Az elmúlt hetet szülővárosomban, Debrecenben töltöttem, és nagyon kikívánkoznak belőlem az alábbiak. Nagyjából önterápiás célzattal írok, de hátha valaki megmondja miért van az, ami, és hogyan lehetne más.
Debrecenben rengeteg a járdázó, számomra érthetetlen okból. A város útjai, eltekintve a nagyobb, egyenes "városi autópályáktól", kis forgalmúak. Van járdára hányt sárga csíkos bringaút pirosra festve, belekódolt bringás-gyalogos konfliktussal (pl a MODEM előtt), de a nagy gáz az hogy az álmos kicsi utcákban, kb ahol 10 percenként megy el egy autó, is járdáznak. Többnyire fiatal srácok, teszkós montikon. Habozás nélkül lecsöngetik a gyalogost.
Nem tudom miért. Mentem úton bringával, a bringa egy gyerekkorból megmaradt, tesómmal közös Schwinn, rücskös, ballonos gumikkal, majdnem egyenes ülést adó geometriával, rejtély minek szánták a tervezők, ha megveszek akkor se tudok rajta 25 kphnál többet kitekerni. Autósok udvariasak, végig biztonságban éreztem magamat, ahol nem fértek el mellettem ott kivárták. Senki nem dudált, anyázott.
Sok a régi vágású bringás, kontrás őslényeken, vagy camping bicajon, hátul hatalmas műanyagládával, ilyesmik. Szép nyugisan tekernek a forgalomban, szóval az autósok megszokták őket. Akkor hogy van az, hogy ők tudják hogy kell normálisan biciklizni, a teszkósmontis lakótelepi DH-sok meg nem? Ez valami generációs szakadék, vagy régen a suliban tanították?












hát szerintem anyi csak
hát szerintem anyi csak hogy ők(a dirt és street bicajosok) áttéele iszonyat sz@r... aszem elől is 20as van max..(én nemtom nekem igaz dirt re szánt bicajvan de a lábam megdöglene ezért nem a rendszeres van hanem 12es hátul elől aszem 20+os...) és hát rendszerint fékek sincsenek rajta...(amin lesek nem is kicsit...) szóval fiatalság bohoság és eszméletlen hülyeség!(Megjegyzem én úton tekerek! járdán max ha már az úton sem lehet elférni biztonságosan vagy zebra előt...))
Figyelem! a komment íroja nem tud írni és hatalmas kocka! az esetendő félreértésekért és konfigtusokért énkérekelnézést!
Azt hittem ez csak felénk
Azt hittem ez csak felénk divat. Nem mintha megnyugtattál volna, de itt is hasonló a helyzet.
Ott tekernek a járdán a khm városi betyárok DH utánzatú közlekedésre alkalmatlan cangákkal ahol simán mehetnének az úton mivel a forgalom gyakorlatilag nulla.
De nem ők a járdán ahol lekényszerítik az idős bevásárlásból jövő vagy épp tartó néniket.
Gyalázat.
Azt is elmagyarázhatná nekem valaki, hogy pl miért használnak csapatos közlekedés céljából jump, dirt bicajokat mikor egyáltalán nem tudnak és nem is gyakorolnak kunsztokat. Semmi másra nem használják csak úgy 2 kilométeres körzeten belüli gyülekező helyről gyülekező helyre való ""közlekedésre"".
Amúgy nagyon muris látni, hogy tekerés közben a térdükkel folyamatosan állon verik magukat :). Talán ha emelnének az ülés magasságon.
üdv WhiteCat
Amúgy nagyon muris látni,
Amúgy nagyon muris látni, hogy tekerés közben a térdükkel folyamatosan állon verik magukat :). Talán ha emelnének az ülés magasságon.
Amúgy nagyon muris érezni, ahogy egy leérkezés után az égbe húzott nyereg herén vág miközben térdből rugózol, hogy tompíts. :) Talán ezek a specifikációk nem véletlenül, divatból vannak így.
