Franciaországban 1998. szeptember 22-én rendezték meg az első autómentes napot „autó nélkül a városban” jelmondattal, mely kezdeményezéshez az utóbbi években több európai ország, sőt Japán, Kanada, Brazília, Ecuador és Mexikó is csatlakozott.

Autómentes Nap ingyenes BKV-val

2002-től – immár negyedik alkalommal – rendezik minden év szeptember 16-a és 22-e között Európa-szerte az Európai Mobilitási Hetet a fenntartható mobilitás jegyében, mely idei jelmondata: „ Éghajlatváltozás – Változtass! ”.
Szeptember 22-én az állampolgárok környezettudatosságát is erősítheti az Autómentes Nap.

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere - mikor szeptember 11-én ismertette az autómentes hét eseményeit és az ezzel kapcsolatos fővárosi intézkedéseket - kijelentette: „Mindenki ingyenesen utazhat a BKV járművein szeptember 22-én, pénteken. Remélem, aznap jó néhány autóst sikerül átcsábítani a közösségi közlekedéshez, akik a jövőben is buszon, villamoson, trolin utaznak majd. Az Autómentes Napon szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a város az emberekért van, nem az autósokért. Másodszor arra, hogy az autók is az emberekért vannak.”

Ilyen egyszerű lenne egy napig szmog nélkül élni?

Nem eszik olyan forrón a kását – mondja egy magyar közmondás. A magyar közmondások pedig minden esetben igaznak bizonyulnak...

Nemcsak a Mobilitási Héthez kapcsolódó egyéb jelmondatok („Tedd le az autód, csökken a szmog!”, „Autó nélkül messzebbre jutunk!” vagy a „Folyton dugóban ülünk, pedig bolygónk nem palack! ”) ösztönöztek arra, hogy elhatározzam, csatlakozom az autómentes nap valóban autómentessé tételéhez.
Követendő példák vannak bőven Európa-szerte, ahol a nagyobb fővárosokban gond nélkül megszervezik az autómentes napot, az egész városra kiterjesztve (pl.: Brüsszelben, ahol ezen a napon csak külön engedéllyel közlekedhetnek gépkocsik a városban, és azok is csak maximum 30km/h sebességgel. Akik megszegik a rendeletet, komoly pénzbüntetést fizetnek, ami nem pár ezer forintnak megfelelő euró!).

A legnagyobb probléma, hogy bár ember tervez, de... önkormányzat, parkolótársaság, Közlekedési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatala végez...

Az otthon hagyott autó kerékbilincses rémképe

Nagyon csábító az ingyenes BKV járművek használata, de mi legyen az otthon hagyott autómmal?
Mivel szeptember 22-e munkanapra esik, tíz órányi parkolószelvénnyel kellene a szélvédőt felcicomáznom (figyelembe véve az utazási időt is). Gyors számolással a következő eredményre jutottam. Első kerületben reggel nyolc órától délután hatig a parkolás (265 Ft/h) 2.650 forint. A két metró, egy villamos oda-vissza: (185 Ft/jegy) 1.110 forint.

Elhatározásom mégis szeretném megvalósítani ezen a jeles napon – döntöttem el.
Felhívtam az I. kerületi Önkormányzatot, hogy vajon szeptember 22-én büntetnek -e, ha környezettudatosan próbálok élni. A válasz: a parkolótársaságtól függ.

Hívom a kerület parkolásért felelős társaságát, a Centrum Parkoló Rendszer Kft-t. Kérdésem érdekes, várjak, utánajárnak. Végül megszületik a válasz: mivel a kerületi önkormányzat nem hozott külön határozatot erre vonatkozóan, így igen, büntetnek azon az ominózus napon, ha nincs szelvényem.
Következő hívásommal a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős osztályát kerestem. Kérdésem érdekes és jogos, várjak. Megoldás: írjak egy panaszlevelet mind a Fővárosi Önkormányzathoz, mind a Közlekedési Minisztériumhoz, és ha „szerencsém lesz”, panaszomat megtárgyalják, és jövőre kijavítják ezt az „apró hibát”.
Azért megtudakolom a Fővárosi Önkormányzattól is, hogy mi olyankor a teendő, ha szeretnék csatlakozni az autómentes rendezvényhez és igénybe venni az ingyenes BKV-t, de fizetni több ezer forintot az otthon hagyott autóm parkolásáért nem szeretnék, hiszen a munkahelyemen ingyen parkolhatok. Írjak panaszlevelet?

