László János kerékpártárolós képgalériája.
Alapvetések
A kerékpározás lehetősége annak használhatóságától függ. Három feltétele van:
- biztonságos és hozzáférhető kerékpár
- arra alkalmas kerékpározó
- akadálymentes és rövid útvonalak
A KERÉKPÁRHASZNÁLAT egyik feltétele:
a kerékpár biztonságos megőrzése, és a biciklihez való gyors hozzáférés.
A kerékpár tárolása, megőrzése:
- rövid időre (kerékpártámaszok)
- hosszabb időre (kerékpárparkolók)
Fontos helyszínek
- Vasútállomások és megállóhelyek (a vasút mindkét oldalán, ill. minden bejáratnál)
- Közösségi közlekedési eszközök megállóinál/végállomásán (jól látható helyen, nagyobb csomópontoknál esetleg zárt-fizetős)
- Iskolák (a bejárat közelében, lehetőleg az osztálytermekből látható helyen)
- Lakóházak (földszinti zárható kerékpártároló helyiségek, kerékpárgarázsok)
- Munkahelyek (Dolgozóknak: ha van mélygarázs, annak ki/bejárata közelében; további vonzó szempont, ha van zárható ruhatároló szekrény, zuhanyozó. Ügyfeleknek a bejárat előtt)
- Hivatalok, közintézmények, üzletek, kulturális és szabadidős létesítmények, szórakozóhelyek, vendéglátó helyek (A fent említett szempontok ezeknél is érvényesek)
A kerékpártároló megközelítése és elhelyezése
- A tárolóknak az úti (vasútállomás, áruház, megállóhely, iskola stb.) bejáratához közelebb kell lenni, mint bármely autóparkolóhelynek.
- A tárolókat úgy kell elhelyezni, hogy a lehető legrövidebb úton, kerékpározva, sima burkolaton legyenek elérhetők.
- A tárolóknak jól láthatónak kell lenniük a járókelők számára vagy ablakból. (közösségi ellenőrzés a lopással vagy rongálással szemben.)
- Ha több bejárat van, érdemes mindegyiknél tárolót biztosítani.
- Mindig gondolni kell az intézményben dolgozók és az ügyfelek különböző igényeire is.
A kerékpártárolókkal (támaszokkal) szemben legfontosabb követelmények:
- biztos tartás (támasz)
- lopásvédelem érdekében: láthatóság, fedettség, stabilitás
Egyéb elvárások:
- a kerékpár leállításának és kivételének gyorsan és erőkifejtés nélkül lehetségesnek kell lenni
- a tárolót és annak megközelítési útvonalát az autóparkolással szemben biztosítani kell, vagy magával a kerékpártámasszal, vagy oszlopokkal (poller).
- A támasztípust úgy kell megválasztani, hogy kerékpár a váznál megtámasztható legyen, és két helyen is (váz és egy kerék) lakatolható legyen.
- A tárolót (ill. a közöttük hagyott helyet) lehetőleg az összes kerékpártipus és felszerelés (rászerelt táska, kosár elől vagy hátul, magas vagy alacsonykormányrúd)
A kerékpár otthoni és munkahelyi tárolása
A legtöbb kerékpárt lakások elől, vagy a lakások közeléből lopják el. Ezért is fontos, hogy itt javítsuk a biztonságos tárolás feltételeit, ami elsősorban a lakóhely jellegétől függ. Sok lakásban egyáltalán nincs hely erre acélra, sokan a folyosón tárolják az értékes bringát. Az új lakások építésénél viszont már szemponttá lehet tenni a biciklitárolást is.
Azok számára, akiknek nincs saját tárolójuk, a jól szervezett lakókörzeti kerékpártároló jelenthet megoldást. Ez egyúttal növeli a kedvet a kerékpárhasználathoz.
A lakásban, helyiségekben való különböző tárolási, felerősítési módokról a Magyar Kerékpárosklub honlapja szolgál példákkal.
Kerékpártámaszok, tárolók létesítése
Három körülményre kell tekintettel lenni:
- Helybiztosítás
- Az eszközök (tárolók) építése
- Karbantartás, üzemeltetés
Helybiztosítás:
- Kerékpártámaszoknál (egy autóparkoló helyével (5x2m=20 m2) érdemes számolni (ezen 6 db támasz, azaz 12 kerékpár helyezhető el.
Elhelyezés közterületen, állomásokon
Ha ilyen igény merül fel, akkor a fentiek ismeretében kell a legalkalmasabb helyet kiválasztani, majd meg kell tudni, ki a (köz)terület tulajdonosa vagy annak üzemeltetője, fenntartója. Erről legtöbbször a területileg illetékes polgármesteri hivatal (annak műszaki osztálya vagy városok esetében a településfejlesztési iroda) tájékoztatást tud adni. Ritkább esetben a Földhivatali (nem hivatalos) térképmásolat beszerzésével lehet az ingatlan tulajdonosát megtudni.
A járdán való tároló vagy támasz elhelyezése legtöbbször nem építési engedély köteles, így elég a polgármesteri hivatallal (vagy az ingatlantulajdonossal) felvenni a kapcsolatot és megfelelő elhelyezési tervvázlat alapján írásos hozzájárulásukat kérni.
A vasútállomások esetében a területileg illetékes üzemeltetőn (igazgatóságon) keresztül kell az engedélyeztetési folyamatot végigvezetni.
