Körülbelül 2 hónapja vettem egy dinamót, valamint a hozzá tartozó lámpákat és vezetékeket egy biciklon üzletben. Az összeszerelést szakember végezte. Pár hete kiégett a hátsó izzó, a cserét szakember végezte. Ma kiégett az első és a hátsó izzó is. Szerintem nem normális működés ez, tovább kellene bírniuk. Van valami tippetek, hogy mi lehet a gond, illetve van-e erre valami garancia?
A válaszokat és a segítséget előre is köszönöm!

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Saddalim képe

Eléggé olyasmi szaga van,

Eléggé olyasmi szaga van, mintha a dinamóban nem lenne rendben a feszültségleszabályozó. A dinamón általában, az esetleges leírásban mindenképp van 1-2 sor a névleges feszültségről. Ha van multimétered, megnézheted, hogy nem ad-e esetleg le többet nagyobb (20km/h+) sebességnél. Ha nincs, vagy többet ad le, vidd vissza a boltba ahol vetted, valószínűleg hibás a dinamó. Ha jófejek kifizetik az okozott kárt (3 lámpa) is.
--
Eltakart arccal suhanó alak kamionvilágítást meghazuttoló fénytechnikával megáldott fehér Caprine szamáron

2
NyilasMisi képe

Köszi, multiméterem nincs

Köszi, multiméterem nincs de van villanyszerelő ismerős, kérek kölcsön, így legalább bizonyítani is tudom, hogy hibás.
"Igaz magyarnak lenni akkora teher, hogy aki sokat viseli, megerősödik."
(Wass Albert)

3
PTeker képe

Van multiméterem nekem is

Van multiméterem nekem is ha kell, szólj és kölcsön adom, vagy pl egy utsó péntek alkalmával bemérlek :)

Sör nélkül rakom, oszt?

4
dobermann képe

Sajnos,az egyszerübb

Sajnos,az egyszerübb dinamókban nincs feszültségszabályzás.
Igy az izzó túlterhelődhet.
Ami még szomorúbb,az izzók (kevés kivétellel)sz@rok

szerk:
hogy azért a feltett kérdésre is válaszoljak.
Bolt jóindulatán is múlik a dolog.
Lehet kicserélik,de attól még ezek a gondok megmaradnak.
Persze ez nem normális,de rengeteg a gagyi árú.
Megoldás lehetne a LED-es lámpa.Ami nagy választékban létezik dinamós megoldásokhoz is.Beépített elektronikával.
Ja és nem horror áron.
Tradicio és Minőség! 1954-ota :D

5
NyilasMisi képe

http://biciklon.hu/index.php?

http://biciklon.hu/index.php?base=products&type=details&id=822035 Ez lenne az.
"Igaz magyarnak lenni akkora teher, hogy aki sokat viseli, megerősödik."
(Wass Albert)

6
Frenki képe

Vagy agydinamó, ahhoz van

Vagy agydinamó, ahhoz van feszszabályzó.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

7
Doom3d képe

Lehetséges, hogy kifogtál

Lehetséges, hogy kifogtál egy olyan példányt, aminek a rövidzárási árama kicsit több, mint 500mA, és nem rendelkezik feszültségszabályozással.
Leméred? Én pont ilyent keresek. Pontosan milyen típus? Ha az egész széria ilyen, akkor vennék kettőt.

Amennyiben így van:

1. Hátsólámpa marad dísznek izzó nélkül. Helyette felraksz egy villogót. Elöl belebarkácsolsz a lámpába egy 12V 5W nagy fényerejű autós halogén izzót. Így kb. ötször fényesebb lesz az első lámpád, mint előtte. ( 65 lumen névleges, 12 helyett)

2. Tavalyelőtt fej kopás miatt vettem új dinamót, de csak kb. 420mA-t tud, kis sebességnél nagyon narancssárgás a fénye az 5W-os halogén lámpámnak. Még 45 km/h körül sincs teljesen kihajtva.
Ha a tiedddel 25km/h-nál szép fehér, cserélhetünk.

