Sokan írtátok, hogy későn szereztek tudomást az akciókról és felvonulásokról. Ezentúl bármikor feliratkozhatsz a riadóhiradóra. Így időben értesülhetsz mindenről ami különösen fontos...
Az oldalon fellelhető tartalmakat és a Criticalmass-t a következő emberek készítik.
Az oldalt a ninja fejleszti Drupal-al, a lipilee adminisztrálja, a Solid rajzolja, a Dejahu teszi fel a netre.
"Erre válaszolván: nem
"Erre válaszolván: nem motorbőgetés, nem megugrasztás, csúsztatott kuplunggal finoman megindulás. Aztán, ha nem indul, kicsit szitkozódik az ember és megáll.
Fentiektől elvonatkoztatva. Faszom kivan a sok birkával, aki akkor kezd el indulni, amikor az előtte lévő már elindult. Múltkor számoltam, nem is voltam sokadik a sorban, 6-7. talán, még gurultam az állók felé (nem szeretek általában megállni, inkább kigurulom lassan az utat).
Namost kb. 8 másodperc kellett, mire az előttem lévő 5-6 autó a zöld jelzéstől számítva elindult. Nem tűnik soknak, kivéve, ha a lámpaciklus pl. 15 másodperces. Ezért nem úgy kell indulni, hogy akkor, amikor az előttem lévő indul, hanem az előttem lévő ablakain átnézve az előtte lévőhöz kell igazítani az indulást, persze ha megfelelő mértékű térközt hagynak egymásközt az emberek. Így mindenki szinte egyszerre tud elindulni, követési távolságot meg fel lehet venni menet közben a sebesség növekedésével.
Tehát a sorban első és második figyeli a lámpát, akár a kereszt gyalogost is, ami ha villog, akkor lassan indulás. Sárgára 1-esben a kocsi, zöldre kuplung fel. Az összes többi is nézi a lámpát, és mire zöld, ők is 1-esben vannak, és figyelik a kettővel előttüklevőt, hogy mikor indulhatnak.
Ennyi a rendes elindulás titka."
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20110203/az-ostor-es-en#comment-407316
Az autósiskolában is ezt
Az autósiskolában is ezt tanítják.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Valószínüleg én is ott
Valószínüleg én is ott hallottam :) Lehet, hogy a többiek nem jártak autósiskolába? ;)
Kéne a vásárolt jogsihoz
Kéne a vásárolt jogsihoz is ilyen használati útmutató, mint a tévékhez, meg a mosógépekhez.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
:D
:D
Úgy lett volna furcsán
Úgy lett volna furcsán irónikus és mókás egyszerre, ha elhúzott volna mellettetek perifériában két bringás :)
Am sajnos igen, én is tapasztaltam, mikor még autóval jártam...
Ha lesz olyan, odaaom nektek
Ha lesz olyan, odaaom nektek promóciós célokra :)
Annak idején, amikor ezt
Annak idején, amikor ezt megemlítettem itt, mint általam legkevésbé tolerált bénázást az úton, megkaptam, hogy nem vagyok elég elnéző, és hogy biztos le is dudálnám őket, ha tehetném, stb. stb.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Megkaptam én is:) Csak egy
Megkaptam én is:)
Csak egy picivel kellene jobban odafigyelni és nem lenne ilyen.
Tegnap szokás szerint
Tegnap szokás szerint leelőzött egy ki ér oda piros lámpához játékot játszó SUV-os a kereszteződés előtt 20 méterrel. Aztán zöldre váltott a lámpa és nem indult el. Pár mp múlva kielőztem fölmutattam neki a lámpára és nagy nehezen leesett neki mi a helyzet. Utána viszont egész nyugodtan jött mögöttem egy sarokig :)).
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
:D Sose értettem, miért
:D
Sose értettem, miért kell sietni megállni. Hacsak nem valamit csinálni akar, amit meg nem jó vezetés közben.
