Tegnap elkezdett nyikorogni a drágaságom, mivel nem szünt meg, megkerestem az okát. Sajnos egy repedést találtam a felsőcső heggesztése felett a nyeregcsövön. Megkapartam a festéket, és sajna az alu is repedt (már majdnem félig).

Szerintetek vennem kell egy új vázat, vagy meg lehet vhol hegesztetni? Az üléscső jó 20cm-rel a repedés alá nyúlik, így kitörni nem fog. Még teljes letörés esetén se tud kiesni, csak elforogna velem az ülés. Van vkinek tapasztalata az ilyen hiba javítatásában? Nagyon nem szeretném kidobni, a több mint 30ezer kilométeren nagyon a szívemhez nőtt a váz. :-(

előtte 1előtte 2utánna 1utánna 2utánna 3utánna 4

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
jazzpeta képe

Hát a 30 ezer km enyhén

Hát a 30 ezer km enyhén szólva is kb. a tervezett élettartama. Nem tudhatod, hogy a repedésen túl mennyi feszültség van a vázban.

Alut varrnak, illetve spécin lézerhegesztenek, érdeklődj körbe, pl akár itt is:

http://www.aluchrom.hu/home.html

2
Nuvanda képe

A háromszögek épek, egy

A háromszögek épek, egy olyan cső repedt, ami túllóg rajtuk. Úgyhogy mindenképp megpróbálom megcsináltatni vhol. Olyan hely érdekelne, ahol már foglalkoztak kerékpárvázzal.

3
KAMA3 képe

Tehát ha jól értem, akkor

Tehát ha jól értem, akkor a nyeregvázcső repedt el a felsőcső fölött, a nyeregbilincs alatt? Az a rész elég nagy terhelést kap. bár nem ismerem a kialakítást, gyanítom, hogy a váz vékonyabb anyagból van mint a nyeregcső. Ha teljesen körbe is reped, attól még nem lesz bajod, de hegesztetni sem érdemes, mert ugyanúgy el fog repedni.

###
# A járművek az úttesten haladnak. A kerékpár egy jármű.
###

4
Nuvanda képe

Jól érted. A repedés a

Jól érted. A repedés a felsőcső hegesztése fölött indul. Muszáj megcsinálni, mert ha teljesen körbereped, akkor el fog forogni az ülés, ami balesetveszélyes.

Biztos vékonyabb a vázcsövek fala, de nem tudom lemérni. Találtam ismerősön keresztül heggesztő embert, majd elviszem neki, és meglátjuk. Maximum kap a bicaj egy egyedi szépségfoltot. :-)

5
dova képe

Jut eszembe! Nézelődtél

Jut eszembe!

Nézelődtél már ragasztástechnikai boltban?
Az egyik ismerősöm mutatott olyan két komponensű műgyanta ragasztót, ami fém keménységűre köt. Konkrétan ez is a felhasználási célterülete, fémragasztás.
Ő a magas- és egyéb fura bicajait szokta azzal javítani törés esetén.
A tulajdonsága inkább hasonlít a keményforrasztásra, mint hegesztésre, de legalább jó drága. ;)

Dova
...aki tuti kevesebbet szellent, mint Botka László autója!

6
Nuvanda képe

Ha nem jön össze a

Ha nem jön össze a hegesztés, akkor meggondolom. Bár nehezen tudom elképzelni, hogy a ragasztás megfelelő erős lenne.

7
magwas képe

Hát ha repedt, akkor az

Hát ha repedt, akkor az kuka. Még egy rendes bringánál is, nemhogy alu váz esetén. A Millin van szelektív alumínium hulladék gyűjtő.

A kerékpárt acélból készítik.

A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor

8
atomboy képe

A kerékpárt acélból

A kerékpárt acélból készítik.
+1

atomboy

9
Nuvanda képe

Maradiak!

Maradiak!

10
lrdr képe

Megjegyzem, nekem Cr-Mo

Megjegyzem, nekem Cr-Mo acél vázzal is megtörtént ugyanez kb. uennyi kilométer után, bár volt benne némi nem rendeltetésszerű használat is...a postolónak kidobás ellen meg javaslom a fűtőtestté/törölközőszárítóvá konvertálást - mutatós! ;)
(Nem lélektapittyolásból mondom, komolyan ez a terv nálam is.:))

11
Tomacher képe

A kerékpárt karbonból

A kerékpárt karbonból készítik.