3. pnd

4. Dinamó csere, vagy
5. veszel egy 6V-os szupresszor diódát.

8
NyilasMisi képe

Amíg nem égett ki az első

Amíg nem égett ki az első addig szép fehér volt és nagy fénye volt. Ha nem veszik vissza akkor megbeszéljük.
"Igaz magyarnak lenni akkora teher, hogy aki sokat viseli, megerősödik."
(Wass Albert)

9
feb képe

Nekem agydinamóval volt

Nekem agydinamóval volt hasonló gondom.
Áttértem LEDes világításra, azóta nincs baj a túlfeszültséggel.

10
Peta képe

Barkácsoltál hozzá ledes

Barkácsoltál hozzá ledes lámpát, v vettél valamilyet? Milyet? :)

11
feb képe

Egy szakértő barkácsolt

Egy szakértő barkácsolt hozzá.
Cím a kapcsolat fülön megkapható ;)

Így néz ki:

http://kv.dmag.hu/alkalmak_voltak_veradasra/2010_oktober_9_oszi_kv/kepek...

A hátsó lámpa egy hagyományos Csepel lámpa átalakításából született.

12
Peta képe

Hát nem a led miatt nincs

Hát nem a led miatt nincs problémád a túlfesszel, hanem amiatt a brutál feszütségszabályzó miatt :D Pont ezt akarnám elkerülni, h az izomerőm egy jelentős része hőként végezze egy hűtőbordán, (vagy izzón, ezért gondolkodom csak ledben), ahelyett, h fénnyé alakulna teljes egészében. Én vmi sebességfüggő fényorgonán gondolkodom :) Viszont a most vett agydinamómhoz simánóék már gyárilag adtak ilyen hűtőbordás regulátort, szóval ha lusta leszek, nem lesz itt semmi fényorgona :D

13
toreki képe

A hűtőborda jó esetben

A hűtőborda jó esetben nem a feszszabályozóé, hanem a led-é. Vannak jó szabályzók, amik alig termelnek hőt. A nagy fényerejű ledek viszont igen, de még mindig kevesebbet, mint az azonos fényerejű izzók.

14
feb képe

Nálam (úgy tudom) nincs

Nálam (úgy tudom) nincs fesszabályzó. A hűtőborda a LED hőjét viszi el.

A lámpához adott fesszabályzón viszont valóban van egy kis hűtőborda.

Ugyanakkor az agydinamó ellenállása eltörpül a pedálom szutyok csapágya miatti reszeléssel.

15
Frenki képe

A szakértő most nagyon el

A szakértő most nagyon el van foglalva első kézből tudom.

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

16
feb képe

Pedig gondolkoztam rajta,

Pedig gondolkoztam rajta, hogy új munkával bízom meg.

17
Frenki képe

Ne tedd.Ma volt nálam és

Ne tedd.Ma volt nálam és épp elege van.

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

18
Doom3d képe

Barkácsolós kedvűek

Barkácsolós kedvűek figyelmébe: Bringavilágítás házilag

19
Semico képe

Röviden; Dinamót/generátor

Röviden;
Dinamót/generátort a névleges teljesítménnyel terheld!
Ha nem segít, csatlakozom a "nem megfelelő minőség" állásponthoz.

>---------------<
Semico
Piros-Fekete MATTS nyergében....
(meg talán egy bejáratós szép zöld, agydinamós Csepel Royal 3 bringán is)

20
NyilasMisi képe

Csak összejött a dolog.

