"Azt a biciklit nem lopják el, amin rajta ülsz."
Lakatolással kapcsolatban az alábbi öt kérdés merül fel:
1. Mennyit érdemes szánni a kerékpár védelmére?
2. Hány és milyen lakatot érdemes venni?
3. Hol érdemes lakatolni?
4. Mihez érdemes lakatolni?
5. Hogyan érdemes lakatolni?
Ebben a topicban ezekre keresem a válaszokat. Igyekszem minden új lakatolási hozzászólást beilleszteni az írásműbe.
1. Mennyit érdemes szánni a kerékpár védelmére?
Zárak, lakatok
Amikor megunod a régit és megveszed az új biciklit, kicsit túlnyújtózva a kereteiden, nem szívesen költesz még tízezreket lakatra. Más a helyzet, amikor az ellopott biciklit szeretnéd pótolni. 500Ft-tól 50.000Ft-ig (és talán a felett is) lehet zárat találni. jumpingmaki véleménye szerint egy 150-200e Ft-os bicikli megérdemel egy 15-20e Ft-os zárat. Egyszeri 10% a biztonságért.
Biztosítás
A VeloHelp Kontra biztosítás évi 1.500Ft-ért maximum 40.000Ft-ot térít meg az ellopot bicikli pótlására vásárolt gép árából. Más biztosítási lehetőséget nem találtam. Jól látható, hogy a biztosítók nem tudják kezelni a magyar helyzetet: félnek a biztosítással való visszaéléstől. Talán a biciklis kultúra fejlődésével ez a helyzet megváltozik.
Riasztók
Nyomkövetés
A lopott biciklit visszaszerzendő lehetőség van nyomkövető egység felszerelésére. Egy ezzel a területtel foglalkozó weboldal szerint azonban még mindig a lakat a legjobb megoldás. A nyomkövető legnagyobb hátránya, hogy a biciklin nehéz elrejteni. A GPS alapú megoldásoknak e mellett hatalmas a fogyasztása. Alternatíva lehet a rádiós jeladó alapú nyomkövetés. Mindkét megoldás 30.000Ft körüli költséggel jár, de Magyarországon nem találtam céget, aki foglalkozna ezzel.
Regisztráció
Szintén eső után köpönyeg megoldás, arra épít, hogy senki sem vesz kerékpárt, aminek az alvázszáma le van radirozva. Tekintve, hogy alvázszámot bármikor lehet a kerékpárba ütni, és a festés alatt nehéz megmondani, hogy eredeti, vagy toldott anyagba került a számjegy, ezért ez csak a lopást követő néhány órában segíti a kerékpár megkerülését. Esetleg nagyon ostoba tolvajok ellen véd. Több szolgáltató és szervezet is kínál regisztrációs felületet: nemzetközileg a BikeRevolution és Magyarországon isBringareg, Magyar kerékpáros klub
A regisztráció djtalan, az alváz-számozásnak lehet költsége. a Bike Revolution matricakészlet pedig 10 Fontba kerül - itthon nem kapható -, de regisztrálni anélkül is lehet.
2. Hány és milyen lakatot érdemes venni?
"Minden lakatot ki lehet nyitni - idővel."
"Minden lakatot ki lehet nyitni - flex-szel."
A gyártók és a tolvalyok közt folyamatos verseny folyik. Vannak örökzöld megoldások - például a lánc -, vannak olyan újabb megoldások, melyek folyamatosan finomodnak - például az U lock - és vannak megoldások, melyek nem állták ki a használat próbáját - például a sodronyzárak, és a Kryptonit egy körkörös zárszerkezete, melyet szinte bármivel ki lehet nyitni.
Ilyen körülmények közt nehéz jó megoldást ajánlani, és még nehezebb hosszútávra jó megoldást ajánlani. A legjobb stratégia elkerülni a rossz megoldásokat, követni a trendeket.
Mostani divat szerint ajánlott két különböző lakat használata. Ez egyrészt elbizonytalanítja a kevéssé motivált tolvajt, másrészt pedig véd azok ellen a tolvajok ellen, akik egy fajta/gyártmányú zárra specializálódtak.
A kerékpárzárak védelmi értéke két tényezőn múlik: a záron, és a rögzítési mechanizmuson, amit a zár véd. Ez a kettő néha elkülönül (lánc + lakat), de leggyakrabban össze van szerelve.
Zárak
A zárak ismertetésétől szakértelem hiányában eltekintek, kommenteket szivesen látok. A továbbiakban zárként az egybeépített megoldásokra hivatkozom.
A számzárról azért néhány szót ejtenék, mint régen sikeres nyitó: a legegyszerűbb háromjegyű zárakat 30 lépésben ki lehet nyitni, de kimerítő kereséssel bármi nyitható. Jó mechanika esetén az 1000 kombináció végigtekerhető fél óra alatt.
Rögzítési mechanizmus
A zárszerkezet általában egy görbe két végét zárja hurokká. Ameddig a hurok sértetlen, addig a biciklit nem lehet elvinni a tereptárgy nélkül. A huroknak azonban elég a leggyengébb pontját sikerrel támadni. Néha ez a zárszerkezet és a rögzítés közti, müanyaggal takart gyengébb technikai megoldás. Néha maga a lánc/U vas/sodrony.
A méret nem minden, acél és acél közt nagy különbségek vannak, van 13mm-es U lock, amit erővágóval el lehet pattintani, és van 9.5mm-es többször edzett lánc, amit flexelni is eltart egy ideig.
Sodronyzárak
Túl olcsó lakatot még a nagyon olcsó kerékpárra sem érdemes venni. A régebben elterjedt 30-40cm hosszú, háromjegyű számzáras, müanyaggal burkolt sodrony-zárak védelmi értéke jelképes. Felkészültebb tolvaj már egy egyszerű lemezvágó ollóval is egy mozdulattal megszabadíthatja a biciklit, de végszükség esetén egy bicskával is el lehet nyírni szálanként a sodronyt.
A 8-10-12mm-es sodrony-zárakhoz már erővágó kell - persze szálanként ezek is bármivel vághatóak, csak túl sok a szál -, de annak birtokában nem tartanak egy másodpercnél tovább.
Ennek a zártípusnak egyetlen előnye talán az alacsony tömeg, de a merev kábelnek néha nehéz helyet találni, és semmilyen védelmet nem biztosít a megfelelően felszerelkezett tolvaj ellen.
Gerinc-zárak
A sodronyzár biztonságosabb változata. Itt a sodronyt átfedő acél-hengerek védik, elérhetetlenné téve a sérülékeny szálakat a vágóeszközök számára.
Talán még kényelmetlenebb a szállításuk, mint a sodronyzáraknak, és a felépítésükből adódóan eleve vastagabbak és így nehezebbek.
Sajnos hiába a jó elgondolás, a biciklisek számára tervezett (tehát nem a 3-5cm-es motoros lánc) gerinc szemeit el lehet távolítani egymástól annyira, hogy hozzáférhető legyen a sérülékeny sodrony, így ezt a lakatfajtát nem tudom nyugodt szívvel ajánlani.
Láncok
Talán a legősibb megoldás, mely napjainkban újra fénykorát éli. A jó lánc szemei kovácsoltak és edzettek, ellenállnak minden kézi vágószerszámnak. A lánc legnagyobb ellenfele a feszítés, ez ellen a láncszemek megfelelő formálásával lehet védekezni (persze van lánc, amit el lehet vágni).
Mivel a láncszem anyagvastagságához képest - ami a biztonságot adja - a lánc keresztmetszete kétszeres, az illesztéseknél négyszeres. Ezért az ugyanolyan biztonságos láncok drágábbak és nehezebbek, mint U alakú társaik. Cserébe rugalmasabban használhatóak.
Láncot lehet zárral, és zár nélkül venni. Sajnos a zárral integrált láncok néha botrányos megoldásokat tartalmaznak. Van olyan BBB biciklizár, ahol a müanyag tok belsejében egy lágy 4mm-es stift tartja össze a láncot és a zárat. Láttam olyan megoldást is, ahol ***csavarmenet*** tartotta össze a müanyag alatti alkatrészeket. Sajnos minderre csak akkor derül fény, ha egy teszt vagy biciklilopás kapcsán valaki eltávolította a müanyagot, ezért érdemes a már kipróbált, szédszedett megoldások közül választani.
Lakatot nem feltétlenül bicikliboltban érdemes venni. Azonban ha a lánctól külön vesszük, érdemes figyelni arra, hogy a lakat kengyele kényelmesen beleférjen a láncszembe, ugyanakkor ne legyen gyengébb a láncnál, mert akkor kár volt kiadni a láncra a pénzt. Vágás ellen találták ki a kengyelvédett lakatot. Ennek elsődleges célja, hogy az ajtón mereven rögzített lakatot ne lehessen egy nehéz tárggyal leverni, kihasználva a kengyel gyengébb rögzítését. Lengő lakat esetén a hidegvágóval való hozzáférést nehezíti meg.
