm a zöldbe. El kell fogadni, hogy a város kényelmével együtt jár bizonyos kényelmetlenség is (zajártalom, piszkos levegő, stb.). Amit Te "mások kicsinyes érdekei"-nek titulálsz, az valószínűleg az ő oldaláról nézve napi probléma.
Ja értem, ha belelépsz a
Ja értem, ha belelépsz a kutyaszarba, akkor el kell fogadni, hogy a kutya szarik, vagy megtanítani, hogy hová szarjon.:D
Ne álmodozzatok, mert
Ne álmodozzatok, mert nálunk nem lesz ilyen sose, ilyet ki kell érdemelni, nálunk még mindig a hatalomról álmodoznak és nem a népről, nemzetről.
Magyarország mi vagyunk.
Az, aki szerinted a problémát okozza, a mai helyzetet fenntartja, nehogy azt hidd, hogy örül neki, és jónak tartja. "Én ...-nék, csak hát a nálam is hatalmasabb ember így, meg az ellenségem amúgy, és nekem is gondoskodnom kell a rám bízottakról, és ha más lenne a helyemen, az még rosszabb lenne, és hát úgysem lehet tisztességesen". Vagyis másokra mutogat. Ugyanúgy, mint te.
A közbizalom, a tisztesség és a fenntarthatóság nem a feddhetetlen milliárdos közbeszerzési eljárásnál kezdődik, hanem ott, amikor te nem kéred a távolsági buszon a félárú utat jegy nélkül. (Akkor sem, ha annak nincs következménye. Akkor sem, ha ezért le kell mondanod valamiről, amit úgy megvehettél volna.)
Jó, a végére kissé offba hajlottam.
És mi a lótúrót kéne
És mi a lótúrót kéne csinálnom, ki menni az utcára tüntetni? Következmény nuku, mert nem nekik/nekünk van a hatalom a kezünkben, hanem a milliárdosoknak, akiknek több vagyona van az irányít.
Alaposan elolvastad, amit
Alaposan elolvastad, amit írtam?
Az volt benne, hogy másokra mutogatsz, ahogy ők maguk is (valaki esetleg pont rád). Továbbra is ezt teszed! Még ha önmagában igaz is, amit állítasz.
Ha nem csupán egy költői kérdést akartál a fejemhez vágni, szívesen válaszolok rá (mondjuk ma már nem lesz tovább netem), de a hozzászólásod stílusából úgy tűnik, pusztán nevetségessé szándékoztál tenni.
Képzeld szoktam kérni
Képzeld szoktam kérni jegyet, blokkot, és még direkt egyszer ráküldtem a tszkóra a fogyasztóvédelmet is, mert lejárt szavatosságúak voltak a csokik.
Hát nevetségessé persze,
Az, aki szerinted a problémát okozza, a mai helyzetet fenntartja, nehogy azt hidd, hogy örül neki, és jónak tartja.
talán ezért, ne legyél ennyire naiv.
Nem az adminisztráció
Nem az adminisztráció (nyugta) meg a hivatal a lényeg, a teszkóban (ha betenném oda a lábam) is először a személyzetnek szólnék - hátha, és akkor egyszerűen és emberien megoldódott -, utána a vásárlók könyve, s csak utána a hatóság.
talán ezért, ne legyél ennyire naiv.
"A közpénz ellopásának megszüntetését vagy legalább megfékezését nehezíti azonban ezeken túl az is, hogy még azok a szereplők sem harcolnak ellene igazán, akik azt mondják, hogy elegük van belőle. "Rohadtul élik meg, és mindenki prüszköl. Szakmai fórumokon, baráti összejöveteleken szóba szokott kerülni ez a téma, és mindenkit zavar, hogy ilyenekben kell részt vennie. Márpedig 99 százalékban normális emberek vannak ebben az üzletben" - magyarázta egy informatikai cég korábbi vezetője, egy szintén ebben az ágazatban dolgozó forrásunk szerint pedig többen annyira megundorodtak a visszaélésektől, hogy inkább elmentek más területre dolgozni.
A prüszkölés közben azonban sokan azt is gondolják, hogy nincs más választásuk..."
