"Több kilométeres kocsisor alakult ki az M7-en vasárnap délután a főváros felé Székesfehérvár és Pákozd között egy baleset miatt.

Egy pótkocsis kisteherautó az 53-as kilométerszelvényben felborult, a teherautó a belső sávban állt meg, a pótkocsi a külsőben."

http://index.hu/bulvar/2011/07/17/tobb_kilometeres_dugo_az_m7-en/

Előtte:

"Az MTI helyszínen tartózkodó munkatársa kora este azt jelentette, hogy a kigyulladt autóbusz miatt leállították a forgalmat az M7-es érdi lehajtójánál, ahol óriási volt a dugó, legalább 5 kilométeres kocsisor torlódott fel a főváros felé."

http://index.hu/bulvar/2011/07/10/leallt_az_m7-es_kigyulladt_egy_turista...

Kellenek autópályák, gyorsforgalmi utak a mostaniakon kívül? Igen. Például, az M8-as, ha elkészül, akkor a Balaton - Szeged forgalom nem az M7 - M0 - M5-re fog rázúdulni, hanem szépen eloszlik a az (M7 -) M8 - M5 útvonalon.

Kisebb forgalom, kisebb baleseti kockázat.

Előzmény:

http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20110702/autopalyaland-leszunk-hete...

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
aron képe

még mindig nem magyaráztad

még mindig nem magyaráztad meg, miért lesz kisebb a forgalom és kevesebb baleset a több és szélesebb úttól... ez így kissé unalmas.

*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.

MK észak-pest
cyclechic.hu

2
Vegha képe

na, vajon miért nem

na, vajon miért nem magyarázta meg ?

(költői kérdés)

3
Shag_Beckur képe

Kisebb

Kisebb forgalom:

gépjárművek száma / gyorsforgalmi utak száma

Adott gépjárműmennyiség több útvonal közül tud választani.

Balaton - Szeged most: M7-M0-M5
Balaton - Szeged később: (M7-)M8-M5

Szeged - Győr most: M5-M0-M1
Szeged - Győr később: M9

Szeged - Pécs most: országutak (falvakon átmenő forgalom), vagy M5-M0-M6
Szeged - Pécs később: M5-M8-M6

Kecskemét - Veszprém most: M5-M0-M7-8
Kecskemét - Veszprém később: M8

Kecskemét - Győr most: M5-M0-M1
Kecskemét - Győr később: M8-M9

Debrecen - Szeged most: M3-M0-M5
Debrecen - Szeged később: M35-?-M43

Mint látható, most bármilyen gorsforgalmi út használat, ami az ország egyik feléből a másikba tart, az a négy fő autópályára és nem utolsó sorban az M0-ra zúdul rá.

A fenti példákból látszik, hogy ésszerű gyorsforgalmi építésekkel a fővárosi elkerülő nagy mértékben tehermentesíthető. Szintúgy a többi fő autópályánk.

Mivel a baleseti kockázat egyenes arányban áll a forgalom nagyságával, így a forgalom eloszlatása, ezáltal adott útvonalon csökkentése a baleseti kockázatot is csökkenti.

4
blajo képe

Ez rovid tavon igaz is:

Ez rovid tavon igaz is: Ugyanannyi auto, nagyobb feluleten kisebb suruseg.

De ha jol sejtem Aron arra gondolt, hogy hosszutavon a nagyobb feluletet ugyanugy fel fogjak elni az autok (kereslet-kinalat...)

szerk.: hosszutavon

5
Shag_Beckur képe

Bizonyos számot nem léphet

Bizonyos számot nem léphet túl a gépjárművek száma, ez pedig az adott utat használók száma. A végtelenségig nem tud növekedni, mivel az emberiség összlétszáma sem végtelen. Szóval mindenképpen !korlátos! a növekedés.

Másrészt nem hiszem, hogy túl sok olyan ember lenne, aki azért menne vonattal a Balatonra, mert nem vezet felé autópálya. A vonat választásának az autóval szemben általában más okai vannak. Nincs autó, jobban kijön az ember diákjeggyel, stb. stb. De ez ugyaúgy igaz más útvonalakra is. Aki nem autóval megy, az nem azért teszi, mert nincs autópálya. Én is nagyon gondolkozom, hogy Debrecenbe kocsival, vagy vonattal menjek-e le. Budapest - Debrecen átlagosan 4500 Ft, ha jól látom, 2 személyre ez 9000 Ft + 2x2x365(=1460Ft, Volán, oda vissza) + 2x2x320(=1280 BKV) + 2x2xvalmennyi a debreceni tömegközlekedésen. Ez majdnem 12.000 Ft. Kb. ennyi a benzin is + autópálya matrica erre a távra, talán 2-3.000-rel több.

Szóval hiába van autópálya, azért elgondolkozom én is, hogy megéri-e a kényelem azt a plusz 3.000 Ft-ot (nekem most valószínüleg igen, de nem mindenkinek és nem minden esetben).

Szóval semmiképpen sem fognak az autópályák végtelenségig telítődni és a vonatokról se fognak hirtelen tömegesen átszállni az emberek autóba.

7
Shag_Beckur képe

Amennyiben arról van szó,

Amennyiben arról van szó, hogy a vonatosok fognak beülni kocsiba, akkor igen, jogos. De szerintem most nem ez a helyzet. Azok fognak az új gyorsforgalmikon közlekedni, akik eddig az országutakat, esetleg a hosszabb, de nyugisabb M0-ra csatlakozó autópályákat használták.

8
toreki képe

Amikor elkészült a

Amikor elkészült a Hungária, az volt a cél, hogy tehermentesítsék a belvárost. Nem sikerült. Az autók olyanok, mint a gázok (meg a gyerekjátékok), kitöltik a rendelkezésre álló teret.

Lehetne csillapítani a forgalmat pl a felhajtón, vagy a lehajtón, de abból ott lesz lokális dugó (Budaörsi buszsáv rélmik?), az egész csilliárdokért épített út meg kihasználatlan lesz.

9
Shag_Beckur képe

Ld. lentebb az

Ld. lentebb az urbanizációról szóló kommentemet.

10
aghla képe

A gázok kitöltik a teret,

A gázok kitöltik a teret, de nem lesznek többen.

11
steerio képe

És mennyi az a bizonyos

És mennyi az a bizonyos szám? 1994-ben 292 autó jutott ezer budapesti lakosra, 2005-ben 357, és van még hova növekednie.

Vajon mennyivel több sáv kéne mondjuk akár csak kétszerennyi autóhoz? Mennyi helyet foglalnának ezek? Mit művelne ez a környezettel, a belső városrészekkel, az utak mellett lakó emberekkel? Milyen lehet itt élni? Hogy reagálnának erre?

Elmondom, a gazdagabbak még kijjebb költözéssel, és az odavezető út szintúgy leaszfaltozásával (meddig lehet így menekülni?), a szegényebbek persze ezt nem tudnák megtenni, az ő életkörülményeik ilyenkor drasztikusan romlanak, a környék gettósodik, szegénynegyeddé válik.

Vajon ezt okosabb kiszolgálni, vagy akár jóval kevesebből szuperül használható közösségi közlekedést építeni?

12
Shag_Beckur képe

Csúnyán akartam

Csúnyán akartam válaszolni, de még visszafogom magam és kulturált leszek.

Ki a fasz beszélt itt a szaros Budapestről? Az egésznek hangyafasznyi köze nincs hozzá. Ez az egész pont arról szól, hogy ne minden kibaszott cég Budapestre települjön, mert csak az a fosadék település közelíthető meg normálisan az ország bármelyik részéből.

Amiről most beszélünk (autópályák összekötése gyorsforgalmi utakkal) az hosszútávon pont Budapest élhetőbbé válását jelenti.

13
steerio képe

Az autópályák

Az autópályák összekötése pontosan ugyanazt a hatást kelti, amit leírtam (összforgalom növekedése indukált kereslet útján), és bármelyik városunkra ugyanilyen hatással vannak ezek a dolgok. A cégek meg nem csak közúton tudnak szállítani, a munkatársaik nem csak közúton tudnak bárhová eljutni.

Tiszta röhej, hogy Magyarországon csak ez az egy létezik az emberek többsége szerint. Az "eljutni" meg az "odaszállítani" csak azt jelentheti, hogy elég sok sávnyi leaszfaltozott autópálya vezet oda. Mert a faszért se lehet kiszállni az autóból.