Válasz: ha növelni szeretném a szemétkosár tartalmát, írjak, de ne feledjem, hogy ezzel szennyezem a környezetet, hozzájárulok az esőerdők pusztításához, és így én magam is elősegítem a globális felmelegedést, azaz akadályozom az Európai Mobilitási Hét kampányát, mellyel éppen az éghajlatváltozás ellen küzdünk.
Tanács: menjek autóval Budáról egy olyan helyre, ahol ingyen parkolhatok (nyilván a város külterülete), majd onnan indulva vegyem igénybe az ingyenes BKV járműveket (nyilván többet, mint otthonról), hogy átjussak Pestre a munkahelyemre...
Ezen csak egy jót nevettem. Környezettudatosan...

Dékány Edit
dekedit{kukac}gmail{pont}com

Felhasznált irodalom

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Prof.gruppetto.hu képe

Annyit azért hozzátennék, hogy bár érdekes a

Annyit azért hozzátennék, hogy bár érdekes a kérdésfelvetés, és jól hat az érzelmekre a leírt történet, a valóságban a válasz igen egyszerű. Aki nem tudja gazdaságosan megoldani az autója elhelyezését, amíg nem használja, az ne vegyen autót. Ez a racionális és környezettudatos döntés, nem utólag kell azon gondolkodni, hogy hova tegye, ha mégsem akarja használni...

2
KAMA3 képe

Sokan használják így a céges autójukat, hogy a

Sokan használják így a céges autójukat, hogy a dijfizetési időszakon kívül az otthonuk előtt parkolnak az utcán, a cég telephején meg ingyenes a parkolás.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

3
Prof.gruppetto.hu képe

Tudom, és ez egy lényeges probléma, amivel kezdeni is

Tudom, és ez egy lényeges probléma, amivel kezdeni is kéne valamit! (Ahogy a céges autók, mint - mellesleg adóelkerülésre is kiváló - fizetéskiegészítési módszerek is ilyen problémát jelentenek...)

4
KAMA3 képe

Minden kezdet nehéz. Nyilván. Most először volt

Minden kezdet nehéz. Nyilván. Most először volt ingyenes a BKV az autómentes napon. (más okok miatt az egész autómentes nap ugye hatalmas dugóval fejeződött be, és az aznapra meghirdetett programokból semmi nem lett megtartva) Az ingyenes parkolás szerintem akkor ér valamit az autómentes napon, ha mélygarázsok, P+R parkolók ingyenesek, és nem a közterületi parkolók.

Ha a közterületi parkolást is ingyenessé tesszük, akkor pont azt erősítjük, hogy menjen mindenki autóval bátran, nem kell félni a parkolóőrtől. Véleményem szerint a mélygarázsok, P+R parkolók lehetnek ingyenesek, bár ahány garázs annyi tulajdonos, nehéz mindegyikkel megegyezni.

A probléma mindenesetre jogos, ugyanakkor nem tudom, ez konkrétan hány embert érint.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

5
Prof.gruppetto.hu képe

Szerintem ez rossz megközelítés, lásd fenntebb. A jó

Szerintem ez rossz megközelítés, lásd fenntebb. A jó irány az az Európai Uniós irányelv, hogy a "használó fizet". Így aki parkolni akar (akár közterületen, akár mélygarázsban), az fizessi ki a parkolás valódi költségét. És ebbe a költségbe bizony bele kell számolni azt is, hogy az adott területet emiatt más, sokkal hasznosabb közösségi célokra nem lehet felhasználni. Nem a parkolást akarjuk az autómentes napon népszerűsíteni, hanem a racionális autóhasználatot. Az nem racionális autóhasználat, hogy azért járok autóval dolgozni, mert ott ingyen parkolhatok egész nap. Sőt!