Nem lehet leereszteni
Nem lehet leereszteni mielőtt nekiindulnak?
Amúgy a lakótelepi DH-s megfogalmazás nem a DH-sok ellen irányult. Olyanokra akartam utalni, akik vettek egy teszkós összteleszkópos bicajt, és a panelek között randalíroznak a járdán. Ezek a bringák természetesen tökéletesen alkalmatlanok DH-zásra (kivéve a hagyományos japán szakágat, a kamikaze DH-t), szóval azok se DH-sok akik rajta ülnek. Szóval most ez nem DH-s basztatásnak volt szánva, inkább a DH életérzés-imitátorok ellen.
értem én amúgy. :)
értem én amúgy. :)
Nem lehet, lefűrészelik az
Nem lehet, lefűrészelik az üléscsövet.
----------------------------------
Valamint autómentes településeket!
egyébként sokszor igen,
egyébként sokszor igen, felesleges súly.
meg egy 30-35centis nyeregcsövet a 12-14"os vázból kihúzva se lesz tekerhetően magas az üléspozíció.
Nekem is van két elméletem
Nekem is van két elméletem erről:
1. Sokan úgy vesznek biciklit a gyereknek ajándékba, hogy fogalmuk sincs, mi annak a "rendeltetése". Azt mondják, hú ezen jó sok teleszkóp van, biztos kényelmes lesz. És megveszik, a csemete, aki kapja sincs igazán tisztában vele, hogy az nem teljesen aszfaltra való, azzal megy jobbra-balra a lakótelepen.
2. Amikor a gyerek biciklit kér, látja milyen van a haveroknak, hú a Balázsnak is ilyen van, és olyat kér. Aztán lásd az első pontot.
Twisztelek a kivételnek... :)
Védd magad!
----------------------------------------
Kék-fehér Simplon outi.
Miféle leérkezésről
Miféle leérkezésről beszélsz? Egyenes aszfaltozott járdán kb 10-15 kilométeres sebességgel haladnak a másik gyülekező pontig. Egy millimétert sem emelkednek el a járda aszfaltjától max ha kátyúba gurul a kerék. Persze a DH sisak a fejükön és verik a térdükkel az állukat :)
Mondtam semmi másra nem használják mint, hogy időnként átgurulnak egy másik helyre mindezt egy kb 2 kilométeres körön belül.
Xal nincs semmiféle leérkezés mert ahhoz előbb fel is kéne ugratniuk. Na ezt meg nem tudják és nem is gyakorolják. És igen se fék se világítás se semmi. Ezek 13-17 év közti suttyók. Valahol a szülők felelőssége is, hogy milyen bicajjal teker a gyerek. Én biztos nem vennék a fiamnak a célnak alkalmatlan kerékpárt. Kivéve ha komolyan gondolja, hogy DIRT-ezni akar sport célból és van is akitől tanuljon. Még ekkor is kapna közlekedési célból egy másik mondjuk MTB bicajt. Azért MTB-t mert pl egy cross túl nagy lenne még neki a 140 centis magasságához.
üdv WhiteCat
honnan tudod, hogy nem űzik
honnan tudod, hogy nem űzik a sportot? egész nap követed?
mellesleg én is szoktam a Deákon ülni, vagy csak kószálni a városban DH géppel.
Még annyit, hogy a
Még annyit, hogy a bejegyzést nem (csak) azért írtam, hogy az érintett járdázókat kibeszéljem, bár az se rossz dolog. Tágabb értelemben érdekelne, hogy miért csinálják, amit. Nekik is rossz (kutya balesetveszélyes), gyalogosoknak is rossz. Baleseti sebészeknek jó :-P
Nagyjából a következő a hipotézisem. Van egy bringás kultúra, ebben kb benne van az hogy hogyan kell bicajjal közlekedni. Valaha volt ilyen Mo-n, a mostani ötvenes korosztály még őrzi. Aztán jött az autó mint státusszimbólum/vágy tárgya/élet alaptartozéka, és valahogy elsikkadt a bringázás. Azt gondolom hogy ezzel megszakadt a kultúra folytonossága: honnan látta volna a gyerek, hogy hogyan kell bringával közlekedni, amikor apunak az volt a legnagyobb gondja hogy hogyan cserélje a Ladát Suzukira? A bringa visszaszorult a gyerekkor játékszerévé.
