Ide írhattok mindenféle szerelési kérdésekről. Hogyan lehet a leggyorsabban, legjobban, legszakszerűbben kijavítani a kisebb-nagyobb meghibásodásokat. Ha valami nem sikerült és tanácsot kérnél azt is megteheted, remélem a szakértők válaszolni fognak.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
gyorkos képe

Indításképpen egy

Indításképpen egy közelmúltban velem megtörtént esetet szeretnék megosztani veletek. Az elektromos bringám hátsó kerekének egyik küllője elszakadt/eltört. Még garos, tehát elvittem a szervízbe, hogy csinálják meg. Egy ezrest azért elkértek a javításért. Az elkészülte után vettem észre, hogy az a küllő, amit kicseréltek meg van görbülve. A közepe táján furcsa hullámosság van, amely valószínűleg hajlítgatástól származik. Arra gondoltunk, hogy úgy cserélték ki, hogy behajlították a küllőt a közepe táján és úgy csavarták, erőltették be a felni csavarjába. Visszaegyenesíteni már nem tudták, tehát úgy hagyták. Jól gondolom, hogy az egész kereket szét kellett volna szedniük, vagy kilazítaniuk, ahhoz, hogy szakszerűen tegyék be az új küllőt?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

2
pata képe

Hogy vissza lehet-e rakni

Hogy vissza lehet-e rakni bontás nélkül egy küllőt, az attól függ hogy hogyan van fűzve a kereked és melyik küllőről van szó. Amik a fűzés utolsó fázisában mennek be, azok simán berakhatók, amik az elején, ott fennáll a veszélye, hogy megtörik. Valószínűleg ezt látod most a keréken.

A másik kérdés, hogy érdemes-e. A mai normális acélküllők nem szakadnak (ahhoz olyan erőhatás kellene, hogy a felnid előbb menne szét), hanem anyagfáradás miatt szoktak eltörni az agynál. Ha ez történt, akkor szarul volt megépítve a kereked, azért kell szétszedni, hogy normálisan építsenek egy újat, új küllőkkel. Különben berakni egy új küllőt csak kozmetika, el fognak törni újra.

3
gyorkos képe

(: Fővárosi Zöldszámok

(:

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

4
gyorkos képe

duplum Fővárosi

duplum

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

5
cornholioo képe

Először is, a kisebb, az

Először is, a kisebb, az csak 1 db s.
Amúgy meg nem sokat tarthat az a küllő, ha nem feszes annyira, hogy egyenes legyen. Nem tudom, milyen lehet az elektromos bringád kereke pontosan, de valamennyire szét kell szedni a küllő befűzéséhez.

6
gyorkos képe

Köszönöm szépen a

Köszönöm szépen a helyesírási hiba jelzését. Kijavítottam. Érdekes, hogy a törzsben már jól írtam, de a címben rosszul.
Nem laza a küllő, úgy tűnik eléggé meg van feszítve, de a közepében van egy kis hajlításnyom szerű görbület.

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

7
. képe

Valamelyik bicajos könyvben

Valamelyik bicajos könyvben azt olvastam, hogy nem gond meggörbíteni a küllőt cserénél, mert a feszítésnél kiegyenesedik. Lehet, hogy nem húzták meg rendesen, vagy túl sokat gyötörték?

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

8
gyorkos képe

Igen, úgy tűnik

Igen, úgy tűnik túlságosan meghajlítgatták és maradandó alakváltozást szenvedett, amit a feszítés már nem tud helyrehozni.

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

9
. képe

Akkor vidd vissza és mutass

Akkor vidd vissza és mutass rá.

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

10
. képe

Engem az érdekelne, hogy

Engem az érdekelne, hogy van-e értelme 2 komponensű ragasztóval próbálkozni egy tandem hátsó kormányát az üléscsőhöz ragasztani? Elég szilárdan megfogja? A kormány nem jön le az üléscsőről egyébként, csak oldalirányban mozog.
(A bilincsbe sikerült mindkét csavart beletörnöm, és nincs fúróm kiszedni őket. Próbáltam fogóval csavarni, majd reszeltem az egyik csavar végébe egy rést, hogy egy csavarhúzó feje beleférjen, de nem jött be, nem sikerült kicsavarni.)

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

11
pata képe

Nincs, epoxy ragasztó nem

Nincs, epoxy ragasztó nem fog kibírni ilyen jellegű terhelést. Szerezz másik bilincset.