Mert hát az a középvezető, az "nem fog neked" vonatozni! Ő fontos, tehát az ő egyedi kényelmi igényeit kell kiszolgálni, különben bosszúból majd jól nem ott lesz a cég, és majd jól elesünk a növekedéstől! Hát képzeld, Svájcban vagy Franciaországban megteszi. Meg szállít is rajta, főleg, hogy durva kamionstop-rendelkezések vannak. Nem derogál. Persze, jó a vasút, de a miénk is lehetne ilyen jó, ha költenénk rá.

Ezt az autópálya-építések rovására tudnánk megtenni, és úgy is lenne értelme.

Egyébként a létrehozott utak végül többet visznek el hosszú távon, mint amit hoznak a melléjük települt cégek, mert a környezetrombolást, egészségkárosodásokat, baleseteket, és a síneknél sokkal szarabb amortizációt mind meg kell fizetni - ehhez kevés az autópályadíj, ehhez a mindenki által befizetett adók is kellenek.

Vagy meg kellene fizettetni a valódi externáliákat, de akkor jön a "de ha nem lenne occsó a közúti szállítás, drágább lenne a kenyér", ami több sebből vérzik. Egyrészt megfizeted ezt ugyanis most is, de nem a kenyérben, hanem adók útján, az egészségeddel, a dugóban elbaszott idődel; másrészt erre a bőven valódi ár alatti szállításra épül, hogy pécsi tejet iszol Nógrádban, meg százforintos noname német sört a Lidlből bárhol.

14
eszemel képe

Svájc és Franciaország

Svájc és Franciaország autópályahálózatát ajánlom figyelmedbe (meg Svájc domborzatát is, elég nagy a különbség).

A kenyeret meg jellemzően nem pályán szállítják :D

15
eszemel képe

na kikerestem. Svájc: 41

na kikerestem.
Svájc:
41 284 km² ország területe
1 758 km autópálya
Kishazánk:
93 027,44 km²
1314 km autópálya
forrás wiki

köhömköhöm, és még benne sincs, hogy Svájc domborzata miatt sok helyen nincs lehetőségük építeni

16
elfroland képe

Jó. GDP-ben meg egy

Jó. GDP-ben meg egy szerény négyszeres különbség van. Most. 20-30 éve volt az 8x is.
Ha nincs pénz rendesen kátyúzni se akkor ne akarjunk már hitelből autópályákat csinálni hogy kényelmesebben suhanhasson egy kisebbség.
Illetve akarhatunk, csak lehet úgy járunk mint a metróval. Nem addig ér nem úgy közlekedik nem annyiból mint kellet volna. :-(

17
asztalosgabor képe

Pontosan melyik környék

Pontosan melyik környék "gettósodik" a kiköltözések miatt?
Akár hiszed, akár nem, pont a "szegényebbek" költöztek ki, akik pl. egy XIII. vagy IX. kerületi 2-3 szobás lakás árából a külsőbb kerületekben vagy agglomerációban sorházat vagy ikerházat vehettek.

18
steerio képe

Ja, és erre pont a

Ja, és erre pont a gazdagabbaknak nincs pénzük, ők továbbra is ott élnek a fasza Üllői úton. :DDDDD Ja.

Amit pedig mondasz, az az urban sprawling, és pont az a körforgás csinálja, amit mondtam:

  1. Kiszolgáljuk az autófolyamot
  2. A környék, amin átmegy a sok út, élhetetlenebb lesz (laknál az Üllőin, a Rákóczin, a Váci út mellett?)
  3. Emiatt a tehetősebbek, az autótulajdonosok kiköltöznek, oda, ahova a széles út vezet. Vagy eleve akkor vesznek autót is, amikor kimennek, a papámak-mamának is egyet, hogy majd ezzel de jó lesz bejárni.
  4. A szegényebbek maradnak, ettől a környék tovább gettósodik
  5. A hármas pont miatt egyre elviselhetetlenebb a dugó, a szmog, mindenhol autó van, amit félrereagálunk, vissza az egyes lépésre.
  6. A végén marad egy városod, ahol bent a bűzben azok laknak, akiknek nincs autójuk meg pénzük, hogy ki tudjanak költözni; a gazdagabbak naponta bejárnak autóval megmérgezni magukat és főleg bent lakókat, a várost mindenki utálja, és mielőbb el akar tűnni belőle, az egész egy rohadt szürke autópályává válik. Mindenki egészsége romlik, nincsenek a városnak közösségi terei, az emberek nem találkoznak, nem ismerik egymást, ezeken a helyeken emiatt romlik a közbiztonság is*.

    Nyilvánvaló, hogy nem ez a helyes megoldás, hanem a forgalomcsökkentés, a város élhetővé tétele, és a közösségi közlekedés fejlesztése. Vissza kell adni mindazokat a tereket az embereknek, amiket most az autóknak adtunk, csak így tudunk kikerülni a fenti spirálból.

    Ez annyiban csatlakozik az autópályás témához, hogy az autópályák óhatatlanul városokat kötnek össze. Az autópálya keresletet indukál, ez pedig forgalom formájában megjelenik a városokban is.

    * ld. Bogotá - Building a Sustainable City, ahol Enrique Peñalosa elmondta, hogy teremtett közbiztonságot a drasztikus parkosítás, hogy az embereknek volt hol szocializálódniuk, így megismerték egymást, odafigyeltek egymásra stb.

19
asztalosgabor képe

Nem, a gazdagabbak maradnak

Nem, a gazdagabbak maradnak a belvárosközeli lakóparkokban, amik pl a XIII kerületben tucatjával épültek. Akiknek arra nincs pénzük, azok költöznek ki.
Amiről te beszélsz, az az USA-ban történt jórészt. És mi itt Magyarországról beszélünk.
De Bp-en ez nem így van. Keress rá bármelyik ingatlanos oldalon az ingatlanárakra. Egy VI. kerületi lerobbant körfolyosós 2-3 szobás lakás árából aggloban sorházat vehetsz. Egy kápmegyeri panel drágább mint egy dunakeszi. Ingatlan.com.
És talán nézz meg bármilyen Bp-i lakótelepen, ugyanúgy tele van autóval. Vagy bármelyik belvárosi utcában, ahol nappal több a szabad hely, estére meg már egy sincs. Az újépítésüek mélygarázsai úgyszintén.
Tehát hagyd azt a hülyeséget, hogy a milliárdosok kiköltöznek, és szegény autónélküliek kénytelenek ittmaradni.

20
eszemel képe

Shag már felhívta a

Shag már felhívta a figyelmed, hogy a kutya se beszélt Pestről épp arról van szó, hogy építsenek utat nyugat és kelet összekötésére, mert most mindenkinek fel kell jönnie, Pestre ha át akar menni az ország másik felébe.

Szóval, ha gettósodni akarsz kérlek mutass vidéki példákat, ahol elgettósodott a belváros az autópálya megérkezése után:)

21
Oversize Load képe

Keletiből Miskolcon

Keletiből Miskolcon keresztül 5.440 (IC-t ír, kivéve Tisza nemzetközi gyors ami Szolnok felé jár 3.890)

Nyugatiból 3.890 helyjegy nélkül, 4.250 IC-vel.

Szénhidráttal rakom oszt?

Powered by OLMA dobré mléko

22
Shag_Beckur képe

Akkor kb. jól saccoltam.

Akkor kb. jól saccoltam.

23
Vegha képe

nem értem mire akarsz

nem értem mire akarsz rávilágítani ezekkel az adatokkal.
hogy adjak egy kis sanszot inkább azt vizsgáld, hogy mióta bővítették az M7-et, megépült az M6, mennyivel csökkent a balesetek száma az ezek által 'tehermentesített' útakon.

Te gondolkodtál már 365 napnál nagyobb időtávban ? Nem tűnik fel, hogy minél több út épül, annál többen akarnak rajta közlekedni ?
http://galeria.index.hu/bulvar/2011/07/17/tulfutott_egy_kisgep_a_budaors...

24
Shag_Beckur képe

Most nem fogok kutatásokat

Most nem fogok kutatásokat végezni, de amúgy ez tényleg érdekes téma, valaki feldolgozhatná. Ha van közlekedésmérnöknek tanuló itt, talán jó lenne diplomamunkának?

Fentebb kifejtettem, hogy az autók számának növekedése korlátos és nem feltétlenül függ az autópályák számától. Több tényező is közrejátszik. Benzinár, a tömegközlekedés versenyképessége, az egyén anyagi gondolkodásmódja és preferenciái.

25
Vegha képe

akkor meg kit érdekel

akkor meg kit érdekel mekkora dugó van a pályán és hány km hosszan ?? Fér még oda !
vagy mégsem ? igazán eldönthetnéd végre.
ezzel a témával már megint félrenyúltál...