Csak összejött a dolog. Bemértem multiméterrel és túlfeszültség volt benne. Visszavittem, kicserélték, de amit adtak az meg nem termelt áramot. Újra vissza a boltba, megnézte, valóban nem termelt, adott egy másikat. Azzal működött is, csak a hátsó izzó és nagyon picivel vastagabb volt mint az előző és nem tudtam betekerni a foglalatba. Újra vissza a boltba, kicserélték, azzal jó lett, most működik rendesen.
"Igaz magyarnak lenni akkora teher, hogy aki sokat viseli, megerősödik."
(Wass Albert)

21
Peta képe

Elég korrektek voltak a

Elég korrektek voltak a boltban akkor. Melyikben zajlott?

22
NyilasMisi képe

Biciklon. Igen, szerencsére

Biciklon. Igen, szerencsére korrektek voltak, így nem kellett új dinamót vennem. Csak azt nem értem, hogy lehet ennyi hibás dinaó egy szériában...
"Igaz magyarnak lenni akkora teher, hogy aki sokat viseli, megerősödik."
(Wass Albert)

23
balu1 képe

" 'feb' Nálam (úgy tudom)

" 'feb' Nálam (úgy tudom) nincs fesszabályzó."

Nincs bizony. Amikor a led teljesítménye az agy generátor névleges teljesítménye fölött van akkor nincs is szükség rá.

Ahogyan a feszültség növekszik, a led már néhány tized Volt feszültség emelkedés hatására jelentősen beterhel a "dinamónak". Ezáltal felveszi a maximálisan megtermelt áramot és a feszültség beáll a lednek megfelelő értékre. Túláram és túlfeszültség nem keletkezhet, mert a led többet elvisel mint amit a generátor le tud adni, viszont az energiát egészen jól hasznosítja közben.

Vagyis a led tölti be a feszültség szabályzó szerepét. A ledet (ledeket) megfelelően bekötve egyértelmü a jó eredmény, anélkül, hogy bármi megsérülne mint az izzós megoldásnál.

A fényerő így a klasszikus izzós megoldás többszöröse.

24
Peta képe

Mit értesz megfelelő

Mit értesz megfelelő alatt? Ha egy hagyományos lámpában simán lecserélem az izzót ledre, akkor mi lenne? És akkor hová jön a hűtoborda? Kösz :)

25
balu1 képe

Idézem a kérdezett

Idézem a kérdezett részt:
"A ledet (ledeket) megfelelően bekötve egyértelmü a jó eredmény, anélkül, hogy bármi megsérülne mint az izzós megoldásnál."

Arra gondoltam, hogy a led nem kaphat záró irányban 5 Volt fölötti feszültséget mert attól azonnal tönkremegy. Ha simán rákötsz egy ledet, akkor ez tuti kész lesz! Mármint tönkremegy.

A generátor váltóáramu. Szóval ezt is meg kell oldani. Több féle trükk is van erre, egyszerűbb és jobb, vagy kicsit bonyolultabb de gyengébb megoldás. (lassú haladáskor enyhe kompromisszummal), ami talán még előny is lehet ha úgy nézzük.

Erről kérdezd FEB-et, mennyire villog lassú haladásnál és mekkora sebességtől látszik folyamatosnak a fény. Szerintem kb. ha tolod, csak addig villog de ha ráülsz, már annál gyorsabban mész, hogy ez zavarjon.

Aki használja, Ő tud erről biztosat mondani tapasztalatból.

26
balu1 képe

Erre még nem

Erre még nem válaszoltam..

'Peta': "És akkor hová jön a hűtoborda?"

A led keletkező hőjét vezeti el és lesugározza a környező levegőbe, hogy a led ne károsodjon tőle.

Miért is kell a lednek egyáltalán melegednie? ..jöhetne a költői kérdés.

Igazából nem kell melegednie ha meg tudják oldani technikilag a 100% átalakítási hatásfokot, ez viszont még elméletileg is legfeljebb csak megközelíthető lesz majd valamikor.

..egy kis fény elmélet, kissé pongyolán és röviden..
..vagy mennyi az a fény ami 1W teljesítményből előállítható? Ehhez kell egy kis kitérőt tenni.