12
. képe

Azért kipróbáltam, mert

Azért kipróbáltam, mert az volt ráírva, hogy fémet is ragaszt, de tényleg nem fogta meg :) A bilincs végül is megmenekült, egy biciklis boltban 1 óra alatt sikerült kioperálniuk a csavarokat. De annyira deformálódott, hogy még nem tudom hogy lesz ebből hátsó kormány, csavar nem nagyon megy bele. Ugyanis a nyeregcső vékonyabb mint ami stucni "bilincséhez" ideális lenne, és annyira összehúztam, hogy elgörbült a csavarral együtt, amíg szét nem szakadt a csavar. Ezért nem szabad türelmetlen embereknek gyanúsan olcsó biciklit venni, főleg szétszedve, mert az nem úgy van, hogy csak felülsz és tekersz :)

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

13
gyorkos képe

Fémtöltésű

Fémtöltésű ragasztó?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

14
gyorkos képe

Duplum. Bocs. Fővárosi

Duplum. Bocs.

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

15
steerio képe

De ne legyen ez inkább

De ne legyen ez inkább fórumtéma? Oda való, meg akkor felugrana a listában legfelülre, ha van új hozzászólás. Nem veszne el az újonnan érkezők számára sem, csak érdeklődés hiányában.

16
gyorkos képe

Én benne vagyok. Akkor most

Én benne vagyok. Akkor most valahogy ezt az egészet át lehet varázsolni a fórumba, vagy csak nyissak ott egy ugyanilyen című fórumot?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

17
gyorkos képe

Ezt is duplázta. Mi van

Ezt is duplázta. Mi van már itt?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

18
gyorkos képe

Azt szeretném megkérdezni

Azt szeretném megkérdezni tőletek, hogy mi a véleményetek a görgős fékről? Találtam néhány leírást a neten erről a fékrendszerről, és ezek alapján én azt hiszem, hogy a működtetési alapelve az egyszerű, hagyományos, jól bevált kontrás féké, maga a direkt fékhatás pedig a dobfékekben szokásos módon jön létre. Szóval lényegében semmi újat nem találtak fel, csak mondjuk úgy csináltak egy öszvér megoldást. Jól gondolom?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman (egy laikus biciklikedvelő)

19
pata képe

Nem. A görgős, a kontrás

Nem. A görgős, a kontrás és a dobfék különböző. A görgősnél kis felületű, kent acélgörgők szorítódnak nagy erővel egy acélhengerre. A megoldás hatékonyabb, mint a dobfék (bár a modern dobfékek nem rosszak), legfőképpen abban, hogy jó fékhatást ad és nagyon jól hűthető (a kontrásnak is az a baja, hogy felmelegszik, lásd fading). Emellett kiválóan modulálható, mivel fékkarral megy, nem lábmozgással.

Nekem egy BR-IM70R van hátul, és nagyon meg vagyok vele elégedve. Nagy előnye a szinte nulla karbantartás, időjárás-független fékhatás, zajtalan működés. Hátránya, hogy drága. Nem fog olyan jól, mint egy tárcsa, de a hátsó kereket tudom vele blokkolni. V-féket veri szárazon is, de esőben/sárban összehasonlíthatatlanul jobb.

Itt volt róla sok hozzászólás, szerintem ha lehet, folytassuk ebben a fórumban:

http://criticalmass.hu/forum/20080314/v-fek-vs-tarcsafek-mechanikus-vs-h...

20
gyorkos képe

Oksa! Kopipészteltem az

Oksa! Kopipészteltem az eddigieket oda.

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

21
gyorkos képe

A múlt héten észrevettem,

A múlt héten észrevettem, hogy egy másik küllő megint eltört. Beszerzik és be is rakják holnap. Ámde ma vettem észre, hogy egy újabb küllő is eltört. Tehát egyet kapok, de egy hiányozni fog, amíg meg nem küldi a következőt az anyacég képviselete. El tudjátok képzelni, hogy mennyire tele van a faxom ezzel a küllő témával. Alighanem az egészet újra be kellene állítani rendesen, de úgy tűnik ez a forgalmazó/szervíz csak kozmetikázni akar.
Egyébként egy 110 mm-es küllőről van szó. A hajlítástól a menet kezdetéig mérve. Szerintetek lehet ilyet kapni kerékpárüzletben, vagy ez túl egyedi eset? Általában mennyiért vállalják a kerék spéci, profi beállítását, vagy megépítését?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

22
pata képe

A kereked szarul van

A kereked szarul van megépítve. Sorozatosan fognak eltörni a küllők anyagfáradás miatt. Az egyetlen megoldás hogy szétszeded az egészet, kihajítod a régi küllőket (mindegyiket), és újrafűzöd a kereket.

