http://autozz.blog.hu/2008/02/06/mar_megint_az_oregekkel_van_a_baj
egy cikk az autosok szemszogebol:
"Eléggé felidegesített az a körülbelül fél óra, amit a mai napon közlekedéssel kellett töltenem. Ugyanis ennyi idő alatt 4 (NÉGY!!!) balesetveszélyes helyzetem volt az idős kerékpárosok miatt!
Még előtte megjegyezném, hogy nem vagyok kerékpárellenes. Sőt! Jómagam is bringázok. Mountain Bike terepmaratonokra járok. De amit némelyek csinálnak az türhetetlen. Szóval az esetek időrendi sorrendeben:
Első:
Ebédidőmben ügyeimet intézve éppen egy eldugott utcán mentem úgy 40-es tempóban. Egy idős fejkendős hölgy kellemesen rozsdás camping kerékpárral ment az út jobb szélén. Ez még nem is lett volna baj, de amikor előztem volna egyszer csak gondolt egyet, és bekanyarodott balra. Természetesen mindenféle körülnézés és irányjelzés nélkül! Padlófék és kb egy méterre sikerült megállnom mögötte. A motorhangra és a sportkipufogó hangjára ugyan egy kicsit elfordította a fejét, mintha fülelt volna hátrafelé de mintha mi se történt volna ment tovább.
Második:
Ebédszünetem végén egy szűk egyirányú utcában tudok visszamenni a munkahelyemre. A mama balról egy keresztutcából jött. Neki a kötelező irány ugyebár csak BAL lehetett volna,mert még a kerékpárosoknak sincs engedélyezve a kétirányú forgalom. (A gyengébbek kedvéért ezt egy bazi nagy tábla is jelzni nekik.) De a hölgyre úgy látszik ez nem vonatkozott és pár méterrel előttem bekanyarodott velem szembe. Ismételten padlófék és amennyire tudtam ráhúzódtam az út jobb szélénél parkoló autókra. Így a bringás elfért mellettem.
Harmadik:
Megyek tovább az egyirányú úton. Fekete öltönyös öregúr a jobb szélen teker... Néhány méterrel előttem fogja magát és bejön az út közepére. Mivel ahogy írtam az utca szűk volt kikerülni nem tudtam. Igen bizony! Már megint a padlófék! Itt már felment a pumpa és rádudáltam a tatára. Erre ugyan még mindig nem nézett hátra, de legalább kirakta a kezét, hogy kanyarodni akar... Köszönöm... Végül és jobb későn, mint soha...
Negyedik:
Végül is ez a második ismétlése volt. Itt már annyira felidegesítettem magam, hogy kiszóltam (nem kiabáltam) a mamának, hogy ez az utca a másik irányba egyirányú. De mint aki meg sem hallotta ment tovább a rossz irányba.
Ezek az esetek néhány kérdést vetnek fel bennem:
-Ha a közutakon közlekednek MIÉRT NEM ISMERIK A KRESZ SZABÁLYAIT??????
-Ha annyira rosszul kezeli a kerékpárját, hogy nem tud hátranézni menet közben, akkor miért nem száll le kanyarodás előtt?
-Ha nekem orvosi vizsgálattal, forgalmi és rutin vizsgákkal bizonyítanom kell, hogy alkalmas vagyok a közlekedésre nekik miért nem?
-Nem lehetne egy "kerékpáros jogosítványt" bevezetni? "
mindettol eltekintve, az utolso javaslatnak van nemi letjogosultsaga












Persze most is az eredeti
Persze most is az eredeti cikk utáni kommentek a "legviccesebbek"...
________________________________________
tekerek tovább - addisz
Nem is gondoltam, hogy
Nem is gondoltam, hogy lesznek olyan autosok, akik imigy szembeszallnak vele. Azt viszont nem ertem, miert emelte ki a cikk iroja a sportkipufogojat...
Amugy en is tapasztaltam mar bosszanto idos kerekparosokat is, de ez korfuggetlen, ugyanis fiatalok, kozepkoruak koreben is vannak problemas egyenek. Kedvencem a bringasavon ellenkezo iranyban tekerok.
atomboy
Igen, tényleg pozitív
Igen, tényleg pozitív csalódás volt egy két ótós véleménye, nem nyomták rögtön a "mindenbringástakarodjon" közösségi érzést egymásnak.
A bringasávon hárman szigorúan egymás mellett tekerőkkel is elbeszélgetnék úgyamúgy :).
