Mindenkit megnyugtatnak, hogy nem zárnak be vonalakat:
http://mno.hu/gazdasag/nem-zarnak-be-vasutvonalakat-1058711
Közben a mellékvonalakon, ahol egyébként is kevés vonat jár drasztikusan akarják csökkenteni a vonatok számát. Napi 2-3 vonat irányonként. Ez gyakorlatilag használhatatlan, az utasok száma nullára vagy annak közelébe fog csökkenni, 5 óránként járó vonathoz nem lehet igazodni.
Pedig a vasút utasainak száma hosszú idő után először emelkedett:
http://mno.hu/gazdasag/tiz-eve-nem-volt-ilyen-a-mav-nal-1058412
Azt várják, hogy attól, hogy kevesebb vonat jár 8 milliárd forinttal fog csökkenni a működtetés költsége, miközben (egyelőre, teljesen) nem zárnak be vonalat és dolgozókat sem küldenek el (sokat). Ez egy teljesen hibás elképzelés, mert a vasútnál a fix költségek a nagyok, azaz ha alig jár vonat, de mindent fenn kell tartani az majdnem annyiba kerül, mintha annyi vonatot járatnának, amennyit csak bírnak, viszont a bevételek gyakorlatilag megszűnnek az érintett vonalakon és a csatlakozó (fő) vonalakon is csökkenni fognak, mert inkább végig busszal vagy autóval fognak járni az emberek.
A mellékvonalak szolgáltatásának javításáról, a jelentős számú, jól használható vasúttal párhuzamos buszjárat megszüntetéséről nincs szó.
Ez nyilván rossz azoknak akik eddig használták az érintett vasútvonalakat. De a kerékpárosoknak, gyalogos turistáknak is rossz lesz. Buszon nem lehet kerékpárt szállítani és egy busz kapacitását már egy elég kis turistacsoport is túl tudja terhelni, kényszerítik az embereket, hogy autóval menjenek. A megnövekvő autóforgalom pedig a kerékpározás lehetőségeit fogja rontani és a környezetszennyezést növelni.
Az a véleményem, hogy a MÁV irányításában is kéne egy olyan változás, ami a budapesti közlekedésben már megtörtént. Meg lehetne találni a megtakarítások és az utasszám növelésének működő, kárt nem okozó eszközeit. Sajnos jelenleg nem ez történik.
Frissités:
A Levegő Munkacsoport véleménye: http://levego.hu/hirek/2012/03/novelik_a_koltsegvetesi_hianyt_a_vonatlea...
Frissítés 2:
Megnéztem, hogy Szécsényből Balassagyarmatra hogyan lehet vonattal utazni ma és egy hét múlva. Siralmas. Indulási időpontok ma:
04:44
06:06
06:48
08:47
12:42
14:07
15:53
16:44
19:18
21:55
Jövő héten:
06:48
14:07
16:44












A vasútvonalak haldoklása
A vasútvonalak haldoklása a szilárdburkolatú utak elterjedése, a robbanómotorok fejlődése, az emberek gazdagodása óta folyamatosan zajlik.
A bringásoknak tényleg jó a vasút a nagy csomag miatt, de másoknak? Egyszerűbb lenne (és kellene is kezdeni) erőltetni a buszokon való bringaszállítás lehetőségét.
Tulajdonképpen nem is tudom miben jobb a vasút a buszhoz képest?
:-((-------))-:
- nagyobb, rugalmasabb
- nagyobb, rugalmasabb kapacitás
- ahol van felsővezeték, környezetkímlőbb, mint a busz
- nem kerül dugóba
- nagyon ritkán szenved balesetet
ha normális vasúthálózat lenne, amit teherszállításra is használnának, ha értelmes városon belüli és aglomerációs járatokat is szerveznének, igazi alternatívája lehetne a buszoknak és kamionoknak a vasút.
--
--
"az úton parkolni luxus!"
nyélen rakom, nem járdán!
- nagyobb, rugalmasabb
- nagyobb, rugalmasabb kapacitás
ahol ki van használva a nagyobb kapacitás, ott nem is akarják bezárni a vonalat.
- ahol van felsővezeték, környezetkímlőbb, mint a busz
az említett mellékvonalakon nincs felsővezeték ha jól sejtem.
- nem kerül dugóba
a mellékvonalakon lehet hogy nem, de a zsúfolt fővonalakon bizony kerül...
- nagyon ritkán szenved balesetet
maga a szerelvény lehet, de ha pályát éri kisebb/nagyobb "baleset", az már elég ahhoz hogy a tervezett menetrend boruljon, és ez sajnos nem ritka. Valamint ha egy vonat szenved balesetet, az a többi utána/szembejövőt is igencsak érinti legalább egy fél napig.
Én a vasutat egy önmagát
Én a vasutat egy önmagát túlélő anakronizmusnak tartom. Amikor elkezdődött, nem volt autó. Ma az autó/busz sokkal rugalmasabb és szerintem olcsóbb is. Erőteljes lobbiérdek áll a vasút mögött, de ez nem a többség érdeke.
Maximum egy erős gerinchálózat, amin a nagy kapacitású teher és személyvonatok gyorsan nagy távolságra jutnak, és erre ráhordás közúton.
:-((-------))-:
Nincs igazad. A vasút
Nincs igazad. A vasút egyik nagy előnye, hogy kiválóan lehet rajta dolgozni, ez egyre fontosabb az ingázóknak (és általában minden utazónak) fejlett országokban. Nagyonnemmindegy, hogy 40-60 perc utat kényelmesen és produktívan teszel-e meg, csak így lehet autóval versenyezni.