Ha látom, hogy piros a lámpa, gáz elvesz (ha nem akadályozom a mögöttem jövőket, pl. a fenti videónál, ha visszafele a balra lekanyarodókat) és szépen kigurul. Modern kocsi, motorféknél 0 a fogyasztás (nem adagol benzint), fék se kopik. Ez 360-as benzinnél elég jó érv :)
Ezért nem indultam a videóban se azonnal, amikor piros lett. Minek? Zöldnél viszont kellene...
Én a gondolataimat a
Én a gondolataimat a türelmességről és csak az előttünk álló jármű elindulására való elindulásunk helyességéről először a verekedős biciklis blog kapcsán írtam le.
Ott egy furgonos nyomakodott hátulról fenyegetőn rá a biciklisre, aki az őhozzá intézett szavai miatt késlekedett indulni a zöldnél. Ez egy indokolt ok volt a lehetséges több közül, késlekedő megindulásra.
Ettől fogva intettem általános türelemre és várakozásra, bármi is legyen az előttünk álló késő indulására az ok. De fenntartásaim nem zárják ki az ideális elvet amiről üzensz.
Na, most rosszalkodni fogok. De nem igazán, ha már az ésszerűsítés az egy olyan nagyon nagyon fontos dolog. Nem érted, hogy miért rohan sürgősen oda a siető autós a piroshoz?
Hát én tudok ésszerű magyarázatot arra ráilleszteni: hogy ő legyen ott az első, vagy lehetőleg az elsők között legyen, hogy ne tartsa föl annyi bénázva induló, akiknek mindnek tanulniuk kellene tőled!
Ennek a piroshoz rohanónak talán ugyanaz a baja velük mint neked. Ám ő átlép a megoldásodon, és megelőzi azt a nem kívánatos állapotot. Azért rohanhat, hogy mellőle, vagy mellékutcákból is kevesebb esélyük legyen járműveknek eléje kanyarodniuk és őeléje kerülniük a piros lámpánál.
Ez is optimalizált sietés és odajutás lehet, igaz, nem túl üzemanyag takarékos vagy város-szennyezés mentes.
Már többször
Már többször megfigyeltem, hogy kb. ugyanúgy vezetünk.
--------------------------------
Kürti Gábor, Újpest
Lépj be a szakszervezetbe
Szerintem nem véletlen,
Szerintem nem véletlen, hogy még mindig itt esz a fene :) Valószínüleg habitusban jobban hasonlítok rátok, mint az áltag autósra.
Én is így vezetek. Ha
Én is így vezetek. Ha vezetek. :)
Inkabb orulj neki, hogy
Inkabb orulj neki, hogy senki nem elozott meg. Ha bringaval mesz, ilyenkor 1 tuti lenyom, de lehet beall melled meg1, amelyik mar nem fer be eled :P
Ket nagy kedvencem:
http://www.youtube.com/watch?v=w7thCFPertE
http://www.youtube.com/watch?v=jsAjV7EDsVs
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
Mert nem
Mert nem gondolkodnak...
Arra is van videóm :P
Miert nem foglalod el a
Miert nem foglalod el a savot? Nem 60-al gurulo forgalomrol van szo, ennyire kihuzodva a szelere szinte kered azt a par % buta vezetot hogy melled furakodjon....
Mert vagyok olyan huje, hogy
Mert vagyok olyan huje, hogy feltetelezem, hogy pirosnal/dugoban nem jonnek be mellem :/
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
http://www.youtube.com/watch?
http://www.youtube.com/watch?v=BXw2V_Nyyk0
Csak, hogy aki még nem vezetett, az is érezze, hogy autóban se mennyország közlekedni :)
Itt ELVILEG kétszer kéne balra sávot váltanom, elmenni mellette, majd vissza kettőt. Elvileg, mert Ő ELVILEG nem lehetne a középsőben, hiszen a külső tiszta, haladhatna abban is (kötelező). Akkor elég lenne 1-1 sávváltás, hogy megelőzzem. Jobbról nem haladhatok el mellette, csak párhuzamos közlekedés esetén, ami csak akkor áll, ha a külső sáv telített (definíció szerint).
előtte te se mentél ki a
előtte te se mentél ki a legkülsőbe, ahol 4. sáv is van...
