Hiányoltam, hogy a leglátogatottabb hírportálon a „hídfoglalásunkról” nem volt külön tudósítás, most viszont az autósrovatban remek összefoglaló cikk jött le a Budapesti kerékpározásról, melyben a mi érveinket az autósok és buszosok ellenérveivel szembesítik. Egész röviden összefoglalva: nagyon lassú a fejlődés, de már megállíthatatatlan.
Most akkor a kritikai megjegyzéseim. Az egyirányú utcák és a buszsávok megnyitása ellen felhozott aggodalmak (korai még, nincs kultúrája, úristen mi lesz) szokás szerint elég gyengén állnak. Például: veszélyes megnyitni a buszsávot, mert túl szűk. Kár, hogy a riport készítője nem kérdezte meg Mészáros Ferencet (Autóklub) vagy a szintén megszólaló buszvezetőt, hogy a jelenlegi helyzet (t.i., hogy a buszsávtól balra kéne bicikliznünk) mennyivel biztonságosabb.
Az előretolt kerékpáros felállóhelyekkel kapcsolatban kritika volt, hogy a gyorsabban induló autók nem tudnak kikerülni minket. Azt viszont elfelejtették odaírni, hogy ma Budapesten nincs olyan, hogy gyorsabban hajtó autó, hiszen az autós átlagsebesség kb 17 km/h, ami körülbelül annyi mint a (nemfutár) biciklisé.
Az ellenérveknél megfigyelhető az az általános szemlélet, miszerint, ha a biciklisnek továbbra sem biztosítunk helyet az úton, akkor ott nem lesz biciklis. Ezzel szemben a helyzet az, hogy ha semmit nem változtatnak, akkor is ugyanúgy nő a biciklisek száma, és így egyre több közlekedő élete kerül veszélybe.
A cikk végkicsengését szerencsére az MK érvei és szegedi pozitív példa határozzák meg.
"Felrepült a bringás a szélvédőre". origo.hu, 2009. 06. 18.













Ez tényleg jó lett,
Ez tényleg jó lett, köszi, hogy beraktad!
Az előretolt felállóhely
Az előretolt felállóhely igazából nem arra van, hogy lehessen balra kanyarodni az autóforgalom keresztezése nélkül? Tipikus igényem erre az Andrássy - Károly krt. irányú kanyar.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
Nem. Arra van, hogy az
Nem. Arra van, hogy az elindulás bizonytalanabb első mozdulatai kevésbé legyenek ön- és közveszélyesek.
Ez remélem irónia volt...
Ez remélem irónia volt...
Meg kell tanulni
Meg kell tanulni biciklizni... autóval sem engednek be a forgalomba közel nulla rutinnal.
Zsoltee
Dehogynem!
Dehogynem!
najah... amikor tanultam
najah... amikor tanultam vezetni, a 2. órűn kimentünk budaörsre! vágom, hogy jó tanár a sokk, de azért nem tudom, háát hogy ezt egy autóval kéne-e...
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
"egyre több közlekedő
"egyre több közlekedő élete kerül veszélybe"
Ez egy nagyon félrevezető megállapítás, és még az sem biztos, hogy igaz. Mert a tapasztalatok éppen azt mutatják, hogy a kerékpározás részarányának növekedése a kerékpáros balesetek arányának drasztikus csökkenését hozza. Ez egy bizonyos szintig esetleg valóban lehet abszolút értékben növekedés, (ekkor igaz az idézett mondat,) viszont egy idő után akár abszolút értékben is csökkenhet a balesetek száma.
www.gruppetto.hu
Köszi! Nekem is van
Köszi!
Nekem is van kritikai megjegyzésem.
A rendőrségi adatok szerint az elmúlt három évben nem növekedett Budapesten a kerékpárosokat érintő balesetek száma.
2006 >> 162
2007 >> 142
2008 >> 166
Hát ez bizony nőtt.
A bikebox pedig 5-6 méter mélységű a cikk szerint, jól kiválasztott helyeken nem zavarhatja a 'gyorsan induló autósokat'.
Hát ez kb 1%-os növekedés
Hát ez kb 1%-os növekedés évente (matekosok üssenek meg). Ennél a bringával közlekedők száma legalább egy nullával gyorsabban nő. Tehát ez azt jelenti, hogy egyre biztonságosabb bringával közlekedni, nem?
De :) De ezt sehol nem írja
De :)
De ezt sehol nem írja a cikk. Arra meg közelítő becslés sincs, hogy hány bringás van/mennyivel nő a számuk évente.
Ha három egymást követő
Ha három egymást követő évben 162, 142, majd 166 baleset történik, az kb. azt jelenti, amit írnak: lényegében változatlan.
