Itt olvashattok egy cikket a Le Monde egyik számából. Nekik nincs Margit hídjuk, ezért komplexebben foglalkoznak a kérdéssel – bár nem minden esetben vagyok meggyőződve a pontosságról. Mindenképp vannak viszont benne olyan elemek, amiket jó lenne megosztani a budapesti „szakértőkkel”, és a fórum hozzászólásból kiderül, hogy a járdázás ott is gondot jelent. (tapasztalataim szerint a kerékpár / járda viszony nem ennyire veszélyes, mivel a járdázás jogát ott a motorosok sajátították ki.)
A kerékpáros forgalom növekedése nem növeli a városi közlekedés veszélyeit
Catherine Párizsban él, minden nap kerékpárral megy dolgozni. Így számol be balesetéről: „Egy reggel az Assemblée National felől fordultam a Concorde hídra, amikor egy mentőautó elütött, mert nem vett észre. Én elestem, és eltört a farkcsigolyám. Nem tettem feljelentést, mivel amikor ez történt éppen telefonáltam, a fülemen volt a mobil, így magamat is hibásnak gondoltam.”
Catherine az „óvatlan” bringások táborába tartozik, ezért sebezhető, és a párizsi rendőrség ezt egyre gyakrabban bünteti, ahogy az utolsó, áprilisban megjelent, a párizsi közlekedési balesetekkel foglalkozó felmérés jelzi. 2008-ban a rendőrség 13 842 esetben vett fel jegyzőkönyvet, ami 17,97%-os növekedést mutat 2007-hez képest. Az eljárások legnagyobb részt a piroson való áthajtás és a kanyarodás jelzésének elhagyása miatt indultak. (szerintem ezek nem eljárások, hanem figyelmeztetések lehettek. dm)
Vajon a kerékpárosok számának növekedéséhez a környezetvédelem előtérbe helyeződése adott lendületet, vagy az önkiszolgáló kerékpárkölcsönző hálózat (Vélib) sikere, és a fokozott közúti biztonságért tett intézkedések? „Mi amúgy nem találjuk olyan nagy kockázatnak a baleseteket” válaszolja Véronique Michaud a Városi és városkörnyéki kerékpáros Klub főtitkára, amely klub egy olyan közösség, amely a kerékpárhasználatot igyekszik vonzóvá tenni. „A kerékpár, amely a piros lámpa mellett jobbra kanyarodik, nem jelent semmilyen baleseti veszélyt, szemben azzal az esettel, ha ezt egy autó teszi. Amúgy már Strasbourgban, valamint a Bordeaux és környéki közlekedésben engedélyezett a jelzés nélküli jobbra kanyarodás, kísérleti jelleggel. Ami ma írásba foglalt kihágás, az holnap szabály lehet, mint például az egyirányú utcákba való szemben behajtás esetében (ahol azt külön tábla nem engedélyezi), ami már engedélyezett a kerékpárok számára egész Franciaország területén, a 30km/h zónákban”állapítja meg.
A párizsi városháza, ami 2001 óta átalakította a főváros képét azzal, hogy erőteljesen támogatja a kerékpár használatot, átértékelte a kerékpárosok által elkövetett szabálysértések súlyosságát. „2300 baleset részese volt kerékpáros 2004 és 2008 között, 110 esetben ment át kerékpáros a piros jelzésen. De 670 esetben volt a kerékpáros áldozata a kinyíló kocsiajtóknak!” Párizsban a kerékpárosok „csak az esetek 44%-ában voltak felelősök az őket érintő balesetekben 2008-ban, szemben a motorosok 55%-os, a gyalogosok 60%-os és az autósok 74%-os arányával”, a városháza közlése szerint.
A párizsi rendőrség statisztikái azt a gondolatot sugallják, hogy a kerékpározás nagyon veszélyes: 2008-ban a közlekedési balesetek áldozatainak 7%-a volt kerékpáros, miközben a forgalomban való arányuk 3%. És a balesetet elszenvedők számának emelkedik: 378 2001-ben, 506 2006-ban, 694 2007-ben és 635 2008-ban. De ezek a számok annak viszonyában tekintendők, hogy a kerékpárosok száma 2001 és 2008 között 113%-os emelkedést mutat. „2007 júliusa és 2008 júliusa között Párizsban 70%-kal nőtt a kerékpárral való utazások száma, a Vélib* sikerének köszönhetően, ugyanakkor mindössze 21% nőtt a balesetek száma”, mutat rá az önkormányzat.
(* http://www.velib.paris.fr/ )
Ugyanez a jelenség látszik Lyonban is. A kerékpáros közlekedés növekedett: „80%-kal emelkedett 2005 – az önkiszolgáló kerékpárkölcsönző rendszer beindítása – és 2007 között. Ugyanakkor a balesetek kockázata csökkent a 2004 előttihez képest”, mondja a Kerékpárosok Szövetsége. Franciaországban „a balesetek száma nem változik 2004 óta”, évi 5000 körül az 1970-es 15000 helyett, közli a Közútbiztonsági Minisztériumközi Megfigyelő Intézet 2008-as tanulmánya.
Minden közútbiztonsági szakember egyetért abban, hogy „minél több kerékpár, annál kevesebb baleset.” Minden Szakértő szerint: „az első számú veszély, ami a kerékpárosokat fenyegeti, az a teherautók visszapillantó tükrének holttere”: a gépkocsivezetők nem látják a kerékpárost a hosszú járművük mellett. Az Európai Unió 2000. január 1-e óta kötelezővé tette a tehergépjárművek nagy látószögű tükörrel való felszerelését. A 2000 előttiek e nélkül közlekednek továbbra is.
Rafaële Rivais – Le Monde
És egy fórum bejegyzés:
„az idősek, a mozgáskorlátozottak, az ’álmodozó’ gyalogosok, a babakocsikkal közlekedők, mindazok, akik nem részesei a ’trendi bringázásnak’, szeretnének egy helyet, ahol nem gázolják el őket! Ezt a helyet úgy hívják: járda.”













„az idősek, a
„az idősek, a mozgáskorlátozottak, az ’álmodozó’ gyalogosok, a babakocsikkal közlekedők, mindazok, akik nem részesei a ’trendi bringázásnak’, szeretnének egy helyet, ahol nem gázolják el őket! Ezt a helyet úgy hívják: járda.”
Ezt elrakom...
__________________
Mert így kerek a világ.
Most jöttem Párizsból: a
Most jöttem Párizsból: a Vélib marha jó dolog (a 150 EUR deposit ellenére is), de azért a sötét oldalon ott van, hogy iszonyat bringatudások (-hiányok) szabadoltak az utakra. Durvább, mint itthon, pedig itt is vannak cifrák. Oktatás, valamiféle jogsi ott is, itt is elkelne.
--
bike no evil - lipilee.hu
Gyönyörű írás! Csak
Gyönyörű írás! Csak ebből itthon senki nem hisz el egy szót sem...