A tárolók építése
Az eszközök kihelyezésének építési költség részben annak beszerzési árából, valamint a telepítés költségéből tevődik össze. Hozzávetőlegesen egy (2 állásos) kerékpártámasz ára, telepítéssel együtt kb. 10-15 e.Ft./egység, egy zárható (2 állásos) kerékpártároló szekrényé pedig 200-250 e.Ft./egység
Az építéshez, telepítéshez további pénzügyi támogatás szerezhető eseti pályázatok útján is.
A tervek alapján a kihelyezést, az építést szakemberekre kell bízni. Listájukhoz legtöbb esetben szintén a polgármesteri hivatalnál lehet hozzáférni.
Karbantartás, üzemeltetés
A tárolók állapotát, használatát időszakonként (legalább 2 évente) ellenőrizni szükséges, amit a létesítővel kötött megállapodás alapján akár egy civil szervezet is elláthat. E szempontból hasznos olyan tájékoztató táblát a tárolók mellett elhelyezni, amelyen olvashatók a létesítő neve, az üzemeltető elérhetősége is.
Jogi feltételek
A közterületi utak mentén történő építés és a forgalomkorlátozás során a (az országos közutak esetében kötelezően alkalmazandók, helyi (önkormányzati tulajdonú utak) esetében és egyéb esetekben alkalmazásra ajánlottak a nemzeti szabványokban és az útügyi műszaki előírásokban (UME) foglaltak.
Az UME rendszeresen aktualizált jegyzéke megtalálható a Magyar Útügyi Társaság honlapján (www.maut.hu). Beszerezhetőek a MAÚT ügyfélszolgálati irodán: 1024 Budapest, Lövőház u. 31. 1.em., Tel.: 315-03-22; E-mail: office@maut.hu )
Ilyenek pl.
- Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése
ÚT 2-1.203: 2006
- Kerékpárutak, gyalogutak és járdák pályaszerkezete
ÚT 2-1.502: 2003
- Gyalog és kerékpárút csőkorlát
MSZ 11343: 1976
- Településrendezési tervek közúti közlekedési munkarészei
ÚT 2-1.218: 2003












"A járdán való tároló
"A járdán való tároló vagy támasz elhelyezése legtöbbször nem építési engedély köteles, így elég a polgármesteri hivatallal (vagy az ingatlantulajdonossal) felvenni a kapcsolatot és megfelelő elhelyezési tervvázlat alapján írásos hozzájárulásukat kérni."
Járdára általában nem szerencsés tárolót építeni, elég azokon az akadály egyébként is. Egy autóparkoló helyén minimum 8 kerékpár tárolható.
Nem kekeckedésből, de itt
Nem kekeckedésből, de itt van egy elírás:
Helybiztosítás:
- Kerékpártámaszoknál (egy autóparkoló helyével (5x2m=20 m2)(...)
Gondolom ez 10 m2 lenne.
A zárható szekrény pedig tényleg ilyen drága? Mondjuk annyira nem meglepő, ha egy szemeteskonténert is százezrekért vesztegetnek...
Betüdőlésigazgatási
Betüdőlésigazgatási intézkedés. :)
________________
Sajnálom a bolondot.
Hahóhahó! Képzeljétek, a
Hahóhahó!
Képzeljétek, a volt gimimben most építenek biciklitárolót! Gondolom az udvarra teszik majd. Nem tudom milyen terveik vannak eddig, vagy hogy milyen lesz, de ti milyet ajánlotok?
Bécsi típusút! Forított
Bécsi típusút!
Forított U-lakú cső, fele magasságban egy keresztrúddal.
Ha írsz egy levelet László Jánosnak biztos tud küdeni róla képet, műszaki rajzot, stb.
---
Bringasávot a Nagykörútra!
Ú, nagyon jó, köszi!!
Ú, nagyon jó, köszi!!
A Nusival egy gimibe
A Nusival egy gimibe jártunk és engem kért meg a tanerő hogy tervezzem meg.
A legideálisabb hely egy sokméteres betonoskorlát mellet van, de az udvaron futnak a tesiórán ezért csak ferdén lehet megcsinálni
Sajnos nem adtak túlsokat 30-40.000 ft-ot, 30 férőhelyes tárolóra!!!
De ha jó terveke viszek akkor újra pályázunk az Iskolánkért Alapítványnál és megkapjuk a többet is.
Év elején összese hárman jártunk bringával most meg 15 kerékpár egymás hegyén hátán kusza rendetlenségben. Ha ez a tendencia folytatódik és pedig fog, akkor kell a több pénz hogy jó-használható tárolót alakítsunk ki.
fotót hamarosan felrakok
EMBER A VÁZON!
biciklisek minden hétköznap
Én még mindig azt tudom
Én még mindig azt tudom mondani, amit:
Beszéljetek László Jánossal, nekik úgy tudom, hogy van tervük. Mindenképpen bécsi típusú tárolót kell telepíteni. Lehet hogy csak 3 lesz belőle 30-40 ezer Ft-ból, ami 6 bringára elég.
Nem olcsó, de jó.
---
Bringasávot a Nagykörútra!
Néhány tároló
Néhány tároló még:
http://picasaweb.google.com/b.k.virag/TRolKItthon
http://picasaweb.google.com/b.k.virag/Kerekpar_becs
A legjobb valóban a hajlított korlát vízszintes átkötéssel.
(kb 40 cm és 80cm magasságban vízszintes cső, de ezt még ki kell kísérletezni, hogy pontosan hány centiset ajánljunk!!!)
Hasonló új termék a piacon:
http://www.direct-line.hu/termekeink/sajat-termekeink/kerekpartarolok
Tök mélyreható
Tök mélyreható információs anyag, amit idődbe kerülhetett kutatni és szerkeszteni.
________________
Sajnálom a bolondot.