26
Shag_Beckur képe

Nőtt a forgalom Pécs

Nőtt a forgalom Pécs felé, hogy megépült az M6? Nem, illetve nem észrevehető mértékben. Tehermentesítette a 6-os főutat valamilyen szinten? Igen.

Megépül az M8, tehermentesíti az M7 Pest megyei szakaszát? Igen. Tehermentesíti az M0-t? Igen.

Ennyi.

27
Vegha képe

baleseti statisztikák ? ...

baleseti statisztikák ? ... mert Te még mindig csak az öncélú, 'minél több út a járműveknek' elven keresztül érvelsz.

28
Shag_Beckur képe

"Mivel a baleseti kockázat

"Mivel a baleseti kockázat egyenes arányban áll a forgalom nagyságával, így a forgalom eloszlatása, ezáltal adott útvonalon csökkentése a baleseti kockázatot is csökkenti."

Postban is leírtam, egyik kommentben is leírtam.

29
Vegha képe

baleseti kockázat áll fenn

baleseti kockázat áll fenn akkor is ha elfingom magam. ne játszd a hülyét, tudod hogy nem erre vagyok kíváncsi.

30
Shag_Beckur képe

Őőő, mire vagy

Őőő, mire vagy kíváncsi?

Erre?

"Az elmúlt években regisztrált esetek értékelése alapján elmondható: az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai sztrádákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, bár az egyes balesetek súlyosabbak, hiszen itt lényegesen nagyobb sebességgel haladhatnak a sofőrök."

http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=41259

31
Icarus képe

Szóval kevesebb a baleset

Szóval kevesebb a baleset de azok súlyosabbak? Biztos hogy jó az nekünk?

32
Vegha képe

persze, mert egészen addig

persze, mert egészen addig pár 1000 liter üzemanyagot elégetett ezeken az utakon, melyek nemzetgazdaságra gyakorolt hatása (pl. jövedéki adó) nem elhanyagolható szempont. Igaz, hogy a sztori 1-2 megcsonkult családdal és sokmilliós károkkal végződik, de az már legyen az ő bajuk. Majd legközelebb nagyobb, biztonságosabb autót fognak vásárolni.
az a lényeg, hogy leírható: "kevesebb a baleset".

33
Vegha képe

nem. a túlterhelt utak és

nem.
a túlterhelt utak és az ezek tehermentesítésére épült utak (autópályák) összforgalmát tekintve hogyan változnak a balesetek számai? Az, hogy egyenként elenyészőek vagy nem növekednek, valójában senkit sem érdekel, hiszen azért épült az egyik, hogy elvezesse a másik forgalmát. A kettő baleseti adatai összefüggenek.
tartok tőle, hogy az autópályák számának növelésével megegyező arányban növekednek a balesetek is.

34
eszemel képe

az autópálya sokkal

az autópálya sokkal biztonságosabb, mint az autóút vagy az országút. Nincs szembeforgalom, van leállósáv, vadveszély sincs a kerítések miatt, a kanyarok jólbeláthatóak és 140(130)km/h-ra vannak tervezve. Nincs kivilágítattlan szekér, kerekes és az egyik falu kocsmájából a másikba hazaautózó személy se pályán megy:)
A biztonságos autózást/buszozást tehát elősegíti a több autópálya, és az emberek vidékentartásában is fontos.
De szerintem ez épp úgy off,(és a pesti helyzet vidékrevetítése) mint az előzménytopicja.

35
Icarus képe

Biztos vagy te ebben? Éppen

Biztos vagy te ebben? Éppen annyira napi hír az autópályán történt baleset mint az autóutakon történtek.
Itt nincs kivilágítatlan szekér... cserébe 200-as száguldozás van leállósávban történt balesetekkel, elvesztett irányítással és másik oldalra átrepülésekkel...

36
eszemel képe

gyorshajtók mindenhol

gyorshajtók mindenhol vannak, ez nem érv ellene. Nem véletlenül magasabb a megengedett sebesség.

város- sok kereszteződés 50km/h
országút- kevés kereszteződés 90km/h
autóút- nincs szembeforgalom, 110km/h
autópálya- nincs szintben kereszteződés se szembeforgalom 130km/h
Nagyából, és a többi veszély is hasonlóképpen csökken

napihír: Margit hídon kerékpársáv van és sokan halnak meg évente az ilyen sávokon...

37
Icarus képe

Szóval növekszik a

Szóval növekszik a sebesség, csökken a veszélyforrások száma de annál súlyosabb lehet a végeredmény?

Még mindig azt kérdezem hogy tudod-e bizonyítani statisztikával hogy a az autópálya veszélytelenebb mint mondjuk az országutak?

38
Shag_Beckur képe

"Még mindig azt kérdezem

"Még mindig azt kérdezem hogy tudod-e bizonyítani statisztikával hogy a az autópálya veszélytelenebb mint mondjuk az országutak?"

"Az elmúlt években regisztrált esetek értékelése alapján elmondható: az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai sztrádákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, bár az egyes balesetek súlyosabbak, hiszen itt lényegesen nagyobb sebességgel haladhatnak a sofőrök."

http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=41259

Fentebb linkeltem.

39
stp1 képe

najó, de tfh autóúton

najó, de tfh autóúton 10ből 9 megtöri a kocsit, autópályán meg 10ből 1 feltekeri a belét a szalagkorlátra akkor melyik út lesz a veszélytelenebb?

40
eszemel képe

2010.12:

2010.12: összes/pálya
Halálos: 59/5
Súlyos: 387/11
Könnyű: 891/26
forrás az alább lévő kommentemben

41
Icarus képe

Fasza... de ez még mindig

Fasza... de ez még mindig semmit sem bizonyít...

Akkor lenne ez korrekt ha normálva lennének az adatok.
Mert ugyebár ez sem mond még semmit ha mondjuk 30-szor (csak mondtam egy számot) akkora az aszfaltozott kihasználható úthossz mint mondjuk az autópályák hossza. Akkor szerintem természetes hogy az előbbin több baleset történik mint az utóbbin de akkor sem lehet kijelenteni hogy az utóbbi biztonságosabb. Remélem érted mire gondolok.

Pl wiki szerint az autópályák összhossza: 1314 km
Az összes út hossza: 30 ezer km

Arányosítva a számaidat:
összes/pálya
Halálos: 2.5/5
Súlyos: 16.95/11
Könnyű: 39.02/26

Tehát az autópályán valóban kevesebb baleset történik, de abból több a halálos kimenetelű bár kevesebb a súlyos és könnyű.

42
blajo képe

Ebben az esetben szerintem

Ebben az esetben szerintem erdemesebb lenne a kulonbozo utakon megtett utak hossza szerinte aranyositani. Bar errol joval nehezebb hasznalhato adatot talalni...

43
Icarus képe

Igen, azzal meg pontosabb

Igen, azzal meg pontosabb aranyokat kaphatunk, amit mondani akartam hogy nem szabad ket szamot leirni es azt mondani hogy az egyik boztonsagosabb mint a masik anelkul hogy egyaltalan "kozos nevezore hoznank". Egyebkent osszehasonlithatatlanok kovetkeztetesek levonasahoz
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu

44
eszemel képe

Ha neked a logika és józan

Ha neked a logika és józan ész mit sem ér, hanem statisztika kell, hát tessék:
http://www.baleset-megelozes.eu/pics/2010_teljes%20ev.pdf
de neked se lett volna sok idő rákeresni, hogy láthasd nincs igazad.
Annyi érvet fel szoktat hozni a pályák ellen(lentebb is olvashatsz pár elgondolkodtatót), de te pont az egyik legnagyobb és eléggé nyílvánvaló előnyüket akarod kétségbe vonni:)
(Be se akartam kapcsolódni ebbe a topicba, de ezt a baleseteset nem tudtam szónélkül hagyni)

45
Icarus képe

Ugyanaz alapján a forrás

Ugyanaz alapján a forrás alapján kell dolgozni, úgy a jó :)

46
steerio képe

Maximum ideiglenesen, aztán

Maximum ideiglenesen, aztán alkalmazkodik a megépüléséhez a forgalom, és a dugó nagyobb lesz, mint az elődjén.

