Két olyan esemény történt az elmúlt napokban, ami elindított bennem egy gondolatsort.
Az egyik:
Kerékpárral jöttem a Nagymező utcában, fordultam volna jobbra a Király utcába a templomnál, ahogy a 70-76 troli, ám egy kisautó, a Király utcából balra befordulva nem adta meg az elsőbbséget. Mikor nekimentem (csak egy kicsit) és megtárgyaltuk, hogy mi történt, a fiatal hölgy azt a meglepő választ adta: de hát ez egy bicikli, ez meg nem bicikliút!
Szemmel láthatóan nem tudta, hogy elsőbbséget kellett volna adnia.
A másik:
Az előbb történt, hogy a zebrán szabályosan akartunk gyalog átkelni, hárman (kutya-barátnő-én). Egy, a mi zebránkra kis ívben rákanyarodó autós látva, hogy már az úttesten vagyunk, kicsit nagyobbra vette az ívet, gázt adott, és megpróbált az orrunk előtt elmenni. Mikor rácsaptam egyet megállt (érdekes, ilyenkor rögtön nem olyan fontos az az 5 másodperc), s mikor szóltam neki, hogy ejnye, zebra, azt mondta, meg kellett volna várnom, míg elmegy, mert nincs piros lámpa (!) (mellesleg jegyzem meg, az esetleges lámpa esetén is valószínűleg egyszerre lett volna zöldünk, lévén jobbra kisívben kanyarodott).
Szemmel láthatóan nem tudta, hogy nekem van elsőbbségem.
A javaslatom a következő:
Nyomtassunk egy rövid, A/5 szórólap méretű felvilágosító szórólapot, melyen röviden összefoglaljuk, mikor van elsőbbsége a gyalogosnak és a kerékpárosnak. A betűméret minimum 14-es, a szövegek ne legyenek hosszabbak két mondatnál, mert az ilyen típusú embereknek kb. ennyi az agykapacitása. Mellé lehet tenni apróbb betűkkel a jogszabályt.
Ha konfliktushelyzet van, csak benyújtod neki az ablakon, hogy a piros lámpánál olvasgassa.
Én szívesen összeszedem a jogszabályokat, megszövegezem, de van-e, aki szépen megszerkeszti és kinyomtatja?
Tetszik?












Én tegnap a komplett
Én tegnap a komplett KRESZ-t nyújtottam be a buszvezetőnek, de nem kérte. Neki ne egy "szar biciklis" mondja meg a szabályokat.
_______///Hemü\\\________
\ Ezüstmúlt Kapitány. Érted. /
En most hazafele
En most hazafele beszelgettem egyet egy autossal - normalis hangvetel oda-vissza, kesz csoda. Megszokott modon megint csak fel akart kergetni a jardara (a mire? max. 1m szeles, tiszta homok/sar/stb, odavissza kozlekednek rajta a horgaszok meg a mazsolak), es akkor nem lenne problema, hogy 70-90 kornyeken 20 centire huz el elottem. Meg egybol elovette az elotte levot, aki ugy kerult ki engem, hogy nem indexelt. Ez mondjuk jogos, de azert ha valaki elottem kerul egyet, azt normalis esetben eszreveszem. Akkor is, ha nem indexel. Ebbe nem akartam belefolyni, csak kozoltem, hogy azon a jardanak nevezett formedvenyen nem is mehetek, erre ugy kikerekedett a szeme, hogy ihaj. Szal nem csak azt kene nyomtatasba venni, hogy mikor van elsobbsegunk, hanem tudatositani kellene bennuk azt is, hogy ha en 35-el kuldom az uton, akkor annak oka van. Vagy jarda van ott, amire nem mehetek, vagy bringaut, de olyan allapotban, hogy tenyleg csak disznek van, es nem lehet haladni se rajta, vagy bringagyalog, ami a legszarabb mind kozul.