Tomi.

12
dova képe

Nem hinném! Nekem is valami

Nem hinném!

Nekem is valami hasonló helyen, pont az utsó pénteken, tört-ént a vázam.

Nekem ingyé kicseréli a Trek (rissz-rossz aluvázat is gyártó cég, örök élet garival), igaz kb. egy hónap alatt az ígéret szerint.

Addig nem használom (bár a szervíz azt mondta, hogy no para), mert olyan szörnyű ahogy nyöszörög szegényke.
Kb. 10 ezer kilométer van benne, de az súlyosan. (120 felett vagyok és ez nem a magasságom ;) )

Dova
...aki tuti kevesebbet szellent, mint Botka László autója!

13
atomboy képe

Hubaszus, mondtam, hogy nem

Hubaszus, mondtam, hogy nem kene azon a toltesen menni.

atomboy

14
Nuvanda képe

Még alaposabb vizsgálat

Még alaposabb vizsgálat kiderítette, hogy a teló nyikorog, ha kézzel tolom a bicajt. Tehát a repedés régóta (fél éve matricáztam, akkor még nem volt) ott lehet, mert az üléscső fixen ott van a helyén, bárhogy is terhelem.

Az viszont biztos, hogy vmi megoldást kell találnom.

15
KAMA3 képe

Nekem sem nyikorgot. tört

Nekem sem nyikorgot. tört el már alu nyeregcsövem, meg alu stucnim is, mindkettő hangtalanul megadta magát az erőnek.

###
# A járművek az úttesten haladnak. A kerékpár egy jármű.
###

16
Vid képe

Elvileg egy acél, Cr-Mo

Elvileg egy acél, Cr-Mo váz, ha rendeltetésszerűen használják nem reped el idővel, az alu viszont nagy valószínűséggel.

Ez is milyen jó a bringagyártóknak, hogy egy-két túlméretezett példányt leszámítva szépen a vázat is lehet kidobni egy idő után.

A cseredarab meg jön kínából, és utazik vagy 25000 km-t.

17
Stefidzsi képe

Hogy egy előadót idézzek:

Hogy egy előadót idézzek: "Fiam! Tudja maga mit írnak a magyar nyelvben két g-vel? Segg." A hegesztésben csak 1 van!

18
pfm képe

messze, nagy budapest

messze, nagy budapest legdélebbi csücskében, vagy még azon is túl egy picivel lakik egy ember, neve Máriusz, az alumínium-varázsló.

nekem úgy 5 éve nagyon jó munkát végzett: nálam az üléscső teljes kiálló csonk része le volt szakadva, és olyan szépen összerakta, hogy máig használható. (igaz, 10 pénzt kért érte)

tudom, régi az eset, de egy próbát megér. bringaboltok esetleg tudják, merre találod, ha a telefonszáma meg is változott.

Szilvesán Máriusz
0620 - 3234562

sok sikereket - remélem segítettem.

19
Vid képe

Tényleg miért az alu

Tényleg miért az alu terjedt el mint vázanyag? Szerintem a Cr-Mo (anyag) olcsóbb, és hasonló súly/erősség értékeket lehet elérni vele.
Persze most már drágábbak a Cr-Mo vázak, de amikor bekött az aluminium, ez még nem volt így.

20
pata képe

Az alu amúgy is olcsóbb,

Az alu amúgy is olcsóbb, legalábbis a teszkóbike minőségi kategóriában, mint a CrMo. A CrMo pl sokkal jobban eszi a szerszámot megmunkáláskor (pl menetek vágása), mint a hozzá képest vajpuha alu. És aluban is sokféle van, különféle ötvözetek léteznek, van ami gagyibb, van ami kevésbé, de én is valószínűleg CrMo vázat választanék helyette.

Itt nem arról van szó, hogy a CrMo drágább lett, amikor bejött az alu, hanem hogy az alu sokkal olcsóbb lett, a CrMo meg nem. Kb ma is annyi egy CrMo váz, mint régen (ha átszámolod inflációval, esetleg vásárlóerővel).