(Ma is elloptak öntől néhány milliárdot, Origo, 2009. május 13.)
Lásd: nem tartja ő sem jónak a rendszert, csak ahhoz már messze nem elég fegyelmezett, hogy megtagadja magától az előnyeit (kimászni a melegvizes medencéből az usziban, mikor indulni kéne - ismerős?), ezért inkább hárítja a felelősséget (ez pedig a cikk folytatásában olvasható, túl hosszú lett volna az idézet, ha ideteszem).
Oldja meg valaki más, mondjuk mindannyian, pozíciónktól függetlenül.
Nem az adminisztráció
Nem az adminisztráció (nyugta) meg a hivatal a lényeg, a teszkóban (ha betenném oda a lábam) is először a személyzetnek szólnék - hátha, és akkor egyszerűen és emberien megoldódott -, utána a vásárlók könyve, s csak utána a hatóság.
Nekem csak a csoki kellett akkor, megettem és visszavittem, először visszaadták a papírt és mondták, hogy ez utoljára fordult elő, hogy a lejárt szavatosságút visszaveszik blokkal, papírral együtt. Aztán másnapra megint lejártra bukkantam, azt is megettem és visszavittem, erre a csajszi idegesen mondta, hogy nem veszik vissza, én meg fogtam magam és elmentem a fogyasztó védelemhez ott kaptam egy papírt, hogy kötelesek visszatéríteni a káromat és ellenőrzést is tartottak később, mondhatom utána egyetlen egy csoki se volt lejárva...
Amit elrontottam, hogy a vásárlók könyvébe be kellett volna írnom, de így is megoldódott a problémám, legalább jól laktam:D
És nem tartom visszásnak, hogy ezt csináltam, ha ők megkárosítják a vevőket, vagyis engem és téged és másokat, akkor károsuljanak ők is, biztos sok summát kellett befizetniük a hatóság felé. Mert utána elég rendesen rendbe kapták magukat:D
:-)
:-)
szép. * mindig van
szép.
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
"Lerner városvezetői ars
"Lerner városvezetői ars poeticája az volt, hogy ha valamit elterveztek, azt a lehető leggyorsabban meg is kell valósítani, így csinált sétálóutcát Curitiba egyik főútja egy részéből – mindössze egy hétvége alatt."
És nem is írtak ki erre közbeszerzési pályázatot?
Ott 1 polgármester van,
Ott 1 polgármester van, Budapesten 23+1. (van is egységes akarat:()
-------------------------------------------
Ha az élet megkínál citrommal, kérj hozzá egy Martinit.
"(Szintén megemlítendő,
"(Szintén megemlítendő, hogy majd’ negyven év alatt minden városvezető ugyanúgy a szívén viselte a programok továbbvitelét, tehát senki nem akart „csak azért is” valami teljesen másba kezdeni.)"
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
A rengeteg polgármester
A rengeteg polgármester pedig akadályozza, hogy a többi polgármester egyébként zseniális, a városi környezetet jobbá tevő, forradalmi ötletei megvalósuljanak.
Két adekvát közmondás is
Két adekvát közmondás is eszembe jutott:
1. Jó kifogás sose rossz.
2. Nem akarásnak nyögés a vége.
Olyan jó ilyenekről
Olyan jó ilyenekről olvasni!
Engem emlékeztet a bogotai videóra.
azért ami a biciklizést
azért ami a biciklizést illeteti, ez nem kimondottan paradicsom. A wikipedia szerint the city has approximately 62 miles of bike routes, used by around 30 thousand bikers daily. Tekintve, hogy a város a lakosság számát tekintve kb. Bp méretű, ez nem jobb arány az itteninél.