Ezzel parhuzamosan, hogy ne legyen az, hogy kocsog autos szentember bringas: tisztelettel kerdem azon ketkerekezok fele, akik nem tudjak megtanulni (rendszeresen jonnek szembe) a 2x1 iranyu uthasznalatot, hogy gondolkozzanak egy kicsit... Vajon a max. 1 meteres szaros-gedvas jardafecnin kell ketiranyu forgalmat generalni, ha az ut tuloldalan ott a masik ugyanilyen fos fecni?
- errorka
Én a külső Bartókon
Én a külső Bartókon tudom imádni, amikor az útszéli kerékpársávba bemegy szembe a forgalommal... az a baj, hogy sokan még csak nem is tudják mi az a kerékpársáv.
http://www.whiplash.blogol.hu
Az is csodálatos (pláne
Az is csodálatos (pláne kivilágítatlanul!) meg amikor a kerékpársáv mellett járdázik.
---
Bringasávot a Nagykörútra!
Szerintem nem lenne
Szerintem nem lenne foganatja. Egyrészt, mivel gyalogos/bringás adja át neki, úgy fogja gondolni, hogy ferdítés van benne. Jogszabály ide vagy oda.
Másrészt, talán el sem fogadja, ha el is fogadja, nem olvassa el.
Ilyen óriásplakátos megoldás kellene meg sok-sok bünti, de ezt meg "mi civilek" nem hiszem, hogy meg tudjuk oldani...
........................
Formaharc és sci-fi.
Szabálytalanul
Szabálytalanul parkolóknál akár ablaktörlőre is lehetne tűzni...csak akkor valami nagybetűs figyelemfelkeltő szöveggel, hogy ne legyen azonnal elhajítva.(akár kék zacsiban, úgy ijesztőbb:) )
http://www.whiplash.blogol.hu
Valahogy engem mindíg az
Valahogy engem mindíg az 56-os vonalán haladó kerékpársávon akarnak kivasalni a kereszteződésekben...
Én bevállalok nyomtatni
Én bevállalok nyomtatni kis példányszámot. Sőt, akár osztogatni is lehetne forgalmasabb helyeken, mintha reklámlapokat osztogatnék, csak az a baj, hogy ezek sokszor egyből a kukába mennek, DE én MINDIG megnézem, hogy mit dobok ki, milyen szórólap. Talán más is így van ezzel???
Amúgy nyomtatáson kívül szerkeszteném is, de egyelőre nincs ötletem, hogy lehetne ezt jól, ötletesen és szemléletesen megcsinálni. :S
http://people.inf.elte.hu/proof88
már bocsi, de szerintem ez
már bocsi, de szerintem ez csak felesleges anyagpocsékolás. az autósoknak ugye van kresz oktatás, majd ezt a gyakorlati órák alatt is foganasítják bennük. én is végigcsináltam, tudom is a szabályokat, be is tartom őket (tudom, nem mindig, de szerintem senki nincsen ilyen)
szóval, aki ilyeneket mond, h "deháttebringásvagyazmegsosemélvezelsőbbséget" azoknak maximum valami jó éles tárgy használ a rectumukba felhelyezve...
Szerintem nem
Szerintem nem feltétlenül.
Ez főleg a gyalogosok tájékoztatása érdekében történne. Na most, a gyalogosok többsége nem tudja, mikor van elsőbbsége, főleg azért, mert a KRESZ-t csak akkor tanulod, ha jogsit szeretnél, vagy egyszerűen csak tudni akarod, mert pl tekersz te is, vagy ilyesmi. Ezért is lenne jó, ha ált iskolákban tanítanák a KRESZ-t, majd középsuliban megint, úgyis csomó anyagot leadnak még egyszer középsuliban, no a KRESZ meg alap dolog, hiszen a közlekedőkre vonatkozik, közlekedni pedig mindenki közlekedik, az lényegtelen, hogy autóval, biciklivel vagy gyalog!
A gyalogosok többsége szerintem nincs tisztában a rá vonatkozó szabályokkal, sokan ezért nem mernek a zebrára lépni, mert azt hiszik az autókat meg kell várni, stb. Igazad van, hogy nagyon nyomatékosan oktatják ezeket a dolgokat tanfolyamon, hiszen nekem most értek véget a kötelező forgalmi óráim, tudom és be is tartom a szabályokat, legalábbis törekszem rá. De mondom, akiknek nincs jogsijuk, azok valószínűleg nem néztek utána, hogy mikor van gyalogosként elsőbbségük. Ezért lenne jó dolog ez a fellépés.