Lehet mert ismerte a
Lehet mert ismerte a környéket és tudta hogy lekanyarodósáv lesz az :-) Persze ez csak egy tipp
-----------------------------------------
Icarus blog
Igen. 3 sáv Budapest, 1
Igen. 3 sáv Budapest, 1 sáv Budaörs.
Lehet hogy akinél ugyanezt
Lehet hogy akinél ugyanezt szóváteszed ő is a Petőfi-hídra akar menni, és neki az a sáv jó...
Az a legkülső 4. sáv pedig teljes értékű forgalmi sáv egy jó hosszú szakaszon, nem pedig fel-, vagy lehajtó...
Igazad lehet. Legközelebb
Igazad lehet. Legközelebb kisorolok oda.
http://carcam.hu/2011/02/kale
http://carcam.hu/2011/02/kaleidoszkop-jobbkeztol-a-jobbratartasig/
----------------------
szmog | fotózás
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
Veletlen duplaklikk, erre
Veletlen duplaklikk, erre bekuldi 2x :)
Meanwhile in
Meanwhile in Austria...
http://www.youtube.com/watch?v=48A3eKUU2DQ
röhely amikor valaki
röhely amikor valaki másodperceken görcsöl :)
Ha még legalább
Ha még legalább másodpercekről lenne szó, lenne valami ok hogy miért.
De általában a SEMMIÉRT görcsölnek.
Én is mindig ezt mondom,
Én is mindig ezt mondom, amikor pirosozó bringást látok... Dehát mindig megmagyarázza, hogy az miért jó úgy ahogy :)
Btw, ha megnézed, itt ugyan
Btw, ha megnézed, itt ugyan másodpercekről van szó, de sokszor tizes nagyságrendben:)
Nekem úgy tűnik, hogy az
Nekem úgy tűnik, hogy az elgondolásod -- hogy ezáltal gyorsabban lehetne haladni, hogy emiatt dugók alakulnak ki -- fiikai és biológiai nonszensz. Ez utóbbi azért, mert gépek talán meg tudnák csinálni, amit szeretnél. De az elindulásnál a késleltetés a követési távolság kialakulása miatt muszáj. Ha két autó áll egymás mögött 1 m távolságban, és az általad leírtak szerint elindulnak, a későbbiekben a hátul haladónak muszáj kevésbé intenzíven gyorsítania, hogy kialakuljon a szükséges követési táv. Ez ugyan akora időveszteség, mintha később indult volna el. Mert olyat gondolom nem tapasztaltál, hogy a késleltetett elindulás miatt szétszakadt volna a kocsisor, a követési távolságon túl. Minél hosszabb a kocsisor, és minél nagyobb sebességgel halad, annál nehezebb az autóknak közel menni egymáshoz, és utána leszakadozni. Az a jelenség, amit a videón látni, sokkal inkább a lámpás kereszteződéseknek az út áteresztőképességét csökkentő hatásáról szól. Azért alakul ki egy kis dugó, meg természetesen azért, mert sok az autó.
Nem 1 méterre kell
Nem 1 méterre kell megállni normál forgalmi viszonyok mellett. Akkor van hely 15-30 km/h-ig megfelelő követési táv, utána már lehet leszakadozni.
1. Te is 1-2 méterre
1. Te is 1-2 méterre álltál meg.
2. Ha nagyobb távolságra állnának meg egymástól, akkor meg az lenne a baj, mert az álló kocsisor nagyobb helyet foglalna, és a hiába tudna mindenki zöldnél egyszerre indulni, távolabb lennél a lámpától, ezért úgyse férnél át.
1. Mint írtam, normál
1. Mint írtam, normál forgalmi viszonyok mellett. Dugó az nem normál forgalmi viszony.
2. Nagyobb kocsisor csak dugó esetén érdekes, hogy valaki még átfér-e az előző lámpűn (van-e elég helye), vagy se. Normális közlekedésnél nem alakulhat ki olyan mértékű kocsisor, hogy ez zavaró legyen.
Gyorsabban akkor se bírnál
Gyorsabban akkor se bírnál menni, mert nagyobb utat kell megtenned a lámpáig.