Itt szó esik majd többször a "lumenről" mint a fényforrás fény teljesítményéről. Az nem más mint amit a szemünk lát az adott fényből. A lumen szoros összefüggésben van az emberi szemre jellemző látással, ami színenként nagy mértékben eltérő.

Azt tudjuk, hogy a fehér fény színek keverékéből áll össze.

Az 1W-ból előállítható fehér fény kb ~230 lumen, de lehet kicsit kevesebb vagy sokkal több is, ez szín árnyalattól függ, ugyanis az 555 nanométeres zöldre a legérzékenyebb a szemünk. A vörös előtt a fény már infrába megy és nem látjuk. A kék után meg jön az UV tartomány és azt szintén nem látjuk, így azzal most nem is kell foglalkoznunk mint "fénnyel".

http://img6.tar.hu/balu-1/size2/73259528.png

Ezért csináltam egy durva közelítő számítást ami szerint
- a zöld közel 683 lm/W (1Wattból 683 lumen fény)
- a vörös előtt lemegy infrába, tehát vehetjük, hogy a "0"-tól indul
-a kék után elmegy UV-be amit szintén nem látunk, tehát "0"-ban végződik az a tartomány amin belül egyáltalán fényt érzékelünk.

Megint csak az egyszerüség kedvéért számoljunk átlagot az elején közepén és végén felvett értékekből..

..akkor kb 230 lumen kevert "fehér" fény jön ki Wattonként.
Most 160 lumen/W-nál tartunk, amit leddel elértek 1Watt teljesítmény felvétele mellett. Ez kb 70%-os hatásfok. A maradék 30%-ot kénytelenek vagyunk elfűteni.

Ez ahhoz képest óriási érték mint amit egy közönséges izzóval elérünk mert ott 6% alakul fénnyé és 94%-ot kell elfűteni.

A led egy speciális félvezető kristály aminek bizonyos kritikus hőfok alatt kell maradnia eleinte csak a jó hatásfok, majd tovább melegedve a működőképesség megőrzése érdekében.

Végül a kérdésre adott válasz:
A hűtőborda a leírtak miatt a ledre kerül és ezért, a leírtak okán van szükség rá.

'
- a mai fizika óránk véget ért - :)

27
Peta képe

Köszi a roppant részletes

Köszi a roppant részletes választ, de én csupán a fizikai megvalósítására akartam rákérdezni, a többiröl elég sokat magyarázták már nekem annó elektrotechnikákon, de odáig már nem jutottam, h valóságban is lássak ilyet. :) Ezek szerint van rajta valami fémes kivezetés, ahová lehet erősíteni a hűtőbordát? Hol lehet ilyen nagy teljesítményű ledet venni? Ja, és akkor elég elé egy graetz híd, vagy kell még vmi? Ismét kösz :D

28
balu1 képe

Izzós változatnál az a

Izzós változatnál az a megoldás, hogy annál ami eddig gyorsan kiégett, kicsivel nagyobb teljesítményü izzót kell használni.
Pl a 6V 0,5A helyett 6V 0,8A vagy hasonló.

Az nem biztos, hogy bringa kellékek között található ilyen de valami izzó szakboltban (esetleg motorkerékpár alkatrészeket árusító boltban) be kell szerezni ha van nekik.

Az könnyen lehet, hogy nem megy bele a gyári helyére de ott kell egy kis technikai érzék, kis kreativitás, át kell alakítani annyira, hogy elférjen (ha érez magában valaki ezirányu képességet). Az izzószál kb abba a magasságba kell essen mint a réginél.

'

'Peta':Ezek szerint van rajta valami fémes kivezetés, ahová lehet erősíteni a hűtőbordát?"

Igen, a teljesítmény led úgy van kialakítva, hogy minél hatékonyabban átadja a hőt az erre kialakított felületén keresztül a rá épített hővezetőnek, vagy közvetlenül a hő leadó felületnek.