Továbbá, igazad van abban is, hogy az említett autósok beállítottságán ez nem segít, viszont pont az ellenük való fellépés segítene visszaszorítani őket, márpedig amíg a gyalogosok nincsenek tisztában a szabályokkal, lazán elengedik a zebrán átszáguldó autósokat, stb., mintha ez normális lenne. Ha viszont rengeteg gyalogos tisztában lenne ezekkel a dolgokkal, akkor több eséllyel lépne fel azon szabálytalankodó ellen, aki ellene vétett valamit. A lényeg a gyalogosok tájékoztatása, felvilágosítása. Szerintem ezért lenne jó ötlet...
http://people.inf.elte.hu/proof88
Ebben csak az a buktato,
Ebben csak az a buktato, hogy a babakocsis anyuka nem fog lelepni a zebrara csak azert, mert mar tudja, hogy elsobbsege van. Azzal, hogy zebran a gyaloge az elony, sztem mindenki tisztaban van. Egyszeruen annyi, hogy az autosok egy resze teszik ra nagy ivben. Egyebkent csutortokon 2 gyalogosnak is intettem messzirol, hogy menjenek, bealltam a sav kozepere, hogy auto se elozhessen (mert ugye van amikor ilyenkor hajlamosak elozni), de nem mentek, csak neztek. Valamelyik bejegyzes alatt volt talan egy kommentben, hogy mar belejuk van nevelve ugymond, hogy ha nem akarnak meghalni, akkor varjak ki a sorukat.
Tajekoztatni ettol fuggetlenul jo otlet lehet, de a hasznossaga sajnos megkerdojelezheto.
(Elozo kerdesedre reagalva: en mindig megnezem a szorolapokat, de csak a kiemelt reszt. Angol nyelv -> kuka, nem is nezem tovabb. Butort vennek -> kuka. Esigytovabb. A szerkesztes kulcsfontossagu ebben az esetben!)
- errorka
Egy hasonló sztori (amit
Egy hasonló sztori (amit nem tudom, igaz-e, csak hallottam): koccanás jobbkezes keresztben, női vezető a károkozó. Kérdés felé, h miért nem adta meg a jobbkezest, erre ő: Miért, már elmúlt este tíz, nem?
ööö :-)
Szerintem ez szélmalomharc.
Szerintem ez szélmalomharc. Ugyanennyi energiával sokkal jobb eredményt lehet elérni másképp.
Pl. Kitűzöd célul hogy legyen kötelező 5 évenként megismételni a KRESZ vizsgát. Vagy azt, hogy a rendőrség jobban ellenőrizzen. Vagy dokumentálsz és feljelentéseket teszel, stb.
Ami energiát beleölnél ebbe a kampányba, azzal kezdd el bombázni az érintett hivatalokat, autósfórumokat, képviselőket, a kitűzött cél érdekében. Ha célt érsz, akkor Te ugyanannyit dolgoztál de végül sokkal jobb és örökre ható eredményt érsz el.
hf, aki arra fordítja az idejét, hogy az észak-pesti bringásoknak jó legyen
Az ötlet alapvetően jó,
Az ötlet alapvetően jó, csak nem hiszem, hogy lényeges változást eredményezne. A legtöbben tisztában vannak a szabállyal, csak nem érdekli őket.
Az utóbbi hónapokban többször múlt csak egy hajszálon, hogy nem ütöttek el. Minden esetben az irányjelzés hiánya volt a probléma, pedig tudtommal - nincs jogsim, nem tudok vezetni - az indexelés egy apró, nem megerőltető mozdulat, mégis nagyon-nagyon sokan nem veszik hozzá a fáradtságot, hogy megtegyék.