A modális választások ugyanis nem követik azonnal az infrastrukturális változásokat: igen leegyszerűsítve, olyanok is vannak, akik azért vesznek eleve autót, mert azzal jól el lehet menni mindenhova, hiszen 2x7 sáv vezet ota. Olyanok is, akik azért költöznek ki valahova, mert oda autópálya vezet, amin majd tök jól be lehet járni naponta, és ez a hatás sem azonnali (nem az út átadásának másnapján költöznek). Nagyon sok hatás és arra való reakció alakítja ezt a dolgot mind életstílusbeli, mind eseti választások összessége útján.

Nem feltétlenül kell hozzá egyébként több autó sem, csak több megtett út a meglevőkkel.

Ugyanígy igaz fordítva is: egy út vagy sáv lezárásakor, megszűnésekor egy rövid ideig nagyobb lesz a dugó, majd az egész környéken jóval kisebb, mint a lezárás előtt. Ezt láthattuk a Margit híd lezárásakor, és a fentebb vázolt dolgot az újramegnyitásakor.

Ez a közlekedéstervezés ezerszer bizonyított, de az itteni őskori autóbuzi közlekedésmérnökök és vezetők által a mai napig fel nem fogott látszólagos paradoxona.

47
Shag_Beckur képe

Fentebb írtam, az autók

Fentebb írtam, az autók számának növekedése korlátos! Hiába akarna mindenki autózni, egyiknek nincs rá pénze, másiknak nincs rá szüksége, harmadik nem ott lakik. Csak azért nem fog senki az M8-ason járni, mert megépült és jajj de jó. Igényeket fog kielégíteni.

Igény márpedig van az új gyorsforgalmikra. Egyéni és nemzetgazdasági igény is.

A bejárás, nem bejárás témaköre se ennyire egyszerű. Most hova járnak be az emberek? A városba. Leginkább a fővárosba. Mert máshol nincs munka. Miért nincs máshol munka? Mert csak nyűg lenne odatelepülnie a cégnek. Gyakorlatilag megközelíthetetlen ésszerű időn belül (az országutazás nem igazán gyors formája a közlekedésnek). El kellene menni, vagy jönnének hozzá tárgyalni? Pusztán csak 4 óra az út az ország tetszőleges pontjából. Amelyik cég ennyire el van zárva az ország többi részétől az bizony nem épp versenyképes cég...

Az autópályák és gyorsforgalmi utak építésének, megvan az a tulajdonsága - mint ahogy te is fogalmaztál -, hogy a társadalmi és gazdasági hatások nem azonnal, hanem csak később érvényesülnek.

Melyek most a versenyképes települések? Azok, amelyek felé gyorsforgalmi út visz. Budapest, Győr, Székesfehérvár, Debrecen, Szeged, Kecskemét, Tatabánya. Lassan Pécsnek is be kell majd indulnia, de oda még csak most adták át az autópályát + gazdasági válság is volt időközben. De most komolyan. Berettyóújfalun, Szolnokon, Kaposváron, Nagyatádon, Békéscsabán, Szombathelyen milyen olyan szellemi tevékenység, vagy termelés folyik, amire azt lehetne mondani, hogy országos szintű?

Győrben ott az Audi, a Siemens. Nagyon sok diplomásnak és nem diplomásnak adnak munkát.

Fehérváron, ha jól tudom, az IBM szívja fel az itthoni munkaerőt.

Debrecenben ahogy látom a TEVA Gyógyszergyár, Medicor Kéziműszer stb.

Szeged: Pick, Sole-Mizo.

Kecskemét: Mercedes-Benz

Tatabánya: "egyre több multinacionális cég települt Tatabányára, főként az újonnan megnyitott ipari parkba, ami napjainkban is csak egyre bővül."

Pécs: "Pécsett 31 bank és biztosító társaság fiókja, illetve regionális igazgatósága működik. A közelmúltban pécsi önkormányzat iparterületeket hozott létre. Először a város közvetlen belsejében - nagy hagyományokkal rendelkező helyi iparágak reprezentánsai: gépgyártás, bőrfeldolgozás és a műszeripar - majd a keleti és déli iparterületeken teljes körű rekultivációval. Így jött létre a Pécsi Ipari Park 50 hektáros területen az országos főhálózati utak mellett."

Budapest: te is tudod nagyon jól.

Nézzük a random példáimat:

Berettyóújfalu: wikipédia semmit sem ír.

Szolnok: "A termelő beruházások területén elsőként a francia Le Belier autóalkatrész-megmunkáló gyára, valamint a Derula Kft. fafeldolgozó üzeme kezdte meg működését Szolnokon. Jelentős cégek, a Henkel Magyarország Kft. a vegyipar, a Samsung Electronics Magyar Rt. az elektronika a papírgyártás területén."

Kaposvár: semmi.

Nagyatád: semmi.

Békéscsaba: "A város vezetői többször próbáltak nagy, termelőüzemeket a Viharsarok fővárosába csábítani, de rendszeres az elutasítás, mivel gyakorlatilag Békés megye az utolsó, amelyet még nem kapcsoltak be az országos autópálya-hálózatba." Ennek ellenére folyik termelés, leginkább olyan, amihez a vasút megfelelő.

Szombathely: munkaruhagyártás, börtön

A településeket random választottam GoogleMapsről. Nehéz volt hasonló méretű településeket találnom, mert az autópályák mentén fekvőek általában népesebbek. Ami megözelíthető, ott több a munka, ott több az ember. Marad helyben, vagy odaköltözik máshonnan.

A gazdasági adatokat a Wikipedia adott településre vonatkozó szócikkéből szedtem.

48
monster képe

Te sw-ben utazol, ugye?

Te sw-ben utazol, ugye? Neked kéne magyarázni, hogy nincsen az a hw, amit nem nő ki a sw? Hw=út, sw=utat használó autók. Egyszerűen csak azért írsz bele valamit a programba, mert bírja a hw. Na, azért autózunk valahova, mert lehet.
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz

49
toreki képe

Ahelyett, hogy

Ahelyett, hogy optimalizálnánk a sw-t.

50
Shag_Beckur képe

Viszont egy C64-gyel nem

Viszont egy C64-gyel nem leszel versenyképes, ha mindenki másnak már i7 van:)

51
monster képe

Huszonévvel ezelőtt a

Huszonévvel ezelőtt a programozás hőskorában állítólag a magyar sw-ek azért verték a nyugatiakat, mert a magyar fejlesztők sokkal rosszabb hw-en tudták csak próbálni. Amikor pedig rákerült az a program egy átlagos nyugati vasra, szélsebes volt.
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz

52
Shag_Beckur képe

Helyes. Alapíts rá

Helyes. Alapíts rá vállalkozást.

Szerk: viszont úgy is vehetjük, hogy a számítógép teljesítménye == az ország gazdaságának teljesítménye.

Tehát, hogy te versenyképes legyél, nem szar utakon kell lassan dögögni, hanem minél gyorsabban megoldanod a problémát, tehát termelni. Ahogy látod ezt a számítógépeknél is.

53
toreki képe

Vagyis nem erősebb vas

Vagyis nem erősebb vas kell, hanem optimalizálni a kódot.
Nem jobb úthálózat kell, hanem racionalizálni a közlekedést.

Nem vitatom, hogy K-Ny irányban szükség van összeköttetésre, meg akár egyre a határnál is. De ész nélkül építeni, és ész nélkül használni pazarlás.

54
Shag_Beckur képe

Ezzel nem is

Ezzel nem is vitatkozom.

Vasút fontos. Közúti áru-, és személyszállítás racionalizálása (útarányos útdíj), városok forgalomcsillapítása fontos.

Ugyanúgy, ahogy az autópályák összekötése is, hogy ne mindenki az M0-t koptassa, ha az ország egyik feléből a másikba akar jutni autóval. Ez is racionalizálás.

55
monster képe

Mire alapítsak

Mire alapítsak vállalkozást? A 25 évvel ezelőtti viszonyokra?
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz

56
Shag_Beckur képe

Azt mondod, hogy ma is

Azt mondod, hogy ma is versenyképes szar hardwaren programot írni, mert akkor optimalizálni kell és akkor az jobb lesz.

Ellenben van olyan, hogy órabér. Ha a kód optimalizálása többe kerül, mint venni és üzemeltetni még két szervert, akkor nem éri meg túloptimalizálni.

Én se fogok 0.01%-os teljesítménynövekedésért napokat eltölteni a kód bogarászásával, meg a megrendelő se feltétlenül örülne neki. Inkább implementálok addig új feature-ket.

Persze ez nem azt jelenti, hogy semmit se kell optimalizálni, ha a kód használhatatlan, mert megeszi a procit, vagy a memóriát, akkor az szar (ld. bloghu-s blogokon valami rohadék JavaScript állandóan kiakasztja a böngészőmet. Ki kel mindig lőnöm. Majd ha lesz időm, utánajárok, melyik rohadék az).

