Sziasztok!
Ezt a félévet Dublinban töltöm és éppen ma vettem részt
a hosszú évek óta ismét megrendezett Dublin Critical Mass-on.
Sok dolog jutott az eszembe és úgy gondoltam, hogy ez a
legalkalmasabb hely arra, hogy megosszam veletek.
Először is pár szó Dublinról.
Az ír főváros másfél millió lakosa valószínűleg nem is tudja, hogy milyen
biciklibarát városban is él igazából. A budapesthez szokott bringás csak
kapkodja a fejét a sok bringasáv (szélső sávban!) és bringaút (külön a
gyalogoktól!) láttán. A lámpás kereszteződések nagy részénél van egy két
méteres szakasz a bringák számára a kocsik előtt, sőt az is gyakori, hogy
az aszfaltból pirossal kiemelt egyenesen haladó bringasáv a kanyarodó és
az egyenesen haladó sáv *között* halad, azért, hogy az egyszeri bringásnak
ne kelljen leszállnia a kereszteződésben. Mindezek mellett az ír sofőrök
-- bár elég rosszul vezetnek -- igyekeznek maximálisan elkerülni a
bicajjal közlekedőket. Nem véletlenül: az ír KRESZ szerint ha autós
ütközik bicajossal -- még ha a biciklis is volt a hibás(!!!) -- a sofőr a
hibás. Így meglehetősen olajozottan lehet befelé haladni a külvárosból a
városközpontba. Az otthoni egysebeségesemnél kétszer nehezebb és két és félszer
szélesebb gumival rendelkező Raleigh pusztulattal röhögve ott vagyok bárhol
a városban egy fél órán belül. Röviden összefoglalva: a város bicajos
infrastruktúrája Budapesttel összehasonlítva egészen kiváló. (Amszterdam
és Koppenhága egyfelől nem ér, másfelől ott még nem voltam, így nem
tudom összehasonlítani.)
Ehhez képest meglepő, hogy milyen kevesen bicajoznak. Sokat elárul, hogy
leggyakrabban az alábbi bringásokat lehet látni:
(a) űrruhás-carbonvázas-száguldozós
(b) fitt-nagymami-vagy-nagypapi
(c) susogósgatyás-tipikus-lecsúszott-ír
(d) elkésett-szakadtabb-diák (főleg egyetemek környékén)
A Pesten már átlagosnak számító, "semilyen", A-ból B-be közlekedő bringásokból
alig látni néhányat mutatóba. Nem véletlen, hogy nincs is dublini CycleChic.
Akkor pár szó a CM-ről. Talán 2006-ban volt utoljára felvonulás a városban, de
a pletykák szerint egy kicsit erőszakosra vették a figurát, így az erőteljes
rendőri rosszallás (és néhány, a yardon töltött óra) miatt a korábbi szervezők
felhagytak a felvonulósdival. A mostani Mass-t néhány fiatal, elsőéves
egyetemista szervezte a Trinityről, gyakorlatilag az utolsó pillanatban.
Éppen, hogy ki tudták ragasztani pár matrciát egy nappal péntek előtt, így
az olyanok is, akik a Guiness 250-ik születésnapja miatt meglehetősen
el voltak fáradva, értesülhettek az eseményről -- miközben a bringájuk
sehogy sem akart egyensúlyba kerülni.
Így a pénteki napon, nem meglepő módon kb. ha 40 ember gyülekezett a St.
Stephen's Green egyik oldalán. Az esemény kúlság-faktoráról sokat elmond
a tény, hogy a dublini futárok a park másik oldalán söröztek meg füveztek
és egyikük sem csatlakozott. Amit meg is tudok érteni. Igazából mosolyogva
tekertem végig, mert néha azt éreztem, hogy több olyan bringás van az úton
aki nem vesz részt a menetben (pl. mert az ellenkező irányba megy) mint aki
velünk teker. A szervezettségről sokat elmond, hogy általában az épp
aktuális pirosnál találták ki a következő 50 métert.