A jó hír az, hogy a komolyabb, de még mindig tömegtermelő középkategóriás vázgyárak (pl Surly) alapból mindent CrMo acélból csinálnak, szóval még itt lesz velünk sokáig.

21
Vid képe

Erre már válaszoltam

Erre már válaszoltam egyszer, de úgytűnik nem küldtem el.
Szóval:
Igen , én is így gondolom, vagyis valószínűleg az ipar rászokása miatt ment le az alu ára. Régebben még az alu egzotikus volt és drága, szerintem még drágább is mint egy CrMo váz.
Hiszen a CrMo mint anyag biztos hogy olcsóbb.(1-2% ötvözőanyag van benne.)

Tulajdonképpen megfelelően ötvözve nemcsak rozsdaálló lehet henem akár a sólét is kibírná. Örök vázak lennének.

Én mindenesetre örülök hogy az egyém acél, és nem kell azon aggódnom mikor reped el.

22
KAMA3 képe

Ne örülj olyan nagy

Ne örülj olyan nagy hévvel. Az acél is el tud fáradni. Ezt bizonyítja a saját eltörött acél stucnim, Edzőkareszbá eltört bringaváza, és nekem is repedt már el vázam, de abban keményen saras voltam én is. Hónapokig jártam hajlott vázzal, aztán elkezdett körberepedni. Az alumínium egyébként nem hajlamos a nyöszörgésre amikor megindulnak a hajszálrepedések, mert relatíve puha. Az acél viszont igen siralmas hangokat tud kiadni magából, amikor végleg elgyengül.

Ami nem fárad el soha, az a fa. Legfeljebb elrohad, ha sok vizet kap, de arra ott a hajólakk. Vagy belemegy a szú, és az megintcsak nem jó. Karbonról nem igazán tudok nyilatkozni.

Viszont a fekete polietilén, amiből a gázcsöveket is készítik, na az igen strapabíró anyag. Abból kéne vázat készíteni. Hegeszteni sem nehéz, viszont elég rugalmas. Nem kell bele teló, mert a váz nyeli el a rázkódást. viszont fixit emiatt nem lehet belőle építeni, mert a lánc nem tudja követni a váz alakváltozását.

###
# A járművek az úttesten haladnak. A kerékpár egy jármű.
###

23
Vid képe

Mivel az acél jóval

Mivel az acél jóval rugalmasabb mint az alu, ahhoz hogy elrepedjen vagy erősen túl kell terhelni, vagy túlzottan alul kell mérezni. Különben ez a veszély nem áll fenn.
Szóval ha a bizonyas rugalmassági tényezőjén belül terhelik, akkor soha nem fárad el. (Lásd. rugóacél)

24
Nuvanda képe

A rugóacélnak teljesen

A rugóacélnak teljesen más az összetétele, mint bármiféle bicikliváznak. Másra is használják, máshogyan is kezelik, méretezik.

25
pata képe

Ceteris paribus igen, de

Ceteris paribus igen, de gondolom már feltűnt neked is hogy az aluvázakba máshova és másmennyi anyag megy, mint az aluvázakba. Mielőtt butaságokat beszélsz, olvass utána, pl http://www.sheldonbrown.com/frame-materials.html

Real bicycles take the nature of the material into account in selecting the diameter and wall-thickness of each piece of tubing that goes to make up the frame. Stiffness is mainly related to the tubing diameter. Strength is mainly related to the wall thickness, though diameter also enters into it. Weight is affected both by diameter and wall thickness. A frame manufacturer can make trade-offs by selecting different tube diameters/wall thicknesses, allowing a frame to be made stiffer, or stronger, or lighter.

Szóval tök értelmetlen megnézni az anyag tulajdonságait, aztán a vázra vetítve okosságokat mondani.

26
Vid képe

Úgyérted az aluvázakban

Úgyérted az aluvázakban máshova mint az acálvázakban?
El tudsz érni ugyanolyan merevséget és erősséget aluval, de rugalmasságot már nem. Egyébként a rugóacél csak szemléltetés volt.
Egy aluváz vagy tökéletesen merev, vagy ha egy picit is rugózik valahol, akkor már öregszik. Ezért írtam, hogy egy-két túlméretes váz biztosan bírja örökké, de a legtöbbre ez nem érvényes.