________________________________________
tekerek tovább - addisz
jaja. tök jó, hogy
jaja. tök jó, hogy néhányan azért képesek objektíven nézni az ilyen helyzeteket, attól függetlenül, hogy ótós vagy kerékpáros.
a kerékpársávokon szabálytalankodók közül nekem egy kétoldali sávnál szembejövô görkoris lány volt a legemlékezetesebb. többszörös figyelemeltereléssel megúszta hogy leteremtsem :)
Ha jól sejtem
Ha jól sejtem felkészültél, hogy a szemébe nézel, és jól leteremted, de elbuktál már az első pontnál :D
Zavarás: olyan magatartás, amellyel valaki más közlekedését nehezíti, a közlekedés más résztvevőjét megijeszti, neki kényelmetlenséget vagy kellemetlenséget okoz, magatartásával figyelmét elvonja vagy indokolatlanul leköti
És az elkövető:
http://www.flickr.com/photos/16nine/2245492747/
:)
Ez a hsz. nagyon tetszett
Ez a hsz. nagyon tetszett :)
Tavaly nyáron a 3 éves fiam bringá(nak látszó tárgya)t kapott a nagyszülőktől.
Kiverte a balhét, hogy miért nincs rajta lámpa.
Kapott, mert 1000-2000 ft nem pénz ilyesmire.
Olvasgattam a kommenteket.
Olvasgattam a kommenteket. Az autósok sem szentek, rengeteget szabálytalankodnak, de szerintem sok bringás is van, aki nem ismeri vagy tudatosan ignorálja a szabályokat, veszélyes manőverekbe kezd, kivilágítatlan stb és ezért lesznek autósok, akik minden bringásról azt gondolják hogy ilyen.
Van egy körforgalom amin minden nap átmegyek amikor hazafelé jövök. Gyakran előfordul, hogy ha van benne egy kocsi akinek elsőbbsége lenne, de látja hogy bringás jön, akkor elenged, valószínűleg azért, mert elég sok idiótát látott átsuhanni szabálytalanul. Stoptáblás kereszteződésben ugyanaz, fel sem tételezik sokan hogy ismerem és betartom a szabályokat. Ez mind NJ, USA, udvariasak az emberek nagyon, de Magyarországon is megfigyeltem, hogy sok autós gyengeelméjűként kezeli a bringásokat és ezért vigyáz rájuk.
Nem tartom jó ötletnek a bringajogsit, meg ilyesmiket, de mondjuk ált. iskolában nem ártana egy kis gyakorlati KRESZ+bringa oktatás, talán javulna a helyzet.
Miért autóval megy
Miért autóval megy EBÉDELNI???
Hát ja, az nem szokott az
Hát ja, az nem szokott az ország másik végében történni. De mondjuk ha elviszi még legalább 2 kollégáját, akkor legyen...
www.gruppetto.hu
nincs az öregekkel semmi
nincs az öregekkel semmi baj, csak az olyan faszfej autósokkal akik nem látják a két szép (ép) szemükkel, hogy előttük egy idős, látásában, hallásában, nyaktekergetésében korlátozott mami/papi teker, mikor "kiugrik" a munkahelyéről ebédidőben, negyvennel, szűk utcában. a bringás mindenképpen veszélyeztettebb mint az autós, még be mer írni egy akármilyen fasz fórumba az ilyen állat...
ma én is láttam nyugdíjas mamit, kempinggel, Üllőin !!!! ment vagy néggyel befele bevásárlókosár a kormányon, ahogy kell, gondolom a nagycsarnokba, szépen komótosan, nagy műszőrme bundában, kerülgették az autósok óvatosan, sajnos mire a gépet előkaptam volna, elhúzott...
ÓÓÓ, hát itt mindenkivel
ÓÓÓ, hát itt mindenkivel baj van, csak az ótósokkal van minden rendben. Mehetnek amennyivel jólesik, index nélkül, járdára, kerékpárútra lehet parkolni stb. Ez a mai magyar Valóság Só (borssal).
..........................................................
Légysziii ne szoritsálmárle a nagy bazi kamijonyoddal!!!!!
A kerékpárosoknak a
A kerékpárosoknak a törvényi előírások szerint nem szükséges kreszvizsgát tenniük, ahhoz, hogy akár a forgalomban gépjárművekkel együtt közlekedjenek.
Ez azt jelenti, hogy jelentős számban kerékpároznak olyanok is az utakon akik nem ismerik vagy nem alkalmazzák a kresz szabályait.
