László János kerékpártárolós képgalériája.

Alapvetések

A kerékpározás lehetősége annak használhatóságától függ. Három feltétele van:

- biztonságos és hozzáférhető kerékpár

- arra alkalmas kerékpározó

- akadálymentes és rövid útvonalak

A KERÉKPÁRHASZNÁLAT egyik feltétele:

a kerékpár biztonságos megőrzése, és a biciklihez való gyors hozzáférés.

A kerékpár tárolása, megőrzése:

- rövid időre (kerékpártámaszok)

- hosszabb időre (kerékpárparkolók)

Fontos helyszínek

- Vasútállomások és megállóhelyek (a vasút mindkét oldalán, ill. minden bejáratnál)

- Közösségi közlekedési eszközök megállóinál/végállomásán (jól látható helyen, nagyobb csomópontoknál esetleg zárt-fizetős)

- Iskolák (a bejárat közelében, lehetőleg az osztálytermekből látható helyen)

- Lakóházak (földszinti zárható kerékpártároló helyiségek, kerékpárgarázsok)

- Munkahelyek (Dolgozóknak: ha van mélygarázs, annak ki/bejárata közelében; további vonzó szempont, ha van zárható ruhatároló szekrény, zuhanyozó. Ügyfeleknek a bejárat előtt)

- Hivatalok, közintézmények, üzletek, kulturális és szabadidős létesítmények, szórakozóhelyek, vendéglátó helyek (A fent említett szempontok ezeknél is érvényesek)

A kerékpártároló megközelítése és elhelyezése

- A tárolóknak az úti (vasútállomás, áruház, megállóhely, iskola stb.) bejáratához közelebb kell lenni, mint bármely autóparkolóhelynek.

- A tárolókat úgy kell elhelyezni, hogy a lehető legrövidebb úton, kerékpározva, sima burkolaton legyenek elérhetők.

- A tárolóknak jól láthatónak kell lenniük a járókelők számára vagy ablakból. (közösségi ellenőrzés a lopással vagy rongálással szemben.)

- Ha több bejárat van, érdemes mindegyiknél tárolót biztosítani.

- Mindig gondolni kell az intézményben dolgozók és az ügyfelek különböző igényeire is.

A kerékpártárolókkal (támaszokkal) szemben legfontosabb követelmények:

- biztos tartás (támasz)

- lopásvédelem érdekében: láthatóság, fedettség, stabilitás

Egyéb elvárások:

- a kerékpár leállításának és kivételének gyorsan és erőkifejtés nélkül lehetségesnek kell lenni

- a tárolót és annak megközelítési útvonalát az autóparkolással szemben biztosítani kell, vagy magával a kerékpártámasszal, vagy oszlopokkal (poller).

- A támasztípust úgy kell megválasztani, hogy kerékpár a váznál megtámasztható legyen, és két helyen is (váz és egy kerék) lakatolható legyen.

- A tárolót (ill. a közöttük hagyott helyet) lehetőleg az összes kerékpártipus és felszerelés (rászerelt táska, kosár elől vagy hátul, magas vagy alacsonykormányrúd)

A kerékpár otthoni és munkahelyi tárolása

A legtöbb kerékpárt lakások elől, vagy a lakások közeléből lopják el. Ezért is fontos, hogy itt javítsuk a biztonságos tárolás feltételeit, ami elsősorban a lakóhely jellegétől függ. Sok lakásban egyáltalán nincs hely erre acélra, sokan a folyosón tárolják az értékes bringát. Az új lakások építésénél viszont már szemponttá lehet tenni a biciklitárolást is.

Azok számára, akiknek nincs saját tárolójuk, a jól szervezett lakókörzeti kerékpártároló jelenthet megoldást. Ez egyúttal növeli a kedvet a kerékpárhasználathoz.

A lakásban, helyiségekben való különböző tárolási, felerősítési módokról a Magyar Kerékpárosklub honlapja szolgál példákkal.

Kerékpártámaszok, tárolók létesítése

Három körülményre kell tekintettel lenni:

- Helybiztosítás

- Az eszközök (tárolók) építése

- Karbantartás, üzemeltetés

Helybiztosítás:

- Kerékpártámaszoknál (egy autóparkoló helyével (5x2m=20 m2) érdemes számolni (ezen 6 db támasz, azaz 12 kerékpár helyezhető el.

Elhelyezés közterületen, állomásokon

Ha ilyen igény merül fel, akkor a fentiek ismeretében kell a legalkalmasabb helyet kiválasztani, majd meg kell tudni, ki a (köz)terület tulajdonosa vagy annak üzemeltetője, fenntartója. Erről legtöbbször a területileg illetékes polgármesteri hivatal (annak műszaki osztálya vagy városok esetében a településfejlesztési iroda) tájékoztatást tud adni. Ritkább esetben a Földhivatali (nem hivatalos) térképmásolat beszerzésével lehet az ingatlan tulajdonosát megtudni.

A járdán való tároló vagy támasz elhelyezése legtöbbször nem építési engedély köteles, így elég a polgármesteri hivatallal (vagy az ingatlantulajdonossal) felvenni a kapcsolatot és megfelelő elhelyezési tervvázlat alapján írásos hozzájárulásukat kérni.

A vasútállomások esetében a területileg illetékes üzemeltetőn (igazgatóságon) keresztül kell az engedélyeztetési folyamatot végigvezetni.

A tárolók építése

Az eszközök kihelyezésének építési költség részben annak beszerzési árából, valamint a telepítés költségéből tevődik össze. Hozzávetőlegesen egy (2 állásos) kerékpártámasz ára, telepítéssel együtt kb. 10-15 e.Ft./egység, egy zárható (2 állásos) kerékpártároló szekrényé pedig 200-250 e.Ft./egység

Az építéshez, telepítéshez további pénzügyi támogatás szerezhető eseti pályázatok útján is.