A vasút nem csak versenytársa, hanem kiegészítője is az autónak/busznak. Van, ahol érdemes vasutat építeni és működtetni, van ahol nem; Magyarországon az a baj hogy (1) ezek a döntések majdnem tisztán politikai/érzelmi alapon születnek, (2) magukat a döntéseket egy alacsony hatékonyságú állami vállalat implementálja. Ezért folyik a hülye játék a mellékvonalakkal (egyébként dettó ugyanazzal a forgatókönyvvel, mint a mindenvárosbanlegyenkórház-játék, ellenzékben mindenki akarja, kormányra kerülve szembesül vele hogy nem érdemes), és ezért nincs gyors/kényelmes ingázókat profi módon kiszolgáló hálózat, illetve csak nyomokban.
Hatalmas +1
Hatalmas +1
Rajtad kívül egy embert
Rajtad kívül egy embert ismerek (illetve őt ismerem IRL), aki dolgozik a vonatúton. Ezzel nem lehet érvelni a vonat mellett. A társadalom nagyon kis szegmense van olyan munkakörben, hogy a munkahelyére jutás közben dolgozzon. De ha azt mondod, lehet olvasni, mindenkinek, akkor azt mondom nagyon jó, mert a művelt emberfő fontos a társadalomnak.
Én egyébként nem személyautóval, inkább busszal gondoltam az összevetést.
Sőt, az egész távolsági tömegközlekedést egy rendszerben kell kezelni.
Pár éve tiszai kenutúrára mentünk, Tiszabecsről volt az indulás, nem lehetett oda letömegközlekedni egy nap alatt. Illetve talán valami reggel 5-kor indulás és este 8-kor érkezés összejött volna átszállások, várakozások, stb. Végül autózás lett belőle 3 főre összehasonlíthatatlanul kényelmesebben, olcsóbban, gyorsabban. Egyedül az autótárolás és az indulás-érkezés közötti logisztika volt macerás.
:-((-------))-:
Te nagyjából arról
Te nagyjából arról beszélsz hogy milyen ma a vasút Magyarországon, én meg arról hogy milyen lenne normálisan. Ez nagyon fontos különbség. Nem érdemes úgy megítélni valamit, hogy nem használjuk ki a benne rejlő lehetőségeket, ráadásul nem is kell a vakvilágba spekulálni csak megnézni egy osztrák, német, holland vonatot.
Pont pár hete volt valami a
Pont pár hete volt valami a sajtóban az osztrák vasút finanszírozásáról. Hogy vannak nyereséges vonalak, amik működnek piaci alapon, és vannak szárnyvonalak, amiket az állam vonalszinten támogat, azt a pénzt nem lehet másra költeni.
A mai magyar vasút meg mondjuk a holland vasút közötti különbség a ráköltött lóvéban van. Nekünk ennyi lóvénk van rákölteni.
Meg az emberek agyában is van egy kis különbség. A párom még mostanában is beszél arról a 30 évvel ezelőtti vonatozásáról Koppenhága-Stockholm viszonylatban, ahol fehér zokniban sétált a szőnyegpadlós vonaton az ingyen ivókúthoz. Meg azt hiszem telefonfülke is volt a vonaton.
:-((-------))-:
Nekünk ennyi lóvénk van
Nekünk ennyi lóvénk van rákölteni.
Kb ez a felfogás az, amivel sehova sem lehet eljutni. Hollandia nagyságrendileg 2x gazdagabb (GDP/fő, PPP), de ezzel nem lehet mindent megmagyarázni: a problémának része az is, hogy a vasútra költött irdatlan pénzt nem hatékonyan költjük el, hanem belemegy egy feneketlen állami pénznyelőbe (mint erre fent utaltam).
A másik fontos tényező az, bármennyire meglepő, de a vonaton dolgozó bizony GDPt termel. Lehet siránkozni azon hogy nincs pénzünk, de ha nem tudjuk hatékonnyá tenni azt hogy emberek dolgozzanak akkor nem is lesz.
Szállítottam én MÁV-nak
Szállítottam én MÁV-nak cuccokat. Hagyjuk is. Képben vagyok.
:-((-------))-:
Én is vonatúton lakok és
Én is vonatúton lakok és közlekedek mint ahogy hihetetlen sokan az agglomerációból. Kényelmes dolog befele dolgozni, de akik éppen ezt nem tudják megtenni, ahogy látom jól le tudják foglalni magukat zenehallgatással vagy pedig olvasással. Igazából időben semmiben sem jönnek ki rosszabbul mintha Budapest túl feléről kellene bkv-val közlekedjenek.
Ha busszal akarod összevetni, akkor ott van a volán kevesebben használják - alacsonyabb is a költsége. Viszont egy jól kiépített vasút hálózattal viszonylag alacsony fajlagos költséggel teherszállítást is elláthatsz. Gondolom mondanom sem kell, hogy milyen jó hatásai vannak annak ha nem kell egy teherautó átautókázza az országot hanem csak felteszik egy vonatra ami elviszi az ország másik végébe.
Az, hogy nem lehet bárhova átszállás nélkül eljutni, szerintem irreális panasz. Ennyi erővel az is fájhatna hogy nem tudsz eljutni Normafáról keresztúrra 1 busszal.
Az meg hogy több személyre olcsóbb és logikus az autó szerintem nem meglepő, bármennyire is jó lenne ha ez a vonat javára lenne igaz.
És még valami: ahogy a
És még valami: ahogy a dráguló üzemanyag miatt a közúti közlekedés visszaszorul egyre inkább kihasználható lenne a vasút előnye, mert egyre többen használnák, ha lenne mit.
A vasút is egy olyan dolog, hogy lerohasztják, az emberek már kevésbé használják, ezután ráfogják, hogy nincs rá szükség és megszüntetik. A BKV sem volt ettől távol.
Én utasként egyértelműen a vonatot használom, ha lehetséges. Sokkal kellemesebb, mint a busz.
>miben jobb a vasút a
>miben jobb a vasút a buszhoz képest?
hosszabb távon általában gyorsabb/kényelmesebb
persze csak a buszhoz képest.
