Nemrégiben levelet írtam a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek, hogy megtudakoljam, miként lehetne javítani a Vámház körút-Vásárcsarnok kereszteződésben levő lámpákkal kapcsolatosan a jelenlegi helyzeten.
Nappal nincs gond, szinkronban vannak a gépjárművekre és a kerékpárosokra beállított lámpák. Este/éjszaka azonban kb. 20-30 másodperccel korábban ad pirosat a kerós lámpa (a Szabi híd fele menő legalábbis még így volt, mikor legutóbb arra jártam). Rákérdeztem, hogy mi indokolja mindezt, és a válasz:
"A lassabb kerékpárosnak több idő szükséges a konfliktuszóna elhagyására, ezért a szabadjelzését
hamarabb kell elvenni mint a gépjárműét (Az előírások szerint a közbensőidő számításhoz a
gépjárművek esetén 10 m/s-os, a kerékpárok esetében pedig 2,5 m/s (újabban lehetőseg van a 4 m/s
sebességgel számolni) kihaladási sebességet kell figyelembe venni)."
Gépjárművek esetében tehát 36km/h-val számolnak, kerékpárok esetében 9km/h, illetve újabban lehetőség van 14.4km/h-val való számításra is.
Százalékokkal számolva: a gépjárművek esetén a megengedett maximális sebesség 72%-val számolnak, kerékpárosoknál 22.5-36%-al.
Amellett, hogy igazuk van, hogy az átlag kerékpáros lassabb, nem értem, mitől lassul ennyit az esti/ejszakai kerékpáros a nappaliakhoz képest, hogy ennyivel korábban kell lámpát váltani nekik.
A másik, ami elképesztő, hogy a 14.4km/h-s számítás csak egy lehetőség, a válaszból nekem az tűnik ki, hogy a 9km/h az általánosan elterjedt. Egyre több helyen kapható megfizethető áron elektromos bicikli (35km/h-s sebesség sima), egyre többen kerékpároznak aktívan (zsír->izom + rutin => kerékpárosok gyorsulása), nem beszélve a fejlődő kerékpár-technikáról (nem mindegy, hogy egy 20 kilós vas gépet hajtunk dinamóval megfejelve, vagy egy 8-10 kilós karbont/cromot/kinekmitetszik gépet egy 100 grammos akksis lámpával), és akkor 9km/h-val számolnak.
Becslésem szerint 12-13km/h körüli max. haladási sebességgel lehet kihozni 9-es átlagot (ez persze nyílván függ a 2 lámpa közötti távolságtól is), 17-20 körülivel meg 14.4-est, de ha van erre tudományos módszer, szívesen veszem, ha valaki beírja :)
Szóval ha mindenhol így számolnak (márpedig gondolom mindenhol így számolnak, és nem ott számolnak alacsonyabb sebességgel, ahol pl. hídról jön le az ember), akkor messze még az áhított - 18-20km/h körüli átlagot feltételező - zöldhullám...












Szerintem hiába gyorsulnak
Szerintem hiába gyorsulnak sokan, mindig jönnek/lesznek lassabbak. És sajnos a KRESZ-t a leggyengébb láncszemre kell tervezni.
Az, hogy este miért vált hamarabb, lehet esetleg a botrányos kivilágítottsági faktor miatt is, meg a küllőprizma hiánya se tesz jót neki, vagyis míg nappal észlelhető a kerékpáros, ha lassú is, este viszont ha lassan kavirnyászik át, és ki sincs világítva, az baleseti kockázat. Lehet, hogy emiatt vált hamarabb a lámpa, hogy még véletlenül se legyen ebből konfliktus.
Szerintem az átlagra van az
Szerintem az átlagra van az tervezve, mert mindig van gyengébb, de miatta ne szívjon a többség.
Ha az átlagra van tervezve,
Ha az átlagra van tervezve, akkor nem szív a többség.
De, ha rosszul állapítják
De, ha rosszul állapítják meg az átlag átlag sebességüket.
Tehat ha jol ertelmezem,
Tehat ha jol ertelmezem, akkor mostmar a hibrid/elektromos autokra kell meretezni. Autopalyan siman felejtos a 130...