A következő képen a réz fületet kifúrva lehet felcsavarozni a ledet a hűtő felületre.
http://img6.tar.hu/balu-1/size2/28384885.jpg
Ez mint egyetlen led, pl mehetne greatz-ről. Ez a led kicsit régebbi darab.

Gyáriban van olyan ami már fel van építve csavarral hűtőbordára erősíthető lapra.
http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_16145_1.jpg
Viszont ez nem fér el a tükörben, ill. nem ér be egy izzó helyén a fókuszpontba.

'

'Peta':"Hol lehet ilyen nagy teljesítményű ledet venni? Ja, és akkor elég elé egy graetz híd..?"

Mostanában rendelni szoktuk ezeket, mert az itthoni boltokban többnyire a régebbi darabok találhatók meg, az viszont rosszab hatásfoku. Abból már többnyire "kiment az idő", viszont én a legjobbakat használom ha lehet.

A Graetz kapcsolás az egyik megoldás. Közvetlenül bekötöd a megfeleő áramú (min. 1A) greatz hidat és közvetlen rá a ledet. A led lehatárolja önmaga számára a feszültséget és beáll rajta az áram.
Mivel a dinamó teljesítménye korlátozott, ezért nem lehet azzal túlhajtani a megfelelő teljesítményü (min. 3,5W-os) ledet. A greatz kicsit veszteséges, mert a diódákon esik feszültség (nem csak az a 2-szer 0,7V).

Van annál jobb megoldás is de ahhoz legalább kettő, de optimális esetben négy egymáshoz közel elhelyezkedő led chip kell.

Ezekből kettőt-kettőt antipallarel (ellentétes polaritással) párhuzamosansorosan és az így létrejött csoportokat sorosan kell kötni, így megvédik egymást a generátor váltófeszültségének kritikus érték fölötti ellenkező polaritásától.
Ezt így már közvetlenül rákötheted a 3 Wattos generátorra.

Ez még csak az elmélet, ezzel nincs még kész semmi. Most jön az amiből többnyire elegem szokott lenni.

Egy hagyományos foncsorral ellátott bringa lámpában úgy kell a ledet elhelyezni, hogy a fókuszpontba kerüljön. Ehhez többnyire a gyárilag csavarozható hővezető lapra szerelt led nem alkalmas mert nem tudod olyan mélységben elhelyezni a tükör belsejében, hogy fókuszba essen. Különböző trükkökkel, megfelelő keresztmetszetü fém hővezető tagokkal lehet a ledet mélyebben úgy elhelyezni, hogy oda kerüljön a fény kibocsájtó felülete ahova optikai szempontból szükséges és a hő elvezetés is megoldódjon a hűtőborda felé.

A hővezető fém tag, amit a led rögzítésére is használunk, az tartja a helyén a ledet és arra kell rögzíteni a hűtőborda darabot is. A hővezető fém felületek érintkezésénél hővezető pasztát kell használni a jobb hőátadás érdekében.

A dolognak ezzel még nincs vége.
Az izzós lámpatestből átalakított lámpa elejére egy szükséges gyujtótávu lencsét kell rögzíteni, ami a kilépő fényt távolabbra előre vetíti. Viszont mivel a foncsor is fókuszba vetít de az a fény főleg a szélein lép ki egyenesen fókuszban előre vetülve, ezért a lencse lehet kisebb átmérőjü is, hogy a szélein a jól fókuszolt tükör által vetített fény útját ne törjük meg. Szóval ez nem is olyan egyszerű. Van vele sok aprólékos tennivaló dolog.

Persze lehet más, ledhez gyártott optikát is használni de akkor az egészet másképp kell összerakni. Az nem igazán illeszkedik a gyári lámpa burkolatába. Ha mégis bele tesszük, akkor a dupla átlátszó burkolatnak a nagyobb veszteségével kell számolni. Vagy valami nagyon egyedit kell kitalálni.