6
KAMA3 képe

Ugyanazt mondjuk mindketten szerintem, azzal a

Ugyanazt mondjuk mindketten szerintem, azzal a különbséggel, hogy én a város környéki P+R parkolókban akcióznék az autómentes napon, azzal, hogy az autós már ott tegye le a lemezautóját, és BKV-val menjen tovább. A közterületi parkolást továbbra sem adnám ingyen.

Ha belegondolunk, akkor a céges ingyen parkolót is ki kell valakinek fizetni, nyilván a cég a telephelyén azt alakít ki amit akar, ha van felesleges területe, akkor parkolót biztosít az alkalmazottainak, ügyfeleinek. Végső soron azt a területet is fel lehet használni másra.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

7
Prof.gruppetto.hu képe

Jah, város környéki P+R parkoló még mondjuk talán

Jah, város környéki P+R parkoló még mondjuk talán okés, de az eredeti történetben nem egy külvárosi vagy agglomerációból beautózó emberkéről van szó, hanem egy belső kerületbeli lakóról. Neki aztán miért is biztosítanánk bárhol ingyen parkolást? A város széli ingyen parkolás rajta meg úgysem segít...

8
norbijúzer képe

na ez télleg vicc... rossz vicc. pl azt alapvető hibának

na ez télleg vicc... rossz vicc.
pl azt alapvető hibának találom a parkolási szabályozásban, hogy az ember nem parkolhat ingyenesen a saját lakhelye előtt, ha az egyébként fizetős zóna.
tegyük fel, az embert otthonában egy kis baleset éri, és napokig nem tud az autójával elmenni, akkor mi a helyzet? hívja fel a sógort, hogy "bocs, parkolj már arrébb a kocsimmal..." ?

a másik rossz vicc az önkormányzat válasza: mi az, hogy papírkosár tartalmát növelné? egy hivatalnak nem kéne valamennyi ideig megőrizni a hozzá befutó leveleket??? nem is beszélve a válsz stílusáról... az ilyenek nagyon fel tudnak bosszantani.

papírország :/

viszont a metró és villamos jegyeket meg lehetett volna spórolni, mert aznap ingyenes volt a bkv.

9
bonnie képe

a parkolasi szabalyozat amonaliajival Dunat lehetne

a parkolasi szabalyozat amonaliajival Dunat lehetne rekeszteni. egyebkent ahova a sulyadot fizeted, oda kapsz jelkepes arert matricat, es maris nem kell az orankent parszaz forintot kicsengetned...
bonnie

10
norbijúzer képe

ja, értem... látszik, hogy nincs autóm, még ezt sem

ja, értem...
látszik, hogy nincs autóm, még ezt sem tudtam :)

11
bonnie képe

raadasul a matrinca az egesz keruletre ervenyes. bonnie

raadasul a matrinca az egesz keruletre ervenyes.
bonnie

12
KAMA3 képe

Fenét... régen, asszem még 2003 ban egész kerületre

Fenét... régen, asszem még 2003 ban egész kerületre volt érvényes

most már csak a szűk lakókörzetre érvényes.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

13
bonnie képe

lehet, mi meg egy ilyen matricat sem valtottunk ki, mivel

lehet, mi meg egy ilyen matricat sem valtottunk ki, mivel anyam gerincet 3szor mutottek, uh frankon mozgasserult, azoknak meg szerencsere mindenhol ingye' lehet parkolni. bonnie

14
RoGeR képe

De az is csak a saját tulajdonodban lévő autóra. Így

De az is csak a saját tulajdonodban lévő autóra. Így ha céges kocsid van, akkor ezt is buktad.

15
KAMA3 képe

Az ember parkolhat ingyenesen a saját háza előtt, de a

Az ember parkolhat ingyenesen a saját háza előtt, de a cikk írója történetesen nem tért ki arra, hogy miért kell fizetnia a lakása előtti parkolásért (vagy nem oda van bejelentve, vagy céges autó.)

Az önkormányzatoktól néha elég vicces dolgokat hall az ember

A BKV tényleg ingyenes volt aznap, én sem értem miért számolt vele..

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

16
Blacky képe

Albérletben lakik. Így érthető. Arra úgy tudom, hogy

Albérletben lakik. Így érthető. Arra úgy tudom, hogy nem adnak engedélyt...
(Bár nekem nincs autóm.)

