Életem első kerekét fűzöm a Roger Musson könyvből, ami nagyon jó, majdnem kész is, csak nem tudom hogy mennyire legyenek feszesek a küllők (a relatív feszesség kiegyenlítve, az rendben). 36 küllő, 622-es felni, itt a keresztmetszete:

http://www.alexrims.com/product_detail.asp?btn=4&cat=4&id=85

Nem tud valaki egy tartományt mondani, mennyire kell feszesnek lennie a hajtásoldali és nem hajtásoldali küllőknek (N vagy kgf).

Ps.: bevinném bicikliboltba, de kettő van a városban, az egyik megmondta hogy nem épít kereket, a másikban se nagyon értenek hozzá).

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
zsoltee képe

Bátor vagy, hogy

Bátor vagy, hogy nekiállsz, én szakértelem nélküli centrírozással elszúrtam egy gyenge minőségű kereket. Viszont ha betéved ide Peta, akkor biztos segíteni fog neked. Addig is olvasd el azt az írását, amit nekem magyarázott: klikk

Zsoltee

2
pata képe

Kösz, elolvastam. A

Kösz, elolvastam. A wheelsmith küllők hengerelt menetes rozsdamentes acélból vannak, a küllőanyák rézből, szóval nem ez a szűk keresztmetszet, hanem szerintem a felni (mint minden modern küllőnél).

3
p-mann képe

Akkor menj "rendes"

Akkor menj "rendes" bicikliboltba ;)

4
lrdr képe

Hmm...a küllő/felni

Hmm...a küllő/felni gyártójától nem lehet kinyerni a megfelelő adatokat?
Ez esetben sztem nagyságrendileg helyes eredményeket lehet kapni matweb.com-on a felni anyagára vonatkozó megengedett nyírási feszültség, a felni küllőfuratoknál lévő falvastagsága, a küllőanyával érintkező felület legnagyobb átmérője (tehát (utóbbi kettő alapján):a nyírásra igénybevett felület nagysága) és persze egy minimum kétszeres biztonsági tényező alapján.
(Valóban, egy mai acélküllő húzásra többet bír és az anyával sem lesz gond kellő számú működő menet esetén).

Talán még ez is egy hasznos segédeszköz lehet:

http://www.machinehead-software.co.uk/bike/spokes/spoke_length_calculato...

5
Szász Andrej képe

Megkérdezhetem, hogy mivel

Megkérdezhetem, hogy mivel méred a feszességet?

6
pata képe

http://www.parktool.com/produ

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=TM-1

A Wheelsmith vagy a DT Swiss hasonló eszközeire sajnálom a pénzt.

7
Sala képe

Kedves Tamás, szeretnék

Kedves Tamás,
szeretnék én is egy ParkTool TM-1 feszességmérőt. Megmondanád, hol lehet beszerezni? Köszi!

8
pata képe

USA-ban vettem. De sok cég

USA-ban vettem. De sok cég árul Magyarországon is Park Tool szerszámokat, pl az E-bike-on láttam Park Tool dolgokat, konkrétan feszességmérőt nem, de szerintem kérdezd meg őket, aki más terméküket forgalmazza gondolom be tudja hozni mindet.

9
wackor képe

az ebay-en is van.

az ebay-en is van.

10
pata képe

Még azt tenném hozzá,

Még azt tenném hozzá, hogy Musson se használ ilyet, és nekem is csak önbizalomerősítőnek volt jó, mert az első kerék amit építettem tökéletes volt (ez persze a Musson-könyv érdeme). Ha van egy kerék a közelben, az alapján meg tudod nézni mi a jó abszolút küllőfeszesség, a relatívat meg hangra a legjobb beállítani.

11
Szász Andrej képe

A Rohloff oldalán vannak

A Rohloff oldalán vannak küllőfeszességi adatok. Hagyományos és tandem biciklihez is. 36 küllős példa sajnos nincs, csak 32 és 48.