________________________________________
Nyekergő pedál, sok-sok matrica, gyönyörű rózsaszín bukó. Felfele lihegve, mindig. - ez én, addisz
Az indexelés olyan szinten
Az indexelés olyan szinten nem megerőltető, hogy kb oda sem kellett figyelnem első rutin órákon rá, olyan szinten alap dolog szerintem, hogy csak na. Ott van, kézre esik, egyszerű, pont. Az emberek lusták és kész. Az oktatómat bírom, mikor előttünk hirtelen elkanyarodik valaki index nélkül, mindig vicces megjegyzéseket tesz. Pl., hogy "látod, neki titkos ebédje van", meg hogy "szégyelli, hogy hova megy?" :D, azért nem indexel. :D Sokszor elregéli nekem, hogy egyszerűen hihetetlen, mi megy az országban, meg hogy ez nem közlekedés, ez valami sz@r, és tényleg igaza van, de ezt mindannyian tudjuk. Szigorúbb szabályok is kellenének, pl indexelés kihagyásának is komolyabb büntetése is lehetne.
http://people.inf.elte.hu/proof88
Amúgy bocs, most jöttem
Amúgy bocs, most jöttem rá, hogy a nyitó ötlet és az én elképzelésem más. :D Ő az ablakon való benyújtást említi, én meg a gyalogosok felvilágosítását. :/
http://people.inf.elte.hu/proof88
Én úgy tapasztaltam,hogy
Én úgy tapasztaltam,hogy az autósok többsége nagyon is tisztában van kinek lenne elsőbbsége,de nem akarja megadni.Van aki képes hamarabb elindulni a lámpa jelzése ellenére,persze jó nagy gázzal,hogy hamarabb keresztezze a zebrát a gyalogosnál.A necces szitukban ezért nem lett volna esélyem sem,hogy bármilyen tudatmódosító papírt átadjak a vétkesnek.
Annál az autósnál sem érezném a hatást akivel az alábbi gyors párbeszédet folytattam le.(Többre nem volt idő mert sietett a következő sarki piroshoz.)
-A zebra nem számít?
-Ne pofázzál!
De a legutóbbi ilyen esetnél,arra a következésre jutottam,hogy vörös életfestékkel megszínezett vizes lufit talán hozzájuk lehetne hajítani,hátha észreveszik magukat és kár sem keletkezik a tulajdonban.Ha megáll és nekiáll pampogni,lehetne mondani,hogy ha 2 méterrel előrébb vagyok akkor jobban összevéreztem volna a kocsiját.
Persze ez csak elvi javaslat a szórólap kulturáltabb megoldást kínál,de sajnos a hatékonyságában nem hiszek.
Ez közúti
Ez közúti veszélyeztetés, mert súlyosan elvonod a figyelmét. Azzal együtt, hogy ő is veszélyeztet.
_______///Hemü\\\________
\ Ezüstmúlt Kapitány. Érted. /
életfesték :-) === bácsi
életfesték :-)
===
bácsi a biciklin
Szokás szerint a jó öreg
Szokás szerint a jó öreg Freud :)).
E120-E129 csoport praktikusabb lenne.
Hali! Ha készítetek egy
Hali!
Ha készítetek egy jó anyagot, akkor akár saját költségen is nyomtatok néhányat, amit én osztogatok.
Szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Csak tegyétek elérhető helyre.
Ne járdázz!!!
Most elhúzok Eger mellé
Most elhúzok Eger mellé dolgozni, de keddre megírom.
Akkor e-mail megy.
Köszi!
De rám is gondolj majd! :)
De rám is gondolj majd! :)
Nekem kellene ilyen
Nekem kellene ilyen szórólap. Nemrég gondolkodtam pont ezen. Sok járművezető olyan régen vizsgázott, hogy a KRESZ jó részét elfelejtette. De tényleg a lényeges dolgok legyenek csak benne. Pld. a járda+bicikliút feltétlenül ott kell hogy legyen.
Szerintem nem teljesen reménytelen a dolog, ha tényleg rosszul tudja, és nem szándékosan szabálytalankodik, akkor ettől megváltozhat a mentalitása. Mindenki csinálhat hülyeséget közlekedés közben, és érdekes módon a többség erre előbb-utóbb rájön. Ha meg segítenek neki ráébredni, akkor hamarabb.