17
Prof.gruppetto.hu képe

Héj, legalább mi ne mondjuk ilyeneket! Miért lenne igyen

Héj, legalább mi ne mondjuk ilyeneket! Miért lenne igyen a parkolás bárhol közterületen??? Mások elől használja el az értékes helyet, ez egy városi környezetben hatványozottan gond. (A helyén lehetne park, játszótér, járda, bringasáv, buszsáv, akármi, ami nem egyetlen ember kényelmét szolgálja.) Ha a drágalátos állampolgár autót akar, oldja meg a parkolást is hozzá, az nem "jár" csak úgy ingyen!

18
KAMA3 képe

Már megint pongyolán fogalmaztam. Szóval jelenleg úgy

Már megint pongyolán fogalmaztam.

Szóval jelenleg úgy néz ki a helyzet, hogy ha lakhelyedre vagy bejelentve, és tulajdonosa/üzembentartója vagy egy személygépjárműnek, akkor egy évre 1000 forint ügyintézési díj fejében ingyenes parkolási engedélyt válthatsz ki. 1 fő egy gépjárműre.

Nem azt mondtam, hogy legyen ingyenes.

nyilván.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

19
KAMA3 képe

rossz gombra kattintottam... elnézést Autómentes Nap =

rossz gombra kattintottam...

elnézést

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

20
Mano képe

Alternatív, költségbarát javaslat: Előző nap hagyd az

Alternatív, költségbarát javaslat:

Előző nap hagyd az autót az ingyenes parkolást biztosító céges parkolóban (legalábbis az írásod alapján ott nem fizetsz, hiszen nem számoltad bele a költségekbe). Hazamész BKV-val,
majd másnap ugyanígy oda és haza. A fentiek korlátlanul megismételhetőek, akár minden nap ;-)

21
KAMA3 képe

Nyilván. Azt is bele kellett volna irnia, hogy mennyi

Nyilván. Azt is bele kellett volna irnia, hogy mennyi benzint fogyaszt, amig eljut otthonrol a munkahelyére. ezt megszorozza 20 munkanappal, és kijön az, hogy olcsóbb, ha a munkáltató a bérletet fizeti.

nyilván a céges autóhoz céges benzinkártya is tartozik.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________

22
Dékány Edit képe

A szerző én lennék. Autó azért kell, mert

A szerző én lennék.
Autó azért kell, mert mozgáskorlátozott lettem egy időre - egy autóbaleset miatt, ahol nem adott egy kisteherautó elsőbbséget.

Itt albérletben lakom.

Minden nap nem tudnék BKV-val menni. Egyszerűen mert fájok.

Van mozgáskorlátozott igazolványom, megtehettem volna, hogy otthon hagyom a kocsit, de a sztori NEM ERRŐL szól.
Ha nem lenne igazolványom, akkor fizessek?

A sztori arról szól, hogy messze van még az igazi EU. Szét kéne nézni a kontinens nyugati felén, és FELZÁRKÓZNI ebben is.
Csak egy egyszerű akadály, amibe ütköztem.
De elgondolkodtató. Szerintem...

23
Lathor képe

A dolog arról szól, hogy ha egészséges vagy és lusta

A dolog arról szól, hogy ha egészséges vagy és lusta vagy messzebb megállni akkor fizess. Ottmaradhat az autó ha szabin vagy, rosszul érzed magad... , a fizetős övezet arra van hogy ne parkolj oda (ne autóval menj oda) ha nem muszály.

24
Prof.gruppetto.hu képe

Sajnálatos az állapotod, de ha nem lennél jogosult

Sajnálatos az állapotod, de ha nem lennél jogosult ingyenes parkolásra, akkor szerintem igen, fizess. És mindenki, aki úgy vesz autót, hogy nem gondolja végig, utána mit fog vele csinálni...

25
Ziyaretci képe

Talán Japánban van az, hogy csak akkor vehetsz autót, ha

Talán Japánban van az, hogy csak akkor vehetsz autót, ha van hol parkolnod vele. Azaz kell hozzá parkolóhelyet is venned.