Ilyen kis számoknál az a 20-as ingadozás bőven benne van a véletlenszerűségben. Elég csak arra gondolni, hogy ez csak a rögzített balesetek száma. Nem mindig hívják ki a rendőrt (főleg akkor szomorú ez, ha az ok az, hogy a vétlen fél nem bízik benne, vagy mindketten vétkesek és féltik a felelősségbiztosításukat, de ez más téma).
Viszont igaz az, hogy a balesetek száma a városban kerékpáron megtett összes út dinamikus növekedése mellett maradt állandó, amiből valamennyire lehet a közlekedési kultúra javulására következtetni, bármi is az egyéni tapasztalatunk. (A légiközlekedésben is kb. állandó marad a lezuhanások száma, miközben egyre több és több járat közlekedik, és ezt a biztonság növekedésének tekintik.)
nem rossz, elmond főbb
nem rossz, elmond főbb dolgokat, de nekem kicsit ilyen "na ezek már megint mit akarnak" hangja van.
mondjuk az autóklubos pasi gondolkodhatott volna kicsit, mielőtt elsorolja a tipikus magyarosch esseasse működne pampogásait. buszos dettó.
de sebaj, jövünk:D
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
igen, komolyan viccesek ezek
igen, komolyan viccesek ezek a megmondások hogy pl azért nem lehet bringát szállítani a busz hátulján, mert kitakarja a lámpát meg a rendszámot. ééérted :)
szegény MÁV meg BKV, eléggé rájuk jár a rúd egy ideje, még a bringások is csesztetik őket bezzeg a Volánok sunyítanak mint kövér nyúl a bokorban.
Szerintnem nem nagyon jó az
Szerintnem nem nagyon jó az a cikk, ami az első mondattal vicsorgó állatokká teszi az autóbuzi olvasókat, s erősíti a negatív szemléletet: akik egyre több felületet követelnek maguknak az utakból az autósok rovására.
Ez rendkívül béna és káros mondat.
Jaja, 3. sor első szónál
Jaja, 3. sor első szónál gondolkodtam el ("járműforgalommal szemben..."), hogy ezt biztos végig-e akarom-e olvasni-e, meg valóban lehet érezni, hogy a tag vért izzadott, miközben megpróbálta hozzávetőlegesen semleges cikkíró benyomását kelteni, viszont szerencsére az Autóklubos bácsi 10 kérdéséből 8ra (arányaiban) már megvan a policy-szintű válasz 2re meg kézenfekvőmód adja magát - a többi meg nem érdekes 8).
+1 de legalább a
+1
de legalább a kerékpársáv és -út közötti különbséget sejti már. nagy szó ez egy sajtómunkástól
Márpedig az ő rovásukra
Márpedig az ő rovásukra készül minden bringás infrastruktúra. csak az arányokat lehetett volna jobban hangsúlyozni: 1 megszűnt autó parkolóhelye = 15 bicikli parkolóhelye. 1 közlekedő autó helye az úton (ami átlag 1.5 közlekedő ember) = 10 bicikli helye, ami 10 közlekedő ember. Tehát aki ezután autóval közlekedik, az is nyer az újrafelosztáson, hiszen a biciklikkel neki is több hely marad. Még akkor is, ha közben tőle vesznek el.
Szerintem jó, hogy újrafelosztásról, és nem pedig új utak építéséről van szó.
Az autós infrastruktúra
Az autós infrastruktúra pedig a biciklisek és a gyalogosok rovására épültek. Csak visszakérünk kicsit.
Azt megnezem mikor all be a
Azt megnezem mikor all be a parkolohelyemre 15 bicikli (ugy hogy ki is tudjanak allni) es mikor eleg 1 auto helye 10 bringasnak (ugy hogy ne hajtsanak egymasnak).
Azert a bringasok ha elfogulatlansagot varnak el az autosoktol (huh es akinek autoja es bringaja is van az mi? eretnek?) akkor ok is lehetnenek egy kicsit kevesbe elfogultak.
En nem hiszem hogy egy hogy minden autos osztana a cikk nezopontjat. En pld. azt szeretnem ha minel tobben bringaznanak: sokkal tobb hely maradna nekem az uton :) Persze igy ha bringazni akarok akkor fogok majd a sok tahoval talalkozni (akik atultek autobol bringara) - hat majd kevesebbet bringazok...
Talán nem árulok el nagy
Talán nem árulok el nagy titkot: attól függ, milyen autó, és milyen bringa.
Azt se felejtsd el, hogy lazán telített úton (tehát a megengedett sebességet kihasználva) haladva az autónak nagyobb követési távolság kell, mint a biciklinek, és a parkolásnál is nagyobb helyet kell hagyniuk egymás között, tekintve, hogy a kocsit nem kézzel tolod/emeled oda a helyére - ezek is beleszámítanak.