Itt mindennek együtt kell működni annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló energiát olyan módon használjuk ahogy az a legoptimálisabb és a keletkező fényt is oda juttassuk ahol arra ténylegesen szüjkség van.

Persze össze lehet "hányni" valamit jóval egyszerűbben csak az nem lesz sem jó sem megbízható. Viszont olyannak neki sem érdemes kezdeni.

29
Peta képe

Ha jól értettem a

Ha jól értettem a graetz-helyettesítő megoldásodat, akkor ott az egyenirányítást magával a leddel oldod meg. Viszont így 2-2 felváltva villog, igaz? Egy kondenzátort beiktatva nem lehet a villogást kiküszöbölni?

30
balu1 képe

Igen azzal. A két led

Igen azzal.

A két led csoport félperiódusonként felváltva világít (villog). A feszültség záró irányu félperiódusának szintjét az éppen világító led limitálja kötéstől függően 3,5 v. két lednél 2-szer 3,5 =7V körüli értéken.

Amikor csak két led chip van beépítve, akkor a kisebb feszültség értéken megfogja a led. Viszont akkor illesztetlenség lép fel ami valamennyi veszteséghez vezet.

Négy led chip korábban itt leírt bekötésekor csak valamivel nagyobb sebesség mellett lehet nagyobb fényerőt elérni, viszont akkor tényleg nagyobb lesz a két chipes megoldáshoz képest mert nem terheli annyira túl a dinamó tekercsét és ezért az kevésbé melegszik.

Két led chip (itt leírt módon történő) használatakor az az energia alakul hővé a tekercsen ami a led 3,5V körüli szintre csökkentő terhelésének hatására a tekercsben marad és veszteségi hővé alakul. A négy chipes változatban a ledeken fénnyé alakul az az enegia is.

'

A villogás nem zavaró mert ha tolod akkor villogjon, jobban látszol. Amikor tekersz akkor már nem villog zavaróan, mint a tv vagy mozi képen sem látod, hogy egymás után futó képkockák v. kirajzolt képek villódzó sokaságából áll.

31
Peta képe

Négy lednek akkor

Négy lednek akkor hűtőborda sem kell? Vagy az azért nem árt? Hátha tartósan mennék 1000-rel. :D
Azt még áruld el lécci, h honnan tudok ilyen ledet beszerezni? Aztán nem zargatlak tovább :)

32
balu1 képe

Legcélszerűbben az MC-E

Legcélszerűbben az MC-E multichip ledet lehet felhasználni erre a célra mert közel vannak egymáshoz a chipek és kevésbé lehet észrevenni ha felváltva villognak.
http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_16849_2.jpg

Itt már fele annyiba kerül mint amikor először megjelent. Ha lehet, akkor ebből a 430 lumen/W-os (fullon 800 lm), esetleg az ennél is jobb változatot érdemes rendelni (valaki linkelt már 1000 lm-es MC-E ledet is a fórumunkon de most nem keresgélem), igaz az elég hideg fényü.

Van gyengébb, 280 lm/W-os is de az melegfehér színü.

Ezek dinamóról kb. fele fény környékén mennek, esetleg kicsivel alatta, de még az is brutál a megszokott lámpákhoz képest!

Azt keresgéltem, most mit tudok megadni beszerzési forrásként. Régebben itthon a ChipCad-ben vettük a jó ledeket de a CREE cég felbontotta velük a szerződést és most már ők nem forgalmazzák.
Itthon nem tudom hol lehet pill. venni de találtam két címet ahonnan most is rendelhető:

http://cutter.com.au/cart.php?rp=http%3A%2F%2Fcutter.com.au%2Fproddetail...

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16849

'

Hűtőborda nem csak "nem árt" hanem szükséges is.
Számoljunk: Rendelkezésünkre áll kb 0,5A és a led két-két soros chipjének kell 7V emellett.