A megfelelően erős lánc és kengyel még nem garancia a biztonságra. A lakat zára legyen ellenálló a fúrásnak. A lakat teste pedig legyen acélból. Szintén fontos a zárszerkezet, a henger helyett a hozzáértők az acéllemezzárakat vagy legalább acél lemezt is tartalmazó zárakat részesítik előnyben.
U lakatok
Az elmúlt évek slágerterméke az U lakat volt. Egy U alakban hajlított 12mm feletti átmérőjű acél rúd, melynek nyitott végét egy zár fogja össze. Nyitáskor az U teljesen felszabadul. Használatának korlátai a méretéből adódnak, nem lehet egyszerre összelakatolni a két kereket: egy U lakattal a vázat és a hátsó kereket lehet tereptárgyhoz rögzíteni, vagy az első kereket lehet a vázhoz lakatolni.
Láncot nem lehet vele lezárni, de kaphatók U lakatok olyan csomagban, mely egy olcsó sodronyt is tartalmaz, amivel a nem védett kereket lehet a lakathoz hurkolni.
A Youtube-on több videó található, melyben autóemelővel nyitnak ki U lakatokat.
Hajtogatható "colstok" zárak
Néhány éve vannak a piacon ezek az artikulált acélrudakból álló zárak. Belméretül (a lakattal körülzárható felület/hosszúság) megegyezik a nagyobb U lakatokkal, így használatuk során szembesülünk a már vázolt problémákkal. Azonban az U lakatok merevségét kihasználó feszítős támadás ezeknél a lakatoknál nem vagy csak nehezen működik. Nem szabad elfeledni, hogy az érdekes forma ellenére ez is "csak" acél ezért brute-force támadás esetén nem ellenállóbb, mint az ugyanilyen anyagból készített ugyanilyen keresztmetszetű lánc vagy U lock.
Könnyebben szállíthatóak mint bármelyik másik zár. Áruk azonban meglehetősen magas, feltehetően az újdonság ereje, és az összetett mechanikai megoldás miatt.
3. Hol érdemes lakatolni?
"Mindig legyen jobb lakat a kerékpárodon, mint a melletted állóén."
4. Mihez érdemes lakatolni?
Sose lakatold a biciklidet egy ismeretlenéhez!
Lakatolni lehet a kerékpárt önmagához, ez azonban legfeljebb az eltolás ellen véd. A mai 10-18kg-os kerékpárokat bárki boldogan lopja a vállán. Ez csak végszükség esetén, és csak rövid időre, gyakori rátekintéssel lehet megoldás, ha biztos vagy benne, hogy gyorsabban futsz, mint a tolvaj biciklivel.
A lakatolásnak geometriai és mechanikai követelményeket kell kielégíteni. Többeknek a geometriai probléma megoldása is gondot jelent. Tipikus rossz példa az oszlophoz lakatolás, amikor a lakat és kerékpár emelésével a tereptárgy kerékpárra gyakorolt mechanikai kényszere megszűnik. Röviden tehát: a tereptárgy egy zárt görbéjén vezessük át a zárat.
Mivel a lakat hossza véges, ezért a zárt görbe választása helyett megoldás lehet az is, ha bár a tereptárgyon nincs zárt görbe, de a tereptárgy lakatolásra használt szakaszát mindkét végén olyan keresztmezsetű elem határolja, mely nem fér át a lakaton.
A mechanikai követelmény kicsit nehezebben felmérhető, de definíciójában végtelenül egyszerű: a fent definiált zárt görbe nyitása (vagy a szakasz elválasztása az egyik határolótól) legyen legalább annyira nehéz, mint a zár nyitása. Tehát nem előnyös például drótkerítéshez lakatolni. Drótkerítést tartó póznához sem, hiszen erről a kerítést lefejtve a tolvaj visszavezette a problémát az oszlop problémájára. Az aluminium oszlopok fűrészelése, a tábla-tartó oszlop kiemelése is valós fenyegetés.
5. Hogyan érdemes lakatolni?
1. Védjük a kerekeket is!
2. Legyen a zár minél nehezebben hozzáférhető
3. A kérékpár épségét megőrizve a legyen a lehető legfeszesebb.
A kerékpár sok értékes alkatrészből áll. Ezek egy része tartalmaz zárt görbét (váz, kerék, abroncs, belső), egy részük pedig nem (csengő, nyereg, váltókar, fékvbowden...). A hagyományos zárási technikákkal az elsőket lehet védeni. Egy zárral tipikusan a hátsó kereket és a vázat, az első kereket és a vázat, vagy csak a vázat lehet tereptárgyhoz rögzíteni.
A lakatok ne érjenek a földig, ott ugyanis sérülékenyebb a lakat. Azonban lakatoljunk minél alacsonyabbra, lehetőleg föld felé néző zárral.
Kaszkádosítani is lehet a zárakat: a zártság továbbadtható, de ne feledjük, a sorba kötött elemek leggyengébbike határozza meg a rendszer erősségét. Gyenge láncszem bármi, amit például csak csavar rögzít a kerékpár többi részéhez. A kerék többek véleménye szerint egy erős láncszem (valamihez lakatolni a kereket, aztán a kereket a vázhoz), elfűrészelni még az alu-felnit sem könnyű a küllők feszítő ereje miatt, ami rászorítja az anyagot a pengére.
Elfogadott megoldás azonban a tereptárgyhoz rögzíteni a vázat, és ahhoz rögzíteni egy második zárral az első / hátsó kereket. Ekkor a kiegészítő zárak lehetnek könnyebben nyithatóak, hiszen azok nem a kerékpárt, hanem annak csak néhány alkatrészét védi.
A kerékpár alkatrészeinek egy része egyszerűen védhetetlen. Ilyenkor az egyik megoldás a leszerelés a kerékpár elhagyásakor (első kerék, nyereg, odométer, villogók, dinamó), a másik megoldás a leszerelés megakadályozása. Erre több alternatíva létezik. Használhatóak szegecsek, speciális csavarok, vagy megpróbálhatjuk úgy meghúzni a csavart, hogy az senki ki ne tudja nyitni - csak erős fizikum esetén működik, és akkor sem feltétlenül ajánlott.
Javasolt márkák, termékek
Biciklizár kategóriában az Abus, a Kryptonit és a Trelock számítanak széles körben elfogadottnak. A zárszerkezetekhez értők a hagyományos lakatkészítőket nagyobbra tartják a kerékpárra specializálódott gyártóknál, ezért aki lánc+lakat kombináción gondolkodik az lehet hogy olcsóbb és jobb megoldást talál, ha szélesebben néz körül.
A nem-bicikli láncok közül többen a Bullit-ra esküsznek.
0-3.000Ft
Ennél mindenkinek többet kell érjen a kerékpárja!
Ennyi pénzből ilyesmivel lehet próbálkozni.
3.000-5.000Ft
5.000-10.000Ft
Ebben az árfekvésben már szélesebb választéka van az U lockoknak és lehet erősebb láncokat is venni.
Kryptonite Keeper 12 LS - Alacsony ára és jó paraméterei miatt talán a legelterjedtebb U lakat, ennek veszélye, hogy specializálódhatnak a tolvajok is.
Kryptonite Evolution Mini - amennyiben a váz engedi, nem minden bringához jó, és nem minden oszlophoz, viszont lehet hozzá szép színes skineket kapni.
Kryptonite Keeper 1013 Intergrated Chain - 130cm hosszú, 9.5mm-es anyagból készült lánc, akár a két kereket és a vázat is rögzítheti.
10.000-15.000Ft
Az újabb U zárak árfekvése, itt kezdődnek a hajtogatós megoldások is. Ez a javasolt tartomány egy kerékpár védelmére.
Kryptonite Evolution Series 4 Std.
Kryptonite Evolution Mini LS
15.000-20.000Ft
Ebben a kategóriában már kedvünkre válogathatunk a különböző lehetőségek közt.
Abus Bordo 6000
20.000Ft fölött
Egyes vélemények szerint ennyit egyszerűen nem érdemes zárra költeni, már a 15-20e Ft-os árfekvésben is könnyebb a legtöbb kerékpártárolót elfűrészelni, mint a zárnak nekiesni.
Referenciák
Egy régebbi zár-teszt, angolul.
Kérlek, fejtsétek ki alaposan a véleményeteket, mert azok alapján fogom szerkeszteni ezt a szöveget.












Sziasztok! Kérlek
Sziasztok!
Kérlek segítsetek, hogy többé ne lopjanak biciklit!
Sajnos (szerencsére) tapasztalatom nincs a lakatolással / biciklilopással kapcsolatban. Eddig egy rozsdás 17 év körüli Peugeot montival jártam, azzal a naiv elképzeléssel, hogy a házunkban működő bicikliboltban megvett 4000Ft-os 12mm-es sodrony megvéd mindentől. Aztán amikor megvettem az új biciklit, elkezdtem aggódni.