Aztán visszajött, kb az utóbbi 5-10 évben. Egyre többen bringáznak, vidéken is. A gond az, hogy a kultúra elsikkadt, nincs kitől megtanulni. A Campingen tekerő kőművesbácsi nem minta a fiataloknak, más meg nincs. Bp-en legalább voltak futárok, szóval lehetett látni olyan bringásokat az úton, akik potenciális szerepmodellek, volt mivel azonosulni.
Szóval nem gondolom hogy a járdázók szükségképpen bunkók és rosszindulatúak, csak senki nem mondta el nekik hogy mást is hasznos tudni, mint hogy hogyan nem esel el a bringával.
Azt gondolom hogy ezek a dolgok szépen vissza fognak jönni, de jó lenne valahogy meggyorsítani, értelmesen megszólítani a járdázókat. Egyelőre fogalmam sincs, hogyan.
Plusz szerintem sokak
Plusz szerintem sokak szemében a bicikli nem az autó, hanem a gyaloglás(/BKV) alternatívája, így mivel a gyalogos a járdán megy, a biciklis is. Hiszen a biciklis is gyalogos lehet 2 mp alatt. Gondolom ez számukra így logikus.
Biciklivel az a baj, hogy járdára túl gyors, aszfaltra túl lassú (ha valaki csak 10-15 km/h-val csorog, az tényleg nem túl gyors az autók közt), így inkább járdán megy, ott jobban biztonságban érzi magát.
--
Le a lusta bringgásokkal! Ha nem akarsz BKV-zni, állj meg a pirosnál!
Szerintem teljesen igazad
Szerintem teljesen igazad van. Kiskorában apuci-anyuci nem engedi a gyereket a "zúttestre". Utána meg mikor már egyedül / barátokkal kerékpározik, annyira rögzül benne a járdázás, hogy magától nem megy le.
Optimizmusra ad okot, hogy járdán biciklizni rossz, úton meg jó: aki tehát régóta csinálja, átszokik az útra szépen lassan.
Legutóbb a 8 éves fiammal bicikliztem Budapesten, néhol nagy forgalmú, meg párhuzamos közlekedésű utakon, és kétségeim támadtak, hogy biztosan jól teszem-e. Aztán meggyőztem magam, hogy a biciklinek mindenképpen az úton a helye (kivéve főútvonalon 12 év alatt), és jobb ha ezt tanulja meg.
Még egyszer: nagyon jó a meglátásod, ez a "megszakadás" szerintem is így történhetett.
Ó hát a kontinuitás
Ó hát a kontinuitás hiánya a fröccsfogyasztástól az udvarlásig, a kertműveléstől a barkácsolásig mindenhol tetten érhető.
Nem tudom, a megszólítandók miből tájékozódnak. Gondolom filmek, szappanoperák, képregények, klipek adják az alapot és nem a szülők pláne az iskola.