A fentieket nem csak neked, hanem mindenkinek írtam amúgy :)

57
toreki képe

Meg kell találni az

Meg kell találni az optimumot. Egy PC-be érdemesebb rakni még 1-2GB memóriát, de olcsóbb lehet egy alkalmazást optimalizálni, mint venni egy erősebb szervert.

Főleg, ha a PC-be a felhasználó fizeti, a szervert ára meg a te zsebedre megy.

Mi pl évek alatt finomítjuk a programjainkat, hogy gyorsabbak legyenek. Most egy adatküldésnél a 22 órás futást sikerült letornászni 2,5 órára. Aztán megoldottuk, hogy csak a változásokat küldjük, így lett 16 perc.

58
Shag_Beckur képe

De azért, hogy 15 perc 55

De azért, hogy 15 perc 55 másodperc alatt küldjétek, gondolom nem fogtok 1 hetet dolgozni rajta :) Bár, van az a helyzet, hogy muszáj még ennyit is faragni:)

59
toreki képe

Nem konkrét elérendő

Nem konkrét elérendő időt jelöltünk ki, hanem elveket az optimalizálásra. Kiküszöböltük a gyakorlatban felismert hibákat, aminek az eredménye lett ez az idő.

Ugyanez a közlekedésben: ha felismerjük, hogy K-Ny irányban csak Bp-t érintve lehet haladni, akkor csinálunk egy utat. De ha már van egy kicsit kanyargós, akkor nem fogunk helyette egy nyíl egyeneset építeni. A befektetett munka nem lesz arányos a haszonnal.

Úgy látom, azért értjük mi egymást.

60
Shag_Beckur képe

Igen:)

Igen:)

61
monster képe

Én azt nem mondtam. Azt

Én azt nem mondtam. Azt mondtam, hogy 25 évvel ezelőtt. Te akkor mit csináltál? A csattogós lepkédet tologattad vagy még a világon se voltál?
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz

62
Shag_Beckur képe

De várjál, ez valami

De várjál, ez valami analógia volt a jelen helyzetre :)

(tanulgattam járni)

63
steerio képe

Ezek a városok rendre

Ezek a városok rendre vasúttal is jobban vannak ellátva. Az Audi például többek között a Budapest-Hegyeshalom vonal fejlettsége (illetve a szakképzett munkaerő jelenléte, és a kedvező iparűzésiadó-feltételek) miatt választotta Győrt, ugyanis ha hiszed, ha nem, így szállítja el az elkészült járgányokat.

Ahhoz, hogy a jó munkaerő Győrbe költözzön, nem szükséges az autópálya. Ahhoz sem, hogy ingázzon, ha van megfelelő közösségi közlekedés.

Mindaz, amit írsz egyáltalán nem autópálya-kapcsolat, hanem jó logisztikai lehetőségek, szabályozás, gazdaságpolitikai légkör illetve elérhető munkaerő függvénye.

Kimaradt például Szentgotthárd a General Motorsszal, így néz ki madártávlatból, ki tudod találni, hogyan szállítanak?

64
Shag_Beckur képe

Mint írtam, random példák

Mint írtam, random példák voltak.

Btw, Győr - Audi, oké, vasút miatt. És mi van a többi példámmal?

De ott van Békéscsaba is. Folyik termelés, mégis panaszkodnak, hogy nincs autópálya. Miért? Biztos nem azért, mert az olaj és autópályaépítő lobbi megkente őket.

65
Vegha képe

Kaposvár: az ország

Kaposvár: az ország egyetlen fennmaradt cukorgyárát üzemeltetik.
aztán van ott valami Taszár féleség is. pár km.

66
steerio képe

"Fentebb írtam, az autók

"Fentebb írtam, az autók számának növekedése korlátos!"

Neked tényleg hiába tolnék be akárhány tanulmányt, ami oldalakon keresztül cáfol, mert te úgy határoztál, tehát úgy van. Utánaolvasnod se kell, te tudod. Hát nem lehet máshogy.

Valamint: "A bejárás, nem bejárás témaköre se ennyire egyszerű. Most hova járnak be az emberek? A városba. [...] El kellene menni, vagy jönnének hozzá tárgyalni? Pusztán csak 4 óra az út az ország tetszőleges pontjából. Amelyik cég ennyire el van zárva az ország többi részétől az bizony nem épp versenyképes cég..."

Egy TGV erre miért is nem jó? Négyszázzal megy, nagyjából annyi megcsinálni, mint az autópályát, de nagyobb sebességet tesz lehetővé, elérhetőbb, kényelmesebb, biztonságosabb és nagyobb kapacitású.

Miért kell mindenképpen autókával bejárni? Miért csak azzal lehet tárgyalni vagy dolgozni menni?

Egyszer ki fogjuk nőni azt, hogy farokhosszabbító nélkül nem vesszük egymást komolyan, ahogy nyugaton már megtették. A mi cégünktől se jár senki autóval Párizsba, Lille-be, Montpellier-be, ha kell. Hülye lenne, ahogy Bordeaux-n belül használni is.

67
steerio képe

Illetve persze, korlátos,

Illetve persze, korlátos, hiszen több autó nem lehet, mint ahány ember, de ha ezt elérnénk, akkor egészen durván fulladnánk meg.

Ja meg hogy nincs pénze rá, hát baszki, nagyjából senkinek nincs pénze rá, a bankjának van pénze rá, az externáliákat meg fizeti a környezete.

Megveszi hitelre, mert el lett vele hitetve, hogy autó kell, anélkül nem ember; egy részének meg egyszerűen tényleg nincs más opciója, mert baszunk normális közösségi közlekedést csinálni, aminek igénybevételéhez nem kéne eladósítania magát.

68
makimajom képe

"nagyjából annyi

"nagyjából annyi megcsinálni, mint az autópályát"

mert te úgy határoztál, tehát úgy van. Utánaolvasnod se kell, te tudod.

69
steerio képe

Trollka, két másik

Trollka, két másik threadben is írtam számokat. :D

70
makimajom képe

ja, én is, de nekem nem az

ja, én is, de nekem nem az jött ki hogy ugyanannyi, érdekes módon, okoska.

71
Shag_Beckur képe

TGV azért nem jó, mert nem

TGV azért nem jó, mert nem térül meg kishazánkban. Egy Fr. méretű országban simán jó, de itthon felesleges annyi pénzért.

Majd ha lesz EU közös gyorsvasúthálózat is tervben, akkor lesz az is. Most az autópálya a soros, azt kell fejlesztenünk.

Közben nézd meg lenti kommentemet, azért a vasútra is költenek, nem is keveset.

Az autópálya építés az ország decentralizálására kell. Hogy ne az összes rohadt autópálya Bp-re fusson be. Nem gazdaságos, nem ésszerű és nem is jó ez az állapot.

72
bembo képe

Csakhogy ennek a

Csakhogy ennek a növekedésnek a korlátja túl van azon a szinten, ahol már skálázási problémákba ütközik ez az egész rendszer. Az autók 3 m széles sávokban mennek, 4-5 m hosszúak, szeretnének 150 km/h-val menni az autópályán, és 50 km/h-val a városban.

Ráadásul nem fejleszthető gazdaságosan ez a közlekedési szisztéma: láthatóan mindig azon a határon táncol, hogy épp nincs elég infra, hogy jól működjön, noha hatalmas forrásokat csoportosít át azoktól az emberektől, akik nem haszonélvezői az autós közlekedésnek.

73
Shag_Beckur képe

Az áteresztőképesség

Az áteresztőképesség csak a pénteki és vasárnapi M7 Balaton csúcsban gázos, meg ugye az M0-on, de ott állandóan (négy autópálya keresztforgalma bonyolódik rajta).

Ezeket enyhítheti a tervezett gyorsforgalmik megépítése. De további előnyökkel is jár, ahogy eszemel is írta.

74
steerio képe

Magamat tudom idézni:

75
Kuku képe

Majd ha egyszer ráérsz,

Majd ha egyszer ráérsz, akkor a szuburbanizációt és a természetes környezet 3km széles sávban történő tönkretételét is kalkuláld bele.

--------------------------------
Kürti Gábor, Újpest

Lépj be a szakszervezetbe

76
Shag_Beckur képe

Már amennyiben ez a

Már amennyiben ez a szuburbanizációt növeli. Ne feledd, nem több bevezető utat akarok Budapestre, hanem autópályákat és országrészeket összekötő gyorsforgalmi utakat.