Félperiódusonként 50% időtartamra kapcsolódik be kettő-kettő chip. Akkor azon 5-600 mA áram folyik. Egy ilyen led egyetlen chipje 700 mA áramot visel el folyamatos meghajtás mellett. Mivel itt időben fele a kitöltés, ezért a felénél is kevesebb keletkező hővel számolhatunk, de hűtőbordára szükség van, legalább akkorára mint 'FEB' lámpáján láttál, az viszont jól áramló levegőben legyen. Azért lehet ide elég akkora is mert csak akkor fűt jobban, amikor nagyobb tempóban tekersz de akkor a levegő is jobban áramlik és hűti a ledet.

A bekötésére nagyon oda kell figyelni, mert ha nem megfelelően kötöd és netán záró irányban nem lenne védelme, nagyobb feszültséget kapna akkor el is dobhatod utána a ledet.

Ezért kell úgy kötni, hogy a másik védje.
http://img6.tar.hu/balu-1/size2/104848208.jpg

Így végig gondolni egyszerű, (vagy talán nem is annyira..) de azért számíts rá, hogy jókora meló lesz vele mire minden a helyére kerül és azt teszi amit kell.

33
feb képe

Hello Mester! Frenki azt

Hello Mester!

Frenki azt állítja, hogy eleged lett vmiből.

Miből?

34
balu1 képe

Hú, egy kissé nagy

Hú, egy kissé nagy munkával lettem megbízva bartelben, (nekem meg nyárra másik kerék szett kell, csak cserélni kelljen a nyárit szögesre ha bejön a fagy).

Amitől mindíg elmegy a kedvem amikor sok apró macera van vele.

Fejben csak két-három napra tervezem, mert ismerem mit hova, összeáll pillanatok alatt, de amikor neki látok akkor jönnek az időt húzó dolgok.

Olyankor sokszor el is megy a kedvem az egésztől mert túlsok apró dolog van vele amit a teendők hoznak magukkal mint a dolgok fizikai manifesztációját (megnyilvánulását).

Lámpát építeni elméletben egyszerü és szép dolog de semmiképp nem kifizetődő. Nem véletlenül adják annyiért azt ami jó.

Ja, és nem véletlenül nem nagyon vállalják,
(az elején sokáig általam menedzselt lámpás fórumon) a srácok, akik már jól benne vannak a dologban.

Túlsok pepecs munka van vele és az nem jön vissza, mert akkor sokba kerülne.

35
Semico képe

"Nincs bizony. Amikor a led

"Nincs bizony. Amikor a led teljesítménye az agy generátor névleges teljesítménye fölött van akkor nincs is szükség rá. "

Végre egy értelmes, helytálló hozzászólás! :)

>---------------<
Semico
Piros-Fekete MATTS nyergében....
(meg talán egy bejáratós szép zöld, agydinamós Csepel Royal 3 bringán is)

36
balu1 képe

Kössz Semico! :-)

Kössz Semico! :-)

37
Spikk képe

Nekem olyan izzó volt az

Nekem olyan izzó volt az első lámpámban (halogén), aminek a gyári várható élettartama 100 óra. (A definíció pedig ez: 100 darabból 50 darab ennyi idő alatt döglik meg a névleges feszültség mellett.)

38
Belzebúb képe

túl gyorsan rakod. nem

túl gyorsan rakod. nem bírja az izzód. vegyél nagyobb kereket. ;-)

39
balu1 képe

..hogy a legelső kérdésre

..hogy a legelső kérdésre válaszoljak, "miért ég ki gyorsan egy dinamós lámpában az izzó."

A kerékpár generátor, klasszikusan használt nevén "dinamó" feszültsége üresen (terhelés nélkül felmehet akár több tíz Voltra is.

Kicsi teljesítményü, kis terhelést biztosító (vagyis kicsi áramu izzónál) szintén magasabb feszültséget tud leadni.