Pl Debrecenbe 3.5 óra, az enyhén szólva nem versenyképes az autóval, ha az idő számít.
De minap megnéztem a hiperszuper railjet menetrendet Bécsbe, legnagyobb csalódásomra 3 óra a menetidő, pedig ugye az a pálya bírná a 160-at, azaz másfél óra alatt is odérhetne elvileg. Nem tudom miért lesz ebből 3 óra.
Bringát sem lehet rajta vinni...
Miben jobb? Üzembiztonság,
Miben jobb? Üzembiztonság, fajlagos energiafelhasználás (töredéke a közútnak), (jó pályán) sebesség, pálya helyszükséglete a közúthoz képest.
Viszont baromira nem rugalmas. A pályák jelenlegi formában nem versenyképesek a közúttal szemben. Annyi remény azért van, hogy az eu következő költségvetési Öt Éves Tervében a vasút fog hangsúlyos szerepet kapni, több forrás, stb. Poén, de igaz: pár éve egy vasutas tanár volt valami konferencián, ahol egy svájci kolléga panaszkodott, hogy a következő évben mennyi elvonás lesz náluk a vasúttól. Erre a mávos kolléga válaszolt, hogy a svájci elvonás több, mint a máv éves költségvetése. Így ne csodáljuk, ha olyanok a pályák, amilyenek.
Erre a fajlagos árra,
Erre a fajlagos árra, energiafelhasználásra van valami adat? Teljesen valószínűtlennek tűnik a vasúti pálya kontra közút ár, a vasút által elhasznált akár elektromos energiát csak meg kell termelni, eljuttatni. Élőmunkaigény is nagy. A rugalmatlanság óriási.
Legjobb lenne valami ft/utaskm szám, annak függvényében hogy hányan utaznak egyszerre egy szerelvényen. És hozzáadni a ráhordási költséget is fajlagosan.
Nálatok biztosan kiszámolják ezt, politikafüggetlenül is, mert a tényleges döntésekben több a politika mint a racionalitás.
:-((-------))-:
Forint/utaskm biztos van,
Forint/utaskm biztos van, majd utánanézek. De most pusztán arra utaltam, hogy egységnyi tömeget vasúton mennyivel energiatakarékosabb szállítani (ezért is jobb buli a teherszállítás vasúton). Emellett a busz sincs fullon sokszor, szárnyvonalas helyeken kb soha, ott is sokszor csak a vasat viszik körbe.
Az igazi különbség ott van, hogy a közút, és az autópálya-fenntartás élőmunka-igényéről szokás megfeledkezni szemben a vasúti pft-vel, pedig az is van, csak azt nem a volántársaságok intézik, a pályafenntartást viszont a vasút. Valamilyen szinten külön van már választva, (start, informatika, trakció, stb), mert az eu ezek miatt pampogott már sokat, de így is az állam finanszírozza. A volánok meg megveszik a matricát, meg a dízelt, azt csókolom, de a közútkezelők az ezekből befolyt pénzekből nem kapnak annyit vissza, amennyi kéne az útfenntartáshoz.
Ráadásul ha jól tudom
Ráadásul ha jól tudom akkor a nehéz & nagy járművek sokkal jobban rongálják az útfelületet mint a sima személyautók, de az úthasználati díjakban ez nem jelenik meg.
Sokkal. Nem lineáris a
Sokkal. Nem lineáris a tömeggel, hanem brutálisan elszáll. 10 tonnás jármű az már több 100 szgk. Majd mondok pontosat :)
Szerk: megkérdeztem a Közúti pályák profot, szerinte felesleges is ennél ponosabbat mondani, 100 és 1000-szeres közt van egy db 10 tonnás tengely, (és ebből van min. négy egy kamionon ugye). De a károsítás mértéke nagyon függ a konkrét úttól is.
De súlyadót a biciklikre is! :)
A gépjárművek adójában,
A gépjárművek adójában, üzemanyagadójában, biztosításában elvileg minden költségnek meg kellene jelennie, sőt a tulajok szerint még többet is fizetnek mint kéne. Az akkor igaz-é?
Ne értsetek félre, de én kb. 5x de vonatoztam az elmúlt 20 évben, és nekem teljesen kiesik a látóteremből, gyakorlatilag az én szempontomból minden fillér kidobott pénz, ami a vasútra megy.
Ja, és elővárosból vonattal bejárni nagyvárosba szerintem nem vonatozás. Az HelyiÉrdekűVasút-azás. Német városok körül 50 km sugarú körben S-Bahn.
:-((-------))-:
"A gépjárművek
"A gépjárművek adójában, üzemanyagadójában, biztosításában elvileg minden költségnek meg kellene jelennie, sőt a tulajok szerint még többet is fizetnek mint kéne. Az akkor igaz-é?"
Csak hogy ez nem igaz :)
A gépjárművek adójában,
A gépjárművek adójában, üzemanyagadójában, biztosításában elvileg minden költségnek meg kellene jelennie,
Gyakorlatban nem jelenik meg, még ilyen jellegű általános szándék sincs, a nehezen forintosítható externáliákról (pl légszennyezésből fakadó egészségkárosodás) pedig szó se esik.
tulajok szerint még többet is fizetnek mint kéne
Ezen ugye nem lepődsz meg? Mindenki szeret arról beszélni hogy vmiért többet fizet mint kéne, de ezt általában nagyon kevés ember tudja számokkal alátámasztani. Egyszerűen arról van szó hogy mindenki szeretne mindenért kevesebbet fizetni, ami méltányolható, de érvnek kevés :-)
elővárosból vonattal bejárni nagyvárosba szerintem nem vonatozás
Ez biztos nagyon érdekes felfogás (és nem az első, amit ebben a témában tőled hallok ;-P), de gyakorlatban egy jól integrált tömegközlekedési rendszerben a vonaton ülőkről nem tudod eldönteni hogy mikor szállnak át elővárosi vonatra, sőt egy szerelvényen utazhat egymás mellett valaki aki 50km-nél kevesebbet megy olyannal aki három órát vonatozik. Így hát ez nem a legrelevánsabb szempont a tömegközlekedés kategorizálására.