Tök nincs köze az egésznek a budapesti agglóhoz.

Egyébként az igazi veszély nem a szuburbanizáció, hanem az urbanizáció. Elnéptelenednek, kiöregednek a falvak. A városba költözők nagyobb zsúfoltságban, embertelen körülmények közt kénytelenek élni.

Az urbanizáció egy öngerjesztő folyamat. Mivel csak a (fő)város elég mobilis (főleg nálunk), ezért a cégek ide települnek. Mivel a cégek ide települnek, ide jönnek a munkavállalók. Mivel a munkavállalók itt vannak, még több cég jön ide stb. stb.

Észre kell venni, hogy Magyarország egész vízfejűsége abból az egyszerű tényből ered, hogy ebben a picsányi kis országban nem lehet rendesen, hatékonyan, gyorsan közekedni. Mindenki kénytelen a fővárosba utazni, ha picit is jobban akar élni a létminimum felső határánál (ld. átlagfizetések Bp - vidék viszonylatban).

Minden autópálya, (majdnem)minden vasútvonal a fővárosba fut be, onnan indul ki.

Budapestnek nem a szuburbanizáció a legnagyobb problémája, hanem a centralizáltság. És ezzel csak decentralizálással lehet tenni. Versenyképessé kell tenni az ország többi részét is, hogy az embernek, ha munkahelyről van szó ne egyből Budapest jusson eszébe.

Hidd el, ha a fele a cégeknek, ami tudna egyébként akár Pécsen, akár Debrecenben, akár Veszprémben, akár Szegeden, akár Győrben működni oda települne, már meg lehetne csinálni a nagykörút szélső sávját bringasávnak.

De mivel autóval, vonattal (busszal? LOL) csak Budapest ésszerűen elérhető az ország bármely részéről, ezért a cégek is itt maradnak és gerjesztik tovább a város forgalmát, zsúfoltságát.

77
steerio képe

Halló:

78
Csöre képe

Talán azért mert ha

Talán azért mert ha elkészül az M8 akkor egy sokkal rövidebb útvonalon lehet majd eljutni A ból B be...ami azt jelenti hogy rövidebb ideig kell pöfögni az autóknak. Illetve sokkal kisebb terhelésnek teszi ki a mostani útvonal környezetét.

79
steerio képe

Igen, ezt képzelik a

Igen, ezt képzelik a kizárólag direkt hatásokban gondolkodó közlekedésmérnökök is, akik szerint az adott helyen egy adott időben átmenő autók száma egy fix dolog, és ha azokat kiszolgáljuk, nem lesz több. Se kevesebb, mert az ember az csak autóval tud utazni, és mindenképp utaznia kell (v.ö. kiköltözünk, mert tök jól be tudunk autózni majd minden nap).

Autópályaépítéssel a dugók ellen védekezni olyan, mint az elhízás ellen a nadrágszíj meglazításával.

Shagnek is:

"Increased traffic capacity makes longer commutes less burdensome, and as a result, people are willing to live farther and farther from their workplace. As increasing numbers of people make similar decisions, the long-distance commute grows as crowded as the inner city, commuters clamor for additional lanes, and the cycle repeats itself. This problem is compounded by the hierarchical organization of the new roadways, which concentrate through traffic on as few streets as possible.

The phenomenon of induced traffic works in reverse as well. When New York's West Side Highway collapsed in 1973, an NYDOT study showed that 93 percent of the car trips lost did not reappear elsewhere; people simply stopped driving. A similar result accompanied the destruction of San Francisco's Embarcadero Freeway in the 1989 earthquake. Citizens voted to remove the freeway entirely despite the apocalyptic warnings of traffic engineers. Surprisingly, a recent British study found that downtown road removals tend to boost local economies, while new roads lead to higher urban unemployment."

80
eszemel képe

Ne gyere külföldi

Ne gyere külföldi példákkal, olyan országokból ,ahol kiépített sőt túlépített a gyorsforgalmi úthálózat. Amerika 16 sávos autópályáit ne hasonlísd egy M5 4 forgalmisávjához.
Hozzál szlovák, lengyel, román példákat az autópályák építésének mérlegéről... velük vagyunk egy cipőben.

Megint keverve van a nagyvárosi közlekedésszervezés a vidékivel. Sokadszor ezen a fórumon.
A népsűrűség és tömegközlekedés viszonyát is ajánlom figylmedbe.

Pesten kívül is van élet és Pestnek is jót tenne, ha az ország egyik fele nem rajta autózna át a másik felébe.
Hihetetlen, de nem mindenki ide akar utazni aki autóba ül...

Én is örülnék, ha nem a Hungárián 200mre a lakásomtől menne a sok autó, de persze a körgyűrűt sikerült úgy megoldani, hogy ne legyen igazi alternatíva, M5nél leszűkűl 1 sávra irányonként, elég nagy kerülő lett és hagyták, hogy körbeépítsék szuperhipermarketekkel meg lakótelepekkel.

"Autópályaépítéssel a dugók ellen védekezni olyan, mint az elhízás ellen a nadrágszíj meglazításával."
Emlékszem mikor 15éve mentünk nyaralni Balcsira keletről. Kerecsendnél negyed órát vártunk mire be tudtunk sorolni a 3-asra. Aztán "vonatoztunk" Gyöngyös utánig, míg elértük a pályát. Azóta megépült a pálya Nyíregyházáig, és baleseteken kívül csak a pesti bevezetőszakaszon szokott dugó lenni. Akkor az M3 pl mit nem oldott meg?

Vagy hogy gondolod, Dunántúl maradjon nyugaton a másik oldal meg keleten és senki se utazgasson, mert Pest köré nem lehet körgyűrűt építeni(a sok Büdipestről kitelepülő miatt), meg persze Pestre se hajtsanak be(ezt megértem).

81
tatabike képe

El kell venni a jogsit a

El kell venni a jogsit a vezetők felétől, aztán megoldódnak a problémák. Mert kábé annyi nincs tisztában azzal, hogy hogyan kell normálisan közlekedni. Szóval még csak nagyon magyarázni sem kéne, miért veszik el...

- Kerékpáros vagyok, mert nem tudom, hogyan lehetnék nem az... -

Fehér Katarga RoadPro trekking stílusban...

82
Shag_Beckur képe

Igen, ez is egy jó

Igen, ez is egy jó megoldás lenne. Sőt, ez lenne a legjobb.

Mindenesetre szerintem a tervezett gyorsforgalmik elég pluszt jelentenek másban is. Könnyebben, gyorsabban elérhető az ország bármelyik szelete, ld. valamelyik másik topicban a távmunkás elmélkedésem.

Emberke Balatonon lakik, mert ott a családja, barátai, de pl. Győrbe, vagy akár Bécsbe távmunkázik, heti 1x-i bejárással. Ha van M8, M9, akkor ez már megvalósíthatóbb. A kb. másfél óra menetidő / irány áll szemben a 3 órával.

83
tatabike képe

Én meg erre szoktam

Én meg erre szoktam mondani, hogy jó lenne mindent inkább helyben előállítani, nem ennyit utazni, meg utaztatni.
De valamelyik weboldalon valaki megmagyarázta, hogy sokkal jobban jár a világ, ha a magyarok nem a saját paradicsomukat nyammogják, hanem a spanyolokét...:S

- Kerékpáros vagyok, mert nem tudom, hogyan lehetnék nem az... -

Fehér Katarga RoadPro trekking stílusban...

84
Shag_Beckur képe

Ha visszaállítjuk a rendes

Ha visszaállítjuk a rendes földművelést itthon, az is csak idénymunka. Szakképzetlen emberek tömegeit lehet képes felszívni (ld. közmunkaprogram).

De van egy csomó olyan munka, munkakör, amit nem tudsz helyben végezni. Egy szabolcsi kisfaluban sose fognak IT menedzsert keresni. Ehhez nagy valószínűséggel fel kell jönni Budapestre, vagy valamelyik nagyobb városba.

A mobilitás és a távmunka lényege viszont az, hogy ha mobilis vagy, akkor könnyebben távmunkázhatsz, hiszen ha elérhető közelségben van egy munkahely (mondjuk hasraütés: 2 óra), akkor már számításba veheted. Ha 4-5 óra odajutni, akkor inkább odaköltözöl és elnépteleníted a falvakat és urbanizálódsz.

Mondom, szerintem az igazi kulcs a távmunka. Fölösleges annyit utazni azért, hogy bent legyél és ugyanazt és ugyanúgy csináld, mint amit otthon is csinálnál.