12
pata képe

Kösz, pont ez kellett

Kösz, pont ez kellett nekem. A Nexus SG-8R25 is szimmetrikus, szóval 900-1000N körül lesz. Átlagos terhelésnél az alsó 3-4 küllő ha ennyit ad, az megbír 100 kilóval 3-4g-t, durvábban nem szoktam hajtani.

13
magwas képe

Én mindíg azt hittem, hogy

Én mindíg azt hittem, hogy a küllőket érzésre húzzák, nem erőmérővel.
(Vigyázat, hülye vagyok a küllőhúzáshoz, ezt mindig szakemberre bízom inkább.)

A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor

14
pata képe

Az érzéssel az a baj, hogy

Az érzéssel az a baj, hogy nem pontos, nem csak a küllő feszességétől függ, hanem a nipli típusától, felfekvési szögétől, olajozva van-e vagy rögzítővel stb. Bár akinek van tapasztalata, biztos meg tudja húzni jól.

Jobst Brandt a könyvében leír egy módszer (túlfeszítem, amikor elkezdi gyötörni a felnit kicsavarok belőle), ezt végső megoldásnak tartogatom ;-)

15
szabomikulas képe

Bakker, legközelebb

Bakker, legközelebb alaposabban olvasok.

16
szabomikulas képe

Jobst Brandt szerint annyira

Jobst Brandt szerint annyira kell megfeszíteni a küllőket, amennyire a felni bírja. Tehát elkezded megfeszíteni a küllőket, mondjuk fél fordulatonként. Amikor végigértél a keréken mondjuk egy hajtókar segítségével megfeszegeted a küllőket az itt leírt és lefényképezett módszerrel:

http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Ha a feszegetés után a felni elkezd görbe lenni, akkor már túl vannak feszítve a küllők. Ekkor fél fordulatot lazítasz rajtuk, újból megfeszegeted, a görbület eltűnik és kész a kerék. Ha nem görbül még a felni, akkor még egy fél fordulatot feszítesz a küllőkön.

(Feszegetés alatt nem a küllőkulccsal történő feszítést értem!)

Én így kezdtem el építeni Sun Rhyno Lite felnivel egy hátsó kereket. De végül nem jutottam el a görbülésig, mert már bőven feszesebbek voltak a küllők, mint bármelyik másik kerekemben és gondoltam, hogy elég lesz már. :) Szóval nem állítom, hogy tapasztaltam, hogy jó a módszer. Az elkészült kerékben viszont nincs nyolcas eddig, kb 1000-1300km után, úgyhogy úgy tűnik nem ártott meg neki a nagy küllőfeszesség.

A módszer eredeti leírása:

From: jbrandt@hpl.hp.com (Jobst Brandt)
Newsgroups: rec.bicycles.tech
Subject: Re: Wheel question
Date: 1 Oct 1999 20:59:34 GMT

Mike Bales writes:

>> No fault to Sheldon, but Jobst Brandt's book outlines the best
>> method for determining the optimal spoke tension. In effect, it's
>> the maximum tension the rim will withstand. Tighten the spokes.
>> Stress relieve. Repeat. Eventually, the wheel will start to
>> buckle. If you tighten in half turns, it will not damage the rim.
>> You can tell its starting to buckle when it assumes a slight potato
>> chip shape (about a quarter-inch or so out of true. Back off the
>> spokes one-half turn, true, and ride. This is the maximum tension
>> tolerated by the rim, and gives you the strongest wheel obtainable
>> for that combination of components.

> Oh man that sounds scary.

That could be because you haven't tried it. This procedure is the
only practical way of assessing what tension to use. It does not
damage the rim unless you exceed the maximum safe tension and grasp
the spokes with high force the first time you do this. I came upon
this by accident while building wheels for a friend with 260g Super
Champion Medaille d'Or rims, tightening them to the tension I was
accustomed with 360g rims. I never got to the stress relieving before
I ruined one of the rims. That's when I realized that stress relieving
was a good test of tension margin remaining.