26
Dékány Edit képe

Persze, hogy fizetnék a parkolásért, miért ne?! Ez

Persze, hogy fizetnék a parkolásért, miért ne?!
Ez olyan, mint a BKV. Ha igénybe veszem, fizetek, nem úgy mint egyesek, akik leordítják az ellenőrt, hogy mit képzel, hogy jegyet kér tőlük a villamoson.
Akkor menjen gyalog, vagy fizessen!
Ez a véleményem!

De ne keverjük már ezt össze azzal, hogy EGYETLEN EGY NAPON SZERETTEM VOLNA AUTÓ NÉLKÜL MENNI, mégpedig azon a napon, amit ERRE TALÁLTAK KI!!!!

Itt most ez a probléma. Hogy akkor sem lehet??!!! Akkor minek az Autómentes Nap, ha nem teremtik meg a feltételeket, hogy aki akar, autó nélkül mehessen!

Éreztétek azért, hogy erről akartam írni, vagy nem szűrődött át?
Mert akkor elbeszélünk egymás mellett!

Tehát ne keverjük össze a mindenkori parkoláűs problémáját, meg az Autómentes Napon való ingyenes, vagy jóval olcsóbb parkolás hiányának problémáját!

Egyébként ha elolvassátok a Mobilitási Hétre kiadott kézikönyv parkolásra vonatkozó "tervezetét", ott voltak javaslatok. Csak a kutya se tartotta be... Illetve a kutya talán igen. Azaz véleményezte, mikor megjelölte a parkolóórákat...
http://www.gkm.gov.hu/feladataink/kozlekedes/kornyved/mobilit06.html

D.E.

27
Lathor képe

Nálunk van ingyenes parkoló úgyhogy nem ismerem a

Nálunk van ingyenes parkoló úgyhogy nem ismerem a pontosan milyen módon szokás fizetős zónában megoldani az otthoni parkolást, ha tévednék előre is bocsi. A te módszered teljesen legális, de mégiscsak trükközés amit nehéz bevinni a hivatali rendbe. Ha nincs külön engedélyed hogy te ottlakó vagy akkor honnan tudják hogy te milyen okból parkolsz ott.

"Autómentes Napon való ingyenes, vagy jóval olcsóbb parkolás hiánya"
a fizetős parkolás elvi célja hogy autóval ne menj oda, ezért nem lett olcsóbb a parkolás.

28
Prof.gruppetto.hu képe

Az autómentes nap nem arról szól, hogy megteremtik az

Az autómentes nap nem arról szól, hogy megteremtik az autósoknak a feltételeket bármihez, hanem arról, hogy felhívják a figyelmet az egyéb lehetőségekre, és az egyéni felelősség fontosságára. Ilyen egyéni felelősség a parkolás megoldása is, és bár valóban van ennek közösségi vetülete nem is kevés, de ugyanúgy elsősorban az egyénen múlik a megoldás...

29
KAMA3 képe

Régen, amíg nem volt ennyi autó, addig a parkolás sem

Régen, amíg nem volt ennyi autó, addig a parkolás sem volt gond. (bizonyos frekventált helyeken persze akkor is kellett fizetni, de ez most más kérdés) Azóta az autók száma nagyságrendekkel nőtt, ugyanakkor a parkolófelületek össz kapacitása némileg csökkent. A magyar ember leleményes, odaparkol bárhová, ahol helyet talál (járda, bringaút, forgalomtól elzárt útfelület, használaton kívüli nagykörúti villamossín, satöbbi), csak hogy ne kelljen fizetni.

A fizetős rendszer azért lett kitalálva, hogy mindenki addig parkoljon ott, ameddig muszáj, illetve főleg azért, hogy ha lehet, akkor ne autóval közelítse meg a célját. Ha mosógépet vásárolsz a belvárosi keravillban, akkor nyilván kocsival mész, és kifizeted azt az 1 órás időszakot, amíg kiválasztod a terméket, és felpókozod a tetőcsomagtartóra. De ha mindennap kocsival mész dolgozni lágymányosról a boráros térre, akkor meg fizesd ki a napi 8 óra parkolási díjat.

Autómentes Nap = Autómentes belváros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nyélen rakjad, Ne a járdán!
________________________