Én nem tudom a pontos számokat, de a hozzászólás és egyben a bejegyzés szerzője nyilván azt akarta hozni, hogy mondjuk kettő-háromnál azért több bringa/1 autó. Nézd el neki, kérlek, ha esetleg a lehető legmagasabb számot írta be, és nem az átlagot.
(Ha egyáltalán visszatérsz még ide...)
Hat latod - van akivel lehet
Hat latod - van akivel lehet beszelni, van akivel nem. Eddig 1 emberrel lehetett ezen a forumon, az te voltal.
Hogy visszanezek-e? Nem nagyon erdemes. Sok hulye bringas szajkozza az elore betanult sok hulyeseget, kb 2 kerek jo 4 kerek rossz stilusban.
Az alanti hozzaszolas iroja is nyilvan hulyesegeket beszel, megsem veszi esze magat... minek az ilyenekkel egyaltalan szobaallni? Teljesen meddo elfoglaltsag.
Hogy visszanezek-e? Nem
Hogy visszanezek-e? Nem nagyon erdemes.
még a végén szembesülnöd kellene a tényekkel. Elviselhetetlen! :)
Meg nem tartasz ott hogy
Meg nem tartasz ott hogy beszelgethessunk.
Azt megnezem mikor all be a
Azt megnezem mikor all be a parkolohelyemre 15 bicikli (ugy hogy ki is tudjanak allni)
A cikkhez csatolt képen olyan tárolót látsz, ami egy autó helyét foglalja,és elvben rárakható 15-nél több bicikli is. De ennél jóval sűrűbb tároló van pl a Király utcában a Hajtás pajtás iroda előtt. Azt maguknak csinálták, és abba nagyon sűrűn állnak a biciklik. Pont leírtad a lényeget egyébként: a biciklinek NEM kell hely ahhoz, hogy kiálljon a parkolóból, ugyanis meg tudom emelni, és el tudom forgatni 90 fokkal. Ugyanehhez egy autónak sok sok négyzetméter fordulóhely kell.
1 auto helye 10 bringasnak (ugy hogy ne hajtsanak egymasnak).
Ugye az autó helyébe is beleszámoltad a követési távolságot? Egy CM felvonuláson pedig könnyen megszámolhatod, hogy egy autósáv szélességű és autó+követési táv hosszúságú téglalapon hágy biciklista tud biztonsággal haladni. Szerintem kijön a 10. De másfélnél biztos több.
És mégegy előny: a biciklisták (az olasz kisváros robogóihoz hasonlóan) a piros lámpánál rettentő mód össze tudnak tömörülni. Gyakorlatilag tucatnyi bringás elfér egy kerékpáros felállóhelyen. És ez egy zsúfolt városban óriási előny. Gondold el, hogy egy tucatnyi ember autóban egy teljes saroknyi hosszan dugítaná el az utcát.
"Azt megnezem mikor all be a
"Azt megnezem mikor all be a parkolohelyemre 15 bicikli (ugy hogy ki is tudjanak allni) es mikor eleg 1 auto helye 10 bringasnak (ugy hogy ne hajtsanak egymasnak)."
Nagyon kényelmesen 8 biciklit lehet kikötni egy parkoló autó helyére, ha fordított U alakú támaszt használunk (1). De 16 biciklit is el lehet helyezni (rengeteg példa van rá, mert a hely mindenütt kevés). Ekkor vigyázni kell a lakatolásnál, és kiemelésnél, ne sérüljön a bringa.
(1) http://www.provelo.org/pdf/StationnementVeloenvoirie.pdf
Egy autó helyén pedig 7 kerékpáros fér el egy EU-s kerékpáros kiadvány szerint (Kerékpározás: a jövő útja kis- és nagyvárosok számára).
http://bringaut.hu/files/images/maj/www.gkm.gov.hudata111064kerekparozas...
Okké, akkor a mozgó
Okké, akkor a mozgó bicikliket túlbecsültem egy kissé. Azért még mindig igaz: 7 ember > 1.5 ember.
Azért még mindig igaz: 7
Azért még mindig igaz: 7 ember > 1.5 ember.
persze! nem is Neked szólt, hanem Névtelennek, de ő elpárolgott (elfogytak az érvei?).
Névtelen (nem
Névtelen (nem ellenőrzött) 2 h, 2009-06-22 10:14
Meg nem tartasz ott hogy beszelgethessunk.
A beszélgető programok jönnek ilyen szöveggel, amikor teljesen elvesztették a fonalat. Eddig is feltűnhetett volna, hogy Elizának válaszolgatunk! ez tényleg vicces :))
Még jó, hogy csak most
Még jó, hogy csak most látom, ez a cikk botrányos.
cím, autósok rovására, aztán fotó a kamion alá szorult bringáról, másfél száz baleset, ez egyszerű propaganda prekoncepciókkal, ennyi.