November elején ismét Berlinben járkáltunk és erről fogunk a héten fotóanyagokat tolni a cyclechic.blog.hu alatt, leginkább CycleChic témakörben, de "natúr" bringás szemmel is érdekes a dolog, mert Berlin lehet Budapest elérhető jövőképe. (!)
Igen, Berlin.
Amszterdam jól hangzik, de a sok-sok kis csatorna miatt teljesen más a város szerkezete, nem lehet példa.
Koppenhága maga a megvalósult bringás álom, de annyi és olyan minőségű bringainfrát építeni képtelenség, olyat csak Andersen tud. Bogota messze van, fene se tudja mi van ott :)
Berlin viszont tökéletes párhuzamot kínál.
Sík terep (Pestre gondoljunk, ne Budára...), történelmi épületek váltják egymást a szocreál monumentekkel (és üvegacél hipermodernekkel, de ez ugye BP-n még várat magára :). Vannak kiadós távolságok (kb 4x akkora, mint Budapest)
Német viszonyokhoz képest Berlin egy csóró város, ebből következően nem is szórtak el csrilliárdokat a bringainfrákra. /az egyesítés után tódult bele a pénz, de azt nem kerékpársávra költötték.../ Viszont ez a bringa-boom dolog nem tekint vissza évtizedes hagyományokra, tehát mondhatni, friss hóbortról van szó – akárcsak Budapesten.
A legtöbb infra festett sáv, a városon belül futó kerékpárutak ugyan a járdából vannak leválasztva (más színű kővel rakva) de ezek a kereszteződésekben kimennek az úttestre és sávvá alakulnak. Valamint ott van a fahrradstraße intézménye, miszerint a nagyobb forgalmú utakkal párhuzamos utcákba csak az ott lakók hajthatnak be autóval (30km/h) + a kerékpárok.
De ettől függetlenül megy a bringázás a járdán is, csak valahogy senki nem csinál belőle problémát (mondjuk, hely az van...) Egyirányúkba való behajtás alap.
És pl berlin-brandenburgban alapállás, hogy autós-bringás konfliktus esetén az autósnak kell első körben bizonyítania ártatlanságát. Ergo: az erősebb védi a gyengébbet.
Lámpa terén 80-85%-os az eredmény, sisakból meg kb 20-25%. (nem kötelező, csak ajánlott. mármint a sisak).
Civilruhás és egyenruhás bringásrendőrök akik büntetik a kerékpárútra parkoló autóst, meg a piroson áthajtó kerékpárost, a tömegközlekedésben bérlettel bármire fel/le viheted a bicajt, u-bahnra, villamosra, de még doubledeckerre is /a fél éves diákbérlethez jár olyan szolg. hogy akár egy személyt is szállíthatsz magaddal :) /
Szóval kompakt a rendszer, működik is nagyon.
Nos kérem, Berlint akár jövőre (vagy 2011-re..) utol tudnánk érni, amit ott megcsináltak, azt itt is meg tudjuk csinálni, abszolút nem elérhetetlen cél.
Akarat, bátorság kell hozzá, nem (csak) pénz.
Az akaratot és a bátorságot pedig megadja egy tiszta és elérhető kitűzött cél.
Pár fotócska, aztán a héten még több, érdemes lesz visszanézni:
http://cyclechic.blog.hu/2009/11/30/fahrradstrasse
+ szavazhatsz is, hogy szerinted melyik város lehetne az ideális jövőkép :)













Mármint infra vagy biciklis
Mármint infra vagy biciklis tömeg a cél?
egyik szuli a masikat. a
egyik szuli a masikat.
a sorrend mindegy, mindekettot lehet intezni parhuzamosan. itthon az infraval nehezebb a dolgunk, de ennek ellenere megis todulnak a tomegek a nyeregbe.
Ez Frankfurtban készült,de
Ez Frankfurtban készült,de az itthoni viszonyokat ismerve sokkoló volt meglátni ezt a táblát ;).
http://www.delmagyar.hu/forum-kepek/214/B2132479.jpg
A kétirányú kerékpáros forgalom mellett a kiegészítés egyirányú behajtást engedélyez az autósoknak.
----------------------
Legyen a zebra biztonságos!
RAZOR
Valamint ott van a
Valamint ott van a fahrradstraße intézménye, miszerint a nagyobb forgalmú utakkal párhuzamos utcákba csak az ott lakók hajthatnak be autóval (30km/h) + a kerékpárok.
Ez különösen jól hangzik!
köszi a beszámolót :)
Közi gaze, kíváncsian
Közi gaze, kíváncsian várom a képeket. Kell a reklám a normális ruhás biciklizésnek :) a cicanadrággal, reklámtrikóval szemben.
________
http://kerekparosklub.hu/contested-streets-copenhagen
azzal sincs gond, csak a
azzal sincs gond, csak a "normal" utcai dresszben való bringázást könnyebb testközelbe hozni a kívülállókkal, jobban el tudják hinni, hogy ezt ők is meg tudják csinálni. (ez ilyen mini cyclechic ars poetica volt).
lesz majd egy gyerkocos szett, ahol a suliba/oviba/bolcsibe valo eljutas volt a szerkeszto elv a kepvalogatasnal. Meghato, komolyan mondom :)
Los Angeles nem szerepel a
Los Angeles nem szerepel a lehetséges jövőképek között. Pedig sokan szeretnék, ha arrafelé tartanánk. :-(
phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat
Egy másik blogban valaki
Egy másik blogban valaki nem átallott innen egy képet belinkelni elérendő célként :). Ezzel kellett volna válaszolnom rá, de sajnos nem jutott eszemb :(.