Ami itt a dugót okozza az a
Ami itt a dugót okozza az a megállás. Nem nehéz belátni, hogy egy (akár lépésben, de) mozgó autó sokkal dinamikusabban tud elindulni, mint egy álló és egy mozgó kocsisor könnyebben áthalad a zöldön, mint az, amelyiknek el kell indulnia. Ezért is érdemes kigurulni a piroshoz, mert az elindulás időt vesz igénybe (1-esbe be, kuplung csúsztatás, kettes, stb.).
Mivel van olyan helyzet, hogy meg kell állni, ezért ezt a szituációt közelebb kell hozni a lépésben haladához. Csak úgy lehet közelíteni őket, ha az álló autók közel egyszerre indulnak meg, nem egymás után. Mivel ha gurulnak, akkor se koccannak össze, ezért az egyszerre elindulás se szabadna gondot okozzon.
De majd este, ha lesz energiám, csinálok szemléltető animációt.
Egy tengelyének irányába
Egy tengelyének irányába mozgó tekercsrugóval lehetne szemléltetni az elvárásodat, ami teljesen természetesnek és ésszerűnek látszik nekem is. Bár, hozzászólók kifogásai is értelmesnek tűnnek. Tényleg, csak modellezni kellene a dolgot, hogy tisztán lássuk a lehetséges hasznát.
Ideálisan, a tekercsrugó teljesen vagy majdnem össenyomva áll várakozva a pirosnál. Zöldre váltáskor az eleje alkalmas gyorsulással indul, míg menetei harmonikusan, arányosan egyre szétnyílva követik.
A meneteken egyenlő távolságra elhelyezett pontok távolodva ugyan egymástól, de szinkronban mozognak a következő piros lámpa felé. Ahhoz közeledve, a vezető pont, a rugó eleje, fokozatosan lassul, és hasonlóan a rugó többi pontja is, ám most arányos lassulásokkal zárkózva megint mind egymáshoz.
Egy haladó vagy mester gépjárművezetői kurzuson én ezt először pont így szemléltetném, majd szimulátorokkal tanítanám.
Valahol leírtam egy ötletemet az áramütéses zongora leckékről, és azt az elvet is bevetném talán, ha mindennek ellenére az autós növendékeim ügyetlennek mutatkoznának. ;-)))
Jó a példa, tetszik!
Jó a példa, tetszik!
+1 Ha tudományosan
+1
Ha tudományosan vizsgáljuk, akkor ki lehet számolni, mennyi autó tud Shag módszerével átmenni egy lámpaváltásnál. Egyszerűsítve a dolgot:
"t1" idő alatt gyorsul fel 50-re
"t2" időt megy 50-el
"t3" a lámpa zöldje (sárgástúl)
"t4" a reakcióideje az autósoknak
"a" az autók gyorsulása (maximális, amit még bírnak)
"v"=50km/h
Ideális esetben t1+t2=t3 mert t4=0 :)
Az utolsó autó helyzetét, ami még át tud menni a lámpán a következőképpen számolhatjuk ki:
s=a/2*t1*t1+v/2*t2 Itt elvileg minden konstans egy adott kereszteződésben. Ha egy autó messzebb áll a lámpánál, mint "s", akkor sose fog átjutni szabályosan egy lámpaváltásnál. Tehát, ha a kereszteződések messzebb vannak, mint "s", akkor még ideális körülmények között is lehetséges a dugó kialakulása. Még ha azt is nézzük, hogy ilyen tökéletes autósok mennek végig az úton, előfordulhatnak lassító körülmények: zebra, vki fékezik, sávváltás, vki csak 48-al menne, rákanyarodnak az útra, stb stb, ami felrúgja az egész tökéletes modellt, és jön a rettegett dugó! :D
Igen, ez az utolsó autó
Igen, ez az utolsó autó pozíciója, aki átjuthat. De akkor "tolnia" kell maga előtt egy pont ugyanolyan ütemben gyorsuló kocsisort. mindegyik jármű közt 1 m távolságal. És amikor átjutott a keresteződésen az utolsó is, akkor kezdődhet a leszakadozési manőver? Nagyon nem hangzik reálisnak. Inkább tömegkarambol lenne belőle.