Az egy saját magad írod
Az egy saját magad írod oldal és minek bicikliút, ha 10 méter széles a járda:D?
kultúrember nem biciklizik
kultúrember nem biciklizik a járdán, bár ha tényleg ilyen szélesek, akkor abból nem szégyen lecsípni 2x1,5 m kerékpársávot. Egyébként a portugál nyelvű oldalon részletesebben kifejtik, hogy a meglévő bicikliút-hálózat elég gyász, a parkok között lehet vele kerekezni, de mindennapi munkába járásra alkalmatlan. Van valami movimento ami ez ellen küzd, rá kéne keresni.
http://pt.wikipedia.org/wiki/
http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Rua_xv_curitiba.jpg
Ilyen széles helyen igenis lehet a gyalogosok között kultúráltan biciklizni...
http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Curitiba_04_2006_03_RIT.jpg
Ez pedig egy ideális WOL+parkoló+buszsáv megoldás. A másfél sáv széles helyen tök jól lehet biciklizni, a parkoló autók sem veszélyeztetnek, és a busz (nálunk villamos) is zavartalanul közlekedhetne. El tudnám képzelni az Alkotást is ilyenformán.
Az más kérdés, hogy nem
Az más kérdés, hogy nem abba az irányba mozdultak el, de így is nagyon jó, hogy 1 park volt és abból 30 parkot csináltak stb...
Nem tudom, hol mennél, ha csak egy sáv lenne a Rákóczi úton az is az autósoknak, a többi meg járda!
nem kérdés, hogy az úton
nem kérdés, hogy az úton :)
ebben teljesen igazad van,
ebben teljesen igazad van, csak más a szempont.
Bár én imádok biciklivel közlekedni, nem szívesen erőltetem rá másra. Ha az autósok nem kerékpárra, hanem gyalogos közlekedésre állnának rá, én már attól is boldog lennék. Nekem már elég lenne. :)
gida
itt van egy másik
itt van egy másik ismertető Curitibáról, ami megerősíti meg ki is bővíti a cikkben szereplőket. Tényleg kemény a hely :)
http://www.integratorforum.hu/hk-mainmenu-19/autetaz-nkh-lapja-leftmenu-...
ez mekkkora!! „Mindig is
ez mekkkora!!
„Mindig is azt mondtam: az autók olyanok, mint az anyósunk: jó kapcsolatban kell lenni velük, de nem szabad, hogy ők irányítsák az életünket.” :D:D /a videóból/
„complexity sellers” ... :O
birkákat az ordító fűnyírógépek helyett!! :D
szemétért élelmiszert!
tiéd lesz a ház, magadnak építed (ezzel kapcs. vagyok a legszkeptikusabb, h működne Mo-on)
hihetetlen ötletek...
merjünk nagyot álmodni!
Zseniális! Mindig is
Zseniális!
Mindig is tetszettek a költséghatékony megoldások.
leselejtezett, de még működő PC-kkel tanfolyam a rászorulóknak,
szemétválogató üzem, ahol képzettlenek is dolgozhatnak,
szemétszedés ösztönzése, folyóból kihalászott szemétért jutalom. döbbenet. Valamit valamiért.
Milyen apró kis dolgok és mekkora hatás.
Itthonra el lehetne még képzelni:
Kutyaszarért jutalom --> a begyűjtött kutyagumiból biogázt termelni.
Minden 10 kimerült szárazelemért egy újratölthető aksi.
----------------------------------------
Kék-fehér Simplon outi. Hidegben ERRŐL tuti megismertek. :)
mondjuk én ezt a jutalom
mondjuk én ezt a jutalom dolgot pont nem annyira értem. mert oké, tegyük a népet érdekeltté a dologban. de mi van, ha kiapad a mikulás puttony?
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
Itt olyasmire gondoltam, ami
Itt olyasmire gondoltam, ami egyensúlyban van a begyűjtött kutyagumi által hozott haszonnal. Így nem merül ki a puttony.
A kutyagumi itt szimbolikus is, sok mindent be lehet oda helyettesíteni.
----------------------------------------
Kék-fehér Simplon outi. Hidegben ERRŐL tuti megismertek. :)
A tervező, Jamie Lerner a
A tervező, Jamie Lerner a TED konferencián is mesélt az egészről. Elkezdtem fordítani, de idő hiányában nem fejeztem be. Angolul beszél, de van pár felirat is, ha valakinek kell. Jófej a fickó.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/jaime_lerner_sings_of_the_city.html
csíra