Előváros kontra
Előváros kontra hosszútáv:
Milyen kapacitású szerelvényeket állítsanak be a Siófok-Budapest viszonylaton, ha Érdig többezren utaznak rajta, mint a metrón vagy szentendrei HÉV-en, utána meg 100-an?
A kötöttpályával a gondom a menetrend. Ha zsúfolt a busz, küld a diszpécser még egyet. A vonatnál meg az egész menetrend borul, vagy éppen tehervonat jár, mit tudom én. És még egy plusz kocsi ráakasztása is macerásnak tűnik, olvasva némely bringás kínlódásait itt a fórumon is.
Valahogy csak külön kell kezelni a helyi közlekedést a távolságitól.
:-((-------))-:
Tapasztalatom: ha zsúfolt a
Tapasztalatom: ha zsúfolt a busz, akkor megszívtad. És ez szerintem másképp nem is lehet, mert ha mondjuk Kartalon nem férsz fel a buszra, akkor nem tud hirtelen ott teremni a másik busz, ami elvisz.
Komoly problémákat feszegetsz, de azért már születtek rá megoldások. :D Pl. Martonvásárig járnak személyvonatok, amik mindenhol megállnak, aki a Balatonra megy, az meg gyorsvonatot választ, ami gyorsabb és csak pár helyen áll meg.
A modern motorvonatok kapacitása elég jól variálható, a motorvonat részek könnyen össze meg szétkapcsolhatók, így lehet velük alkalmazkodni az igényekhez, csinálják is. Ne a rosszul működő, nagyrészt elavult felszerelést használó MÁV-ot gondold a vasúti közlekedés lehetséges legjobb megvalósításának. Ugyanakkor egy vonatot nem is terhel túl annyira ha felszáll rá pl. egy kiránduló osztály, míg egy buszon ez már szinte garantálja a tömegnyomort.
Nem igaz, aki azzal jön
Nem igaz, aki azzal jön neked ezentúl, hogy a bicajutad az ő adójából van, annak nyugodtan mondd, hogy még a saját útja sincs abból :) Ha nem hiszi, írhat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak egy érdeklődő emilt, hogy mennyi költségvetési támogatást kapott idén az Útpénztár az ő (vagy akárki) adójából, tudomásom szerint zérót. De erről pár hét múlva tudnék többet mondani, mert majd megyek oda konzultációra.
Majd ha ez megvan és nem
Majd ha ez megvan és nem titkosak a számok, mit szólnál ha írnánk erről egy bejegyzést? Unom már ezt a "de hát a mi pénzünkből csinálták" az utakat és az orruk alá akarok nyomni az ilyen embereknek egy számokkal alátámasztott "tanulmányt" a témáról.
Jó, leírom majd, hogy
Jó, leírom majd, hogy miről beszélgettünk. Vagyis fogunk beszélgetni :) Nem hinném, hogy űberbizalmas lenne. Tavaly, meg tavalyelőtt is volt ilyen kis megbeszélés, amikre lehet fakultatívan menni, néhány leírt okosságot is onnan szedek.
Kitalálhatsz még kérdést akkor te is, és majd felteszem :D
Köszi, akkor töröm majd a
Köszi, akkor töröm majd a fejem pár kérdésen :)
Jövő szerdán 8.30-kor
Jövő szerdán 8.30-kor megyek.
akkor tehát miből tartják
akkor tehát miből tartják fent a bicikliutat, meg úgy általában a közutakat?
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
orangeways-nél simán
orangeways-nél simán berakták a bicikliket a csomagtartóba, igazából nem sok akadálya van. A közút azonban valóban majdhogynem zsákutca. Csak azért nem drágább, mert a pályafenntartási költségek jól szétosztva, illetve rejtetten keletkeznek
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
A vasút gazdaságossága /
A vonat ateistáknak
A vonat ateistáknak üzenem, hogy a buszon állandóan hányingerem van, a vonaton nincs, és imádom azt a kattogó hangot, őrületesen jókat lehet rajta aludni!
http://www.youtube.com/watch?
http://www.youtube.com/watch?v=F-sWDYo7l90
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
"Az ablakon kihajolni
"Az ablakon kihajolni veszélyes." :))
http://www.youtube.com/watch?v=K74cH9C9IzM
Martin Ha aludni nem is, de
Martin
Ha aludni nem is, de engem is kerülget a buszon a rosszullét. Ezenkivül
-nem lehet rendesen kinyújtani a lábat,
-olvasni alig lehet, mert rázködik a busz
-egy kis hátzsáknál nagyobb csomag már problémát okoz,
-WC nincs (ha eltekintjük a vonatokon lévő WC-k kétes tisztaságától),
-egy falun belül x-szer áll meg,
-a felszállók a vezetőnél veszik meg a jegyüket (Dömös-Szentendre a hétvégen másfél óra a 23 km, ez nevetséges)
Persze ezek az én egoista hétvégi túrázási szempontok, a hétközben bérlettel ingázók nyílván mást gondolnak. A végén a gazdaságossági szempontok fogják ezt eldönteni, az utazás kényelme nyílván a legeslegutolsó szempont.
Én évekig ingáztam
Én évekig ingáztam hosszú távra, annyit, hogy kétszer megkerülhettem volna már a Földet vonattal. Néha busszal is mentem, ha lekéstem a vonatot, vagy nem volt megfelelő az időpont.
Olvasni meg pláne nem tudok buszon, mert akkor az már hányással is végződhet. Ezt hívják amúgy utazási betegségnek... :)
Én meg olyan vagyok mint
Én meg olyan vagyok mint Móricka. Mindenről ugyanaz jut eszébe.
