A Napi Gazdaság cikke
A közlekedés mintegy 1800 milliárd forint közvetett költséget jelent az országnak az egészségügyi és környezetvédelmi problémák, valamint az időveszteség miatt. Bár az egy autóra jutó szennyezőanyag-kibocsátás csökken, az összkibocsátás nő.
Az iskolakezdéssel és a szabadságolások befejeződésével a fővárosban újra elszaporodtak a közlekedési dugók, amelyek nyáron sem váltak ritka jelenséggé. Becslések szerint a főváros autóforgalmának több mint 60 százalékát az agglomerációból bejárók, 6-7 százalékát pedig az átmenő forgalom adja.
A közlekedési szektorról leginkább csak mint a GDP-t növelő ágazatról hallani, holott számos közlekedési és gazdasági szakember hangsúlyozza, hogy tetemes költségvonzata is van: a levegőszennyezés és zajterhelés okozta idegi és alvászavarok, valamint légúti és asztmás megbetegedések következtében jelentős a munkaidő-kiesés, csökken a munkavégzés hatékonysága; a forgalmas utak közelében lévő ingatlanok leértékelődnek; romlik az épületek, a zöld területek és a vizek állapota.
Az OECD 2003. évre vonatkozó számításai szerint a magyarországi autóforgalomra vetítve a közlekedés okozta egészségügyi és környezetvédelmi jellegű kár értéke évente mintegy 1713 milliárd forint. A forgalmi dugók pedig csak az időkiesés miatt évente mintegy 148 milliárd forint költséget jelentenek.
A közép-magyarországi régióban 3 évvel kisebb a várható élettartam az ország többi részéhez viszonyítva, ami elsősorban a levegőszennyezés okozta légúti megbetegedésekkel magyarázható.
Budapesten elsősorban a PM10 – 10 mikrogrammnál kisebb részecskearány – koncentráció növekedése jelent gondot. Brüsszeli előírások szerint egy-egy helyen évente legfeljebb 35 napon léphetik túl a határértéket. Budapesten az Erzsébet téren és a Baross téren már márciusban, azóta viszont már több mérőállomásnál is túllépték a 35 napot. A jogszabályi előírások szerint a Fővárosi Önkormányzatnak intézkedési tervet kellett volna kidolgoznia ez ügyben, ami eddig még nem történt meg – mondta lapunknak Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa.
Fleischer Tamás, a Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa lapunknak elmondta, hogy a többi világváros példája mutatja, hogy az úthálózat bővítésével nem lehet megoldani a közlekedés problémáit. Az újabb sávok, valamint a belvárosban épülő parkolók célpontként jelennek meg az autósok szemében, és így még nagyobb forgalmat vonzanak. A megoldást hosszú távon a belvárosi autóforgalom bizonyos mértékű korlátozása, valamint a tömegközlekedés és a kerékpáros közlekedés fejlesztése jelentené.
A megfelelő színvonalú és kapacitású tömegközlekedés és elővárosi vasúthálózat a nyugat-európai példákhoz hasonlóan a felső középosztály igényeit is kiszolgálná. Az elővárosi vasútvonal fejlesztése viszont szorosan összekapcsolódik a P+R rendszerrel. A P+R jelenleg 450 férőhelyes fizetős, összesen 4500 férőhelyes kapacitással működik. A P+R rendszer bővítése a kerékpárutakhoz hasonlóan szintén igen döcögősen halad, egyrészt pénz, valamint megfelelő szándék hiányában. A fővárosi közgyűlés 2001-ben elfogadott közlekedésfejlesztési terve szerint 2015-re a jelenlegi 141 kilométerről 320 kilométerre kell bővíteni a kerékpárút-hálózatot. Ez éves szinten 18 kilométert jelent, ami a jelenlegi tendenciát figyelembe véve nehezen kivitelezhetőnek tűnik.
Bár az elmúlt években az autóállomány lecserélődése miatt országos szinten gyakorlatilag nullára csökkent az ólom- és a kilencvenes évekhez képest mintegy tizedére a kén-dioxid-kibocsátás, a közlekedés okozta nitrogén-oxidok, a szén-dioxid, valamint a PM10-kibocsátás folyamatosan nő. Ez azzal magyarázható, hogy bár csökken az egy autóra jutó szennyezőanyag-kibocsátás, az erőteljesen növekvő autóállomány miatt - országos szinten évi 80-100 ezer plusz új autó kerül be a forgalomba - az összkibocsátás mégis nő. A közúti közlekedés felelős a teljes közlekedés okozta légszennyezés mintegy 92 százalékáért - mondta lapunknak Bibok Zsuzsanna, a KVVM levegőtisztasági főosztályának vezetője.
Andacs Noémi












Ez se rossz cikk, itt még a
Ez se rossz cikk, itt még a kritikán felüli tömegünk is szerepel:)
Budapest bedugult - mi lesz itt szeptember 22-én?
Lenkei Péter
Városi Biciklizés Barátai Egyesület, ügyvivő
A linkelt cikk
A linkelt cikk hozzászólásaira válaszol valaki aki regisztrálva van a napi.hu-n?
"Az OECD 2003. évre
"Az OECD 2003. évre vonatkozó számításai szerint a magyarországi autóforgalomra vetítve a közlekedés okozta egészségügyi és környezetvédelmi jellegű kár értéke évente mintegy 1713 milliárd forint."
Erre van egy konkrét link?
Csak hogy legyen mit mutatni mikor az autósok hőzöngenek hogy ők a semmiért fizetnek olyan sokat, meghogy az ő pénzükből autóút épüljön ...
most akkor van/lesz bajcsy-s
most akkor van/lesz bajcsy-s bicikliút vagy nem? ma jártam arra, és nem találtam semmit..
Lesz. Korántsem
Lesz.
Korántsem tökéletes, de még mindig egyeztetés alatt áll. Nem járdáncsík, annyi már biztos. Ahogy végleges változat van, azonnal írjuk.
okeoke.
okeoke.
FONTOS HÍR! A
FONTOS HÍR! A biciklitárolós pályázat már csak 3 napig küldhető be! Pályázzatok! és ingyen lesz bringatárolótok, ha intézménynél, alapítványnál dolgoztok, ami nem csak nektek, de még az arrafelé látogatóknak is jól jöhet.
Több bringatárolót a városba! Ne a fák törzsét koptassuk!
http://www.budapest.hu/engine.aspx?page=palyazatok#A2
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS KERÉKPÁRTÁROLÓK LÉTESÍTÉSÉRE a főváros területén működő intézmények részére 2005. év
A kerékpártárolókat a Főpolgármesteri Hivatal térítésmentesen biztosítja.
pályázati adatlapot kitöltve
2005. szeptember 10. 13.00 óráig kell eljuttatni a Reformút Kft. címére (1077 Rottenbiller u. 30. fax 413-0881)
A pályázattal kapcsolatban szükség esetén felvilágosítást ad:
Jóba Ágnes Főpolgármesteri Hivatal 327-1312
Reformút Kft. 4130690; 4130880