Megleptem hétvégén a barátnőm egy szép régi női bringával. A korát én úgy 15-20 évre saccolom. Alapjaiban rendeben működik, lehet vele jól suhanni, megállni, de én szeretném kihozni velőle a maximumot.
Nem vagyok még túl jártas a szerelésben, ráadásul ez ugye nem mai darab, ezért írok, hátha tud vmelyikőtök segíteni.
A két terület, amit rendbe szeretnék tenni, a fék és a váltó.
A bicikli vmi város/outi-féle (630-32-es kerekekkel, hagyományos női kormánnyal), a fékei weimann patkófékek.
Az első fék szerintem egész jó lett, kicsit állítottam rajta, de a hátsó állításánál eltört az alu csavar, ami a bovdent fogja. Egyenlőre azt sem tudom, pótolható-e.
Váltóból egy van rajta hátul, 6 sebességel. Próbáltam behangolni, de itt nem jártam sikerrel, nem tudtam megoldani, hogy oda vissza jól megtaláljon minden fokozatot. Egyenlőre nem hiányzott mondjuk, de ha elkapja a barátnőmet a bringaláz (a bicikli-vásárlás volt az egyik első lépésem ebbe az irányba), biztos kelleni fog neki.
Arra gondoltam, szombaton kiviszem a Millire, ha valaki tud segíteni. Olyan ötleteknek is örülök, hogy hol keressek alkatrész hozzá. Sok képem még nincs a bicajról, de majd ha tudok teszek fel róla, hátha az is segít.
A dolog annyiban sürgős, hogy a vasárnapi cm-en nem szeretném, ha lerobbanna a birigli, ezért az mindenképp jól jönne, ha egy nálam értőbb szem is látná.
És persze nagyon köszi előre is!












szia! a váltónál nézd
szia!
a váltónál nézd meg, hogy sima, vagy pozitronos (helyre váltós). utóbbinál nem kell bütykölni, max olajozni a huzalt (abban nem bowden van). olyat mát láttam, hogy 5-ből csak 4 működik, mert nem elég feszes a huzal. ha nagyon nem megy, vidd el szervizbe, fél perc nekik.
a sima váltók hangolása nem bonyolult, mert a két szélső értéket állítod. a legynagyobb és a legkisebb fokozatot.
fékhet bowdentartó csavart lehet kapni, de nekem csak nagyobb méretűt sikerült szereznem. ha nem túl öreg a bringa, lehet, hogy neked pont jó lesz. ha nem, keress neten, szoktak lenni régi patkófékek olcsón. alkatrésznek pont jók.
Szia -ogre-! A váltókar
Szia -ogre-!
A váltókar alapján azt mondom pozitronos, a kar legalábbis fokozatosan "léptethető". Egyébként a váltón magán össz-vissz egy csavar szolgál állításra, ahogy néztem egy rugót feszít meg, ha beljebb tekerem.
Ez a bowden vs. huzal dolog nekem kicsit új. Mi alapján lehet megkülönböztetni? :)
dobákpeti
"Why don't you ask the kids at Tiananmen square?
Was fashion the reason why they were there?"
petiBlog
a huzal egy erősebb szál
a huzal egy erősebb szál fém, és nem nyúlik, a bowden pedig tulajdonképpen egy vékony sodrony. a váltót ha jobban megnézed, és alul látsz hat darab bütyköt egy köríves vason, akkor tuti pozitronos. egyébként magára a váltóra is rá kéne legyen írva.
a rugót akkor kell feszíteni, ha nem váltja át a tejes hat sebességet.
Első körben próbálj
Első körben próbálj beszerezni új fékeket, megéri :) Nekem a 2 ezer forint/db körüli kétforgáspontos! longus márkájú darab jött be, erős (gyári patkófék nulla hozzá képest) illetve hosszú a kanala (ami a fékpofát fogja), így jó 630-as kerékre és a ha később cseréled a kisebb 622-es mai versenymérethez is. Első féknek kötelező, nekem az egyforgáspontos csak akkor fog jól, ha izomból húzom a kart, de ezt egy hölgytől nem várhatod el (főleg nem vészhelyzetben).
Váltó előtt cserélj láncot, a régi úgyis kuka (ezzel eléred, hogy jól váltson és ne ugorjon meg az egész egy erősebb odalépésnél).
Idővel úgyis nőnek az igények, én is egy sima női csepelt raktam össze a páromnak, majd idővel került rá ahead-es kormányszár, pozícionált shimano sis-megarange hajtás, 622-es duplafalú alukerék, alu nyeregcső, alu lánctányér, stb :D Brutális, hogy acélvázas csepelből kijött egy 9! kilós bringa, kb. összesn 30 essze ráfordításából.
Köszi, vmi hasonlóan
Köszi, vmi hasonlóan állok a dologhoz én is.
Ezek a fékek mennyire kompatibilisek egymással? Már ami a felfogatásukat illeti? Mindenképp szeretnék rá jobb féket, hogy biztonságban tudjam a barátnőm, ha már belerángattam ebbe a "hülyeségbe". :)
Mezei bringaboltokban (pl Luongo, RideBike) is sikerrel járhatok alkatrész ügyben, vagy keresnem kell specializálódottat? (de szép szó)
dobákpeti
"Why don't you ask the kids at Tiananmen square?
Was fashion the reason why they were there?"
petiBlog
a régebbi két
a régebbi két forgáspontos fékek teljesen kompatibilisek. szerintem az újak is. a régieknél az a gáz, hogy kell hozzájuk elölre-hátulra egy plusz konzol, mint a régebbi montikon.
én megfordítottam amúgy a sorrendet, az origi altenburgerre vettem egy szett roadstop betétet. na az is ég és föld. ami még működhet, az a régi cserélhető betétes fék. kicsit szerelni kell, mert azok 9es anyával záródnak, de sokkal lágyabb a gumi, így jobban is fog acélon (végre találtam a múlt héten ilyet).
Sziasztok! Egy olyan
Sziasztok!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy a fék-kerék-villa világában van-e valami szabvány a méreteket tekintve? Mármint van egy bicó, amibe egy új (nagyobb) kereket tennék, de a fékem túl nagy (nagyobb keréknél a küllőkhöz fog). Szóval ha veszek féket, akkor milyet kéne?
Ha van rá pénzed, fontolj
Ha van rá pénzed, fontolj meg egy új elsőkerék-fűzetést, agydinamóval (lesz kényelmes és erős világítás), görgős fékkel (agyba megy, nem kell hozzá konzol). Pepedál csinál ilyesmit.
Ha lesz pénzem biztos
Ha lesz pénzem biztos elgondolkodom vmi ilyesmin, de most az "olcsón kihozni belőle a maximumot" a terv. :)
dobákpeti
"Why don't you ask the kids at Tiananmen square?
Was fashion the reason why they were there?"
petiBlog