Vettem egy Kryptonite Keeper-t. Amikor meséltem a beszerzést, a házban lévő bicikliboltos megjegyezze, hogy a Kryptonite szlovák gyártmány, és a 12-es U lakat könnyen szétszedhető.
Ő a láncot ajánlotta - most már nem tart sodronyt - és a gerincet (legalábbis szerintem az lehet a gerinc: sodrony körül gégecsőszerű elemek?). Ez utóbbit viszont itt nem ajánlják az emberek. Láncból is van záras meg zár nélküli...
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Az Abus legdurvább
Az Abus legdurvább (biciklihez ajánlott) U-lakatját simán át lehet vágni flexxel:
http://www.youtube.com/watch?v=4XTYEcQAurs
sőt, még a zárat is "simán" fel lehet törni:
http://www.youtube.com/watch?v=xyRoWphwCy4
Ennek ellenére ezek szerintem nem reális támadási formák az utcán. Se konnektor, se satu, emberek mászkálnak, meleg/hideg/sötét van, a bicikli 1m magasan lóg a lámpaoszlopon, stb.
a flex mindent vág. erre
a flex mindent vág. erre írtam, hogy nincs feltörhetetlen/elvághatatlan zár. ellenben a tolvajnak annyi esze azért van, hogy ha az egyik bicajhoz akksis flexszel kell mennie, és 2 brutál zárat levágnia, a másikhoz meg csak egy csípőfogó kell, akkor ez utóbbit fogja vinni.
erről szól ez a "játék".
csakegymaki.
????? segíts
?????
segíts magadon...
vagy hogy gondoltad, minden alkalomra egy örző-védőt rendelsz mellé?
én - és szerintem még
én - és szerintem még sokan mások - szívesen megosztanám a lakatolási tapasztalatokat, de nem biztos, hogy jó az, ha itten esetleg tippeket adunk a tolvajoknak. mert hát csiripelik a verebek, hogy sok enyves kezű olvassa a bicajos fórumokat.
a kommentedet nem teljesen értettem, de annyit megjegyezném, hogy legjobb tudomásom szerint a kryptonite-nak köze sincs szlovákiához, de még európához sem, ugyanis amerikai gyártmány.
u-lakat meg sokféle van, nyilván amit pillanatok alatt kinyitnak így, vagy úgy, az egy rakat szar volt.
kinyithatatlan zár pedig nincs, ez inkább pszichikai hadviselés. ha látja a tolvaj, hogy jó a zárad, és jó helyre lakatoltál, akkor inkább más prédát választ.
csakegymaki.
Ez megnyugtató, mármint
Ez megnyugtató, mármint hogy nem lőttem mellé a Kryptonite-tal.
Akkor félretéve a nyitási részre vonatkozó dolgokat, mi az, ami elriaszt egy tolvajt? 1 lakat? 2 lakat? 3 lakat és egy GPS követő? A regisztáció? Az ha piszkos a bicikli?
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
a kryptoval nemhogy nem
a kryptoval nemhogy nem lőttél félre, de ez az egyik legjobb márka. persze ezen el lehet vitatkozni egy darabig, mert van, aki az abusra, vagy egyéb márkákra esküszik. de a lényeg, hogy a top 3-ban benne van a krypto. az már más kérdés, hogy egy sima keeper nem a legjobb megoldás egy 150-200 ezer huf-os bringához. én inkább az evolution ls-t ajánlanám, vagy még eggyel feljebb lévő kategóriát. drága, de egy új bicikli még drágább. és kár arra alapozni, hogy "velem úgysem történhet meg", ugyanis sajna elég sok emberrel megtörténik, hogy elkötik a paripáját. úgyhogy ha tuti védelmet akarsz, rá kell költened. cirka 15-20 ezerből már megvagy. nem azt mondom, hogy csak az ilyen drága lakatok a jók, de ha - majdnem - biztosra akarsz menni, akkor ne add lejjebb.
ami még fontos: helyesen lakatolj. ha lehet, kösd a hátsó háromszöget (benne a kerékkel)valami masszív tárgyhoz. először azt hittem, hogy ez nehéz lesz u-lakattal, de az igazság az, hogy még egyszer sem okozott gondot a dolog. ráadásul a krypto evolution ls úgy van kitalálva, hogy pont elég legyen a mérete a fent vázolt lakatolási módhoz (monti esetében). országútihoz sokszor elég egy krypto evolution mini.
egyébként sok rajzot, képet, tippet lehet találni neten a helyes lakatolási technikákról.
aztán... kerék gyorszárakat cseréld le sima menetesre. ugyanígy az üléscsőbilincset is, ha esetleg gyorszáras.
mindig nézd meg, hogy az adott tereptárgy, amihez lakatolsz, elég stabil-e... nem lötyög, nem lecsavarozható, nem húzható ki a földből (pl. néhány kresz tábla oszlop), nem gagyi aluminiumból van-e, amit könnyű elvágni (ugyanis ha a lakatodat nem tudják levágni, hát levágják azt, amihez lakatoltál).
fontos még, hogy ha több lakatoló hely közül választhatsz, akkor oda lakatolj, ahol jobb, vagy hasonló bringák vannak, mint a tiéd, de szarabb zárral. nem a tiédet fogják választani, hanem a szarabb zárasat. ez szemétségnek hangzik, de ez a "túlélésről" szól.
én mindig azt mondom, hogy ez a lakatolás téma az, ahol nem csak jó, ha paranoiás vagy, de szinte alapfeltétel is... :D sajnos... :S
csakegymaki.
itt nagyjából
itt nagyjából összefoglalják a lényeget:
http://www.kryptonitelock.com/TechLab/HowToSecure.aspx
és még mielőtt valaki megkérdezné: nem vagyok krypto marketinges. de velük van tapasztalatom, más gyártókkal nincs. :)
csakegymaki.
Balázs. kb 6 éve lakatolom
Balázs. kb 6 éve lakatolom le mindenfele a biciklijeimet a városban, sokszor pont az I épület előtt, ami a város (és talán az ország) egyik legveszélyesebb pontja biciklilopás szempontjából. Még nem vitték el egyiket sem, pedig csak egy U-lakatot használok. Sőt. Időnként van ott egy karbon Orbea Alma is, full XTR cuccokkal, és Mavic Crossmax SLR kerekekkel :)
Viszont arra gondoltam, hogy az épületbe valamelyik szobába/laborba betehetnénk egy webkamerát, amelyikkel folyamatosan lehetne figyelni, minden rendben van-e a biciklikkel.
Hallottam egy reggel a
Hallottam egy reggel a biztonsági őr és egy srác beszélgetését. A biztonsági őr szólt a rácnak, hogy ne oda tegye a bringáját, mert az zavarja a biztonsági kamera kilátását a garázs-lejáróra.
A beszélgetés folytatásából kiderült, hogy a biztonsági őrnek nem feladata a biciklilopsát jelenteni, megakadályozni, ő az épületet őrzi, és portaszolgálatot lát el. Ügyhogy ha berakunk kamerát, akkor gondoskodni kell annak a megfigyeléséről, és a beavatkozásról is, ez utóbbit pedig nem lehet laborból csinálni.
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Hát szerintem amelyik
Hát szerintem amelyik tolvaj a CM-et olvassa, az már van annyira intelligens, hogy youtube-on, esetleg ennél eldugottabb helyeken utánanézzen, mit hogyan lehet kinyitni. Ő nem hinném, hogy innen tájékozódna, vagy tudnánk olyat, amit ő nem.
Ugyanakkor az átlagos biciklitolvaj nem hinném, hogy az a nagy internetbuzi, aki egész nap ezt a fórumot bújja.
eleinte én is szkeptikus
eleinte én is szkeptikus voltam a tolvajok internetezési szokásaival kapcsolatban, de itt annyiszor olvastam már efféle véleményeket, hogy picit kezdem elhinni. nomindegy, reméljük nem jutnak többletinfohoz, ha esetleg olvassák. :)
csakegymaki.
Én viszont szeretnék
Én viszont szeretnék többletinfóhoz jutni, és másokat juttatni a lakatolásról :)
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Én két Abus U-lakatot
Én két Abus U-lakatot használok most már egyszerre. De a tököm tudja,hogy nyugott lehetek-e. Inkább úgy érzem,hogy csak az esélyét csökkentettem ezzel. Szívem szerint még kettőt vennék és kapják be.
-"Elnézést a környezetszennyező netezésért"-
A Kryptonite kínai
A Kryptonite kínai gyártmány.
igen, gondoltam, hogy itt
igen, gondoltam, hogy itt kavar lesz ezzel kapcsolatban. rosszul fogalmaztam. tehát - mint majd' mindent - kínában rakják össze, de a cég amerikai.
csakegymaki.