A gurulgatás az jobbnak tűnik, nyilvá ntávolságot tartva az autók között. De az első pár autó, amelyik közvetlenül a pirosra váltáskor ér oda, kénytelen megállni. Aztán nem bitos, hogy a később jövők fel tudják mérni, mennyi idő van még a zöldig. És nem biztos, hogy van hozzá elég hely. De kíváncsi vagyok Shag animációjára, hogy több autó jut-e át ezen a módon.
Sorry, most képtelen vagyok
Sorry, most képtelen vagyok bármit is kiizzadni magamból. Ha nem felejtem el, megpróbálok hétvégére valamit összehozni. Igazából valami interaktív lenne jó, ahol lehet állítani a reakcióidőt, meg két autó távolságát, stb. de sajnos időm most nincs ennyi:(
.. mert feltartanak az
.. mert feltartanak az elnemindulók. :-)
Én mondjuk nem hiszek Shag
Én mondjuk nem hiszek Shag módszerében!
Nem érek rá kiszámolni, de ha vki fékez, akkor a reakció idő miatt az 1m-es követési távból tömeges karambol lesz valószínűleg.
Köszönöm a videót.
Köszönöm a videót. Értem az elvárásodat, de hát nem mindenkinek sikerülhet egyformán élesen reagálnia a forgalomban. Ezért tartom fenn még mindig a türelmesség szükségét, és nem a fenyegető vagy legalábbis zavaró másiknak a seggébe való nyomulást induláskor.
Hírdetni kellene hát autósok között az ésszerű, gyors, összehangolt indulást, de elnéző türelem mellett ha ez mégsem lenne mindig tökéletes. S tudod még mit? Optimalizáljunk ésszerűen más frontokon is, közösen.
A vezetők közös közreműködése kell mindenhez, mint egy csoport táncnál vagy katonai alakulat mozgásnál. OK, mindenki egyszerre, és mindenki egy célért: a gördülékeny, gyors és nagy kapacitású forgalom áteresztésért.
Egy: Megfigyeltem, hogy túl nagynak tekinthető rést hagynak az egymás mögött megálló autósok. Miért? Visszagurulástól félnek? Vagy átkelő gyalogosnak szeretnének helyet adni? Nem hiszem. Ez is meggondolatlanság. Ezzel nem engednek egy vagy több utolsónak oda érkezőt közelebb zárkózni, és ők így lemaradnak lámpaváltáskor.
Kettő: Vásároljon mindenki rövid autót. Keressen, igényeljen a piacon rövid emeletes autót, ha több személyes kell neki. Legyen az az autó rövid, de széles vagy magas, ha személyszállító kapacitás is kell.
Három: Igényeljenek a vezetők technikai megoldást is az összehangolásra. Rádió jelek útján szinkronizált közös indulás például, ami még a szabad jelzésre is hasonlóképpen vesz jelt.
Négy: Szervezkedjenek, szövetkezzenek az autósok nyersebb, primitívebb összekapcsolási módokra. Kis vonóművekkel összekapcsolt jármű vonatot képezzenek például, megyegyezett útsszakaszokra, távolságokra. Hívjanak elő ehhez alkalmas törvényt is.
Öt: Karolják föl az autó személyszállító kapacitását kihasználó sémákat, melyek fejlettebb helyeken már működnek. Osszák meg szomszédaikkal, felebarátaikkal autóikat. Ne vigyenek annyi üresen szaladó autót az utakra, hogy csak idegesítsék magukat ha muják, vagy nagy a hézag, vagy lassú az indulás.
Öt autó áll, huszonöt méter, öt ember. A hatodik mérgelődik, mert ő már nem tud átcsúszni a zöldön, az egyik-másik muja miatt ott őelőtte.
Hát legyen mind a hatnak esze, és éssszerűsítsenek maguknak, közös érdekükben, és akkor ne csak az együttes rögtön indulás vonalán.