A "kerék spéci, profi beállításánál" nem az a kérdés, hogy mennyiért vállalják, hanem hogy hol képesek rá, vagy hajlandók neked normális kereket fűzni, nem csak "optikailag" korrekten, hanem rendes feszültségelosztással. Sok bicajboltban nincs szerelő, aki tud normálisan kereket építeni. Rengeteg legenda és mítosz övezi ezt az amúgy mérnöki-fizikai kérdést, amit már megnyugtatóan letárgyaltak sok helyen, de ez valahogy a bicajszerelők agyába nem jutott el. A legegyszerűbb megoldás, hogy megtanulod te, ha akarod, írj és írok forrásokat. Eszközigénye kicsi (küllőbehajtó, küllőkulcs < 2000 Ft, más nem nagyon kell).

A 110mm-ben biztos vagy? Irtó rövid. Miféle kerék ez? Ilyen szerintem szériában nincs, de ahol van küllőmenet-hengerelő, tudnak neked csinálni.

23
gyorkos képe

Az a helyzet, hogy erre még

Az a helyzet, hogy erre még nem érzek elég bátorságot és lelki erőt, hogy nekiveselkedjek. Mármint, hogy teljesen újraépítsem az egész kereket. Gondolom jobb lenne megfelelő szakemberre bízni ezt és ha valaki tud ilyet itt Pesten szeretnék kapcsolatba lépni vele. Ha meg más megoldást nem fogok találni, attól tartok nekem kell megoldanom a dolgot, úgyhogy ha vannak erről szóló anyagaig nyugodtan küldheted, akár priviben is.
Mint írtam ez egy e-bike 22-es méretű hátsó kereke. Egy súlyos és méretes HUB motor van a közepén és ez némileg komplikálja a dolgot (no meg magyarázatot ad a 110 mm-es küllőhosszra).
A küllő beszereléséért - garanciálisan - fizettem ezer forintot. Nem tudom, hogy ebből mennyi volt az anyag költség. Elvileg ugye a munkáért nem kérhettek volna zsét, tehát ennyibe kerülne ebbe a keróba egy darab küllő? Az nagyon húzós lenne, ha az összeset lecserélném! Küllőmenet hengerlőről még nem is hallottam. Ki- vagy mi foglalkozik ezzel?

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

24
. képe

Keréképítésnek én se

Keréképítésnek én se állnék neki, hogy akkor lássuk 23. oldal, bár vakoltam is már könyvből :)
Én inkább a helyi mesterre bízom és elhiszem, hogy a felni rosszul volt összeillesztve :)

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

25
pata képe

Hát egy ezres egy

Hát egy ezres egy küllőért az több mint gáz. Darabonkent is tuti, hogy 100 forintnál kevesebbért adnak egy sima küllőt, nagy tételben pedig elképzelheted mennyivel olcsóbb (de már 50-es csomagban is).

A küllők menetét nem vágják, hanem hengerelik, mert így sokkal erősebb. Ezt a gyár csinálja meg, de sok bolt tart egy spéci gépet is, amivel méretre lehet vágni egy hosszabb küllőt, majd menetet hengerelni rá, másodpercek alatt. Ezek szerint a te boltodnak ilyen nincs, de sok boltnak van, telefonálgass körbe, ha nem is építteted újra a kereket, akkor is megéri ha van 5-10 tartalék küllőd, vágnak neked egy hosszabból ami éppen raktáron van. Egy ilyen gép amúgy igen drága, komolyabb boltok szoktak csak beruházni.

A nyáron kiment egy küllő egy szintén kis kerekű folding bicajomban, visszavittem oda ahol vettem (Bigbike), szó nélkül kicserélték ingyen pedig már évek óta lejárt a garancia. Szóval úgy gondolom, a boltot ahova te jársz érdemes lecserélned egy másikra, ha ilyen segg módon állnak hozzá.

A keréképítés pedig tényleg egyszerű. Ha egy féket vagy váltót be tudsz állítani, akkor ez is menni fog. Amint lesz időm, írok egy postot hivatkozásokkal.