Kivilagitottsagi faktor is jo. Nezted ott a zebrat, hanyan parkolnak ra? Vagy nezted a potencialis lampakat, ahol gepjarmuvekkel pirosoznak? Tegnap este ~120-130-al pirosozott egy sportauto a Fehervari#Etele sarkon. Szerintem, habar ki volt vilagitva, es eleg erosnek tunt, kozlekedesbiztonsagi szempontbol megis eleg gyenge lancszem. Piros lampanal (sot hat ugye mar a sarganal) automatikusan foldbol kiemelkedo oszlopokat normalis dolognak tartanad? Az ilyen allatokat megfogna, szoval biztos hasznos. De mi van a maradekkal, aki tenyleg nem tud megallni?
A pirosozok es a kivilagitatlanok eszreveteleim szerint eleg nagy reszt kozos halmazt kepeznek, tehat pont leszarjak, hogy mennyivel valt korabban a lampa :/
Plusz, ahogy lejjebb is emlitettem, egy 6 meter szeles, lampaval vedett gyalogatkelo jon a keresztezodes utan... Eleg nehez konfliktust generalni szabalyosan kozlekedo feleket feltetelezve. Az FKF pedig erre hivatkozott (masik felvetes), amikor kozoltek, hogy nem tudnak azzal foglalkozni, hogy a gyalogok a tilosban rohangalnak, tehat szabalyos kozlekedest felteteleznek...
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
Aha, persze. Látjuk, hogy a
Aha, persze. Látjuk, hogy a gyalogosokra, kerékpárosokra tervezik a KRESZ-t. Különösen a buszsáv esetén.
-
Zsurmi
Jézusom, mi az, hogy
Jézusom, mi az, hogy konfliktuszóna?
Egyébként pedig gáz.
Gondolom ezzel végleg kiírom magam a szabálykövető mintakerékpárosok közül, de ha külön biciklis lámpa van, ami nem csak az autós, hanem a gyalogos lámpánál is előbb vált pirosra, akkor én átmegyek. Meg akkor is, ha teljesen értelmetlenül piros.
Ha ott áll a rendőr, akkor tüntetően leszállok, majd áttolom a zebrán, aztán visszaülök, és gurulok tovább.
Konfliktuszóna, ez
Konfliktuszóna, ez általában fegyveres összecsapásoknál használt kifejezés, úgy látszik, az illetékesek is tisztában vannak vele, hogy a közlekedés egyfajta háborúskodás keretein belül zajlik Budapesten...
- Kerékpáros vagyok, mert nem tudom, hogyan lehetnék nem az... -
Fehér Katarga RoadPro trekking stílusban...
"Becslésem szerint
"Becslésem szerint 12-13km/h körüli max. haladási sebességgel lehet kihozni 9-es átlagot (ez persze nyílván függ a 2 lámpa közötti távolságtól is), 17-20 körülivel meg 14.4-est, de ha van erre tudományos módszer, szívesen veszem, ha valaki beírja :)"
Nem kell tudományos módszer, a kereszteződésben nem átlagsebességgel kell számolni, hanem a lassabb közlekedők utazósebességével. Az átlagsebesség városon belül pont a lámpák miatt lényegesen alacsonyabb, mint az utazósebesség. Namost egy kereszteződésben, ahol éppen zöld van, ez a tényező nyilván nem játszik.
Ezen (hogy itt utazósebességre és nem átlagsebességre kalkulálják a "kihaladási sebességet") majd akkor lesz csak értelme változtatni, ha már bringás dugók lesznek. Addigra meg már szerintem az élet sok területén pozitívan fogják diszkriminálni a bringázást, úgyhogy okafogyott lesz az egész. Legalábbis remélem :)
Ez volt a diplomatikus
Ez volt a diplomatikus megfogalmazás, mert mégse írhatják, hogy este alig van forgalom a kerékpárosok pedig előszeretettel gurulgatnak a pirosokon át.
Nem is kéne zöld, hisz
Nem is kéne zöld, hisz úgy is átmegyünk minden piroson...
A gyalogos zöld mikor
A gyalogos zöld mikor vált? Hisz ott max. 1km/h-val számolnék, mert ugye a bottal járó öregeknek is át kell érni.
Számoltam (elsőfokú
Számoltam (elsőfokú egyenlet) és a kereszteződésnek 66 méteresnek kell lenni, ha tényleg 20 másodperces a különbséggel a lámpaváltások között és azt akarják, egyszerre hagyhassa el a zónát autós, bicajos.
Másik lehetőség az, hogy nem tudnak számolni vagy tojnak a bicajosokra.
Egy 2x2 sávos útnál kb. 6mp lenne a reális a különbség (20 méteresnél szerintem nem hosszabb a kereszteződés).