Rendben. :) Amúgy az Abus
Rendben. :) Amúgy az Abus U-lakatokat Németországban gyártják- kis infó a környezettudatosoknak :)
igen, az abus ebből a
igen, az abus ebből a szempontból amúgy szimpatikusabb. személyes tapasztalatom egyelőre nincs velük... ne is legyen, mert az azt jelentené, hogy levágták a mostani lakatomat és újat kell vennem! :D
csakegymaki.
És az erővágót,
És az erővágót, fűrészt, flexet? :)
A titkolózáson alapuló
A titkolózáson alapuló biztonság sosem működik. A titkok ugyanis kiderülnek. És nem kell megvárni, hogy mindenki tudja, épp elég ha a megfelelő ember tudja.
Az a jó módszer ami akkor is működik, ha bárki tudhat róla.
Az U-lakatokat és láncokat le lehet flexelni, a zárakat lockpickelni lehet. Ettől még nem lopnak el holnaptól tömegével ilyen bringákat. Az előbbihez drága eszközbe kell beruházni, zajos és áram is kell hozzá. Az utóbbihoz szakértelem, amit aki megszerez, annak nem éri meg bringalopásra pazarolnia. Vagy csak ritkán.
A lopott bringákért kevés pénzt lehet kapni (az árához képest), nem éri meg ragaszkodni 1-1 drágább példányhoz és azt ellopni minden áron.
Számít, hogy mennyire nyugodtan tudnak dolgozni a tolvajok, mennyire éri meg kockáztatni és mennyire éri meg az adott bringáért. Nem kell a legjobb védelem, az átlagnál jobb kell.
A kockázatot lehet csökkenteni, ha az ember nem látványos bringával jár, de jó lakattal.
És főleg jól lakatol.
Tökéletes megoldás nem lesz.
-
Zsurmi
Ettől függetlenül azért
Ettől függetlenül azért nem kell szegény külföldi nyelveket nem beszélő tolvajok számára egy komplett magyar nyelvű összefoglalót írnunk, hogy mit hogyan kell elvinni.
Most valaki "okosan" belinkelt egy csendes módszert is... (hálistennek edzett cuccon remélhetőleg nem működik, de ebben nem vagyok biztos)
A különböző u-lakatok gyengeségait is fel lehetne sorolni.
Sajnos a tolvaj gyorsabban alkalmazkodik, mint a lakatoló tömegek.
Azért azt se felejtsük el,
Azért azt se felejtsük el, hogy hiába lakatolod oda a biciklit a világ legbrutálisabb lakatjával, ha egy zsebszerszámmal 5 perc alatt lekopasztom a biciklit.
És akkor persze el lehet kezdeni minden alkatrészt spéci csavarokkal védeni (Pitlock és társai), akkor viszont nagyon fogsz káromkodni, ha esetleg defektet kapsz.
A végén oda kell
A végén oda kell ponthegeszteni mindent.
-
Zsurmi
A biztonság kedvéért a
A biztonság kedvéért a csapágygolyókat is a csészéhez és a kónuszhoz, akkor biztos nem viszik el.
:-) És mindenféle
:-)
És mindenféle javítás flexeléssel kezdődik. A defekjavítás is.
-
Zsurmi
A nyomonkövetést kellene
A nyomonkövetést kellene megszervezni. Ha a tolvaj elvisz egy 200'000 HUF értékű biciklit, és eladja az orgazdának 20-ért, majd beméri a vasat a rendőrség és kiosztanak három évet a tolvajnak(vagy 3 csapással 15 év fegyházat), akkor csökkeni fog a lopási kedv.
Kellene egy vázba rejtett jeladó hozzá, amit pár iránykereső állomással be lehet tájolni. A bicikli időnként az éterbe morzézná az alvázszámát, azt kapják be az enyveskezűek.
Egyéb ötlet: ha élesíted a rendszert a távkapcsolóddal, és x időn belül nem jössz vissza kikapcsolni (mert ellopták), akkor elkezd a rádió adni. A tápellátása lehetne pl. agydinamóra kötött akku is.
Azt hiszem hollandiában meg
Azt hiszem hollandiában meg Dániában is ilyesmivel kezdenek próbálkozni, ott ugyanis nem sikerült idejéban elejét venni a bringalopásoknak. Na meg a lakatok sem a legjobbak.
Londonban, meg állítólag mindent visznek mindegy szinte mivel lakatolsz.
Egyéb ötlet: ha élesíted
Egyéb ötlet: ha élesíted a rendszert a távkapcsolóddal, és x időn belül nem jössz vissza kikapcsolni (mert ellopták)
vagy mert
- (a lezárt biciklitől távol) baleset ért
- elraboltak
- bezártad magad a lakásodba/vendéglátód lakásába/liftbe/nyilvános WC-be
- elment az utolsó vonat/busz, és inkább ott aludtál
- meg kellett mentened valakinek az életét/vagyonát
Én nem mernék ilyet használni, olyan, mint amikor fixidős jeggyel leparkolva bemegy az ember valahova tárgyalni... Normális lakattal a fentiek sem ritkábbak, mint a lopás.
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
A gerinclakat nem jó! Vagy
A gerinclakat nem jó! Vagy olyan brutálisan nagy és nehéz és drága, hogy nem éri meg megvenni és cipelni, vagy szét lehet cincálni a gerincszemeket, és akkor sodrony lesz belőle.
A lakatolási technikák közül mindenképpen meg kell említeni Sheldon Brownét: a hátsó háromszögön belül a kerékabroncsot rögzítem tereptárgyhoz.
Ezzel a módszerrel egyetlen mini u-lakattal is lehet biztonságosan zárni.
===
bácsi a biciklin
+1. eddig nagyon tetszik a
+1.
eddig nagyon tetszik a "cikk", de a gerinclakatnál mindenképp írd át szerintem a megfelelő védelem részt.
pluszként majd vedd fel a legújabb fajtákat (pl. "hajtogatható" abus bordo).
csakegymaki.
Köszönöm. És köszönöm
Köszönöm. És köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat.
Jó lenne, ha tudnátok ajánlani konkrét termékeket is, csak személyes tapasztalat alapján.
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
azért remélem, hogy
azért remélem, hogy ilyenekkel nem nagyon fognak tolvajok rohángáln az utcán.
http://www.youtube.com/watch?v=5OShxcGiJYg&NR=1
--
--
-vasak alattam-
"az úton parkolni luxus!" "haladnánk!" "mindenhol lehet kerékpározni. ahol nem, ott tüntetőleg!"
Az egy sima betonvas volt.
Az egy sima betonvas volt. Szeretném látni, hogy edzett acélt hogy vág át a szerszám, és hogy hány ilyet tud egy vágófejjel.
Ergo mennyire éri meg ha 5000 Ft egy bringa feketepiaci felvásárlási ára.
-
Zsurmi
a javasolt u lakatok közé
a javasolt u lakatok közé javaslom felvenni a 2 legnépszerűbbnek mondhatót:
krypto evolution mini (futárlakatnak is hívják, sokan közülük ezt használják). kis mérete miatt kell hozzá némi lakatolási rutin, nomeg vékony váz, de ár/érték arányban nagyon jó.
ugyanennek a hosszított változata, ami nekem is van, krypto evolution mini LS. ez már montikhoz is elég nagy.
továbbá javasolnám kihangsúlyozni, hogy a youtubeon sok video (pl. tollal kinyitott régi krypto) olyan lakat szériákra vonatkozik, amiket pont ezek miatt a hibák miatt már rég bevontak a forgalomból. csak mert ez sok félreértésre ad okot, hogy látja valaki ezt a bic pen-es videot, de azt nem nézi meg, hogy pl. 2008-as évjáratú. lehet, hogy más márkáknál is voltak ilyen visszavont szériák, nem tudom, de a lényeg, hogy a mostaniaknál már nincs ilyen hiba.
egyre jobb az írás, a végén még minden részletre kiterjedő esszét kapunk lakatolás témában. ritka nagy kincs lenne. javaslom lajthabalazs megjutalmazását! :D
csakegymaki.
én még a Citadel Brooklynt
én még a Citadel Brooklynt is betenném az olcsó de jó ulakatok közé.
--
--
-vasak alattam-
"az úton parkolni luxus!" "haladnánk!" "mindenhol lehet kerékpározni. ahol nem, ott tüntetőleg!"
1. Tavaly volt egy
1. Tavaly volt egy ilyen:
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100628/lakatolas-gyik
pata dolgozott rajta bőven, talán érdemes felhasználni és megemlíteni őt.
2. Tekintve, hogy alvázszámot bármikor lehet a kerékpárba ütni, és a festés alatt nehéz megmondani, hogy eredeti, vagy toldott anyagba került a számjegy, ezért ez csak a lopást követő néhány órában segíti a kerékpár megkerülését. Esetleg nagyon ostoba tolvajok ellen véd.
Nem értek teljesen egyet. Úgy képzelem, hogy a lopott kerékpárok olyan piacokra kerülnek, ahol a vevők közül kevesen foglalkoznak a vázszámnak (és nem alvázszámnak) akár csak a meglétével is.