A tervek alapján a kihelyezést, az építést szakemberekre kell bízni. Listájukhoz legtöbb esetben szintén a polgármesteri hivatalnál lehet hozzáférni.

Karbantartás, üzemeltetés

A tárolók állapotát, használatát időszakonként (legalább 2 évente) ellenőrizni szükséges, amit a létesítővel kötött megállapodás alapján akár egy civil szervezet is elláthat. E szempontból hasznos olyan tájékoztató táblát a tárolók mellett elhelyezni, amelyen olvashatók a létesítő neve, az üzemeltető elérhetősége is.

Jogi feltételek

A közterületi utak mentén történő építés és a forgalomkorlátozás során a (az országos közutak esetében kötelezően alkalmazandók, helyi (önkormányzati tulajdonú utak) esetében és egyéb esetekben alkalmazásra ajánlottak a nemzeti szabványokban és az útügyi műszaki előírásokban (UME) foglaltak.

Az UME rendszeresen aktualizált jegyzéke megtalálható a Magyar Útügyi Társaság honlapján (www.maut.hu). Beszerezhetőek a MAÚT ügyfélszolgálati irodán: 1024 Budapest, Lövőház u. 31. 1.em., Tel.: 315-03-22; E-mail: office@maut.hu )

Ilyenek pl.

- Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése

ÚT 2-1.203: 2006

- Kerékpárutak, gyalogutak és járdák pályaszerkezete

ÚT 2-1.502: 2003

- Gyalog és kerékpárút csőkorlát

MSZ 11343: 1976

- Településrendezési tervek közúti közlekedési munkarészei

ÚT 2-1.218: 2003

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
urga képe

"A járdán való tároló

"A járdán való tároló vagy támasz elhelyezése legtöbbször nem építési engedély köteles, így elég a polgármesteri hivatallal (vagy az ingatlantulajdonossal) felvenni a kapcsolatot és megfelelő elhelyezési tervvázlat alapján írásos hozzájárulásukat kérni."

Járdára általában nem szerencsés tárolót építeni, elég azokon az akadály egyébként is. Egy autóparkoló helyén minimum 8 kerékpár tárolható.

2
Nyüzüge képe

Nem kekeckedésből, de itt

Nem kekeckedésből, de itt van egy elírás:

Helybiztosítás:

- Kerékpártámaszoknál (egy autóparkoló helyével (5x2m=20 m2)(...)

Gondolom ez 10 m2 lenne.

A zárható szekrény pedig tényleg ilyen drága? Mondjuk annyira nem meglepő, ha egy szemeteskonténert is százezrekért vesztegetnek...

3
Hotyhogy képe

Betüdőlésigazgatási

Betüdőlésigazgatási intézkedés. :)

________________

Sajnálom a bolondot.

4
anusi képe

Hahóhahó! Képzeljétek, a

Hahóhahó!
Képzeljétek, a volt gimimben most építenek biciklitárolót! Gondolom az udvarra teszik majd. Nem tudom milyen terveik vannak eddig, vagy hogy milyen lesz, de ti milyet ajánlotok?

5
RoGeR képe

Bécsi típusút! Forított

Bécsi típusút!

Forított U-lakú cső, fele magasságban egy keresztrúddal.
Ha írsz egy levelet László Jánosnak biztos tud küdeni róla képet, műszaki rajzot, stb.

---
Bringasávot a Nagykörútra!

6
anusi képe

Ú, nagyon jó, köszi!!

Ú, nagyon jó, köszi!!

7
rasztacsubi képe

A Nusival egy gimibe

A Nusival egy gimibe jártunk és engem kért meg a tanerő hogy tervezzem meg.
A legideálisabb hely egy sokméteres betonoskorlát mellet van, de az udvaron futnak a tesiórán ezért csak ferdén lehet megcsinálni
Sajnos nem adtak túlsokat 30-40.000 ft-ot, 30 férőhelyes tárolóra!!!
De ha jó terveke viszek akkor újra pályázunk az Iskolánkért Alapítványnál és megkapjuk a többet is.
Év elején összese hárman jártunk bringával most meg 15 kerékpár egymás hegyén hátán kusza rendetlenségben. Ha ez a tendencia folytatódik és pedig fog, akkor kell a több pénz hogy jó-használható tárolót alakítsunk ki.
fotót hamarosan felrakok
EMBER A VÁZON!

biciklisek minden hétköznap

8
RoGeR képe

Én még mindig azt tudom

Én még mindig azt tudom mondani, amit:

Beszéljetek László Jánossal, nekik úgy tudom, hogy van tervük. Mindenképpen bécsi típusú tárolót kell telepíteni. Lehet hogy csak 3 lesz belőle 30-40 ezer Ft-ból, ami 6 bringára elég.
Nem olcsó, de jó.

---
Bringasávot a Nagykörútra!

9
kvir képe

Néhány tároló

Néhány tároló még:

http://picasaweb.google.com/b.k.virag/TRolKItthon
http://picasaweb.google.com/b.k.virag/Kerekpar_becs

A legjobb valóban a hajlított korlát vízszintes átkötéssel.
(kb 40 cm és 80cm magasságban vízszintes cső, de ezt még ki kell kísérletezni, hogy pontosan hány centiset ajánljunk!!!)

Hasonló új termék a piacon:
http://www.direct-line.hu/termekeink/sajat-termekeink/kerekpartarolok

10
Hotyhogy képe

Tök mélyreható

Tök mélyreható információs anyag, amit idődbe kerülhetett kutatni és szerkeszteni.

________________

Sajnálom a bolondot.