Ez egy jó régi szabályozás, ami ma is müködhet annélkül, hogy veszélyes helyztek alakulnának ki a kerékpárosok hibájából. Valójában az ország sok kisvárosábna, kistelepülésén, falukban, jój müködik ez a rendszer ma is.
Jelenleg tehát az, hogy a forgalomban közlekedő kerékpáros lehet, hogy nem ismeri a kresz szabályokat egy adottság, amit ele kell fogadni az összes forgalomban közlekedőnek (legyen az gépjárművezető vagy a kreszt ismerő kerékpáros, stb.) és nekik kell a ehhez a helyzethez alkalmazkodni (mert a másik fél a esetleg megfelelő ismeretek hiányában képtelen betartani a szabályokat, nem azért mert tesz rájuk, hanem mert nem ismeri őket).
Mit tehet egy jelentős forgalommal megátkozott nagyvárosban pl. Budapesten közlekedő kreszt ismerő rutinos jármüvezető, hogy elkerülje a témaindító blogbejegyzésben vázoltakhoz hasonló veszélyes szituációk kialakulását?
Hát, pl. ezeket megteheti:
- ha kerékpárost lát az úton, ne feltételezze, hogy az bárminemü kresz ismerttel rendelkezik, ezért ne is várja el, hogy annak szabályainak megfelelően viselkedjen.
- ha hátulról közelít meg egy kerékpárost, akkor tudja, legyen felkészülve, arra, hogy az hirtelen hajthat végre olyan manővereket, amikre esetleg semmi nem utal (pl. úton ballra húzódik, kanyarodik karjelzés, hátranézés nélkül). Ennek figyelembevételével úgy kell megválasztani a sebességet, illetve távolságot, hogy a kerékpáros esetleges kiszámíthatatlan viselkedése se okozzon kivédhetetlen balesetet.
- ha kerékpárost előz, akkor azt biztonságosan sávváltással nagy ívben kikerülve a bringást érdemes megtenni. Mivel a kerékpárok döntő többségén nincs visszapillantó, ezért gyakran előfordul, hogy a kerékpáros nem észleli, hogy megkezdték az előzését (főleg ha hallásában, látásában korlátozott idős emberről van szó), ezért, ha nincs mód a biztonságos távolságot tartva előzni, akkor tanácsos jelzni a kerékpárosnak a szándékot akár dudával is (egészen rövid kis udvarias pöttyentéssel, mondjuk kettővel). Az előzést nem kell mindenáron azonnal végrehajtani, meg lehet várni mögötte haladva, amíg a kerékpáros elhagyja pl. a veszélyforrásként jelentkező bal oldalon lévő kereszteződést és akkor megkezdeni az előzést mikor az adott közlekedési körülmények között az a legnagyobb biztonsággal hajtható végre.
- ha egy kerékpáros nem ismeri a kreszt (nem is kötelezi rá törvény, csak a józan ész), akkor azt is nehéz számonkérni rajta, hogy miért hajt be egy egyírányú utcába az ellenkező írányból. Aki tudja, hogy nem hajthat be az adott írányból is lehet, hogy megteszi, mert az kellőképpen széles, ezért tulajdonképpen ha bringával el lehet férni a gépjárműforgalom akadályozása nélkül, akkor miért ne? Válaszolok én: azért ne, mert szabálytalan és az autóvezetők nem számítanak ellenkező írányú forgalomra, ezért balesetveszélyes (ha kereszteződések vannak, akkor ott nem kicsit.. nagyon). Remélem csak egyenlőre és hamarosan egyre több egyírányúsított utcát nyitnak meg a bringások számára az eddig tiltott írányból is, természetesen a kreszt ismerők számára megfelelő módon jelezve azt, hogy számítsanak a szembeforgalomra.
A fent leírtak pusztán jótanácsok, azoknak, akik a kresz szabályit ismerve közlekednek és nem szeretnének balestveszáélyes helyzetbe kerülni egy kresz szabályait nem ismerő kerékpáros miatt.
A fentiekkel nem azt akarom mondani, hogy kizárólag csak az autós a hibás a blogbejegyzésben szereplő balesetveszélyes helyzetek kialakulásában, de ő az aki elsősorban tehet ellene, mivel a másik fél, a kreszt nem ismerő, felelőtlenűl közlekedő bringás lehetőségei sokkal korlátozoabbak erre, pont a szabályok ismerteének hiánya miatt.