Biciklis turizmus, persze csak ahol lehet:
https://picasaweb.google.com/aghlaci/MurvasBicikliut?authuser=0&authkey=...
Gazdasági érvekkel nem lehet vitatkozni, ha veszteséges, bezárják. Az egyetlen esély forgalmat generálni a vonalra. Ehhez az egyik, nem elhanyagolható lehetőség a párhuzamos kerékpáros turizmus.
/Bécs, Pozsony, Balaton Bakony vasút, ezt már sokszor írtam/
Csak ha rossz a vasúti
Csak ha rossz a vasúti szolgáltatás és ezen úgy változtatnak, hogy teljesen használhatatlanná teszik, akkor nem lesz forgalom a vonalon, akármit is csinálnak mellette.
És ha azt mondom, hogy
És ha azt mondom, hogy amikor megjelent a vasút a lovaskocsihoz és makadámúthoz képest, akkor mit szóltak volna ahhoz, aki a lovaskocsi előnyeit ecsetelte volna a vasúthoz képest? Utána megjelent a vasúthoz képest az aszfaltút és a robbanómotor. Ez az egyik.
A másik meg, hogy mi a fenéért kell rendszeresen messzire utazni? Miért nem lehet a munkahely közelébe költözni? Miért kell saját tulajdonú ingatlanban lakni?
Az alkalmankénti utazást meg kell különböztetni a rendszeres utazástól, és a rendszeres utazás, ingázás helyett ki kell valamit találni.
:-((-------))-:
Mondd ezt a több ezer
Mondd ezt a több ezer ingázó egyetemistának, kíváncsi vagyok a dühöngő ifjúságra majd... :D
Nekem borzasztó dolognak
Nekem borzasztó dolognak tűnik csak azért korán felkelni, mert messze kell utaznom. Ha egyszer egyszer vidékre kell mennem korán, azt is nehezen bírom.
Én otthonról dolgozom, ugyebár.
:-((-------))-:
Na, akkor pontosítsuk ezt a
Na, akkor pontosítsuk ezt a szociológiai fogalmat... Az ingázás, az nem csak naponta történhet, hanem van olyan, aki hetente, havonta ingázik. Ahhoz pedig nem kell hajnalban kelni egyáltalán, hanem kényelmesen meg lehet tervezni az utazást a "bőséges" menetrend kínálatából.
2 hete Balatonfüreden
2 hete Balatonfüreden forgalomszámláltam reggel öttől este 10-ig, ami jó volt, mert félig ottani a család, így otthon tudtam aludni. Este jöttem volna vissza Pestre az uccsó vonattal, de még hap közben hívtak az egyetemről, hogy másnap még egy siófoki mérést is le kéne zavarni, de nincs rá ember a tanszéken. Hajó még nem járt, így maradt az, hogy a 3.50-es vonattal elmentem Szabadbattyánig, majd ott átszállás a siófokira, és 7 után oda is értem. Szerintem élmény volt hajnalban vonattal járkálni, ez olyan dolog, hogy valaki vagy szereti, esetleg még "romantikusnak" is találja, vagy nem. És a 3.50-es Füred-Szfv 2-es Bz szerelvénye tömve volt. Gondolom ingázókkal.
Az analógia hamis. A
Az analógia hamis. A lovaskocsi közlekedési (és nem turisztikai stb) célú használatát a fejlett országokban lényegében kiszorította a többi alternatíva, míg a vonat tartósan megfér a személygépkocsival és más tömegközlekedés eszközökkel, sőt a bringával is, mivel mindegyiknek vannak rá jellemző komparatív előnyei (és így hátrányai) -- mint azokat fent többen leírták.
A "miért kell..." kérdéskör pedig analóg a "miért kell gumicukrot árulni, amikor én nem is szeretem" kérdéssel. A válaszok is hasonlóan messzire vezetnek :-P
Olyan ez a rohattélet, hogy
Olyan ez a rohattélet, hogy ha valaki a lakhelyétől 60 km-re kap munkát, akkor vagy költözik, vagy ingázik, és örül, hogy van hol dolgoznia.
Ja, és könyörgök, ne írd mindig azt, hogy robbanómotor, mert a rosszullét kerülget! Belső égésű motor. Nincs benne robbanás, vagy ha van, akkor már régen rossz. (A robbanás lángfrontja egy nagyságrenddel gyorsabban terjed a motorban, mint az égésé, a robbanás tönkreteszi s szimmeringeket, a hengerfejet, a szelepeket, mindent).
A dízel se robban?
A dízel se robban? Öngyulladás?
gugli találatok:
"belsőégésű motor": 24.700
robbanómotor: 67.500
Többségi demokrácia lévén a robbanómotornak van igaza. :-)
:-((-------))-:
A dízel is ég. Az meg,
A dízel is ég. Az meg, hogy a neten dúl a konyhanyelv, nem egy nagy nóvum :D
Ez nem demokrácia ez
Ez nem demokrácia ez szaknyelv, géptan és erőgépek:
Belsőégésű motorok:Ottó,Diesel, Wankel.
Külső égésű motorok:dugattyús, gőzturbinás gőzgépek
Tehát a motorokat a hőtermelés tere szerint osztályozzuk.
Belső égésűnél a hőtermelés a motorban történik, külsőnél a hőtermelés a mechanikai energia átalakító részen (motoron) kívül történik, míg a termikus expanzió az átalakító térben.
Ez nyilván megmagyarázza a kettő fajta átalakítás közötti hatékonyság különbség egy részét is.
A robbanó motoros elnevezés ugyanaz mint a jogban az ártatlanság védelme.....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Jaj, ezek a gépészek. A
Jaj, ezek a gépészek. A robbanás is égés nemde, csak gyors? Most akkor milyen gyorsan ég a motorban el a benzin, ami még nem robbanás, és milyen gyors a robbanás, hogy már ne égés legyen?