27
pata képe

Egy aluváz vagy

Egy aluváz vagy tökéletesen merev

Világos, hogy

1. fogalmad sincs róla, csak mítoszokat szajkózol,
2. ami még rosszabb, el sem olvastad a belinkelt Sheldon írást, hogy kicsit képben legyél

Innentől értelmetlennek tartom veled a vitát.

28
Vid képe

Nem értem mi a gondod. Hogy

Nem értem mi a gondod. Hogy nem lehet belőle ugyanolyan rugalmas vázat csinálni mint acélból, (lehet, de az nagyon hamar tönkremenne) hogy lehet ugyanolyan erős mint az acélváz, vagy hogy öregszik?
Egyébként az írás amit linkeltél egy szót sem szól az öregedésről, és nem mond ellent semminek amit feljebb mondtam.

Itt vayn még néhány:

http://www.caree.org/bike101framematerials.htm

http://talu.com/materials.php

http://www.smartcycles.com/frame_materials.htm

29
Nuvanda képe

Na, végre meghegesztettem a

Na, végre meghegesztettem a vázat. Piliscsabán csinálta egy aluhegesztő, egy barátom ismerőse, egyezer forintot kért érte. Remélem sokáig kitart. Raktam fel fotókat is az eredeti állapotról és a végeredményről.

Köszönöm mindenkinek a segítséget!

30
PredatorNo1 képe

Sziasztok Nemrég vettem

Sziasztok

Nemrég vettem vaterán 4000Ft-ért (postával) egy repedt aluvázat (hauser, 16"), a repedés a fejcsőnél van, és 3 db. -.- Itt egy link róla: http://www.vatera.hu/mtb_alu_vaz_16_os_serult_149985253.html
De nem körbe hanem függőlegesen van repedve.
Az eladó azt írta így is mehet vele kisebb tömegű ember, - na ez nem én vagyok - szóval elvittem hegesztetni,meg is csinálták 1500-ért, a gondom csak az volt hogy a varratot is leszedték :S Igy maradt a henger alak, nembaj kicsit kevesebbet bír így mint varrattal, de erre is találtam megoldást, el is vittem esztergáshoz, ő (folyamatban) csinál rá két 6mm anyagvastag, 5-6mm magas, acélgyűrűt (rozsdamentes), ami pont akkora lesz, hogy felhevítve rátegyem és ráhűlve megszoruljon. Szóval ezt gondoltam ki, remélem bírni fogja. Mit gondoltok??
A bringát nem trialra vagy dirtre használnám, hanem túrázni, néha terepre.

Üdv

31
stp1 képe

semmi pénzért nem

semmi pénzért nem használnék repedt/törött fejcsövű bringát.
szerintem keress egy másik, jó vázat. (inkább a 4ezer forintot dobd ki, mint egy fejcső leszakadásnál a fogaidat)

32
pata képe

Vegyél egy új vázat,

Vegyél egy új vázat, ennyit csak ér az életed. Nagyon jónak kell egy aluváznak lennie ahhoz, hogy megérje barkácsolni rajta, Hauser messze nem az a kategória, fémgyűjtőhöz vele.

33
PredatorNo1 képe

HAli Megcsináltattam a

HAli

Megcsináltattam a vázat mivel már mindegy alapon volt, a heggesztés 1500 volt, a gyűrűk 400ft. És rá lettek hűtve, fél centis rozsdamentes acélgyűrűk.
Véleményt kérek

http://kepfeltoltes.hu/view/091003/100_3312_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

ÜDv

34
anonimus képe

Vidd el Molnár Mihálynak

Vidd el Molnár Mihálynak Óbudára, ha jó napja van, nincs tele munkával, akár meg is várhatod, hogy meghegessze.

35
anonimus képe

Van néhány hegesztett bringa.

Van néhány hegesztett bringa. én nála hegesztetettem meg a bringám, azóta is tart. ha valakinek jól jönne a száma, akkor 205877459
http://indafoto.hu/asil

36
Nuvanda képe

Ha már erre jártam, a gép él

Ha már erre jártam, a gép él és virul, van benne ~85ezer km, bár még kétszer meg kellett hegesztetnem azóta. Évekkel később továbbrepedt a nyeregcsőnél, meg egyszer a középcsapágynál repedt el.