85
Csöre képe

"Én meg erre szoktam

"Én meg erre szoktam mondani, hogy jó lenne mindent inkább helyben előállítani, nem ennyit utazni, meg utaztatni."

Gondolom a számítógépedet is a helyi
személyi számítógép manufaktúrában készítették...sajnos nem lehet mindent helyben megcsinálni, akármilyen szépen is hangzik.

86
tatabike képe

Alapvető dolgokra

Alapvető dolgokra gondoltam, főként élelmiszerre. Azt hittem, ez evidens.
Amúgy a gépemet nem egy helyi kézműves csinálta, hanem én forrasztgattam össze itthon, mikor unatkoztam. A tranyókat meg a procit a szomszéd Géza bácsi pálinkafőzőjében gőzölgettük fel egyik délután, a trafókat a Géza bácsi felesége tekerte fel kötőtűre, a kondikat meg olajos papírból a fiam tekercselte a pincében...

- Kerékpáros vagyok, mert nem tudom, hogyan lehetnék nem az... -

Fehér Katarga RoadPro trekking stílusban...

87
Vegha képe

asszem ezzel nehéz lesz

asszem ezzel nehéz lesz vitába szállni.
nem akartok sorozatgyártásba kezdeni ? Virágzik a közúti fejlesztés Mo-n. Az sem baj, ha vidéki vagy.

88
Kuku képe

Felőlem épülhet

Felőlem épülhet vasúthálózat, nem zavar.
Amúgy pedig fizesse ki akkor a kedves Emberke. De piaci áron, úgy hogy az állam még kezességet se vállaljon, plusz legyen megtiltva a +/- 2 km-es körzetben az a természetrombolás, ami mindenhol lezajlik ilyenkor. És fizesse ki az externáliákat is. Rögtön fog találni jobb munkahelyet közelebb.

--------------------------------
Kürti Gábor, Újpest

Lépj be a szakszervezetbe

89
Shag_Beckur képe

Hát ezaz! Fizesse meg a

Hát ezaz! Fizesse meg a vonaton utazó is a teljes költséget!!!

Mert az nem megy, hogy államilag támogatjuk, hogy valahova az ország másik felére kódorogjon! Majd megtanulja, hogy üljön a seggén a lakásában és csak gyalog mászkálgasson bármerre is. Attól megy előre az ország!

Őőő, nem.

Btw, a messzebb lévő, de magasabb jövedelemmel járó munka után fizetett járulékok bőven fedezik a plusz közlekedés költségeit az államnak.

De egyébként jogos. Fizessék meg a rohadék tömegközlekedők az összes externáliát!!

90
tatabike képe

De akkor az autósok is

De akkor az autósok is adjanak pénzt az útjaikhoz, ne a közösből épüljön...

- Kerékpáros vagyok, mert nem tudom, hogyan lehetnék nem az... -

Fehér Katarga RoadPro trekking stílusban...

91
Csöre képe

Én benne vagyok a

Én benne vagyok a jogsielvételben mint rendszeres autóhasználó, de akkor vegyük el a bringát is a kerékpározók felétől, mert köztük is legalább annyian vannak akik úgy mennek az útra, hogy fogalmuk sincs semmiről, és ezt mint bringásfutár mondom.

92
monster képe

Ne menjünk már bele shag

Ne menjünk már bele shag autópályatémájába. Összekeveri a városon belüli biciklizést a városok közötti több száz km megtételével.
Dobja fel a témát a totalcaron vagy ahol akarja. Ez egy biciklis fórum.
------------------------
2 kerék jó 4 kerék rossz

93
elfroland képe

A vasúton gyakran késnek a

A vasúton gyakran késnek a vonatok.
Konklúzió: menj autóval, az megbízhatóbb.
Az autópályákon balesetek és dugók miatt lassul a forgalom.
Konklúzió: több autópálya kell.

Erről van szó? Vagy túlságosan egyszerűsítek?

94
Shag_Beckur képe

Amennyiben írtam olyat,

Amennyiben írtam olyat, hogy a vasutat nem kell fejleszteni, akkor lényegében igen.

Ha nem, akkor nem.

95
elfroland képe

Nem a te személyes

Nem a te személyes felvetésedre reagáltam hanem a témára úgy nagyban.
Miért van ilyen kettősség (van-e egyáltalán) hogy ha a vonat szar az azért van mert elavult és bezárni való, ha az autópálya akkor arra meg el kell költeni 1000 milliárdot hogy jó legyen?

Az előző topikból az jött le nekem hogy azért ül át valaki autóba a vonatról mert késik a vonat a balcsira, de ha rendszeresen szív dugóban a 7-esen akkor nem ül át sehova.

96
Shag_Beckur képe

Jó kérdés, hogy miért

Jó kérdés, hogy miért van ez a kettősség.

Lehet, hogy az emberek annyira kiábrándultak a MÁV-ból, hogy elképzelni se tudják, hogy működhetne jobban is.

Ellenben a gyorsforgalmi utak bővítését nem a zsúfoltság indokolja. Az csak egy jótékony hatása lesz, hogy csökken az átlagos forgalom. A gyorsforgalmi utak építése Magyarország decentralizálásában nagyon fontos elem.

Természetesen örülnék, ha valahonnan vasúti fejlesztésekre is jutna (ha jól tudom jut is, csak azt nem kapta fel annyira a média, linket most nem találok).

Kényelmes, pontos, biztonságos(!!) vonaton én is szívesebben utaznék (közben lehet pl. dolgozni).

97
elfroland képe

Ezt nem értem én sem. Az

Ezt nem értem én sem.
Az utak jobbá tétele érdekében fel szokták emelni a hangjukat az emberek (pl.kátyú), de a lassújelek ellen nem ágálnak.

Nem érzik annyira a sajátjuknak?
Az autó az enyém és akarom használni, a vonat meg nem és leszarom?
Vagy az autóból már nincs hova menekülni?
Beruházott több százezret/milliót és jól akar kijönni belőle?
Ez lenne az ok?

Amúgy meg az autópálya építéssel én a gyorsvasút építést tenném párhuzamba.
Az előbbi megy a második nem.
Autópályára mintha könnyebben lett volna pénz.

98
Shag_Beckur képe

Valahogy így, igen :) Én

Valahogy így, igen :)

Én tényleg nem vonatozok sokat, mostanában meg főleg nem (nem is igazán járok nagyon messzire, ha meg igen, akkor a kocsi sokkal ésszerűbb), szóval nem tudok a MÁV mostani helyzetéről nyilatkozni.

Szerintem az emberek azt látják, hogy a MÁV rohad, szar, állandóan késik, ellopják, sőt, bármikor sztrájkolhatnak és akkor senki semerre (emlékszünk még erre).

Ehhez képest sokkal biztonságosabb az autó, abban az értelemben, hogy akkor és arra megy, amerre én szeretném. Ha éjjel kettőkor akarok elindulni Szegedről, akkor éjjel kettőkor beülök az autóba és elindulok. Ezt tömegközlekedéssel nem lehet megtenni.

Másrészt valószínüleg az aszfalt jobban szem előtt van, mint a vasúti sín. A kátyúval (kátyu?) találkozik az autós, a motoros, a biciklis, a busszal közlekedő, még a gyalogos is, ha esetleg csak annyiban, hogy szar, töredezett a járda. Ez szem előtt van.

De a lassújelek, a lestrapált váltók, a cserére érett sínpárok, a veszteglés oka nem észrevehetők az utasnak. Ő csak annyit érzékel, hogy már megint lassan megyünk, vagy megint állunk valami miatt, 50 fok van mert nem megy a légkondi és szokás szerint 15 percet késik a vonat minimum. Mert a vonatnál a késés az késés. Autónál el lehet indulni 15 perccel korábban, vonatnál csak az előző, meghatározott időben induló vonattal lehet menni.

Meg mondjuk IC, aminek már ésszerű a menetideje, jár naponta 4-6x mondjuk. Ha valakinek pont a kettő közt lenne optimális indulnia, máris gázos a szitu. A másfélszer-2x nagyobb menetidejő normál vonatok meg, hááát...

Autópályára (vagyis gyorsforgalmi utakra, mert nem csak autópályát fognak építeni, hanem autóutat, elkerülő főutat is) meg amiatt kell pénz, hogy ne minden autópálya Budapestre fusson be.

Már meglévő és tervezett gyorsforgalmi utak itthon. Érdemes megnézni, és a fenti, talán épp most 3. kommentem máris értelmet nyer. Ahol felsoroltam, hogy most hogy jut el valaki az ország egyik feléből a másikba, és ha kész lesznek ezek az utak, hogy fognak.