Tudom, hasonló nehézség a mozgólépcsőn is van, ahol sokan csak bambán állnak, mert nincs ismeretük az ügyes gyakorlatiasságról.
De nem jó türelmetlenül vagy durván rájuk szólnunk vagy löknünk rajtuk. Csak jó szellemben kellene hirdetni, hogy gyerünk, emberek, menjünk is a mozgólépcsőn, ne csak álldogáljunk, vagy máskülönben álljunk félre, mert sokunk sietne, céljába érni. Működjünk együtt.
Mivel a helyzet
Mivel a helyzet tökéletesen kezelhető a jelenlegi eszközökkel is, nem kell semmi extra, csak odafigyelés:)
Egyébként a mozgólépcsőn is ki van írva a jobbratartás:)
De nem kezelhető
De nem kezelhető tökéletesen. Látod, egy csomó autós nem férne át úgy sem, és úgy is késnének, és túl sok időt töltenének utazással. A következő lépés mindig a tovább finomítás. :-)
A mozgólépcsőn most már be is mondják, mert annyi az ehhez a régi íratlan szabályhoz még hozzá nem szokott új földalatti utas.
Tökéletesíteni mindig
Tökéletesíteni mindig mindent kell. Ez a fejlődés :)
Na látod, ilyen rég utaztam metrón. Bár holnap lehet, hogy azzal jövök be:)
Általában gurulni szoktam
Általában gurulni szoktam a piroshoz, de ha látom, hogy nem zöldül meg, mire odaérek, akkor abba a sávba állok, ahol már van előttem valaki. Így ha egy sáv üresen marad, legalább abban nem kell megállnia a mögöttünk jövő forgalomnak.
Na, te is fordítva vagy
Na, te is fordítva vagy bekötve a többséghez képest. :-)
Az szokott lenni hogy 3 sáv esetén 3 autó 3 sávot foglal le... én meg 30-al elzúgok közöttük mikor zöldre vált a lámpa . :-)
A kedvencem, amikor pont
A kedvencem, amikor pont akkorra érek a sorok közt előre, amikor vált a lámpa, és indulhat a gyorsulási verseny. :)
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Off: Állatjó a
Off: Állatjó a Zene!!!:D
____________________
Gáz az Álarc?
(Gázálarclámpásfeketeössztelós"tecsó"monti/városbanjárkálós közel 40éves Csepel 3 fékkel!)
Terjesztve, hirdetve van e a
Terjesztve, hirdetve van e a magyar autósok között, az ő blogjaikon, fórumaikon ez az elvárt gyakorlat?
Tanulnak e ők egymástól? Tanítják e ők egymást a nem bénázó, nem tökölő hanem gyors, haladó vezetési stílusra? Gyakorolják e közös csoport gyakorlaton a tárgyalt szinkronizált elindulást?
Mert ha nem, akkor itt lenne az ideje szervezni ezt. A javasolt szimulátor sem túl ördöngös. Öt-hat autós play station kormány meg pedál kell hozzá, meg kis programozás, és máris egy csoport gyakorolhat.
Sajnálatos, hogy ha ily gyakorlatias elindulást tanítanak az autós iskolában, akkor azt mégsem alkalmazzák a magyarországi autósok az életben.
De hát a zebráknál való elsőbbség adást is tanulják, abból is levizsgáznak, és azt se nagyon alkalmazzák. Pedig szerintem az sokkalta fontosabb és nagyobb jelentőségű, mint ez a kérdés.
Ám ha ezt mégse lehet orvosolni mert az általános autós társadalom olyan fafejű vagy ügyetlen, akkor szerintem bele kellene nyugodni.
Ez olyan, mint a sütemény, ami jó, csak egyetlen nagyon bosszantó tulajdonsága az, hogy morzsálódik. Nem lehet úgy enni és élvezni mint azt a süteményt ami ugyanolyan jó de mégsem morzsálódik.
Ám úgy látszik, nincs cukrász aki olyant tudna csinálni. Ezért is mondhatjuk, hogy ez van, ezt kell elfogadni, mert így morzsálódik a süti. :-)))