Lehet, hogy részben valami "profi nagykereskedőhöz" kerülnek, aki üt bele másikat, viszont ez már nem fér bele néhány órába!
3. az első kerék kikötése egy mozdíthatatlan hurokhoz, majd az első kerék és a váz összekötése, és a váz és a hátsó kerék összekötése esetén az első kerék elfűrészelése a kerékpár nagyobb részének ellopásához vezet.
Minden olyan megoldás, ami használhatatlanná teszi a kerékpárt, nehezíti a tolvaj dolgát (nem lehet felülni a prédára, hanem el kell szállítani), és csökkenti az akció pénzügyi hasznát. A kerékfűrészelés ráadásul jelentős értékcsökkenést okoz. Jó, nekem is van ismerősöm, akinek simán elvágták az első villáját, de hidd el, hogy ez visszatartó erő.
4. A legjobb védelem - azon túl, hogy a bringa ne is legyen értékesebb, mint amire szükséged van - minél többet használni, és minél rövidebb ideig tartani egy helyen. A hetekig közterületeken tartott bicikliket egyszerű kifigyelni (ráadásul a klíma sem tesz jót neki). A rövid időre is érdemes olyan helyet választani - ha nincs zárt -, ahol sok járókelő van, vagy rálát egy kamera. Érdekes, de ez is inkább a megelőzést, mint a feljelentést segíti.
5. Nehogy már azt higgyük, hogy a tolvajok YouTube-videókból tájékozódnak. Egészen biztos vagyok benne, hogy sokkal hatékonyabb és zártabb (feltehetően offline) információmegosztó rendszerük van.
6. „Sohase mondd rá semmire, hogy »elvesztettem«, hanem csak azt, hogy »visszaadtam«. Meghalt a gyermeked? Visszaadtad. Elhunyt a feleséged? Visszaadtad. Elvették a birtokod? Visszaadtad azt is.” (Epiktétosz)
Ha folyamatosan a bicikliével megegyező plusz tömeget hurcolsz magaddal, jövedelmedből egy csomót költesz regisztrációra és biztosításra, és még így is egyfolytában félsz - akkor a tolvaj sokkal rosszabbá: terroristává lett számodra, anélkül, hogy bármit tennie kellett volna. Légy szabad! Én komolyan veszek inkább új bringát, mint hogy rettegjek 5 percre beugrani egy gyrosért.
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
A kereket elég nehéz
A kereket elég nehéz elfűrészelni, ugyanis a küllők folyamatosan feszítik a felnit, így az becsípi a fűrészlapot. Aki nem hiszi, próbálja ki :)
Akkor ha kívülről, vagy
Akkor ha kívülről, vagy akkor, ha belülről kezded? Mi van, ha a két szomszédos küllővel kezded, és aztán köztük vágsz?
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Megfeszített kereket
Megfeszített kereket vagdosni nem jó móka.
Viszont javaslom, hogy az U-lakattal lakatold le a hátsó kerekedet (is), vagy a hátsó háromszög valamelyik csövével együtt, vagy simán a felnit lakatold oda a hátsó háromszögön belül. Akkor nem fog kelleni az a baromi hosszú sodrony.
Amúgy szép bicaj, mellette parkoltam :)
"Some will object that
"Some will object that felons might cut the rear rim and tire to remove the lock. Believe me, this just doesn't happen in the real world. First, this would be a lot of work to steal a frame without a useable rear wheel, the most expensive part of a bike, after the frame. Second, cutting the rear rim is much harder than you might think. Since the rim is under substantial compression due to the tension on the spokes, it would pinch a hacksaw blade tight as soon as it cut partway through. Then there are the wire beads of the tire, also difficult to cut.
És ezt a fenti mcysh-féle hozzászólásban szereplő linkből idéztem!
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
Éppen tegnap láttam a
Éppen tegnap láttam a sarki bicikliboltban olyan használt kerékpárt, amit megpróbáltak elvinni de nem sikerült - legalábbis ez volt a történet, aztán az is lehet, hogy sikerült. Mindenesetre az aluváz vízszintes elemén három durva horpadás volt, gondolom egy U lakat lefeszítésének eredményeként. Állítólag a váz még teljesen jól használható, én azért erősen kételkedem.
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Keveregtek itt különféle
Keveregtek itt különféle lakatolós topkiokban mindenféle emberi árú lakatokról és láncokról is infók, pl. Sobo, Bullit, egyebek.
Errő valaki nem tud rittyenteni valami kisesszét, aki vette, hogy milyen méretű lánc, illetve miilyen típusú (gyáriszámú) lakat lenne a jó? Mert például nekem nem nagyon főlik a fogam tízezrek kiadásához specializált zárakra, amik nagyjából annyit tudnak, mint a közepesen noném, de olcsók. Szóval, ha valakinek van ilyen és jó tapasztalata is vele, akkor azt megoszthatná a nagyközönséggel, főleg, mert a bicikli nagyon sokban szól a DIY-ről, legalábbis nekem...
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
A fórum-olvasó maraton
A fórum-olvasó maraton során - még ez előtt a topik előtt - olvastam én is vitát lakatokról. Azt hiszem aki a lánc + általános lakatot ajánlotta, az is 20k körüli összeállítást ajánlott, persze azért, mert ebben az árfekvésben keresett a hozzászóló.
Az az érzésem egyébként láncon nem fogsz tudni spórolni, amiatt, hogy nagyon sok jó minőségű anyag van benne minden lánc drága lesz. Viszont abban is igazad van, hogy lakatot fogsz találni olcsóbban, ha nem biciklilakatnak veszed.
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Én amit olvastam, az
Én amit olvastam, az nagyrész a RollN-es Bullit láncról szólt, amiből a tíz millis 2500 huf környékén van, meg valami Sobo márkájú lakatról, ami pedig létezik ezer forinttól sokig.
Bár lehet más fórumot néztünk. Emellett meg lakatnál továbbra is a látvány számít, egy közepes meg egy state-of-the-art lánc között szerintem nem olyan óriási nagy a különbség, illetve egy max hetven rongyos sleeper biciklihez meg nincs kedvem az árának harmadáért, de hetedéért sem lakat venni...
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
A lakatólás GYIK-ban
A lakatólás GYIK-ban leírtuk Kb. ezerszer.
5-6000 -ből kijön a 10mm-es (valójában inkább 9) lánc lakattal. Méghozzá jobb minőségben mint sok márkás drágább.
U-lakatból már sajnos nincs ilyen aduász. (Vagy legalábbis senki nem tesztelte még a névtelen filléres áruházi lakatokat.)
Tudnál ajánlani konrét
Tudnál ajánlani konrét példányt? Amiket én láttam, azok inkább a 20k-t nyaldosták.
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
Én is csatlakozom az
Én is csatlakozom az alattam szólóhoz, a bullit lánc megvan, de a lakathoz jól jönne egy példa, vagy kettő...
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
- www.muartbit.hu, ott
- www.muartbit.hu, ott vannak Sobo-k. Van egy kengyelvédett fekete (kinézetre hasonlít az Abus Granit-ra), meg van egy full acél Mul-t-lock koppintás, ami nincs fönt a honlapon.
- Quasimoto-ban van Oxford HD mini féktárcsazár(aka mini U-lakat) 4500-ért, Sold Secure Bycicle Gold.
- Árban a következő kategória 10-11e Ft körül van: Kryptolok S2 féktárcsazár (Herce-hurca), Abus 88/55 (sajnos ezek a márkás lakatok nálunk sokkal drágábbak, mint külföldön)
Soboból pont azt érdemes
Soboból pont azt érdemes ami nincs fent ezen a honlapon. Annak ugyanis acélból van a háza. Két bolt van ott egyébként egymás mellett, mind a kettőnél érdemes körbenézni.
Ő lenne az, ami fennvan, de
Ő lenne az, ami fennvan, de annyira nem érdemes megvenni? : )
Sobo - burkolt pajzslakat - Sobo - 60mm pajzsos lakat
És akkor a boltban lévő is valami hsaonló nevű?
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
Az a Sobo amire én gondolok
Az a Sobo amire én gondolok teljesen kocka alakú, a neten nem találtam róla képet. A boltokban általában van, és nem esik ki belőle a kengyel.
Amik fent vannak a honlapon azok csak nikkelezettek, de réz házuk van.
Amiről alább ír a kolléga, az sem rossz, de a kengyelvédelemnek nincs itt akkora szerepe mint ajtón, úgyhogy akkor lehet hogy mégsem praktikus.
Lehet, hogy ilyen lakatot ad
Lehet, hogy ilyen lakatot ad az Author is a saját branded láncához?
http://www.mozgasvilag.hu/termek/acl-65-lanc-lakat
Nekem van egy ilyen, nagyon jó ár/érték arány, 4 kulccsal gyárilag, de:
Soha többet olyan lakatot, amiből kinyitáskor kijön a kengyel, ott áll az ember, kezében a lánccal, a lakat testével, a kengyellel meg a kulcscsomóval. Főleg polipoknak ajánlom.