De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy mit is kezdjenek magukkal. Én arra gondoltam, hogy ha már itt vagyok csináljak valami hasznosat is: segítek nekik szervezni ahol tudok. Pl. az egyetem környékét meg tudom szórni plakáttal meg matricával, ez nem is volt kérdés. Azonban a már fent leírt infrastrukturális helyzett miatt azt hiszem, hogy Dublinban esélye sincs egy "biciklizhetőbb várost követelő" megmozdulásnak -- éppen azért mert a város biciklizhető. Így valószínűleg a bicajozás kúlságát kéne kihangsúlyozni valahogy a további menetek során, csak a kérdés az, hogy hogyan?
Van erre bárkinek bármi ötlete, tanácsa? Hogy is indult itthon a CM? Csináljunk Dublin Cycle Chicet? Vagy csak simán hőbörögjünk egy kört aztán lesz ahogy lesz? (Olyan aranyosak az írek, már azt tervezték, hogy majd ha többen lesznek akkor lesznek emberek a kereszteződésekbe kiosztva, hogy megfogják a forgalmat, hogy a tömeg tudjon együtt haladni. 1, nem a legjobb ötlet ilyesmivel ingerelni a Garda-t 2, ha elég sokan vagyunk, úgysem fog meg egy kereszteződés -- lásd: illegál cm)













Hajrá:D És hányan
Hajrá:D
És hányan bringáznak ott %-okban?
Szerintem a neten lehetne
Szerintem a neten lehetne jól hirdetni, hogy milyen kúl a bringázás. Videók, weblapok. Meg a Dublin Cycle Chic. Kb úgy kéne hirdetni, mint itthon a "Bringázz a munkába" dolgot. Talán még matricával és plakáttal is el lehetne érni valamit, csak frappáns szöveg kell hozzá meg megható kép.
Csak azt nem értem, hogy miért van ott ennyire kiépítve a bringás infra és a KRESZ, ha alig tekernek.
__________
Jazzműhely
Előrelátóak. Illetve ha
Előrelátóak.
Illetve ha van infrastruktúra, az emberek azt előbb-utóbb használni is fogják.
IPG
Kék Torino outi, Pesten vagy vidéken, sárga bandázzsal, komfort fékkarokkal, Symmetricekkel :o)
Az igaz. Fordított a
Az igaz. Fordított a helyzet mint itthon :)
__________
Jazzműhely
Irtójó, hogy megírtad,
Irtójó, hogy megírtad, és csak azért nem utálom magam most, mert te már jobban látod, mint én három hét alatt.
Amúgy amit meg én láttam még, és ezt anno valami kommentbe le is írtam már, hogy nagyon kúl a kukásmellény és minden fényvisszaverő hordása. Szóval aki bringázik, az nagyon vigyáz magára még pluszban.
Ja, és nem most indult el a kölcsönbringa dolog? Amikor eljöttem láttam plakátokat, mindenféle híres szoborral reklámoztak, meg egy-két helyen már be volt építve a dokkoló.
---------------------------------------
ha ideírom, hogy lila ffi outi peugeot kék kiegészítőkkel akkor fogtok látni ám?
Valahonnan olyasmi rémlik,
Valahonnan olyasmi rémlik, hogy épp egy ír város(nem is éppen nagy) világviszonylatban is kiemelkedő wcreisautóvaljárás tekintetében...nem tudom most pontosan felidézni, de ez azért sokat elmond.
Nem lehet, h túl kicsi a népsűrűség, és így mindenki elfér, akkor is ha épp 10m^2-t foglal?
Btw. a helyzet Egerben is hasonló(na nem konkrétan infrastrukturálisan, hanem biciklizhetőség szempontjából), bár javul (azaz 1re többen élnek is a lehetőséggel).