Most minden út Budára vezet (Budapestre, de Buda passzol Rómára). Ezen sürgősen változtatni kell. Meg kell nézni bármelyik nyugat-európai országot, egyiknek se ennyire sugaras az autópálya kiépítése. Nem véletlenül.

Szerk: a fővárosból, mint csápok nyúlnak ki az autópályák, a képet megnézve. Kicsit olyan érzésem van ettől, mintha Budapest az egész országot saját magához akarná láncolni, mint valami parazita. Hogy ő legyen az abszolút központ.

99
elfroland képe

Akkor valszeg ezért lesz

Akkor valszeg ezért lesz könnyen mostoha gyerek a vasút. :-(

Az meg hogy Budapestről indul az összes autópályánk, nem tudom hogy ok vagy okozat. Végül is itt él 2 millió ember a vonzáskörzettel együtt.

Továbbra is kétlem hogy pl. a Kecskemét-Szombathely között áramolni akaró tömegek léteznének. Vagy ha mégis akkor 2x2 sáv +2x1 leállósáv kell nekik.

Az autópálya szerintem a jóléti államok luxus beruházása.
Szükség nincs rá, kényelmi szempontok miatt lenne értelme de arra meg nem telik.
A mélyépítésű metróval és a TGV-vel egyetemben...

100
Shag_Beckur képe

De mondom, hogy nem csak

De mondom, hogy nem csak autópályákat építenek. Autóutak, elkerülő országutak is szerepelnek a tervek közt. Elkerülő országutak meg ugye azzal az előnnyel járnak, hogy nem a falu főútján mászkál át az átmenő forgalom.

Hogy az autópálya a jóléti államok luxusberuházása lenne? Románia, Szlovákia, Szerbia, Makedónia, Egyiptom, Algéria, Nigéria, Pakisztán, Mexico mind, mind tipikus jóléti államok.

101
elfroland képe

Elkerülő jó dolog. Nem

Elkerülő jó dolog.
Nem kényelmi hanem egészségi okból.
De egy elkerülő se nem autópálya, se nem autóút, se nem gyorsforgalmi.
A másik feléhez:
És mi is építünk 500 milliárdból 4-es metrót. :-)

102
Shag_Beckur képe

Az autópályákat

Az autópályákat összekötő gyorsforgalmi út pedig a Budapest-elkerülő :)

Mint fentebb írtam, most boldog-boldogtalan az M0-t koptatja. Az is, akinek semmi keresnivalója Pest megyében.

103
eszemel képe

"Miért van ilyen

"Miért van ilyen kettősség ..."
A vonathálózatunk ki van építve és behálózza az országot(sok helyen már nincs is rá igény/utazóközönség), a gyorsforgalmi útházózatunk még nincs kiépítve, mert a cocializmus alatt igen csak el volt hanyagolva a téma.

104
elfroland képe

Én az autópályát a

Én az autópályát a gyorsvasúttal hasonlítanám.
Így nézve:
Az úthálózatunk már ki van építve és minden település elérhető róla, gyorsvasutunk meg még nincs kiépítve
Új vonalat se építenek hanem inkább megszüntetnek.

105
Shag_Beckur képe

nemide

nemide

106
Vegaaa képe

nem olvastam el az összes

nem olvastam el az összes kommentet, hiszen rákerestem itten a "kelet", "nyugat", "kereszt" szavakra, de a találatok nem vágnak bele a mondandómba. a fenti vitában Shag_Beckur-ral kell hogy egyetértsek, pedig vérbringás vagyok, ellenben vidéki. kurvára zavar hogy országunk iszonyatosan Budapest központú. és hát meg ne haragudjatok, de ezt ne azzal akarjátok már leplezni hogy a gépjármüvel való közlekedés alapból balesetveszélyes szinte minden körülmény között. nemhogy autópályát, de még egy nyamvadt vasútvonalat se tudtok mondani, ami az országot 100km+ hosszan KERESZTBEN szelné át értelmes keretek között. márpedig igény az ilyesmire nagyon is van. ha nem hiszed akkor járjál utána, nem én fogom a szádba rágni. egy kis segitség a dologhoz: M0, 52, 55, 43, 47 számú főút, vagy juss el Békéscsabáról a Balatonra vonattal. az észak-déli autópálya prioritást ráadásul nem csak a Budapest vízfejjel lehet magyarázni, hanem az Európát átszelő E jelű utakkal is, hiszen ezek hazánkat nagyrészt észak-déli irányban szelik át:
http://en.wikipedia.org/wiki/International_E-road_network
a több út szerintem is nagyobb forgalmat generál, de azért ésszel már, no! mert ennyi erövel ne legyen M0-ás körgyürü sem, mert az ország lakosainak nagy része ugyis csak a déli szakaszt használná.
________________________________
Schwinn Csepel Adrenalin országuti, Chevrolet Kalos 1.4, Jungheinrich EFG 110-115 ;)

107
Miló01 képe

Autópályák nem azért

Autópályák nem azért kellenek, hogy te segg gyorsan kényelmesen eltudj utazni bárhová, hanem az itt tartózkodó multik áru igényét gyorsan kiszolgálják.

Vonat és hajó közlekedés után, ha marad zsé, lehetne ezt is fejleszteni, de szigorúan ezek után, ugyanis ha tetszik ha nem, ha kétszer annyi lesz a benzin, mint most te is 3x meggondolod majd, hogy MÁV vagy autó, úgy ha még időközben csökken a jegyár. Jövő a tömegközlekedésé, a kevés és drága üzemanyag forrás miatt.

108
Pontagy képe

Miló, az van, hogy sokszor

Miló, az van, hogy sokszor nincsenek akkora mennyiségek, hogy:
-megérje vonattal szállítani
-gyakran sürgős a cucc
-kényelmesebb kipakolni egy cég telephelyén az árut, mint még a vonattól + egy átrakodást csinálni

a vonat és a hajó nagy mennyiségnél és nem sürgős vagy nem romló dolgoknál megtérülhet, másképp nem.

a futárcégeket is gyakran azért veszik igénybe belföldön is, mert mondjuk egy raklapnyi (a sima kisebb ún EU-raklapra gondolok) árut belföldön belül sokkal olcsóbb és gyorsabb kocsival szállítani, kis mennyiségben (mondjuk 1 tonna alatt) mint vonaton. És hasonló méretű áruból egész sok elfér egy furgonban.

ha meg mondjuk olajat, vagy gabonát, nyersanyagokat, stb. szállítasz nagy mennyiségben, értelemszerűen a vonat inkább szóba jöhet.
---
"Atyám, bocsáss meg nekem. Én egy féreg vagyok." - Kurgán

109
Shag_Beckur képe

"Szintén több milliárd

"Szintén több milliárd forintot költenének a budapesti elővárosi vonalak mentén a P+R parkolók kialakítására.

Az esetenként több tíz milliárd forintos fejlesztések 2015-ig valósulnának meg, ezeknél azonban előrehaladottabb állapotban vannak a kisebb értékű, néhány száz milliós projektek. A vasúthálózat-fejlesztések jórészt a budapesti elővárosi közlekedési koncepció keretében valósulnának meg, de a kabinet még az idén benyújtaná a kecskeméti és a miskolci elővárosi közlekedési rendszerek fejlesztésével kapcsolatos pályázatokat is."

http://index.hu/gazdasag/magyar/2011/07/19/250_milliardot_koltenenek_a_m...

110
Shag_Beckur képe

Erre vajh, miért nem jött

Erre vajh, miért nem jött még egy komment se?

Csak a flame, azt szereti, más kommentre rá se néz...

És még én vagyok negatív :)

111
Icarus képe

Nem is igaz :) Örömteli

Nem is igaz :) Örömteli esemény :D

112
elfroland képe

Ha ez kell: Hiszem ha

Ha ez kell: Hiszem ha látom.
;-)

113
CsImre képe

Én szegediként örülnék

Én szegediként örülnék egy M8-nak, ami M9 lenne, de annak is örülnék, ha nem 6000,- Ft-ért vinne a vonat a Balaton keleti végéhez átszállással (lepukkant bp-i fejpályaudvarok között helyi közlekedéssel), lepra kocsikkal, 6 óra alatt.

CSI

115
makimajom képe

ne csináljunk úgy, mintha

ne csináljunk úgy, mintha csak autópályákat terveznének arrafelé:

http://www.szoljon.hu/jasz-nagykun-szolnok/kozelet/gyorsabb-vasut-epul-s...