Mondjuk egy 12ezeres fordulatú átlagos motorkerékpármotort véve az idők számolásához?
A robbanómotor szó gépészeti szaknyelvi alapon történő fikázását enyhe túlzásnak érzem.
Az, hogy hol van az égés, kint vagy bent, az egy másik dolog. De ha bent is van, attól még lehet robbanás, nem?
:-((-------))-:
Robbanás gyorsaságához
Robbanás gyorsaságához kis keresgélni való:
Diesel égéstér megoldások:
Osztott égéskamrás diesel motorok: Előkamrás, légkamrás, örvénykamrás égésterek.
Egyterű égéstér kialakítások:MAN, Saurer, Hesselman égésterek
Ottó motor hengfej kialakítások:
Hagyományos oldalszelepelt, Ricardo,hengeres, fégömb égésterű hengerfej kialakítások.
Ha ezeket végigböngészed, hogy miért jobb-vagy rosszabb egyik a másiknál, vagy mi volt az elérendő cél sztem jobban megérted az érvelésem.Utána már csak egy kérdésem van:egy robbanás így néz ki?
A megfejtés másik fele pedig:
A legtöbb égés útján termikus expanziót előállító robbanóanyag magában hordja az oxidálószerét is.
Egy vadászpuska pl a világűrben is működik.
Vagy kiegészítésképp:Napóleon idejére miután megőrölték a puskapor összetevőit, miért keverték el őket vízzel és szárították ki ismét, majd ezután ismét megőrölték majd így szállították por alakban kiporciózva?Ez mire jó?
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
10 m/s os
10 m/s os lángfront-terjedési sebesség felett van robbanás szabvány szerint, ha jól tudom.
A hasonlatod ott sántít,
A hasonlatod ott sántít, hogy a "robbanómotor" és aszfaltút nem a vasutat váltotta, hanem a lovaskocsit. És nem rivális, hanem kiegészítés. Civilizáltabb vidékeken teljesen normális dolog, hogy a kamionok a vasútállomásig mennek, ott felteszik őket a vonatra, majd a célnál az állomástól ismét "saját lábon" mennek a rendeltetési helyükre. Így mindenki jobban jár, mintha az egész utat közúton tennék meg egyenként. De hogy saját példát is említsek az intermodalitásra, sokáig jártam Komáromból Tatabányára dolgozni olymódon, hogy kitekertem az állomásra, ott a bringával együtt felszálltunk a vonatra, majd Tb-re érve az állomástól kerékpáron mentem a munkahelyre. Műszak végén ugyanúgy vissza...
Na pl. erre sem alkalmas a busz. Ugyanis akkor kénytelen lettem volna a helyijáratot is igénybe venni -amelynek menetrendje természetesen nem kompatibilis a helyközi viszonylat/műszakkezdés időpontjával... Legalább napi másfél órával tartott volna tovább.
"Civilizáltabb vidékeken
"Civilizáltabb vidékeken teljesen normális dolog, hogy a kamionok a vasútállomásig mennek, ott felteszik őket a vonatra, majd a célnál az állomástól ismét "saját lábon" mennek a rendeltetési helyükre"
Ez sem teljesen így van. Majd vess egy pillantást, hogy a Ro-la szerelvényeken milyen kamionok vannak csak. Török. És csak azért, mert EU-s kedvezmény jár nekik, ha Szegedtől vonattal mennek Welsig (Ausztria). Onnantól nemigen. EUn belül nagyon kicsi a rola ma már, az idő pénz c. népi bölcsesség miatt. Míg Szegeden megtelik egy rola szerelvény, és elér Ausztriáig, kétszer megjárta odavissza Hamburgot saját lábon. Ez most túlzás, de van benne valami.
Miért nem lehet a munkahely
Miért nem lehet a munkahely közelébe költözni? Miért kell saját tulajdonú ingatlanban lakni?
mert egy szoba fenttartása elviszi a fele fizetésedet, azért
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Hát, ezek a kérdések az
Hát, ezek a kérdések az egész rendszert kérdőjelezték sajnos. Azért furcsa hogy nálunk az egyik legnagyobb arányú a saját ingatlanban lakók száma.
:-((-------))-:
a válaszod első fele
a válaszod első fele bővebb kifejtést igényel számomra (merthogy nem értem), a másodikra pedig a létbizonytalanság és a megbízhatatlanság a tippem. Lakást kiadni az egy bizalmi viszony, még bibiliaméretű szerződéssel is, a mi egymás közti viszonyaink meg hadilábon állnak ezzel. Ugyanakor a bármikor füstbe menő álláshelyek mellett az ember természetes igénye a rendszeres költségek minimalizálása, és hogy ha repül, akkor legalább tető legyen a feje felett. Lehet, hogy ezért fagynak annyian halálra itthon az otthonukban, míg más országban alighanem mielőtt oda jut az ember, már rég kirakták a bérleményéből
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
+1 "Nem nyúl a fékhe', nem
+1
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Az emberek sok felesleges
Az emberek sok felesleges utazásán merengtem. Hogy miért van és hogy kell-e egyáltalán.
:-((-------))-:
Persze hogy kell. Ha nem
Persze hogy kell. Ha nem adóztatjuk agyon a lakásvásárlást/eladást/kiadást, miből leszen eredeti tőkefelhalmozás, új elit meg felcsúti stadion?
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
A vasút hatékonyságáról
A vasút hatékonyságáról mindent elmond, hogy Bp.-en a 3 metróvonal az utasok 21,9%-át szállítja!!! (wiki) Csak értelmesen kell szervezni mindent. Pl cselákoknál nincs olyan, hogy busz és vonat is megy ugyanoda (mondjuk lassan már nálunk sincs)
Jeff-fa-fa !!!