Csak itt hiányoznak az olyan szabályok, amik alapján _mindenki_ figyelne is az emberre (azzal együtt, hogy a túlnyomó többség kiemelkedően korrekt- viszont aki nem (jobbára figyelmetlenségből, nem pedig bunkóságból), az -részben pont emiatt is- sokkal jobban tud fájni).
Áprilisban eltöltöttem
Áprilisban eltöltöttem egy hetet Belfastban. Hasonlóak a tapasztalataim. Nagyon kevesen bringáznak, az autó mindent visz mint közlekedési eszköz. Egy-két fanatikus, illetve a hétvégén túrázók nyomják csak. Ebben nyilván szerepet játszik az állandóan szeles, változékony idő meg belfasti kisebb nagyobb dombok.
Belfast
érdekes én nyáron nagyon
érdekes én nyáron nagyon sok bringást láttam dublinban. de a futárok tényleg csak söröznek.
------------------------------
http://varoskepp.blog.hu
http://hetibeton.blog.hu
(bocs nincs ekezetem) 18
(bocs nincs ekezetem)
18 honapja bringazom Dublinban es azert azt mondanam hogy menj ki delutan 5kor es fogsz latni eleg sok bringast, ugyanis az irodasok reggel bemennek este hazamennek vele ezert napkozben nem latni oket az utakon ugyanugy ingaznak mint az autosok es ugyanugy van bringas dugo is a lampaknal delutan.
Amugy tenyleg mindenkin van kukas melleny meg ha lampaja nincs is.
A vezetok tenyleg jobban figyelnek rendesebbek, kb felevente van olyan durvasag mint otthon volt napi 3...
En meloztam ezert nem tudtam menni de a szorast jelzi hogy azert tudtam rola :)
Igen most indult a bringakolcsonzos dolog, hat en meg varom hogy ide is elerjenek egy allomassal akkor majd benevezek 150 euro kaucio egy evre + 10 euro eves dij utana elso fel ora ingyenes ami eleg Dublin keresztulbringazasahoz ha a belso reszt vesszuk (kivil mar semmi sincs, allomas sem pl :) ) utana 50 cent a 2. fel ora tovabb nem tudom :)
Attol hogy 40-en voltatok meg NAGYOK VOLTATOK ! :)
Ja igen itt jan 1-e ota az allam visszaadja az afat ha munkababringazashoz veszel bicot.
Raggmeg
Le Chef of
Szabad Só Cycling Team
szia! én éltem már egy
szia!
én éltem már egy évet Dublinban, most Trinitys diák vagyok a következő négy évig.Otthon a cm-en 2006 v 2007 óta vok szervező
kevés hozzáfűzni valóm van, tök jó hogy beszámoltál, speckó én sem tudtam a cm-ről itt.én még nem szereztem magamnak gépet, majd Gardai aukción veszek.
Talán csa annyi, hogy itt elképesztően sok a fixi, és valami gyöngyör nézni egy-kettőt, majd posztolot képet.
dana
P.S.:ma végre tekertem ,egy hete először
Tekerd!
Ezzel a Gardai aukcióval
Ezzel a Gardai aukcióval felkeltetted az érdeklődésem. Mikor és hol is van ez pontosan? :)
@mindenki_aki_perpill_dublinb
@mindenki_aki_perpill_dublinban_van:
Kicsit meglepődtem, hogy mindjárt legalább ketten is vagytok akik egyfelől most is dublinban bringáznak másfelől olvassátok is a cm-et. Akkor az van, hogy:
1, itt van a dublini cm levlistája:
http://groups.google.com/group/dublin-critical-mass
2, itt van pár kép a péntek délutánról:
http://www.flickr.com/groups/1205127@N24/pool/
3, ha minden igaz, október 7.én délután lesz ilyen szervezői gyűlés a Seomra Spraoi-ban. Az időpontot még nem tudom, de ha tudok biztosat, majd megírom.