Én a múlt héten tekertem
Én a múlt héten tekertem át kétszer Székesfehérváron. Utána én is majdnem tollat ragadtam. Ott ugyanis az embereket a járdára szoktatják. Mindenhol, még néhány kisutcában is ki van rakva a bringázni tilos tábla. Egyetlen, általam felfedezett nem a járdán kanyargó bringaút a 8-as fóut mellett megy, de azon jobban féltem mint pesten a gyorsforgalmi felüljárókon. De ami a legundorítóbb volt számomra az az, hogy volt pár állítólagos bicajút, ami nem volt felosztva, piktogramm alig és az átkelőkön csak zebra és gyaloglámpa. A helyi autósok itt nekem is megáltak, de egy pestről letévedt vérbeli vezető (sajnos jogosan) nem hiszem hogy megadná az elsőbbséget. Nem beszélve arról, hogy táblákat nem lehetett látni, igy el is tévedtem volna, ha nem megyek inkább az utakon. És a szörnyű, hogy azt láttam, itt ez a természetes: a biciklis a járdán teker. Persze megg kell, hogy valjam annak ellenére, hogy én nem ezt tettem senki nem dudált le, még akkor se, ha jól láthatóan ott volt mellettem a bringaútnak nevezett valami, beengedtek, ha sávot akartam váltani és még akkor semm volt se anyázás, se később kövér gáz, amikor a zöldre indulás pollanatában levertem az első lámpám én eltertott egy darabig, mig megtaláltam. Azért is nem foglalkoztam vele, mert talán, ha Pest megembereli magát követik más városok is, de ha vidéken ilyen körülményekre szoktatják az embereket nem tudom hogy kérhetjük majd számon a szabályos és egyenrangú közlekedést. (mármint vidéki nagyvárosokban, mert máshol teljesen normális, hogy az ember az úton teker, vagy épp tolja a biciklijét, de ha kissé megnő a lélekszám már mindenki azt gondolja csak autóval lehet az úttesten közlekedni.
Székesfehérvár tényleg
Székesfehérvár tényleg szar város. Bicikliseknek érdemes elkerülni, ha csak lehet. 80 centi széles düledező "járdára" festett bicikliút, minden úttesten kerékpárral behajtani tilos tábla.
Most Sopronban vagyok, ugyanolyan szar minden: körforgalmak előtt kiteszik a biciklizni tilos táblát, aminek hatására az öreg néni tolja a járdán, majd a körforgalmat elhagyva, a lehajtóban, a lehető legbeláthatatlanabb helyen száll föl a biciklijére. Mindezt egy 2×1 sávos kisvárosi utcában, ahol simán lehetne az úton tekerni. Túlszabályozás, értelmetlen táblák és bicikliutak.
Ha ezeket a vidéki városokat látom, Budapest már mindjárt bringabarátnak tűnik. Ott legalább csak néhány soksávos útról tiltanak ki.
És akkor még nem láttad a
És akkor még nem láttad a tervezett "fejlesztéseket"...
---
http://htmmblog.enba.hu/
máshol teljesen normális,
máshol teljesen normális, hogy az ember az úton teker
mert máshol általában nincs járda ;)
Errefelé nem az
Errefelé nem az életkortól függ, mindenféle korosztályt látok járdázni. Néhány napja pl egy nyugdíjast láttam anyázni, mert egy másik nyugdíjas nem elég fürgén ugrott félre előle a járdán. De az biztos, hogy nem nagyon van kitől vagy honnan tanulni a kerékpáros közlekedést. Sokszor nem értem, hogy ehhez minek a bicikli, mert gyalog gyorsabban haladnának. Esetleg fel lehetne fújni az ilyen szempontból veszélyeztetett járdákra, hogy "Ha elmúltál 12, az úton biciklizz!" vagy ilyesmit.
----------------------------------
Valamint autómentes településeket!
üdv, debreceni vagyok és
üdv, debreceni vagyok és "régi vágású" kerekes... volt már (majdnem) mindenféle gépem, most egy schwinn 28-as kontrással közlekedek és az a tapasztalatom, hogy kevesen tekernek az úttesten. kialakult egy ilyen sztereotípia, hogy az autósok nem vigyáznak a kerékpárosokra. félnek az útra menni, ezért járdáznak, zebráznak.
általános iskolában lehetne tananyag a "biztonságos városi közlekedés"!!!
én nem tanultam suliban hogy kell közlekedni (volt ugyan szakkör, de komolytalan volt. bójákat kerülgetni, ilyesmi), "felnőtt" koromra kialakult bennem. a KRESZ pedig ajánlott olvasmány mindenkinek
Amíg a kerékpárosokat
Amíg a kerékpárosokat azzal az érvvel tüntetik el az úttestről, hogy ott tekerni veszélyes, a járdára húzott kerékpárúton meg korszerű és biztonságos (ez történik!), addig az emberek nagy része a járdán fog menni. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a ki nem táblázott, vagy rosszul kitáblázott és esetleg megkopott piktogramú kerékpárút kinézetre sem, de jogilag semmiképp sem különbözik a járdától, végképp nincs mit csodálni.