Sok mindet olvastam itt de
Sok mindet olvastam itt de egy dolgot nem.
Nagy távolságra szállítani nagy tömeget gazdaságosan:hajó, vasút, közúti teherszállítás.
Egy kisebb vasúti pőre kocsi alig nagyobb helyen mint egy 20 tonnás kamion rakfelülete 80 tonnát is tud, de van 120 tonnás is.
Amíg néztem régebben az ottópályákra költött pénz vs bringainfra vitákat egy másik topicban és a legfőbb érvek az ipari parkok igénye volt az ottópályák mellett, felmerül itt a kérdés bennem, vasút nélkül milyen ipari elképzelések vethetők föl a jövőre nézve?
A hídépítő cégemnél töltött 4 évem alatt egy esetet kivéve a fél hidakat mindig vasúti úton szállítottuk ki.Tehát túlméretes-túlsúlyos szállítmány elvileg szállítható közúton is (120 kerekű kormányozható tréler jött a fél hídért), de valahogy az az érzésem az új Paksi blokk reaktortartályát nem az ottópályán fogják pl szállítani.Gyanítom az útburkolat se bírná.
Németországban felmerült a kőolaj helyett a szén újra bevonása az energia termelésbe persze más módon mint régen.Ömlesztett szállítmányok nagy mennyiségű szállítása sem közúton a legcélszerűbb, a fenti szállítási kapacitás miatt.
Lehet hogy tévedek de nekem van egy olyan elképzelésem, hogy hűtést igénylő élelemiszerek szállítása estén környezetbarátabb az esetleg atomenergiával előállított árammal hűteni a raktért mint az egyre dráguló kőolajjal.Felső vezetékről ez könyebben megoldható a vasútnál.
A kényelmi szempontokon túl:
Az ingázók vonaton alvása nem ideális de közismert tény az alváshiányos emberek nappali mikroalvásokkal pótolják a hiányt.Azt hiszem mindekinek jobb ha ezt a vonaton útközben és nem a munkahelyükön, ne adj isten a volán mögött teszik.
A vonaton töltött idő hozzájárulhat a GDP-hez, hiszen sokan azután hogy felültek már dolgoznak, tanulnak is.Szinte minden 10-ik embernél látok laptopot, vagy iratokat amikkel foglalatosokodik ha IC-re ülök.A volán mögött ülve nem hogy ezt nem tudná csinálni , de még fárasztaná magát a vezetésre fordított idővel.
Azt meg a drága benzin ár miatti ritkult ottóforgalom hatására nagyon gyorsan elfelejtették sokan amikor pl 3-4 éve még 3 óra volt ottóval bearaszolni az M3-on a városba délelőtt.A vonat meg ben tesz le a tömeg közlekedési pontok közelében.
A katonai szempontokat már elő sem venném, vannak ugye vasúti tiszti rendfokozatok is, biztos csak dísz.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Nagy tömegű áru
Nagy tömegű áru szállításához:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Ore_Line
Napi 15 vonat kb. 100000 t vasércet szállít el, villamos mozdonyokkal, amik visszatáplálva fékeznek. Egyvágányos pályán. Ez megoldható lenne közúton is: napi 3400, egyenként 30 t vasércet szállító kamion kellene. 25 másodpercenként egy kamion. Azt hiszem nem tervezik az áttérést a "korszerű" közúti szállításra.
... és ezért kellett a
... és ezért kellett a MÁV Cargot oly' gyorsan privatizálni, de ez már egy másik történet egy másik site-on ...
Jeff-fa-fa !!!
Épp a visszacsinálása
Épp a visszacsinálása folyik, á la marha okos vezéreink :D
Ezt hol írja, hogy
Ezt hol írja, hogy visszatáplál? Mellesleg a teljes mozgási energia visszanyomásától szétdurranna minden inverter szvsz. Rakottan én legalábbis elképzelhetetlennek tartom, hogy a mozdonyon kívüli kerekeket ne hagyományosan tuskóval fékeznék, hanem mondjuk generátoros üzeme lenne a teherkocsiknak is, vagy ha igen, hova raknák azt a brutális teljesítményt. Fel a felsővezetékbe?
Nyilván nem csak
Nyilván nem csak visszatáplálva fékeznek, de jelentős az is, különösen mert nem sík a pálya. Az energia a felsővezetékbe megy, máshová nem mehet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iore#Operation
Pont ezért mondtam az
Pont ezért mondtam az invertereket. Számolatlanul nem lehet visszatáplálni, mert azt a hálózat se bírja. Bár biztos erre ia kitaláltak valami vicceset.
10 MW-os mozdonyok jó
10 MW-os mozdonyok jó esetben 10 MW-al tudnak visszatáplálni. Ezt az energiát vagy elhasználják az ugyanazon vezeték alatt közlekedő járművek vagy vissza kell juttatni a fő villamosenergia hálózatba. Ha 50 Hz-re kell átalakítani az energiát, akkor valószínűleg az átalakító kb. ugyanannyi teljesítmény bír mindkét irányban, ha meg nagyobb 16 Hz-es hálózat van kiépítve, akkor valószínűleg lesz olyan jármű ami rögtön elfogyasztja a visszatermelt energiát.
A vasúti hűtőkocsik
A vasúti hűtőkocsik rendezése elég kínlódós, márpedig rendezésre 2-3-szor szükség van egy teherkocs esetén egy úton, hacsak nem iparvágányról iparvágányra megy közvetlenül. Hűtött árut ígyisúgyis költséges szállítani, arra jobb a rugalmasabb közút.
Költségei
Költségei figyelembevételével is?Egy kamion áru minimum kamiononként 1 minimálbérrel de inkább többel terhel egy fuvart.A mennyiség is kevesebb nagyobb költségre.