Rakjátok neki és amint van érdemleges info, jelentkezek megint.
k
szuper beszámoló és
szuper beszámoló és köszi! hol a második rész? :)
találtam én ír cycle chic félét de tény h nem dublini:
http://www.cyclechic.org/
ebből látszik, milyen kitekert helyzet a pesti. a normális, hogy az egyszerű városlakó autóról álmodik, és ne is bántsuk szegényt, de a város meg a segge alá tolja a bringás infrát és könyörög h lécci bringázz már mer az mindenkinek jó lesz.
(emlékezzünk Mikaelre, aszonta a koppenhágaiak nem kötődnek a bringájukhoz jobban mint a porszívójukhoz, de hát ez a legkönnyebb közlekedés.)
hát pesten nem ez van.
"Vagy csak simán
"Vagy csak simán hőbörögjünk egy kört"
A CM nem a hőbörgésről szól, amihez "majd jól kitalálunk egy indokot".
Ugyanígy a kártékony módon viselkedő egyéneket (kivilágítatlan szlalomkirályok, kerékpárúton parkolók) nem károkozással ("maj' jól bemosok neki/összekarcolom") kell büntetni.
A kerékpár egy közlekedési eszköz, előnye az autózással szemben a nagyobb tömegsűrüség (kissebb dugó), az egészséges testmozgás és a kevesebb károsanyag-kibocsájtás.
Az autózásnak is van indoka és létjogosultsága (pl. eldugott vidéki helyszínekre zsonglőr-fellépésre eljutni nem kevés eszközzel/ruhával egyetemben, vagy pl. az összes gázos/vízszerelő/szobafestő).
A globális felmelegedés, az elhízás és a dugók és a szmog miatt azonban igenis létező kényszer, hogy megpróbáljunk élhetőbb várost teremteni többek között a használható, lehetőleg elektromos tömegközlekedés és a kerékpározás preferálásával, ha az autóhasználatot csak a "kényelem" (dugóban ácsorgás) "indokolná".
A CM -szerintem- az a mozgalom, ami a kerékpározás magasabb részarányát hátráltató politikusi/váriosvezetői hozzáállás ellen, de elsősorban konkrét javaslatok megvalósulása _mellett_ kiálló mozgalom.
Ha az adott városban már sokan tekernek és megvan az infrastruktúra, nem biztos hogy azonos módszerekkel kell megpróbálni a CM-szervezést.
Ha valaki irakban jól érezte magát a páncélosában a bajtársakkal, nem biztos hogy Budapestre érve meg kell szerverni egy jó kis háborút, mert nekei az annyira tetszett irakban. Karikatúra, de remélem rávilágít a mondandóra.
Az elmondottak alapján a dublini CM-nek a kerékpározás előnyeit, és a vele elérhető célokat (egészséges testmozgás, tisztább levegő, kevesebb dugó) kellene zászlajára tűzni és valahogy megszólítani a középosztályt (kerékpározni autó helyett nem (csak) "csóróság", hanem tudatos, előremutató, egészséges, környezetvédő döntés.
Budapesten évek óta szinte csak leépül és drágul a tömegközlekedés és dugó van. Ilyenkor elég hangsúlyozni hogy kerékpárral kényelmesebb (tolakodás- és hugyszagmentes) és gyorsabb a kerékpározás, máris többen váltanak. A kerákpárutak sokszor szűkek, kivilágítatlanok, bokorral telik, gödrösek, rázókövesek, az igért/behazudott kerékpárutat lehúzzák a tervekről. Ilyen helyzetben elég a szikra (szórólapozás) és jönnek az emberek. A futárok körében kialakult egy elég mokány egy társaság és stílus, ezért a fiatalság körében igen könnyű tálalni hogy "csatlakozz a menő csapathoz". Buda ugyan dimbesdombos, de a városközpontnak tekinthető részek és egész Pest lapos.
Dublinban nem biztos, hogy ennyire előkészített talaja lenne egy CM-féle mozgalomnak, de a leírtak alapján (rengeteg kerékpáros infrastruktúra és kultúra) ez nem is biztos hogy baj... :)