Jártam én is Debrecenben, sok egyirányú utca, merci-tábla fogadott, kevés bicikliút, és relatíve nem túl sok tekerő, viszont aki biciklizett, az is a járdán. (ketten biztos nem, egy budapesti bringás, és Én :))
Képek szöveggel:
http://picasaweb.google.com/imre.csullog/DebreceniBarangolas
olvasói levél Debrecenből
olvasói levél Debrecenből (+ a hozzászólások)
Ez szemétség volt,
Ez szemétség volt, elkezdtem olvasni őket :)
----------------------------------
Valamint autómentes településeket!
Bocs :)
Bocs :)
Streeteseknek sztem elöl 32
Streeteseknek sztem elöl 32 környéki, szóval standard montis közepes lánctányér.
Debrecenbe egyszer vetett el a balsors kerékpárral, toltam a járdán, közben beszélgettem barátnőmmel, át akartunk menni a zebrán és egy kanyarodó furgon majdnem elütött. Amit én ott láttam, abból azt sikerült leszűrni, hogy mondjuk Nyíregyhez képest alig van biciklis, illetve az autósok még hülyébbek mint pesten.
Amúgy a pesti járdázók is megérik a pénzüket. Kilencven százalékát előre meghallom racsnihang okán, direkt félreállok előbb, és utána várom a köszönést. Persze semmi. Mondjuk ilyen szoktam hangosan rászólni, hogy szívesen. Én meg már nagyrészt leszoktam a járdázásról, a 25-ös gumi nem monster truck : )
Akiken amúgy derülök azok a negyven kilós tíz éves kisgyerekek általában UMF Hardyval...a bicikli van fele olyan nehéz, mint a kiscsávó, azzal bunny-zon egy szépet : )
a bunny nem súlyfüggő
a bunny nem súlyfüggő :)
és csak 15kiló a Hardy :D
Szoktak a kiscsávók
Szoktak a kiscsávók hihetetleneket bunnyzni. Nyilván a járdárólle-járdárafel alatt van idejük csiszolni tudásukat...:)
Lassan 3 éve rakom Debrecen
Lassan 3 éve rakom Debrecen utcáit nap mint nap, és azt hiszem meg tudom válaszolni a kérdésed, mivel bennem is felmerült már, és utánajártam ennek a témának.
Először is ha körbenézel, Debrecenben nincs kerékpársáv. Sehol, nyista, finito. 1 szál sávunk sincs. Ergo az egész biciklis "infrastruktúra" vagy bicikliút, vagy osztott bringagyalog, kb. egy és ugyanaz lényegében. Pl. a Sámsoni út bicikliútja jó példa, ott gyakorlatilag a járdán nem is látsz gyalogost, a bicikliúton annál többet.
Ebből kifolyólag mindenki aki él és mozog, úgy gondolja hogy az a helyes, és egyetlen szabályos módja a biciklizésnek, ha ott mész. Emiatt az a tévképzetük alakul ki, hogy az úton nem is szabad menni, hiszen nem is láttak még soha olyan bicikliutat ami az úton ment volna. Tehát ahol nincs bicikliút, ott biztos a járdán kell menni. (haha)
A másik a félelem. Nem egy emberrel találkoztam akinek jogsija is van, és azért nem mer kimenni az útra, mert majd biztos elütik őt HÁTULRÓL. Érted. Valahogy az emberek arra nem gondolnak, hogy alapjáraton senki nem akar téged elütni, sőt, egy normális ember minden erejével azon van hogy ezt elkerülje. (1-2 kivételtől eltekintve...)
Ui: Jók voltak amúgy az észrevételeid, valóban jó az autósok hozzáállása mostanában, ez kb. 1 év óta egyre jobban érződik.