A másik vélelmem az hogy ha bejönne a városokba az élelmiszer hűtőkocsikban akkor át lehetne rakodni speciális villamos hálózaton mozgó szintén hűtő kocsikra.Van pl hűtött konténer is, a hajók így viszik.Így már a város belseje is elérhető kamionok nélkül, és kisebb magán járművekkel is beszállítható az áru.
Valahogy az az érzésem hogy a BKV vita kapcsán elsikkadnak a Beszkártos korszakban teherszállítással is fogalakozó vállalati múlt felett.Sztem lenne itt még lehetőség pénzt csinálni, persze nem vagyok közgazdász, se vállalat igazgató.Mindenesetere néha látok még menni "MUKIT" ami a postát vitte régen a városban, most szervíz villamosként használják.Valamint HÉV pőrekocsikat.Régen a város a környező gazdák zöldségeit, húsát,gyümölcsét, savanyúságát ette pl.Ha már magyar mezőgazdaság fejlesztés.
Hajnali négykor a +28 fokos városban a kutyahugyos-szaros járdára csirkecombos műanyag rekeszhalmot építő dobozos furgon sofőrjét nézve jött az ötletet a sarki hentes boltja előtt...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Nem te vagy az első, aki a
Nem te vagy az első, aki a citylogisztikát ismét városi vasúton képzelné el :) Ehhez viszont kéne az az infrastruktúra, amit az elmúlt 100 évben folyamatosan felszámoltak. Nézz meg egy 1910-es bpesti vonalhálózati térképet a vasútállomások.hu-n, brutális! Bejött a kelebiai vonal a közraktárakig, nem mirelittel, de élelmiszerrel, amit a csarnokban el lehetett adni. Most épp átadatlanul leamortizálódó üvegszar van ott.
Ma az irányzat a vasút/kamion-teszkó/spár/cba/stb logisztikai központ-kamion/teherautó-bolt, onnan meg oldd meg (autóval). Ez van.
haver mondta, aki
haver mondta, aki vasútmániás, hogy a ruszkiknál úgy megy, hogy akkor indulhat el személy, ha befér a tehervonatok közé, azok az elsődlegesek. Ha nálunk is ez lenne, megérné a teherszállítás.
---
"Atyám, bocsáss meg nekem. Én egy féreg vagyok." - Kurgán
A teherszállítás meg is
A teherszállítás meg is éri. A mávon belül a cargo volt a nyereséges, a személyszállítás a veszteséges. Mit adtak el? :)
Amit írsz, két dolgot bizonyít. Az oroszoknál nagyon nagyarányú a vasúti teherszállítás, ami teljesen logikus is akkora távokon, ill. hogy a közlekedésszervezés még mindig akkora szar náluk, és ne csodáljuk, ha őket közelíti a máv, és nem az öbb-t. Nálunk egyébként a tehervonatoknak is van ugyanolyan menetrendjük, mint a személyeknek, szal nem jell úgy sakkozni, hogy befér-e két random teher közé.
Szolgálati
Szolgálati menetrend.Egyszer akartam szerezni egyet de nem sikerült.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Hej, nagyon nem ismeritek ti
Hej, nagyon nem ismeritek ti az orosz logikát....:)
Az oroszoknál a hadseregnek mindenhol elsőbbsége van.Nem gyártottak olyan a teherautót amiben nem volt benn a gépkarabély tartó az ülés és az ajtó közötti sarokban.
És mivel szállítják a hadsereget és felszerelését?Tehervonattal, repülővel,hajókkal és teherautókkal.De páncélosokat általában vasúton és a páncélosok mindíg kiemelt terület volt náluk 1924 óta.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Ez meg a másik heppembe
Ez meg a másik heppembe ütközik:a város belsejében lévő kisbolt hálózat elsorvadásával.
Külföldi felmérések bizonyították hogy ha a város bolthálózta megsínyli az ottó forgalmat.Egyszerűen a sétáló, bringázó ember megállhat vásárolni.De a parkolási macera miatt az ottósok nagy része általában a városszéli szupermarketokat választja,már csak azért is meg sokuk eleve a kertvárosból ingázik.Emiatt eltűnnek a boltok, a rosszabb ellátás miatt esnek az ingatlan árak,szegényebb lakosságra cserélődik a régi, tovább esik az ingatlanár,szegényebbek nem tudnak annyit karbanntartásra fordítani leromlik a lákásállomány és aki tud elmenekül.A végére a városközpont elsorvad.Több nagyvárosban ezután jött a dózer és irodaépületek épültek.Ennek az lett a vége hogy munkaidő után kihalt a városközpont és senki se tudott beköltözni a túl magas ingatlanárak miatt.Több évtized szerencsétlenkedés után két jó módszer alakult ki:
forgalom csillapítás, sétálóutcásítás, és a városközpont közeli tömbrehabilitációk.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Nem kell ehhez még
Nem kell ehhez még felmérés sem, ott van bizonyítéknak a Váci utca folytatása például.
Ja, de ez Mohamed és hegy
Ja, de ez Mohamed és hegy esete. Aki olyan cuccokkal foglalkozik, vasút melletti telephely kell neki. Hozzá külön nem építenek pályát.
A topic meg pláne mellékvonalakról beszél. Azok tényleg halálra vannak ítélve. Mert ha van rajtuk elég forgalom, akkor már nem mellékvonalak.
:-((-------))-:
A
A Mátészalka-Ágerdőmajor-Carei vonalon vannak utasok mégis be akarták zárni.A Románoktól jöttek át mindennap árulni pl....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Egy mellékvonal szerinted a
Egy mellékvonal szerinted a rajta utazók száma után kapja a nevét? :D Ez meg a tyúk-tojás esete. Mellékvonal azért, mert nem nagyvárosokat köt össze, hanem fővonalakat. Egy vasúthálózat fő, ès mellékvonalakból áll. Ettől még utazhatnak mellékvonalon sokan, fővonalon meg kevesen. Jöttem már Fehérvárról egyedüli utasként haza :)