GRAZ/Ausztria. Az emelkedő finompor szennyezés miatt Stájerország tartományi fővárosa, Graz kemény forgalomkorlátozásokat tervez, ez leginkább a részecskeszűrő nélküli dízel autók tulajdonosait érinti. Számukra tiltott lesz a közlekedés. Ezzel szemben - a terv szerint - a közösségi közlekedés menetrendjeit besűrítik.

A közlekedés résztvevőinek persze megfelelő alternatívákat is kell nyújtani, véli Kristina Edlinger-Plode tartományi közlekedési tanácsos: „Mindenkiről gondoskodni fogunk, akik az érvényben lévő autózási tilalom alatt nem tudnak a városba bejutni vagy onnan kijutni.”

Ezért azt tervezzük, hogy nem csak a tartományi fővárosban, hanem vidéki térségekben is fejlesztjük a busz és vonatközlekedést. Az autózási tilalom életbe lépésekor naponta 160-al több buszt szeretnénk az utakra küldeni Graz felé. A tartományi fővárosban is sűrítjük a tömegközlekedési menetrendeket.

Ez konkrétan a következőket jelenti: A téli menetrend életbe lépésekor közel megduplázódik a tömegközlekedés kapacitása. Ez a sűrített menetrend legalább március 31-ig érvényben marad. Edlinger-Ploder reméli, hogy a kibővített kínálat megnyeri az utasok tetszését, és a téli menetrendet kiterjeszthetik az év többi részére is.

Egy ilyen mértékű kínálat-bővítés természetesen magas költségekkel jár, 2,3 millió euró pluszköltséggel számolnak. Ezen kívül Graz városhatárán további P+R parkolóhelyeket kell létrehozni. A közlekedéstervezők szerint 9000 ilyen parkolóhelyre lenne szükség.
Ez a számot azonban elérhetetlen. A tartományi közlekedési tanácsos szerint 5000 parkolóhely létesítése tűnik megvalósíthatónak.

A tömegközlekedés iránti igény már az előző évben jelentősen nőtt Stájerországban. A közlekedési szövetség 2005-ben 68 millió utast szállított, mely 4,7 százalékos emelkedést jelent. Ez az emelkedés azonban csak Grazra vezethető vissza, ahol az utasok 72 százalékát szállítják. A helyközi közlekedésben csökkent az érdeklődés.

Ahogy a statisztika is mutatja, a tartományi közlekedési összeköttetések mindössze 8 százalék forgalmat jelentenek. Ezért elkerülhetetlen lesz a kínálat csökkentése, véli Alfred Hensle a közlekedési szövetség vezetője. Középtávon a tartomány területén csak a fő vonalakon lesz elérhető a szolgáltatás.

A tartományi vezetés egyértelmű szándéka ennek ellenére, hogy a mellékvonalak is alapszintű tömegközlekedéssel legyenek ellátva. Ezt egyre inkább buszhívó rendszerrel kell megoldani, mely a 90-es évek vége óta már bevált az alsó Enns-völgyben.

Hensle úgy véli, azért választják a gócpontokban egyre többen a tömegközlekedést, mert emelkednek az üzemanyagárak, hiány van parkolóhelyekből és a finompor probléma miatt.

Az elmúlt télen a „finompormentes” akció keretében az autósok SMS-ben ingyenes tömegközlekedési jegyeket foglalhattak maguknak. Ez az intézkedés kereken 33 százalékkal csökkentette a belváros finompor szennyezettségét.

Fordította: Lenkei Péter
Forrás: Die Presse.com

A fordító megjegyzése: Budapesten még a grazinál is sokkal szennyezettebb a levegő finompor tekintetében, mégsem történt semmilyen konkrét lépés a mai napig a szennyezés csökkentése érdekében, annak ellenére, hogy ez hazai és uniós jogszabályokat is sért. Lásd: www.tiszta.levego.hu

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
norbijúzer képe

hiába no, azért mi még csak névlegesen vagyunk EU

hiába no, azért mi még csak névlegesen vagyunk EU tagállam, de sok sokmindenben nagy lemaradások vannak... :/

----
LEZÁRT BELVÁROST AZ AUTÓMENTES NAPON! and more... :)