Én lecseréltem a lakatját egy kb 1 kilós kínai lakatra, gyönyörű oroszlánfej-dombormű van rajta, ki lehet húzni belőle a kulcsot nyitott állapotban, és be lehet utána csukni kulcs nélkül. Sajnos réz a teste, de így még szebb az oroszlán.
Ezekre a komfort tulajdonságokra is oda kell figyelni a lakatoknál.
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz
Ezek a lakatok
Ezek a lakatok valószínűleg mind ugyanabban a kínai gyárban készülnek, a megrendelő kérése szerint feliratozva.
Az ilyen noname kínai
Az ilyen noname kínai lakatokra nem sokat adnék.
Pl: http://criticalmass.hu/forum/20080210/zarminositesek 56-os komment.
Kicsúszós kengyel: úgylátszik ebben is megpróbálták az Abus-t koppintani. SZ nem gáz, a mini U-lakatnál is kiszeded a kengyelt.
Úgy néz ki, a Mammoth Security lánchoz is ezt adják: http://www.agomotors.hu/webshop/product.php?id_product=3247
Acél SOBO: itt van egy webáruházban, de itt sajnos csak az 50-es, mindenesetre meg tudjátok nézni képen:
http://www.gefi2000.hu/SCSM-50-mm-hosszu-kengy-acellakat/5428/1/#
http://www.gefi2000.hu/SCSR-tip-aceldoboz-lakat-50-mm/5426/1/#
A kengyelkiesés csak a
A kengyelkiesés csak a használatnál kellemetlen.
Sobo:
Ez az amire gondoltam, persze nem a hosszúkengyeles.
A GÉFI 2000 az én cégem
A GÉFI 2000 az én cégem (mármint hogy ott dolgozom lassan másfél évtizede. :) )
A SOBO lakatokat két-három éve tartjuk. Ha jól tudom, kanadai exportra készülő kínai lakatok, és egy kis pesti cég időnként hoz be belőlük. A kengyel keménységét őszintén szólva még nem próbáltam, de a lakatok zárszerkezete nem lehet rossz, három év alatt még egyet sem reklamáltak meg. (Miközben egyéb típusokból rendszeresen kapok vissza selejtet.) Egyetlen gyenge pontjuk az esetleges kulcsmásolás. Általában négy, elég speciális profilú kulcs jár hozzájuk. Ha ez kevés, akkor lehet ugyan másoltatni pótkulcsot, de egy kulcs közel annyiba kerül, mint a komplett új lakat.
---
„Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig védelmezni fogom a jogodat, hogy elmondhasd.” /Voltaire után szabadon/
Üdv! Én amikor megvettem
Üdv!
Én amikor megvettem egyből nekiestem fémfűrésszel, (mert előtte egy 200 foritos kínai símán vitt) és nem tudott belekapni. Úgyhogy fűrészelni nem lehet.
Ezek a doboz vas lakatok miért nincsenek fent a hivatalos honlapjukon?
Kulcsmásolás: Még mindig jobb a helyzet mint a citadel lakatokkal, ahol csak két kulcsot kapsz, és mivel lemezzárask, azokat is drága lehet másoltatni.
Kinek a hivatalos
Kinek a hivatalos honlapjára gondolsz? Az általam ismert importőr az Ungár Bt, tudomásom szerint nincs még honlapjuk sem...
---
„Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig védelmezni fogom a jogodat, hogy elmondhasd.” /Voltaire után szabadon/
A Sobo hivatalos honlapjára
A Sobo hivatalos honlapjára gondolok.
Belinkelnéd a címet? Nem
Belinkelnéd a címet? Nem tudom, milyen hivatalos honlapra gondolsz...
---
„Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig védelmezni fogom a jogodat, hogy elmondhasd.” /Voltaire után szabadon/
http://sobolocks.com/
http://sobolocks.com/
http://www.fjmsecurity.com/
Thx. Meglepő, hogy nincs
Thx. Meglepő, hogy nincs fent nekik. Mi ezekből az acéldoboz-lakatokból adjuk el a többet.
---
„Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig védelmezni fogom a jogodat, hogy elmondhasd.” /Voltaire után szabadon/
Van egy (elméleti) előnye
Van egy (elméleti) előnye azoknak a lakatoknak, amiknél az U rész nem kör, hanem négyzet keresztmetszetű: itt mindkét oldalon át kell vágni a lakatot, hogy el lehessen vinni a bicajt.
Hali, nemtudom volt-e már
Hali, nemtudom volt-e már szó erről, de tart annyira a 2000 ft körüli U lakat mint a 15 ezres ? Vagyis nyilván való, de mi a külömbég ? azon kívűl hogy eddzett és erősebb a drágább ? mert flexel eztis, aztis lelehet vágni szerintem..
http://ebike.hu/termekek/kieg
http://ebike.hu/termekek/kiegeszitok/zar/u-lakat/2951+citadel+brooklyn94...
Van közte 5-7 ezer Ft-os kategóriában a Citadel.
Itt a fórumon kevés szó esik róla, pedig valószínűleg ár-érték arányba az egyik legjobb.
Francia cég, nem tudom, hol gyártatnak, de nemrég megvette őket az ABUS, hogy ne a saját nevének image-át rombolja, amikor olcsóbb termékekkel jön ki. Állítólag ugyanolyan erős, talán kicsit nehezebb.
Nekem egyszer eltört a vázra felfogó műanyag tartója, garanciában cserélték.
Az alapanyag nem mindegy, hogy mi, valami egyszerű betonvas, vagy maga is szerszámacél.
A zárat meg elvileg a drágább lakaton nehezebb kulcs nélkül kipiszkálni.
Ja, meg állítólag a folyékony nitrogénnel való fagyasztásnak és a savazásnak is jobban ellenállnak a drágábbak.
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz
Aki lát bringatolvajt
Aki lát bringatolvajt folyékony nitrogénnel, azonnal szóljon :)
(Hát igen, az is ciki, ha a T1000-es akarja elvinni a bicajodat, mert egyszerűen bedugja az ujját, kulcsot formáz belőle, és kinyitja a zárat :) )
A vilagert nem akarok
A vilagert nem akarok belekotni, de a T1000-es csak azt tudta leutanozni, amihez hozzaert. Szoval arra kellett csak vigyazni, nehogy rauljon a kulcsodra, mert akkor szopo.
Amugy a T1000-es mar megfolyt a melegvizben, nem jelent veszelyt a kerekparpiacon...
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
Köszi, megnyugodtam
Köszi, megnyugodtam :)
Pedig már elképzeltem, ahogy rajtakapom a T1000-est, ahogy babrálja a zárat az U-lakatomon, odamegyek, leöntöm a csuklóját folyékony nitrogénnel, majd sátáni kacaj kíséretében rálépek.
mellesleg, ha én mimetikus
mellesleg, ha én mimetikus polialloid lennék, akkor egyszerűen csak beefolynék a zárba és széttépném.
Már várom az első olyan új, innovatív zárakat, melyek védenek a téezrek által elkövetett zárheltörések ellen is.
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
A Citadel a vonalkódja
A Citadel a vonalkódja szerint német gyártmány. Bár ez nem jelenti 100%-ra, hogy ott is készült, de valószínű.
Kínában készül. Az ABUS
Kínában készül. Az ABUS a márkatulajdonos, de míg a saját neve alatt futó lakatjai Németországban készülnek, a Citadelek kínai gyárból jönnek.
Zárnagykerben dolgozom, és tartunk Rio és Brooklyn lakatokat, főleg azért, mert amióta a CM-t látogatom, egyfajta missziónak tekintem, hogy a szar sodronyzárak mellett (amit kénytelenek vagyunk tartani, mert nagyon nagy igény van rá) valami normális, ár-érték arányban elfogadhatót is tudjunk kínálni...
---
„Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig védelmezni fogom a jogodat, hogy elmondhasd.” /Voltaire után szabadon/
Jóanyám első U-lakatja
Jóanyám első U-lakatja egy teszkólakat volt, kb. 2e Ft-os csoda. Igazából a kengyel nem tűnik rossznak, viszont maga a zárszerkezet talán egy év alatt szétkopott annyira, hogy a kengyelt a helyére tolva kattant ugyan a zár, mégis szét lehetett húzni a lakatot, és csak kimondott erőművészkedéssel lehetett összetolni rendesen. Bár anyuskám igen jó kondiban van (nyugdíjasként bringával jár melózni télen-nyáron), de ezt azért nem akarta bevállalni, meg már nem is igen bízott így benne. Most egy Citadel Riot használ.
---
„Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig védelmezni fogom a jogodat, hogy elmondhasd.” /Voltaire után szabadon/
"Azt a biciklit nem lopják
"Azt a biciklit nem lopják el, amin rajta ülsz."