Es itt ugye egy ~6 meteres
Es itt ugye egy ~6 meteres zebra van keresztben, gyalogos pirossal, mivel a gepjarmuveknek telizold...
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
Ezek szerint halomra
Ezek szerint halomra gázolják a kereszteződés közepén 9km/h-val csalinkázó bringásokat ott ahol nincs külön bringás lámpa?
Igen, főleg a
Igen, főleg a Thököly#Hungárián.
Tudja valaki annak a pontos méretét és a jelenlegi zöld idejét? Ki lehetne számolni, hogy 14.4km/h-val hány másodperc bringás zöld lehetne.
Éjjel kisebb a forgalom, a
Éjjel kisebb a forgalom, a bevállalós másféltonnások lazábban húznak át a piroson sejtvén, h. jön a zöld. És akkor jobb, ha a biciklis nincs ott, és így még szívatni is lehet kicsit.
CSI
Gyalogosnál mennyivel kell
Gyalogosnál mennyivel kell számolni?
Ezt tudja az is, aki a Rákóczi út Síp és Puskin utca közötti zebrájának lámpáját állította be?
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100915/zebrajt-ii
Nem érted. A lassabb
Nem érted.
A lassabb gyalogosnak több idő szükséges a konfliktuszóna elhagyására, ezért a szabadjelzését hamarabb kell elvenni mint a gépjárműét (Az előírások szerint a közbensőidő számításhoz a gépjárművek esetén 10 m/s-os, a gyalogosok esetében pedig 0,5 m/s (újabban lehetőseg van a 0,75 m/s sebességgel számolni) kihaladási sebességet kell figyelembe venni)
Bár az engem is
Bár az engem is összezavar, hogy egyes kereszteződésekben viszont a kerékpárosoknak vált elsőként pirosra a lámpa, és a gyalogosoké csak több másodperccel utána.
Akkor lehet, hogy mégis gyorsabbak a gyalogosok a kerékpárosoknál?
Úgyhogy most már én sem értem.
Szerintem ez viszonylag
Szerintem ez viszonylag logikus dolog. A kerékpáros ha például 15-20 méterre van a lámpától és látja hogy zöld, akkor megpróbálhat nagyobb lendületre szert tenni, hogy még átérjen, Olyat viszont még nem láttam, hogy egy gyalogos ne tudott volna megállni, ha látja a villogó zöldet vagy a pirosat, persze normál tempó mellett.
http://www.youtube.com/watch?
http://www.youtube.com/watch?v=ggOxuMeBssQ
Szerintem az ilyenekre gondol...
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
> Szerintem az ilyenekre
> Szerintem az ilyenekre gondol...
A költő nem erre gondolt, szimplán félreértette (Zsabornak van igaza), de ez a videó nem gyenge.
20km/h az ideális
20km/h az ideális sebesség, a zöldet is erre kéne számítani. Koppenhágában is így van, egyébként, de a tapasztalataim is ezt mutatják.
Ennél a gyorsabb, meg a lassabb is kilóg a sorból.
http://www.youtube.com/watch?v=cUSV-HKYCWQ
Ezert is irtam, hogy messze
Ezert is irtam, hogy messze vagyunk meg. A 9-tol, de meg a 14.4-tol is jocskan odebb van a 20. Egyebkent az is a max. megengedett 50%-a lenne, de ha a nagy atlagnak kijonne jol, akkor talan sokat javulna a pirosozasi arany is. A maradek egy reszenek meg ott a kaosz :)
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
szerintem a max sebességnek
szerintem a max sebességnek semmi köze az átlagos, ideális sebességhez. ha megemelik a maxot, attól még a 20 az marad 20.
Nekem meg 30 lenne az
Nekem meg 30 lenne az ideális. :)
Múltkoriban jövök a Megyerin a Váci felé, zöld, de a tapasztalataim szerint nagyon messze voltam, hogy elérjem. Erre gurulni kezdtem, de az a vacak lámpa csak zöldet mutatott, bosszankodtam, hogy elérhettem volna, és juszt se tekertem. Zöld maradt. Én se tekertem, így 5km/h-val értem a kereszteződésbe és gurultam át a kétoldalt felhalmozódott kocsisorok előtt. Tök jó érzés volt, egyedül nekem, a biciklisnek volt zöld! :)
Kaptam az égiektől egy saját zöldhullámot, ami kitartott a Dunabazzig.
Persze az is lehet, hogy a hőségtől vhogy meghülyültek a lámpaciklusok, a Megyerinél meg egyszerűen bedöglött a lámpa, erre utalt a százméteres kocsisor. :D