26
. képe

950 a postaköltség

950 a postaköltség Kínából?
Sheldon Brown vagy mások kerékfűzési tanácsait olvasgatva mindig azzal találtam szembe magam, hogy rengeteg tapasztalat kell hozzá legfőképpen. A küllőfeszesség mérő pótolja? :)

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

27
gyorkos képe

Szerintem itt van

Szerintem itt van Magyarországon a képviseletük. Attól szerzik be valamennyiért. Ki fog derülni mennyiért, hiszen a szervizes megrendelte nekem a két küllőt a képviselettől. Nekem fogják küldeni postai úton és nagyon kíváncsi vagyok mennyibe fog kerülni.
Egyébként ma beszerelték az új küllőt, de közben kilyukadt a szelepnél a belső. Megpróbálta a srác megfoltozni, de nem sikerült. Ne tudd meg mekkora szívás egy ilyen e-bike hátsó kerekén lecserélni a belsőt. Szét kell szedni a féket, a sztendert, lebontani a hátsó sárhányó tartóit, stb. Utána mindent visszaszerelni és újra beállítani. Én adtam a gumit, dolgoztunk ketten rajta kb. 1 órát jó hangulatban, fizettem mindezért öt kilót.

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman

28
pata képe

Nem tapasztalat kérdése,

Nem tapasztalat kérdése, el kell olvasni egy jó könyvet ami normálisan leírja a folyamatot. A fent belinkelt Musson könyv szerintem a legjobb. Másik ismert könyv szerzője Jobst Brandt, de ebben kevesebb a praktikus tanács, Brandt sok oldalt fordít arra hogy tévhiteket oszlat el.

Küllőfeszességmérő nem kell, csak egyes ultrakényes küllőkhöz. Első kerekemet Musson könyve alapján építettem, aztán kölcsönkértem egy küllőfeszességmérőt, mert kíváncsi voltam hogy mit mutat - a kerék tökéletes lett, azóta is használom.

Valamiért hatalmas tudatlanság és misztifikáció lengi be az egész keréképítési dolgot, pedig egyszerű, jól kitalált folyamat, amit bárki meg tud csinálni, ha van normális forrás, ahonnan megtanulja (Sheldon Brown és mások oldalai nem tartoznak ide, jót csak könyvben láttam még).

29
. képe

Ok, köszönöm a tippet. A

Ok, köszönöm a tippet. A fenti linket nem látom, de google szerint erről lehet szó: http://www.roadbikereview.com/cat/resources/books/rogermusson/PRD_411018...
Lehet, hogy megfogadom a tanácsod és bepróbálkozom a könyv alapján, van 2 új felnim amit át kéne rakni az outimra.

Még egy kérdésem lenne. Vettem egy trekking kormányt (BBB Multibar), amire némi forgatás, próbálgatás után mesterem azt mondta, hogy ez kizárt dolog, hogy erre fogom lecserélni a monti kormányomat, mert ez sehogy nem fog stimmelni, legfeljebb outira.
A probléma az, hogy ha úgy felrakom, ahogyan azt a gyártó elgondolta, akkor a kormány fékes váltós markolat része jóval közelebb lesz hozzám mint eddig, szerintem a kanyarodásban is akadályozna. Tehát hosszabb stucni, állítható magasságú stucni, próbáljam meg így ahogy van, vagy felejtsem el?
http://www.bbbparts.com/products/bike_parts/handlebars/enlarge/multibar_...
Én úgy okoskodtam, hogy a kép szemből van a 2 nyitott vég a fékes váltós markolat. Most a biciklimhez rakva nem tudok képet csinálni, de ha nem érthető holnap teszek fel .

Tényleg a fórumban kéne nyitni egy szerelős témát, mert így minden kérdést Patának kell megválaszolnia :)

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

30
pata képe

Erről a könyvről van

Erről a könyvről van szó. Életem legjobb befektetése volt, akkor is megéri megvenni ha nem te építed a kereket, de tudni akarod mi a "best practice".

A kormánnyal kapcsolatban: vegyél valami előrehajló, állítható szögű stucnit, pl ilyet (csak illusztráció, nem tudom mekkora átmérőjű kell neked, ahead vagy menetes, stb) vegyél.

Amúgy szívesen válaszolgatok szerelős kérdésekre, amennyiben tudok segíteni. Ezek sokkal jobban érdekelnek, mint a társadalmi/politikai dolgok :-)

31
gyorkos képe

Létrehoztam egy fórum

Létrehoztam egy fórum témát ugyanezzel a címmel. Légyszi', akkor ott folytassuk!

Ugrás a fórumtémához

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)

Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)

Kanuni Sultan Suleyman