Igen, mert ha erővel veszik ki alólad, akkor azt már rablásnak hívják.
10 éve még simán megpróbáltak leszedni menet közben a bicikliről. Van másnak is ilyen élménye? Nekem van, de nem kívánom senkinek. Szerintem ma is simán megpróbálják bizonyos környékeken.
ezen a környéken is
ezen a környéken is megpróbálják, de szerencsére még nemvolt velem ilyesmi, ha látom a kisebb csoportokat az útszélén álltalában rágyorsítok hogy nehogy..de az itteniek szerintem nem értenek hozzá :D csa az álumínium kell nekik :D egy fixihez nembiztos hogy hozzá nyúlnak, elvégre nincs is rajta semmi, azthiszik szar.(remélem )
Ja igen, erre nem gondoltam.
Ja igen, erre nem gondoltam. 120kg vagyok, 193cm és egy 23"-os vázon 28"-os kerékkel még nagyobbnak látszom :)
Tegnap a barátnőm tólta haza a bringámat, mert a lányom a nyakamban akart jönni, állva kényelmesen könyökölt a nyeregre pedig 170 magas.
Napsütés: Specialized Crosstrail Elite
Eső: Peugeot Sun Valley
pár hete 2 srácot vágtak
pár hete 2 srácot vágtak földhöz bringástól a normafánál, nekik volt annyi lélekjelenlétük, hogy visszaszerezzék.
egy bikemagos srác alól talán tavaly a több százezres gépét vitték el mikor megállt pihenni két pálya között.
engem is le akart szedni egyszer három dakota a városligetben, de akkor szerencsére okosabb voltam náluk.
Ez az eset a Normafánál
Ez az eset a Normafánál hogy volt?
És veled? Utánad rohantak, vagy eléd álltak?
az első sztori egy bikemag
az első sztori egy bikemag fórumos unokaöccse meg haverja volt asszem. ahogy mentek be a kápolna után a pályára, két oldalról az ott lődörgő két srác lerántotta őket.
a másiknál meg egyedül volt a srác és ketten melléálltak "fa testápolóval" nyomást gyakorolni.
nálam meg hirtelen szétváltak és elkezdtek bekeríteni, az volt a gyanús.
Lehet, hamarosan igény lesz
Lehet, hamarosan igény lesz a Krav-Maga kerékpáros változatára is. :-)
Biztos változatosabb, ha a bringádat is használhatod.
Eszközként, vagy menekülésre.
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
1. Mennyit érdemes szánni
1. Mennyit érdemes szánni a kerékpár védelmére?
amennyit nem sajnálszt a biciklidre
2. Hány és milyen lakatot érdemes venni?
egyet, de jót
3. Hol érdemes lakatolni?
ahol olcsóbban megkapod a jobbat
4. Mihez érdemes lakatolni?
öö, ne legyen mozdítható, és könnyebben átvágható, mint a lakatod
5. Hogyan érdemes lakatolni?
csakis a biciklit is odazárva!!!
egyet, de jót Nem értek
egyet, de jót
Nem értek egyet! Egy lakattal nem tudod mindkét kereket védeni! Vagy lehet, hogy én vagyok ultraparás, de nekem sokszor reggel nyolctól este nyolcig van kikötve a biciklim, és csak 2 u-lakattal vagyok nyugodt.
===
bácsi a biciklin
Azért ez bicikli -és
Azért ez bicikli -és helyfüggő. Én első kerék plusz váz kombót alkalmazok, az exage agyas Wheeler félaero felni szerintem nem jelent olyan nagy értéket ránézésre, hogy megérje szenvedni a váltó hajtogatásáva. Persze egysebinél, ránézésre drága kerékkel más lehet a helyzet.
Első kerék az meg szinte kötelező, mert azt két perc se kikapni, főleg, ha tarcsás. Mellesleg az a kedven, mikor tárcsafékes gépnek az első kerekét lakatolják. Már csak egy nagy, piros betűs ,,lopj el" felirat kéne a biciklire.
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
Hát, ha kész lesz a
Hát, ha kész lesz a brinyóm, én igencsak fogok aggódni a hátsó Nexus 8-asért...
-----------------
- Alázatos szolgája, szabadjék megjegyeznem, Kegyelmed mekkora.
- Van szerencsém, sógor uram, ha megengedi, rakni el ne mulassa neki, nyélen.
Fölösleges. Egyrészt azt
Fölösleges. Egyrészt azt se tudják mi az, másrészt macerás kiszedni. Mivel ritka cucc nem forog közszájon a kiszedési metódusa. :-)
Bezzeg a Rohloff, az
Bezzeg a Rohloff, az gyorszáras :)
mondjuk én kevésbé
mondjuk én kevésbé parásan nyomom, eleinte külön kötöttem az elsőt én is egy (sodronnyal, amit rá lehet csatolni a u vasra) viszont azóta csak a vendégek kérdezik meg furcsa mosollyal az arcukon, hogy ez mire jó?
azóta azt a kereket kötöm, amelyik eszembe jut..vagy kézre esik
a te esetedben az is megoldás lehet, h gyorszár, kerék kikap, így elég egy lakatot cipelni :)
nu, ha már itt összegyűlt
nu, ha már itt összegyűlt a díszes lakatszakértő társaság, akkor szeretnék egy kis segítséget/tippet kérni. :)
eléggé otthon vagyok a témában, nagyjából tudom a különböző lakattípusok előnyeit/hátrányait, stb.
most viszont eljutottam oda, hogy nem tudok dönteni. szeretnék még egy lakatot venni. most azt hagyjuk, hogy sokak szerint fölösleges a második lakat, én venni fogok, ez már el van döntve, legyen tehát ez a kiindulópont.
jelenlegi lakatom egy krypto evolution mini LS.
amit védeni kell: egy régebbi monti (emiatt nem is vennék +1 lakatot), és holnaptól egy új bicó, ami bár single speed lesz, mindenféle fölösleges cucc nélkül, azért szerintem így is kellően csalogató lesz a tolvajok számára.
lakatolási helyszínek: nem vinném a 8. ker. közepére, viszonylag biztonságos helyekre szoktam lakatolni (kamerák, stb), de sosem lehet tudni.
tehát a kérdés: mit vennétek a meglévő lakat mellé ahhoz, hogy a 80-90%-os biztonság meglegyen?
amik eddig szóba jöttek:
krypto evolution mini (kicsi változat)
krypto kryptolok-2 mini
esetleg lánc (van egy citadelem, de 3,5 kg, irreálisan nehéz, nem szívesen használnám)
mik az egyes kombinációk előnyei/hátrányai? szerintetek?
ui.: nem ragaszkodom ám a kryptonite-hoz. :)
csakegymaki.
azért ezt a nyolckerezést
azért ezt a nyolckerezést nem kéne erőltetni
hisz meglehetősen sztereotip
vegyük úgy, hogy ez
vegyük úgy, hogy ez amolyan szállóige, nem feltétlenül csak a 8. kerületet jelentheti, inkább az összes "moderate crime area"-ra vonatkozik. :)
de ha csak ezen múlik, visszavonom! :D
csakegymaki.
New York Fahgetaboudit
New York Fahgetaboudit U-lakat? :-)
Szerintem a fentiekből bármyelyik jó lesz másodiknak (az evo mini annyival tud többet a kryptolok mini-nél, hogy jobb ötvözetből van).
Van még egy jónak kinéző mini U-lakat: Onguard Bulldog Mini, olcsóbb, mint a Kryptonite, a sarki bótban 6900Ft, de állítólag új forgalmazója van, úgyhogy lehet, hogy olcsóbb is lesz. (Az On-Guard-nak a zollstock lakatja viszont kerülendő).
Szerintem a saját preferenciáid számítanak: mennyit szánsz rá és mi az, amit hajlandó vagy elcipelni.
Ha láncot nézel, akkor vegyél hoszú szeműt (Bullit, Burg-Wachter, Pragmasis) és ne túl hosszút, vagy flexelj belőle (nekem az 1m-es elég szokott lenni) akkor nem lesz túl nehéz. Bár ez is szubjektív, van, akinek a 8-as lánc is túl nehéz, alig bírtam rábeszélni, hogy használja.
Ha sok pénzed van, akkor Bordo is szóba jöhet.
Az Onguard amerikai lakat.
Az Onguard amerikai lakat. Európában csak UK-ban ismert. Ahogy nézegettem a neten, (kb. egy éve,) jó minőségű. Azóta megtudtam, hogy amerikában egy kategóriában van az abus, a krypto és az onguard. Ha ránéztek az oldalukra, akkor látjátok micsoda széles a kínálatuk. A csomagolásra rá van írva hanyas biztonsági minősítésű, és hány dollárnyi a garancia. Nálunk én ilyet 8 hónapja láttam először, de azóta hála a nagykernek, aki teríti, egyre több helyen! Ahol rákérdeztem mindenhol csak azt mondták, nem tudjuk milyen, most jött. Ezért senki nem meri megvenni. Pedig jó, vegyétek bátran.