Nyugati cégek az ottani biztonsági előírások tejesítése érdekében korlátozzák ennek a max feszültségnek az értékét 12V-os szint környékén, hogy ne okozhasson kellemetlen áramütést ha valaki felviszi a kormányhoz a vezetéket nem megfeleően szigetelve és véletlenül 40-es tempó környékén izzadt nedves kézzel rátenyerel a szigeteletlen vezetékre ill. a kerékpár fém részével egyszerre megérinti. Korlátozás nélkül megrázó élmény lenne.

Ezt igyekeznek elsősorban megelőzni a nyugati gyártmányu dinamókban, a későbbi peres helyzetek elkerülése céjából. Ez a korlátozás elsősorban nem arra szolgál, hogy az izzó ne égjen ki ha túl kicsi teljesítményüt teszünk bele.

A kis teljesítményü izzó szép fehér fénnyel világít, amíg világít, mert erősen feszített üzemben működik. Ezért is égnek ki nagyon hamar.

Létezik tényleges feszültség stabilizátor áramkör is ami az izzót nem engedi túlfeszültség alá kerülni, ezzel megnöveli az élettartamát.

Viszont már egy ideje beszerezhető olyan led ami legalább 5-ször jobban világít a hagyományos izzóhoz képest, sőt már megjelent és rövidesen elérhető lesz olyan led is ami annak a 10-szeresét képes fényben leadni, azonos teljesítmény felvétel mellett. És "nem ég ki" mint az izzók.

Az előbb a hagyományos izzót említettem. Az 14 lument ad le Wattonként.

A halogén izzó 19-23 lumen fény teljesítmény (vagyis fényáram) leadásra képes 1 Watt felvett elektromos energia mellett.

A legújabb csúcstechnológiával készült led 100-160 lumen leadására képes 1 Watt felvett elektromos teljesítmény esetén, ez az össz meghajtó áram függvényében 8-10W környékén 100 lm-re csökken.

A dinamó által leadott max áram mellett a 160 lm/W leadására alkalmas led legalább 300 lument le tud adni a dinamóval megfelelően meghajtva.
Az már elég komoly bringalámpának számít akkumulátorosban is ami ezt tudja, viszont ezek a legújabb ledek és még várjuk a csúcskategóriás példányok elérhetőségét. Viszont ezek (és általában a jó teljesítméány ledek) árban is ott vannak.. sajnos.

..még egy kis elmélet..
Ha egy izzót túl nagy áramon járatunk, akkor az izzószál méginkább kevésbé terhel be a dinamóra mert izzás közben növekszik az ellenállása.
Ez okból a feszültség és ezzel az áram is megszalad és máris kiégett az izzószál. Ez pontosan fordított a lednél.

Ott a növekvő feszültség egyre inkább nagy teljesítményű fény leadására kényszeríti a ledet ami a ledre jellemző feszültség/áram jelleg görbe miatt egyre nagyobb terhelést jelent a dinamó felé. Ettől a dinamót egyre nagyobb terhelés éri, amit a végén már nem is tud túlteljeíteni.

Viszont a led (megfelelő bekötés esetén) bírja, sőt a jellegzetes feszültség/áram karakterisztikájával egyre inkább korlátozza a dinamó 1 Amper alatti (kb max. 5-600 mA)áramát, ami által a feszültsége sem tud megnövekedni a led üzemi árama és a hozzá tartozó nyitó feszültsége fölé.

Tudom, ez most nem mindenki részére volt teljes egészében érthető de szerintem mindeki megérti a lényeget, amit az elektronikai v. általános elektrotechnikai felkészültsége lehetővé tesz.

40
Semico képe

99% +1 >---------------< Semi

99%
+1

>---------------<
Semico
Piros-Fekete MATTS nyergében....
(meg talán egy bejáratós szép zöld, agydinamós Csepel Royal 3 bringán is)