________
http://kerekparosklub.hu/contested-streets-copenhagen
Ha valaki LA-be vágyódik,
Ha valaki LA-be vágyódik, csak meg kell kérdezni, hogy mikor beszélt utoljára egy helybelivel a 405-ösről, vagy hogy tudja-e, miért éppen erről a városról nevezték el a szmog egyik fajtáját.
http://www.racecalling.com/wp-content/uploads/2009/04/405-traffic.jpg
Ha jól látom épp most
Ha jól látom épp most szélesítik 10>>>>14 sávra, és akkor minden gond meg fog oldódni... :DDD
--------------------------------
Kürti Gábor,
Témához kapcsolódik, hogy
Témához kapcsolódik, hogy ott a kerékpáros a rendőr is közlekedőként kezeli: ha vétkezik, megbüntetik. Ott élő ismerős kétszer fizetett már 20 eurós büntetést, egyszer, mert átment a piroson, egyszer, mert járdára tévedt.
És ez így van jól.
_____________
*** RABIC ***
Háááát, akik mostanában
Háááát, akik mostanában megjöttek Berlinből, azok káoszt láttak rengeteg szabálytalansággal, és mégis nagy nyugalommal.
--------------------------------
Kürti Gábor,
Én az elmúlt években
Én az elmúlt években többször is jártam ott, szerintem nincs káosz. Legalábbis nincs akkora, mint itt. És ami feltűnő, hogy sokkal nagyobb a kerékpározók életkori spektruma, mint nálunk.
_____________
*** RABIC ***
Apróság, de sokat dobna az
Apróság, de sokat dobna az itthoni helyzeten, ha itt is fel lehetne vinni a cangát a BKV-ra. Úgy értem mindenre. Buszra, metróra, villamosra.
Aztán szívesen látnám a járdára festett bringautakat a kereszteződésben térben kiemelve.
A legnagyobb pedig a parkolás szent és sérthetetlen jogként való kezelésének megszűnése lenne. Ha eleve azzal a tudattal indulna el az ember az autóval a belvárba, hogy "fú bazz, ott nem fogok tudni parkolni...". És ott a zsebében a villamosjegy, amivel az autótól megy 2 megállót villamossal a céljához.
Ehhez mondjuk vonzó, gyakran járó villamosok kellenek... Amire felengedik a bringát!!! :)
----------------------------------------
Kék-fehér Simplon outi. Hidegben ERRŐL tuti megismertek. :)
Ez nem apróság, nagyon
Ez nem apróság, nagyon fontos lenne, legalább néhány kulcsfontosságú járaton.
Nem tudom, hogy ki ebben az illetékes, de lehetne ez a következő CM célja: felhívni a figyelmet arra, hogy nálunk is be kellene vezetni a máshol már működő rendszert.
Kükü, mit gondolsz?
_____________
*** RABIC ***
Csúcsforgalomban nyilván
Csúcsforgalomban nyilván esélytelen a dolog, mert a gyalogos utasok is alig férnek fel. Csúcsidőn kívül még probléma a felszállás a magas lépcsőkön. Buszokon azért problémás, mert kevés a hely általában. Én kevés esélyét látom.
phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat
"Ha eleve azzal a tudattal
"Ha eleve azzal a tudattal indulna el az ember az autóval a belvárba, hogy "fú bazz, ott nem fogok tudni parkolni...". "
minden autós, akit csak ismerek, ezzel indul el, vagy tíz éve. meg azzal, hogy dugó lesz, és hallgatják a kocsiban hogy na éppen mindenhol van dugó. és beülnek, elindulnak, ugyanúgy egyenként. ez teljesen irracionális.
*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.
az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic
berlin azert nem jo pelda
berlin azert nem jo pelda sajnos mert ott, ellentetben budapesttel hihetetlenul szelesek az utak. meg a mellekutcak is 2-4x szelesebbek mint itthon, a jardakat is beleertve. akkora jardakbol lecsippenteni egy-egy bringasavot nem olyan necces, raadasul ott sehol nincsen felig jardan parkolas, mint itthon.
szoval szerintem elegge eselytelen, sajnos. foleg rovid tavon.
de budapestnek nem is
de budapestnek nem is kellene, hogy midnenhova fessenek/epitsenek valamit.
eleg ha az olyan gerincvonalakra, mint a nagykorut, andrassy, rakoczy elkeszulnek az infrak, aztan a kisebb utcakat lehet forgalomcsillapitani, minden iranybol bebringazhatova tenni, esetleg piktogrammozni ha szukseges (mondjuk kiraly utca) aztan a megszaporodo bringasok mar megteszik a maguket.
Olyanokat, hogy jardan vezetett bringaut ami piros lampanal visszamegy savba, idehaza szerintem nem is nagyon kellene csinalni, Berlinben is sok olyat latni amik mar lekoptak es nem ujitottak fel oket, mert nem volt rajuk szukseg hiszen a nepek mar megszoktak a biciklit.
Berlin azert nagyon jo pelda, mert ami ott van, azt tenyleg meg lehet itthon valositani. Koppenhagat, Amszterdamot sohasem.
(nem kotekedesbol, de ha berlin nem jo pelda, akkro mi lehetne jo pelda? :)