A 25 éves Csepel-Schwinn városi bringát egy éve alakítottam egysebességessé. A középcsapágy és a hajtómű eredeti maradt takarékossági okokból. Most azonban a baloldali (amúgy ékes rögzítésű) hajtókar meglötyögősödött és úgy látom, hogy már nem is lehet javítani rajta.
A terv az, hogy négyszögtengelyes monoblokkot és ehhez való hajtóművet teszek fel rá. A váz szélessége 68mm. A láncvonal a hátsókeréken állítható (egysebességes adapter egy kazetás hátsóagyon), ezért nem kritikus.

Valami megbízható megoldás kellene. Tudtok ajánlani valamit?

Előre is kösz a segítséget.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
stp1 képe

szerk.: késő

szerk.: késő van.
szerintem apróból keress valami szép, régi hajtókart, monoblokkból meg a számodra megfelelő ár/érték arányút. ha állítható, akkor érdemes minél keskenyebb rendszert összerakni (térd miatt, nem tekersz terpeszben)

mennyi a keret?

2
noname_ képe

Kb. egy 10-est szánnék

Kb. egy 10-est szánnék rá, de azért fontos a jó ár-érték arány.
A régi hajtókar nem lutri egy kicsit? Nekem is sikerült széttaposnom.

3
-ogre- képe

ha minimálisan értesz

ha minimálisan értesz hozzá, nem lutri. azokat érdemes kerülni, ahol a hajtókarra préselve van a csillag. ezek terhelésre elmásznak, és 8ascsinálnak a lánctányérban. ha egy anyagból kovácsolt, akkor teljesen jó.
kérdezz rá a karhosszra, és a lyukkörátmérőre. ha csepelt használtál, akkor érdemes továbbra is 170-es kart használni.
lyukkörből 130-as a legelterjedtebb. érdemes ilyet venni, de az sem feltétlenül baj, ha más. 135, 144, 110 még általában beszerezhető, 118 szinte lehetetlen.
a pedálmenet és a leszedő menete legyen ép.

az ékes karon meg 90%, hogy az ék használódott csak el, az acél hajtást nagyon nehéz tönkretenni :)

4
noname_ képe

Az volt az első, hogy az

Az volt az első, hogy az éket cseréltem, de, sajnos, nem használt, a pedál továbbra is billegett.

5
Nincsmáritttöbbé képe

Több ékméret is van, erre

Több ékméret is van, erre figyelj (manapság már csak egy méretet kapni pl. a Neuzerben, ami pont nemjó a csepelhez, stb.).

6
noname_ képe

9,5 mm-es közepes

9,5 mm-es közepes bemarásút kaptam, ez szemre teljesen jónak néz ki. De akárhogy erőlködtem, a billegés megmaradt, még csak nem is csökkent. Csak arra tudok gondolni, hogy a hajtókar fúrata annyira eldeformálódott, hogy az ék nem tudja stabilan a tengelyre feszíteni.
Korábban ugyanilyen méretű ékkel még működött a dolog.

7
-ogre- képe

ha ékeset szerelek, szinte

ha ékeset szerelek, szinte mindegyiknél letesztelem, hogy mennyire megy be magától, egyáltalán melyik irányból kell (van olyan hajtókar, ahol az egyik fele nagyon picit szűkebb), aztán satu, reszelő, próba, stb. még nem volt rá precedens, hogy ne sikerült volna :)

8
noname_ képe

Szerintem az ék bement

Szerintem az ék bement annyira, amennyire kellett, ennek ellenére nem rögzített. Nyilván kellő kitartással megoldható lett volna a dolog valahogy, de eleve sem szántam örökéletet az eredeti középcsapágynak, hajtóműnek. Például, mert a lánckerék excentrikus és láncfeszítőt kellett felrakni emiatt.

9
-ogre- képe

az mondjuk tény, hogy egy

az mondjuk tény, hogy egy négyszöges monoblokkal egyszerűbb az élet. ha jól számolom, 8 biciklimből 2 maradt csak ékes, ebből az egyik jócskán veterán, tehát azon marad is. a másikon már egy ideje gondolkozom, de az egy tányéros favorit hajtás annyira szép, hogy sajnálnám leszedni. :)

mondjuk pont favoriték raktak nagyritkán ékes monoblokkot a masinákba, amikor először futottam bele, meg is szenvedtem vele, mert nem tudtam, hogy az, szétkapni felesleges volt emiatt a középrészt, cserébe igen nehéz munka :)

10
Nincsmáritttöbbé képe

Monoblokkból Shimano UN26

Monoblokkból Shimano UN26 egy jó és olcsó választás (2000 ft, hajtóműhöz érdemes venni). Hajtókarból pl. Shimano Exage (bajnok).

Ha olcsón meg akarod úszni akkor csepel hajtókar (most féláras a csepelboltban a rákóczi térnél) amihez olasz tengelyes (de angol menetes) monoblokk kell, tehát a shimano nem jó, de pl. szintén bajnokban van Miche.

Ha meg nagyon olcsón, akkor zoggie középrész és neuzerből 44-46-os acél városi hajtás (1-2e forint, néha pajtában is van).