Az ehhez hasonló balestveszélyes helyzetek gyakran akkor alakulnak ki ha nagyvárosi közlekedéshez szokott soförök találkoznak külvárosi, vidéki kerékpározáshoz szokott bringásokkal.
Az országot járva (kerékpárral elsősorban) látom, hogy kis vagy csak (Budapestnél) valamivel kisebb esetleg közlekedési kultúrában fejletebb városokban müködik ez, annélkül, hogy egymást veszélyeztetnék a közlekedők.
Itt Budapesten pl. ez nagyon nem akar müködni.
A bringások is van tennivalójuk, a biztonságos, másokat sem veszélyeztető közlekedés érdekében:
- ha forgalomban közlekednek (főleg, ha rendszeresen), mégha nem is kötelező vizsgázni belőle, de a józan ész azt diktálja, hogy tudni kell a kresz legalább azon szabályait amik a biztonságos kerékpáros közlekedéshez szükségesek. Ha valaki nem közlekedik nagyvárosi forgalomban, akkor is van néhány olyan szabály, aminek az ismerete (szinte) elengedhetetlen.
Ezek szerintem minimum a következők: jobbkéz-szabály, hátranézés kanyarodás, sávváltás, sávon belüli pozició megváltoztatása elött, kanyarodási szándék jelzése karjelzéssel, elsőbbségi szabályok (STOP, elsőbbségadás kötelező tábla), táblák és a különböző kategóriájú utakra vonatkozó szabályok ismerete. Persze még lehetne folytatni a sort, de ha valaki ezeket nem ismeri, az kockáztat, ha az úton teker, illetve teljesen a többi közlekedőre bizza a saját testi épségét.
- lámpa használata. Aki nem használ este lámpát az nem csak saját magát, a többi közlekedőt is veszélyezteti
- ha valaki nem tud, vagy nem akar hátranézni menet közben, az vagy ne legyen lusta megállni és úgy hátratekinteni, vagy legalább szerezzen be egy tükröt és akkor ritkábban kell hátrafordulni.
A kérdés, hogy a fent leírt tanácsokat, hogyan juttassuk el az olyan idős bringásokhoz, akik igen valószínű, nem olvasság ezt a blogot, sőt jórészük, még a kezükbe adott szórólapot sem olvasnáel (vagy azért mert nem tud olvasni/megérteni, vagy mert nem akarja elolvasni).
Ha meglátunk egy egy ilyen bringást, állítsuk, meg és szereljünk fel neki tükröt, lámpát (ha kell erőszakkal :-) is)?
Még ekkor sem fogja tudni a legalapvetőbb kresz szabályokat alkalmazni.
Egy olvasni sem tudó idős embernek (sok ilyen van, ez nem szégyen, régen volt két nagyobb háború is itt, meg szegénység, öreg fejjel meg segítség nélkül nem könnyű megtanulni) nem egyszerű átadni az ismerteket és ha sikerülne is, akkor sem biztos, hogy tudnák hatékonyan alkalmazni a gyakorlatban.
A kerékpáros közlekedés vizsgához kötése pedig rengeteg embert zárna ki a bringások köréből. Pont azokat akiknek gyakran ez az egyetlen közlekedési mód amivel élni (akár szó szerint Élni) tudnak.
Ráadásul felslegesen is, mert az országban, de még Budapesten belül is vannak olyan területek, hol biztonságban érhezhetik magukat a közlekedési szabályokat nem ismerő kerékpárosok, köszönhetően a toleráns, a másik testi épségét mindenek elött szem elött tartó gépjárművezetőknek.
Kreszt az iskolákba, hogy mire valaki forgalomba elindul brigával, már tudja a legalapvetőbb szabályokat és pontosabb, egyértelmübb oktataást a gépjárművezetöknek, azzal kapcsolatban, hogy hogyan közlekedjenek együtt a kreszt esetleg nem ismerő/betartó bringásokkal!
Látszik, hogy lehetetlen a problémát bringás oldalról egycsapásra jól megoldani, ezért hárul a felelösség azokra a közlekedőkre, akik ismerik a szabályokat. Ők tudnak igazán hatásosan tenni a baleset elkerülése érdekében.
Nagyon nagyon hosszú HSZ,
Nagyon nagyon hosszú HSZ, viszont nagyon sok igazsággal, érdemes elolvasni. Teljes mértékben egyetértek.
Köszi! Nagyon tetszett.
Köszi! Nagyon tetszett.
Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330
Elveszett közúti jelzőtáblák bejeletése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)
Kanuni Sultan Suleyman