Nem reklám akar lenni, csak tudjunk róla, hogy az abuson kívül van más, ami épp olyan jó.
Az U-lakatjaik és a
Az U-lakatjaik és a láncaik jók. Eddig egy csomó teszten, amit néztem az jött ki, hogy kézi szerszámok ellen kb. úgy teljesít, mint egy hasonló kategóriás Kryptonite. A flex ellen gyengébb, de második lakatnál az szinte mindegy.
Amit viszont nem szabad tőlük megvenni, az a K9 (a collstock-juk), erről olvastam egy lehangoló tesztet + láttam egy még lehangolóbb Youtube videót.
igen, ezt elfelejtettem
igen, ezt elfelejtettem írni, hogy a keret max. annyi, mint mondjuk az evo mini ára. cirka 12 ezer. ennél többet nem költenék, lévén hogy második zár lenne, és az alapzáram is elég jó szerintem (legalábbis eddig még nem vitték el a bicajom... koppkoppkopp :)).
csakegymaki.
Ha ár is fontos, akkor ha
Ha ár is fontos, akkor ha szereted a mini-ket, akkor Onguard Bulldog Mini. Esetleg lehet egy jobb 8-as lánc is, ha már van elég erős lakatod. Abból a legolcsóbb egy Bullit + egy 50-es Sobo.
és ezt az onguard bulldogot
és ezt az onguard bulldogot hol tudom megvenni? google-ön rákerestem, de nem igazán jött ki magyarországi bót. :)
csakegymaki.
A Kona city-ben szokott
A Kona city-ben szokott lenni, 1x volt a Hercehurcában is asszem.
köszönöm, majd
köszönöm, majd megtapogatom! :)
csakegymaki.
Esetleg abban is erdemes
Esetleg abban is erdemes gondolkodni, hogy a meglevo zarhoz kepest mas fajtat (most pl. nem U-lakat), es mas tipusu zarszerkezetet valasztani.
Ezzel esetleg egy U-lakatra es I-kulcsos zarra specializalodott tolvajnak kisebb tamadasi feluletet hagysz. (Tudom, kisse paranoid vagyok, de reszben ez a szakmam...)
no, most úgy néz ki, hogy
no, most úgy néz ki, hogy ezek vannak még versenyben második lakatnak:
- krypto evolution mini
- onguard bulldog mini, vagy mi :)
- bullit lánc + sobo lakat
az a gond, hogy gyorsan kéne, mert az új bicikli már itt figyel.
továbbra is az evo mini felé húz a szívem, egyedül az bizonytalanít egy kicsit el, hogy az elsődleges záram is egy evo (csak az ls változat), és két ugyanolyan zár könnyebb feladatot jelent egy olyan tolvajnak, aki mondjuk erre a lakatfajtára specializálódott. bár megmondom őszintén, még életemben nem hallottam olyan sztorit, amiben levágott evolution-ről lett volna szó. tehát elég biztonságosnak számít.
a bullit lánc + sobo lakat ehhez képest mit nyújt?
az onguard bulldogot meg fogom nézni boltban.
csakegymaki.
Én simán megvenném az Evo
Én simán megvenném az Evo Minit, mert megbízható, bejáratott márka.
Nem nagyon hiszek abban hogy a tolvajok "specializálódnak" egy adott márkára, roncsolásmentes zárnyitás (lockpicking) biciklizáraknál nem életszerű, másban meg nemigen lehet specializálódni.
Ezt a két különbőző
Ezt a két különbőző zárat főként úgy szokták érteni, hogy u-lakat + vastag lánc (v. zollstock). Olyan országokban, ahol az u-lakatokra már szakosodtak a tolvajok, megvannak a bevett szerszámaik és módszereik. Bár a minik a elég védettek bizonyos módszerek ellen.
Típushibára SZ akkor fognak szakosodni, amikor majd mondjuk minden 3. bicikli jobb fajta Kryptonite u-lakattal lesz lekötve, az meg Budapesten elég soká lesz.
8-as lánc: csak egy kósza ötlet volt. Én jobban szeretem a két külön fajtát, de cssk saját preferencia, egy 8-as lánc nem tesz sokat hozzá egy erős u-lakathoz.
A lánc előnye, hogy az
A lánc előnye, hogy az elsőkereket is védeni tudod vele a legtöbb esetben, és a teleszkópot is ha van.
Én inkább a vastagabbat venném láncból. Egy ismerősöm 10mm-es citadel láncát egy 8. kerülieti éjszaka alatt rendesen megcsócsálták, de megmentette a bringát. 2-3 mm anyagott kellet volna már csak átvágniuk de feladták.
A teleszkópot azt hogy?
A teleszkópot azt hogy? Átbújtatod a híd és a villanyak között? :)
Pontosan. És akkor még
Pontosan. És akkor még odafér a kerék.
ha valaki elkezdi kibontani
ha valaki elkezdi kibontani a telót a bringából, már nem az a +2 imbusz fogja hátráltatni ami a lábat és a becsúszókat összetartja. :D
(de amúgy jó ötlet, elég sok lakatolással számolva biztos, hogy lesznek elrontott próbálkozások, levert becsúszót eredményezve)
Már amelyik telónál azt
Már amelyik telónál azt ki lehet bontani, az enyémet úgy nem lehet szétszedni.
"Levert" becsúszó? Ez alatt mit értsek, és mi a köze a lakatoláshoz?
Hát amikor odaütöd a
Hát amikor odaütöd a láncot a becsúszószárhoz, és ezzel mindenféle érdekes domborzati mintát hozol létre rajta.
Nekem gumiharang védi(mely
Nekem gumiharang védi(mely alkatrész elhagyását az újabb telóknál nem értem, vagyis ha nagyon akarom akkor mégis.), a láncnak meg textil borítása van. És ritkán rugtosom tiszta erőből lakatolás közben.
teleszkóp nincs. van egy
teleszkóp nincs. van egy monti, de az merev villás, és eddig egyetlen u lakat is megvédte, gondolom nem olyan csábító a tolvajok számára, hogy tetőtől-talpig össze van matricázva, és elég régi darab. :)
ami miatt a második lakat kéne, az pedig egy outi szerűség, így ott nem probléma a kisebb u-lakat, mert át fogja érni mindenhol.
van egy ősrégi citadel láncom (10mm-es szemek, 3.5 kg az egész), de integrált záras, és baromi nehéz hordani, úgyhogy az kiesik a buliból.
asszem rálesek erre az onguardra, és ha nem győz meg, akkor marad a krypto mini. ha meggyőz, akkor meg onguard.
csakegymaki.
Közben találtam, viszont
Közben találtam, viszont csak nyolcmilliset, a blahától befelé, a mekivel szembeni oldalon a népszínház? utcán, egy zárboltban. Méteres ezeröt, másfeles kettő.
Blogom: http://wunderbike.postr.hu/, tömegközlekedés is not an option.
nekem egy tapasztalt
nekem egy tapasztalt kulcsmásoló bácsi azt mondta, hogy az olyan kengyelt, amelyik egyenes és zárt állapotban is körbeforogatható a tengelye körül, azt flex-szel nehéz átvágni, mert a flex elkezdi forgatni a kengyelt, nem tud belekapni.
okos dolog ez a szerkesztett topic.
Ez többé-kevésbé
Ez többé-kevésbé mindennel így van, amit nem fogsz be satuba. Gondolom részben ezért nem rohangálnak flexxel a biciklitolvajok.
Balázs, ha megengeded,
Balázs, ha megengeded, néhány megjegyzés:
-sodronyzárat sima fűrészlappal is simán át lehet vágni. Vagy akár egy kis csípőfogóval, körömvágóollóval.
(-az elején benne maradt egy U lock az U-lakat helyett.)
-az MK is hirdetett egy időben ilyen kerékpár-regisztrációs szolgáltatást ( http://www.artep.hu/datadotdna/datadot-dna-dns-jelek ), ám ez még vagy nem üzemel, vagy nem lett belőle semmi. Az egész nyilván csak akkor érne valamit, ha lenne egy nagy adatbázis, és a bicikliboltok is mindig ellenőriznék, ha ilyet látnának.
-személyes tapasztalataim és véleményem szerint a lánc baromi nehéz (akár 3 kiló feletti súlyú), a colstock lakat is elég nehéz, ráadásul drága, és nem feltétlenül könnyebb vele lakatolni, az U-lakattal viszont egy kis gyakorlattal szinte bárhol találhatsz megfelelő horgonyzási pontot:
https://picasaweb.google.com/zsabor/Random#5596149137911216994
A lánc/lakatszállítással kapcsolatban pedig: *soha* ne szállítsd a láncot a derekad/vállad köré tekerve, vagy az U-lakatot az övedre csatolva. Szerencsétlen esésnél nagyon csúnya sérüléseket (medencecsont-törés) tud okozni.